Har du installerat Windows 8 Pro-upgrade på din Mac?

Permalänk
Medlem

Har du installerat Windows 8 Pro-upgrade på din Mac?

Jag har suttit det senaste dygnet och försökt få Windows 8 att installeras på min Macbook Pro (Late 2011), men känner allt mer hur jag bara vill dunka huvudet i väggen. Får verkligen inte det här att fungera.

Har du installerat Windows 8 Pro-upgrade på din Mac? Och hur löste du det i så fall?

Jag har lyckats installera detta på min hårddisk, men det går inte att aktivera med uppgraderingsassistenten. Och eftersom den nyckel man erhåller är specifikt för uppdateringen så går det inte så enkelt som att bara ange den manuellt.

Har någon samma problem?

Permalänk
Medlem

har du haft windows 7 på datorn innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

har du haft windows 7 på datorn innan?

Ja. Men det gick inte att uppgradera det på grund av att partitionen var MBR (måste vara GPT om man har U-/EFI). Så blev tvungen att ta det andra vägen och installera allt helt nytt direkt med Windows 8. Och då finns en alternativ process för aktivering, som inte fungerar för mig.

Permalänk
Medlem

Problemet löst.

Installerat om systemet tre gånger. På tredje gången så funkade det. Klickade in mig i datorinställningar där det stod att nyckeln redan används på en annan dator. Fick ringa Microsofts aktiveringstjänst och göra allt manuellt.

Behövde alltså inte ens göra som tipset är att först installera Windows 8 Pro (clean install) och sedan använda uppgraderingsassistenten för att aktivera.

Permalänk

Hur fungerar Windows 8 genom Bootcamp?

Den har inte officiellt stöd för det, så det känns lite dumt att köpa en licens och att det sen inte fungerar.

Mycket tacksam om du kunde berätta lite om hur bra det fungerar och om du stött på några problem.

Tack!