Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilket HD 7970 skall jag välja?

Permalänk

Vilket HD 7970 skall jag välja?

Hej!
Vet att det finns hur många trådar som helst, men skulle vilja ha lite snabbomdöme tills i morgon.

Webhallen i Solna har två stycken modeller.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/147266-msi_radeon_hd7...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/147570-asus_radeon_hd...

Vilken skall jag välja??
I övrigt har jag i5 2500K på ett ASUS P8Z68-V/GEN3
16GB RAM (1600MHz)

Spelar FPS (även om jag tröttnat på BF3).

Kom med bra argument tills i morgon. Alla vinklar välkomna.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Om du har plats i ditt chassi så väljer du Asusmodellen utan att tveka. Mycket bättre kylning för ett billigare pris.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

Absolut inte ASUS. Den har låst spänning och det är jättetråkigt.
ASUS har helt förstört meningen med 7970 med sin DCII-serie.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Absolut inte ASUS. Den har låst spänning och det är jättetråkigt.
ASUS har helt förstört meningen med 7970 med sin DCII-serie.

Det är inte samma för Nvidia hoppas jag?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Absolut inte ASUS. Den har låst spänning och det är jättetråkigt.
ASUS har helt förstört meningen med 7970 med sin DCII-serie.

Jag har hört lite av det där, det är därför jag är lite halvtveksam till ASUS kortet även om jag tycker om deras kylarlösning.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Det är inte samma för Nvidia hoppas jag?

Sanningen kan svida ibland men de är faktiskt likadant hos Nvidia.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Jag har hört lite av det där, det är därför jag är lite halvtveksam till ASUS kortet även om jag tycker om deras kylarlösning.

Det är för att de snålat på kylningen och uteslutit VRM-kylningen. Spänningen är därför låst för att VRMS skulle gå sönder om man höjde den.
Aldrig mer Asus för mig, då det inte går att klocka min CPU med deras moderkort heller.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Lutar nu åt MSI kortet...putta mig åt något håll...

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Surgubben:

Lutar nu åt MSI kortet...putta mig åt något håll...

---6O
-/- MSI
/\

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Akta dig för Asus-kortet, DCIIn på 7970 har hårdvarulåst spänning!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

Gigabyte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Sanningen kan svida ibland men de är faktiskt likadant hos Nvidia.

Det hade jag ingen aning om faktiskt :/

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

XFX är också voltlåsta, så dessa borde du ej köpa heller.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Är du inte klok? Vem betalar 3800kr för referensmodellen av HD7970? Det är inte ens GHz edition.

Du har mängder med billigare och bättre alternativ.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Asus korter är snyggare, ta det

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Det är för att de snålat på kylningen och uteslutit VRM-kylningen. Spänningen är därför låst för att VRMS skulle gå sönder om man höjde den.
Aldrig mer Asus för mig, då det inte går att klocka min CPU med deras moderkort heller.

Så vitt jag vet är det där bara skitsnack. Problemet med VRM-kylningen existerade endast hos 7950 från Asus (deras DC2-variant) samt tidiga 7970-batchar från Asus (deras DC2-variant). Om deras 7950 fortfarande saknar VRM-kylning vet jag inte, men mitt Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP har VRM-kylning som fungerar alldeles utmärkt.

"Nästan alla 7950 har ingen som helts VRM kylfläns, men DCII har ju 2 fläkter som blåser mot kortet så VRM klarar sig förhoppningsvist fint ändå. För övrigt har 7970 korten VRM kylflänsar till skillnad från 7950. Skulle personligen inte vilja ha över 90c på VRM även om de är speccade till 120c"

Skrivet av Slaktardej:

Absolut inte ASUS. Den har låst spänning och det är jättetråkigt.

Jag äger ett Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP och sedan den senaste drivrutinen (12.11 beta) kan jag spela Battlefield 3, med allting på high, utan att någonsin droppa under 60 FPS. För det mesta ligger jag långt över 100 FPS. Varför skulle jag, eller någon annan, vilja överklocka ett grafikkort som redan har den här potentialen? Det är en väldigt liten målgrupp vi talar om här.

Skrivet av Slaktardej:

ASUS har helt förstört meningen med 7970 med sin DCII-serie.

Varför det? Bara för att den har en väldigt kompetent kylare måste man inte pressa den med överklockning tills kortet når höga temperaturer. Istället kan man strunta i att överklocka, nöja sig med att man redan har extremt gott om prestanda och istället låta sitt grafikkort få arbeta i en mycket svalare miljö – vilket endast är positivt för grafikkortet.

"Angående VRM-temp så beror det på ett mätfel och är alltså inget att oroa sig över. Den rapporterar så mycket som 30C fel."
- #12034463

"De 7950 DC2 jag själv har kunnat inspektera har inte visat någon tendens till dålig kontakt mellan kylare och GPU. Jag har pratat med en kollega i Frankrike under morgonen och information jag har fått därifrån är att hög temp vid överklockining av 7950 är begränsat till ett tidigt och mycket litet parti av detta grafikkort i just Frankrike.

Enligt uppgift är problemet begränsat till ett känt parti i Frankrike där problemet åtgärdas genom vanligt garantiärende. Om någon mot förmodan upplever överhettningsproblem med 7950 i Sverige så uppmanar jag er att ta kontakt med mig via PM här på Sweclockers så hjälper jag till så att garantiärendet går så snabbt som det bara kan.

"
- #12034693

"Det är ett mätvärde som inte är relevant i den form det rapporteras genom avläsning och absolut inget man behöver oroa sig över."
- #12034716

Dessa tre inläggen är skrivna, här i SweClockers forum, av användaren Kinc – som är en representant från Asus.

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Är du inte klok? Vem betalar 3800kr för referensmodellen av HD7970? Det är inte ens GHz edition.

Du har mängder med billigare och bättre alternativ.

Som vaddå...?

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Så vitt jag vet är det där bara skitsnack. Problemet med VRM-kylningen existerade endast hos 7950 från Asus (deras DC2-variant) samt tidiga 7970-batchar från Asus (deras DC2-variant). Om deras 7950 fortfarande saknar VRM-kylning vet jag inte, men mitt Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP har VRM-kylning som fungerar alldeles utmärkt.

"Nästan alla 7950 har ingen som helts VRM kylfläns, men DCII har ju 2 fläkter som blåser mot kortet så VRM klarar sig förhoppningsvist fint ändå. För övrigt har 7970 korten VRM kylflänsar till skillnad från 7950. Skulle personligen inte vilja ha över 90c på VRM även om de är speccade till 120c"

Jag äger ett Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP och sedan den senaste drivrutinen (12.11 beta) kan jag spela Battlefield 3, med allting på high, utan att någonsin droppa under 60 FPS. För det mesta ligger jag långt över 100 FPS. Varför skulle jag, eller någon annan, vilja överklocka ett grafikkort som redan har den här potentialen? Det är en väldigt liten målgrupp vi talar om här.

Varför det? Bara för att den har en väldigt kompetent kylare måste man inte pressa den med överklockning tills kortet når höga temperaturer. Istället kan man strunta i att överklocka, nöja sig med att man redan har extremt gott om prestanda och istället låta sitt grafikkort få arbeta i en mycket svalare miljö – vilket endast är positivt för grafikkortet.

"Angående VRM-temp så beror det på ett mätfel och är alltså inget att oroa sig över. Den rapporterar så mycket som 30C fel."
- #12034463

"De 7950 DC2 jag själv har kunnat inspektera har inte visat någon tendens till dålig kontakt mellan kylare och GPU. Jag har pratat med en kollega i Frankrike under morgonen och information jag har fått därifrån är att hög temp vid överklockining av 7950 är begränsat till ett tidigt och mycket litet parti av detta grafikkort i just Frankrike.

Enligt uppgift är problemet begränsat till ett känt parti i Frankrike där problemet åtgärdas genom vanligt garantiärende. Om någon mot förmodan upplever överhettningsproblem med 7950 i Sverige så uppmanar jag er att ta kontakt med mig via PM här på Sweclockers så hjälper jag till så att garantiärendet går så snabbt som det bara kan.

"
- #12034693

"Det är ett mätvärde som inte är relevant i den form det rapporteras genom avläsning och absolut inget man behöver oroa sig över."
- #12034716

Dessa tre inläggen är skrivna, här i SweClockers forum, av användaren Kinc – som är en representant från Asus.

Ny upplysning för mig...velavelavela :~

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Så vitt jag vet är det där bara skitsnack. Problemet med VRM-kylningen existerade endast hos 7950 från Asus (deras DC2-variant) samt tidiga 7970-batchar från Asus (deras DC2-variant). Om deras 7950 fortfarande saknar VRM-kylning vet jag inte, men mitt Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP har VRM-kylning som fungerar alldeles utmärkt.

"Nästan alla 7950 har ingen som helts VRM kylfläns, men DCII har ju 2 fläkter som blåser mot kortet så VRM klarar sig förhoppningsvist fint ändå. För övrigt har 7970 korten VRM kylflänsar till skillnad från 7950. Skulle personligen inte vilja ha över 90c på VRM även om de är speccade till 120c"

Jag äger ett Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP och sedan den senaste drivrutinen (12.11 beta) kan jag spela Battlefield 3, med allting på high, utan att någonsin droppa under 60 FPS. För det mesta ligger jag långt över 100 FPS. Varför skulle jag, eller någon annan, vilja överklocka ett grafikkort som redan har den här potentialen? Det är en väldigt liten målgrupp vi talar om här.

Varför det? Bara för att den har en väldigt kompetent kylare måste man inte pressa den med överklockning tills kortet når höga temperaturer. Istället kan man strunta i att överklocka, nöja sig med att man redan har extremt gott om prestanda och istället låta sitt grafikkort få arbeta i en mycket svalare miljö – vilket endast är positivt för grafikkortet.

"Angående VRM-temp så beror det på ett mätfel och är alltså inget att oroa sig över. Den rapporterar så mycket som 30C fel."
- #12034463

"De 7950 DC2 jag själv har kunnat inspektera har inte visat någon tendens till dålig kontakt mellan kylare och GPU. Jag har pratat med en kollega i Frankrike under morgonen och information jag har fått därifrån är att hög temp vid överklockining av 7950 är begränsat till ett tidigt och mycket litet parti av detta grafikkort i just Frankrike.

Enligt uppgift är problemet begränsat till ett känt parti i Frankrike där problemet åtgärdas genom vanligt garantiärende. Om någon mot förmodan upplever överhettningsproblem med 7950 i Sverige så uppmanar jag er att ta kontakt med mig via PM här på Sweclockers så hjälper jag till så att garantiärendet går så snabbt som det bara kan.

"
- #12034693

"Det är ett mätvärde som inte är relevant i den form det rapporteras genom avläsning och absolut inget man behöver oroa sig över."
- #12034716

Dessa tre inläggen är skrivna, här i SweClockers forum, av användaren Kinc – som är en representant från Asus.

Ursäkta.
Visst klarar korten alla spel utmärkt, har ju liksom ett 7970 själv.
Men, en av anledningarna att jag köpte just ASUS variant av 7970, var för att den tydligen skulle kyla mycket bra och därmed lämpa sig för överklockning.
Något som den absolut inte gör då man inte ens kan höja spänningen.

Att kortet sedan blir 52 grader i full load är ju ett plus, men den kunde lika gärna blivit 75 grader då det likt förbannat inte går att göra något med den marginalen.

Vill också ställa en fråga:
Har även ditt DCIITOP låst spänning?
Och om det inte har det, tror du att det skulle gå att flasha mitt DCII med en TOP-BIOS, för att kunna höja spänningen?

Jag tror jag utelämnade fördelarna med detta kort. Det är tyst, svalt och otroligt kraftfullt. Men, eftersom ASUS marknadsför det som ett entusiastkort för överklockare, tycker jag att det är konstigt att de låst spännigsregleringen.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Men, en av anledningarna att jag köpte just ASUS variant av 7970, var för att den tydligen skulle kyla mycket bra och därmed lämpa sig för överklockning.
Något som den absolut inte gör då man inte ens kan höja spänningen.

Jag håller med dig, det är lite surt att Asus gör på detta viset. Det är alltid roligt att ha möjligheter. Jag känner mig exempelvis väldigt dum som inte köpte en K-variant av min Intel i7-processor. Inte för att jag hade tänkt att överklocka egentligen, men det vore ändå trevligt att ha möjligheten till det.

Det som jag reagerar på är att du får Asus-kortet att framstå som fullkomligt värdelöst, just för att det inte går att överklocka särskilt mycket pga. Asus val att låsa spänningarna. I själva verket är det väldigt få personer som överklockar, så i de flesta fallen är det ingen dealbreaker över huvud taget.

Skrivet av Slaktardej:

Att kortet sedan blir 52 grader i full load är ju ett plus, men den kunde lika gärna blivit 75 grader då det likt förbannat inte går att göra något med den marginalen.

Det är ju dock mer hälsosamt för kortet att vara 52 grader i load än att vara 75 grader i load, så det är ju inte helt förgäves – så att säga. Men jag förstår din poäng.

Skrivet av Slaktardej:

Vill också ställa en fråga:
Har även ditt DCIITOP låst spänning?

Mina överklockningskunskaper är nästintill icke-existerande, men så här ser det ut när jag går in i GPU Tweak för att försöka ändra på saker och ting:

Standard:

Drar upp "GPU Voltage" och "Power Target" så högt det går

Skrivet av Slaktardej:

Och om det inte har det, tror du att det skulle gå att flasha mitt DCII med en TOP-BIOS, för att kunna höja spänningen?

Det tror jag inte skulle fungera, men jag har ingen som helst aning egentligen. Det enda jag vet är att Asus publicerar olika BIOS-versioner för sina vanliga 7970, sina DC2-7970 och sina DC2 TOP-7970. De borde nog göra det av en anledning.

Skrivet av Slaktardej:

Jag tror jag utelämnade fördelarna med detta kort. Det är tyst, svalt och otroligt kraftfullt. Men, eftersom ASUS marknadsför det som ett entusiastkort för överklockare, tycker jag att det är konstigt att de låst spännigsregleringen.

Nu vet jag inte på vilket vis Asus marknadsför dessa korten, men om det är som du säger så kan jag hålla med dig att det känns fruktansvärt konstigt att man då väljer att låsa spänningarna så att köparna inte kan få gå loss i den utsträckningen de vill.

Permalänk
Skrivet av eparaggare:

XFX är också voltlåsta, så dessa borde du ej köpa heller.

Det är dom inte alls. Iaf inte referenskorten.

Permalänk

VRM-temperaturer hos mitt Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP:

Idle:

Load:

Som du kan se så är de utmärkta, och ingenting alls att oroa sig över, Surgubben.

Permalänk
Medlem

Så vilket kort är det som gäller?
Jag känner inte riktigt att den frågan har besvarats:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vikceen:

Så vilket kort är det som gäller?
Jag känner inte riktigt att den frågan har besvarats:)

För att få Jonas glad så kör vi på msi, dvs då kör man på msi.

Permalänk
Skrivet av Vikceen:

Så vilket kort är det som gäller?
Jag känner inte riktigt att den frågan har besvarats:)

Jag tycker att TS bör köpa Asus-kortet. MSI-kortet är ett vanligt referenskort som är högljutt, Asus-kortet däremot kostar mindre samtidigt som det har en rejäl kylare som kommer få systemet att vara tyst – oavsett om man sitter och maxar BF3 eller om datorn står i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Det är dom inte alls. Iaf inte referenskorten.

Dom allra första va inte de, men dom lite senare är, alla voltlåsta. Enligt XFX själva. Till och med DD modellen är voltlåst

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Dom allra första va inte de, men dom lite senare är, alla voltlåsta. Enligt XFX själva. Till och med DD modellen är voltlåst

Är det skillnad på voltlåsningarna mellan XFX 7970 o 7950? Har nämligen ett XFX 7950-DD och det är så vitt jag märkt inte voltlåst (det ändrar sig iaf i GPU-Z)

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Skrivet av eparaggare:

Dom allra första va inte de, men dom lite senare är, alla voltlåsta. Enligt XFX själva. Till och med DD modellen är voltlåst

Konstigt för jag har både en Version 1.1 och en 1.3 och ingen av dessa är voltlåsta.
Tror det är nånting du har fått för dej. Eller bara tror så.

Permalänk

Det blev en hel del att tänka på. Känner just nu att jag inte kan bestämma mig riktigt än.

Jag måste nog bestämma mig lite mer specifikt vad det är jag faktiskt VILL ha.
Som sagts ovan, det är inte många som verkligen överklockar kort, men man kanske VILL kunna göra det.
Ljudnivån är intressant, men inte helt avgörande. Står ut med lite fläktväs, men inte med reaplan.

Jag vill i a f tacka för all information jag fått i beslutsprocessen. Tack och lov är affärerna stängda i helgen

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"