Permalänk
Medlem

Dubbla Asus logo vid uppstart av dator

Gomorrn Något verkar inte stå rätt till med mitt Asus P8Z77-V.
Varje gång jag startar datorn ser processen ut på detta vis:

- Skärmen slås på
- Asus logga visas
- Skärmen blir svart
- Ett vitt streck börjar blinkar uppe i högra hörnet och försvinner snabbt
- Asus loggan visas igen
- Skärmen blir svart
- Windows inloggninscreen dyker upp

Detta tar cirka 15 sekunder. Datorn har uppfört sig på detta vis sedan jag startade upp för första gången utan SSD/HDD/CD enheter. Eftersom att moderkortet var nytt trodde jag att det var helt ok. Jag har en vild gissning vad som kan orsaka denna dubbel boot, kan det vara så att jag slarvat med min boot order?

#1 SSD (os)
#2 HDD (lagring)
[disabled] CD läsare

Har en känsla av att jag borde lägga min lagrings HDD på [disabled] också En annan grej som oroar mig är att mitt GTX 670 och 9800 GT flimmrar över skärmen vid tyngre spelande (prövade dem separat såklart). Detta uppstod inte på min gamla dator med ett Asus P5K PRO från 2008. Kan det vara några kretsar som är sönder på mitt P8Z77-V? Har någon av er haft liknande uppstartsproblem eller flimmer på skärmen?

Hårdvara i min signatur nedan!

Permalänk
Medlem

Jag har samma moderkort och tror jag hade att det kom upp 2 gånger också, inte säker dock.
Boot order ska inte göra någon skillnad.

Det du kan göra är att stänga av "Show logo on startup" någonstans i BIOS och kolla vad som händer.
Har själv gjort det.

Permalänk
Medlem

Alternativt ändra till "Keep current" under någon inställning i BIOS. Kommer inte ihåg exakt var, sitter på jobbet så kan inte kolla mer specifikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Jag har samma moderkort och tror jag hade att det kom upp 2 gånger också, inte säker dock.
Boot order ska inte göra någon skillnad.

Okej då är jag inte den enda. Bra att veta.

Skrivet av qMetal:

Det du kan göra är att stänga av "Show logo on startup" någonstans i BIOS och kolla vad som händer.
Har själv gjort det.

Jo jag funderade på det

Skrivet av Billy Joe Bob:

Alternativt ändra till "Keep current" under någon inställning i BIOS. Kommer inte ihåg exakt var, sitter på jobbet så kan inte kolla mer specifikt.

Keep current? Kolla upp det efter jobbet för jag vet inte vad det betyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Okej då är jag inte den enda. Bra att veta.

Jo jag funderade på det

Keep current? Kolla upp det efter jobbet för jag vet inte vad det betyder

Har du Wake on Lan?
Låter kanske märkligt men min ASROck loga kom upp 2 gånger vid start när jag aktiverat denna

Permalänk
Medlem

Samma sak för mig, har ett ASUS P8P67 PRO B3.1 mammakort
även jobbdator har något Asus kort, vet inte vilket. Samma sak där, loggan poppar up 2 gånger.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Har du Wake on Lan?
Låter kanske märkligt men min ASROck loga kom upp 2 gånger vid start när jag aktiverat denna

Vet inte, ska kolla så fort jag kommer hem från jobb och studier Något tips var jag kan hitta det och vad det gör? Jag är forftfarande relativt newbie på Asus nya Bios, har ju suttit på ett P5K PRO i nästan 5 år

Skrivet av Nautilus011:

Samma sak för mig, har ett ASUS P8P67 PRO B3.1 mammakort
även jobbdator har något Asus kort, vet inte vilket. Samma sak där, loggan poppar up 2 gånger.

Verkar som att fler än bara jag har dubbel asus logga, det lugnar lite :]

Permalänk

Har samma moderkort och hade samma "problem" som du i början. Det var ett tag sedan men jag tror att det var såhär jag gjorde:

Gå in i BIOS, kolla under "Option ROM Messages" och se till att "Keep Current" visas, som Billy också skrev.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk

Samma problem för mig men bara efter jag installerade win 8. Alltså inte rört några bios inst.

Permalänk
Medlem

Tack för alla goda råd, jag bestämde mig för att göre det enklaste och stänga av asus loggan. Har läst på om de inställningar ni föreslog, kommer garanterat att läggas på minnet