Permalänk
Medlem

Samsung SIII 3G vs 4G

Hej där! Kommer skaffa en Samsung SIII i dagarna och funderar då på om man ska slå till på 4G- eller 3gvarianten. Vad jag har läst skall 4G-varianten ha 2GB ram och det verkar lockande. Min källa är Tele2's hemsida då Samsung inte specificerar ram på sin hemsida, konstigt tycker jag.

Kommer använda mobilen med mitt befintliga 345 kr Tele2-abonnemang extra allt som jag tecknade i våras. Tror inte 4g ingår i det abonnemanget. Är mest ute efter 4g versionen pga svart som färg och extra ramminne. Vad tror ni? Har hört negativa saker om batteritiden i 4g versionen, men det borde väl åtgärdas med firmware eller genom att helt enkelt inte använda 4g? Tacksam för svar!

EDIT: Flummigt att det står 1GB internminne på Elgigantens sida och 2GB på Tele2. Om man nu hade haft officiella ramspecar på samsung.se hade man sluppit förvirringen. Både Elgiganten och Tele2 verkar iaf vara överrens om att mobilen har 4 kärnors prolle...

Permalänk

Vad ska du med 2GB RAM till i en nalle? Köra virtual machines eller? Nej, jag menade inte att vara dryg men en "vanlig" SGS3 räcker långa vägar! Dessutom har den ju precis fått Jelly bean, vilket gör det till en mycket trevlig telefon.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boombot:

Hej där! Kommer skaffa en Samsung SIII i dagarna och funderar då på om man ska slå till på 4G- eller 3gvarianten....

4G är framtiden, det är inte ens att tänka på vid nytt mobilköp min vän.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem

Håller med Raidarn där och säger 4G. Den eventuella penga skillnaden är väl värt det.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikstorm:

Vad ska du med 2GB RAM till i en nalle? Köra virtual machines eller? Nej, jag menade inte att vara dryg men en "vanlig" SGS3 räcker långa vägar! Dessutom har den ju precis fått Jelly bean, vilket gör det till en mycket trevlig telefon.

Samsungs bloatade OS laggar med bara 1GB pga minnesbrist... så köp 2GB.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Har inget mer att komma med än att jag är fruktansvärt nöjd med min 3G. Bra flyt osv.

Hur utbrett är LTE nätet i Sverige?

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

Tanten har en SGS2 (inte 3) med LTE (Tele2). Ruskigt snabb web- och appupplevelse. Problemet är kass batteritid och "sådär" LTE-täckning.

Permalänk
Medlem

Hyfsat utbrett i större städer är det och TS tycks ju bo i Göteborg som bör ha rätt hyfsad täckning kan man tycka. Men om man bortser från det faktum att 4G är att föredra så är dubbel mängd ram minne en bättre affär bara det. I stort sett samtliga operatörer med licens på 1800mhz bandet har ju sagt att dom ska börja bygga ut det under 2013 så 4G lär ju inte bli sämre med tiden heller.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Boombot:

Hej där! Kommer skaffa en Samsung SIII i dagarna och funderar då på om man ska slå till på 4G- eller 3gvarianten.

Vill du ha en blå 3G, så skaffa en svart 4G och så byter vi.

Fick min 3G nån vecka innan Samsung announcade att de skulle släppa LTE-versionen. Surt sa räven.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Lånar lite, är det någon som vet om och isåfall när Jelly bean kommer till Samsung GS2 ?
Är så sugen på den uppgraderingen men vill inte skaffa en ny lur, s2an funkar fint fortfarande.

Permalänk
Medlem

Jag säger 4G, 3G näten kan bli rätt överbelastade i storstadsregionerna och det är i dessa där 4G näten är som mest utbredda. Dvs täcker 4G upp på de platser där 3G funkar sämre.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Har haft båda, tycker 4g versionen flyter på bättre. Men det kan också ha med uppdatering till appar och os att göra ( hade min i9300 i somras i 2 månader bara)
Men en konstig grej är att det står på specs att det är 16 gb minne på i9305 men jag kan bara se 12, ngn som vet mer?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DragonRapide:

Men en konstig grej är att det står på specs att det är 16 gb minne på i9305 men jag kan bara se 12, ngn som vet mer?

Operativsystemet mm tar en del av minnet, därför kommer du aldrig få ut 16 gb

Skrivet av Boombot:

Kommer använda mobilen med mitt befintliga 345 kr Tele2-abonnemang extra allt som jag tecknade i våras. Tror inte 4g ingår i det abonnemanget.

Detta stämmer, du kommer kunna koppla upp dig mot 4G men aldrig komma över 6mbit/s. Vill du få ut högre hastigheter måste du byta till Volym Hög 489 kr (kostar 99kr att göra bytet). Då kan du få ut 4G med upp till 40mbit/s