Permalänk
Avstängd

SATA som Slav?

Fixade en SSD hårddisk idag, men har fortfarande en SATA på 500GB som jag mer än gärna skulle vilja använda som slav.. går det?

Visa signatur

| Keyboard: Corsair K90 | SSD Sandisk Harddrive 60 GB | Cooler Master HAF 912 | Razer Deathadder | MSI nvidia gtx 660 ti | FRI FRAKT - INET.se | INTEL Core i5 2500k |

Permalänk
Medlem

Det går fint,koppla in båda sedan väljer du i bios/ufi vilken hårddisk datorn skall starta ifrån.

Med SATA kopplas en enhet per uttag och kabel, till skilnad från äldre PATA/ATA

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Ja antingen så använder du jumprarna på disken eller så ändrar du boot-ordningen i bios.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Hur menar du? Med SATA-gränssnittet finns inte master/slav-alternativen då det endast kan kopplas en hårddisk per SATA-kabel.

Det är bara att plugga in SATA-kabeln i SSD-disken och i moderkortet för att sedan tuta och köra. Var beredd på att det kommer gå fort, ungefär som denna känslan: https://www.youtube.com/watch?v=m2RZmYH9zoE

Permalänk
Medlem

Jag tror inte sata använder sig av master eller slave på samma sätt som IDE gjorde, det ska inte vara svårare än att bara koppla in din hårddisk i ett ledigt sata uttag.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Avstängd

Nu har jag gjort så att jag har formaterat min 500 GB till en "egen" disk och angett volym D.. men jag vill ha all lagringskapacitet på ETT ställe.. Jag förstår fortfarande inte.. går det att köra SATA som slav?! xD (jag e dum)

Visa signatur

| Keyboard: Corsair K90 | SSD Sandisk Harddrive 60 GB | Cooler Master HAF 912 | Razer Deathadder | MSI nvidia gtx 660 ti | FRI FRAKT - INET.se | INTEL Core i5 2500k |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel.L:

Nu har jag gjort så att jag har formaterat min 500 GB till en "egen" disk och angett volym D.. men jag vill ha all lagringskapacitet på ETT ställe.. Jag förstår fortfarande inte.. går det att köra SATA som slav?! xD (jag e dum)

Nej det går inte eftersom du bara har en hårddisk per kabel dvs finns inte Slave eller Primary. Det du pratar om ser enligt mig ut att du tänker partitioner. Skapa då bara en partition och kör på det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel.L:

Nu har jag gjort så att jag har formaterat min 500 GB till en "egen" disk och angett volym D.. men jag vill ha all lagringskapacitet på ETT ställe.. Jag förstår fortfarande inte.. går det att köra SATA som slav?! xD (jag e dum)

Nej, med SATA diskar finns inte slave eller master, man kan säga att alla diskar är master, och du väljer själv vilken du bootar ifrån i BIOS.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel.L:

Nu har jag gjort så att jag har formaterat min 500 GB till en "egen" disk och angett volym D.. men jag vill ha all lagringskapacitet på ETT ställe.. Jag förstår fortfarande inte.. går det att köra SATA som slav?! xD (jag e dum)

Vad du är ute efter är alltså att ha en partition som spänner över flera fysiska diskar, med andra ord att din SSD och din gamla disk ser ut att vara en och samma disk i Windows?

Det kan du nog i sådana fall tyvärr glömma. Även om det kanske skulle gå rent teoretiskt med någon raidsetup, så är det knappast rekommendabelt att inte bara blanda olika kapaciteter och modeller, utan till och med olika tekniker.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

Vad du är ute efter är alltså att ha en partition som spänner över flera fysiska diskar, med andra ord att din SSD och din gamla disk ser ut att vara en och samma disk i Windows?

Det kan du nog i sådana fall tyvärr glömma. Även om det kanske skulle gå rent teoretiskt med någon raidsetup, så är det knappast rekommendabelt att inte bara blanda olika kapaciteter och modeller, utan till och med olika tekniker.

Det är inga problem alls. Det är bara att göra JBOD och så är det klart. Gå in i BIOS, sätt ställ in controllern på RAID istället för AHCI och sen är det bara att sätta upp en JBOD.

Fast det är en sällsynt korkad idé att köra HDD och SSD i JBOD eftersom allt kommer få prestandan av hårddisken så SSDn är pengar i sjön.

Finns ett bättre sätt om TS har en nyare plattform från Intel och det är att sätta upp en hybriddisk. Då får man en stor enhet som lägger alla filer som används ofta på SSD och resten på HDD och man får bara en stor enhet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Löste det på annat vis, tack ändå!

Visa signatur

| Keyboard: Corsair K90 | SSD Sandisk Harddrive 60 GB | Cooler Master HAF 912 | Razer Deathadder | MSI nvidia gtx 660 ti | FRI FRAKT - INET.se | INTEL Core i5 2500k |