Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade*

Inlägg som diskuterade huruvida det var en bumpning att skriva i en äldre tråd eller inte borttagna. Tror ni att ett inlägg bryter mot reglerna, anmäl det så tar moderatorerna en titt på det, påtala inte det eventuella regelbrottet i tråden.

För tydlighetens skull så är det fullt tillåtet att skriva nya inlägg i en gammal tråd, så länge det har med trådens ämne att göra.

Permalänk
Medlem

PrivatVPN blir bara bättre och bättre; imorse dök det upp en uppdatering till klienten, och nu kan man välja mellan följande servrar (byte av server sker otroligt smidigt i klienten):

Sverige - Stockholm
Holland - Amsterdam
Storbritannien - London
Schweiz - Zürich
Frankrike - Paris
Tyskland - Frankfurt
Danmark - Köpenhamn
USA - Manassas, Virginia (alldeles intill Washington DC dvs. Östkusten)
USA - Denver
Luxemburg - Stensel
Finland - Helsingfors
Norge - Oslo
Rumänien - Bukarest
Ryssland - St. Petersburg

PrivatVPN loggar som regel inte trafiken, dock så vill jag minnas att de måste göra det på servrarna i USA. För torrenttrafik används huvudservern dvs. Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

PrivatVPN blir bara bättre och bättre; imorse dök det upp en uppdatering till klienten, och nu kan man välja mellan följande servrar (byte av server sker otroligt smidigt i klienten):

Sverige - Stockholm
Holland - Amsterdam
Storbritannien - London
Schweiz - Zürich
Frankrike - Paris
Tyskland - Frankfurt
Danmark - Köpenhamn
USA - Manassas, Virginia (alldeles intill Washington DC dvs. Östkusten)
USA - Denver
Luxemburg - Stensel
Finland - Helsingfors
Norge - Oslo
Rumänien - Bukarest
Ryssland - St. Petersburg

PrivatVPN loggar som regel inte trafiken, dock så vill jag minnas att de måste göra det på servrarna i USA. För torrenttrafik används huvudservern dvs. Stockholm.

Intressant. Det enda jag egentligen saknar hos vpntunnel.se är just att det inte går att koppla upp på något annat än svenska servrar trots att ett gäng andra länder finns att välja i klienten. Finns det möjlighet att ställa in i privatVPNs klient att den ska byta ip automatiskt efter en viss tid? Det går nämligen att göra hos vpntunnel.se vilket jag tycker är sjukt smidigt.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem

Var inne och läste på PrivatVPN.se och såg det här: "Inga stängda portar (Detta innebär att den router/brandvägg som inte är lokalt på datorn ej kommer skydda. Tänk på vad du delar ut)".

Vad innebär det att router/brandvägg är "lokalt på datorn" och vad är man ej skyddad mot? Så länge man inte har någon DNS-läcka är man väl skyddad, eller?

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem

Du kan inte ställa in det i klienten nej. Man kan välja "random server" att koppla upp sig mot, men det finns ingen funktion som skulle koppla om dig efter en tid. Måste säga att jag har lite svårt att se varför man skulle behöva det, torrenttrafik t.ex. fungerar mig veterligen endast genom Stockholmsservern (har förvisso inte testat alla). Man kan använda PrivatVPN med OpenVPN GUI, vet ej om något sånt går att lägga in där. Man kan välja att klienten kopplar upp sig igen automatiskt (mot t.ex. en random server) varje gång uppkopplingen bryts, och kanske kan man på något annat vis se till att den bryts med jämna mellanrum.

Vad brandvägg gäller vet jag ej, jag vet att privatVPN har de flesta portarna stängda åtminstone på andra än Stockholmsservern (jag behövde en viss port i UK och fick be dem öppna den åt mig, då sa de att de flesta är stängda men de öppnar oftast om man behöver det), och man kan i klienten kryssa i "bypass firewall" vilket jag inte gjort - ändå fungerar allt jag använder den för. Bäst fråga nån som vet bättre. Annars håller jag min dator ren, testar den med ett gäng program med jämna mellanrum och har aldrig haft några problem. Sen är jag också försiktig med vad jag gör på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Du kan inte ställa in det i klienten nej. Man kan välja "random server" att koppla upp sig mot, men det finns ingen funktion som skulle koppla om dig efter en tid. Måste säga att jag har lite svårt att se varför man skulle behöva det, torrenttrafik t.ex. fungerar mig veterligen endast genom Stockholmsservern (har förvisso inte testat alla). Man kan använda PrivatVPN med OpenVPN GUI, vet ej om något sånt går att lägga in där. Man kan välja att klienten kopplar upp sig igen automatiskt (mot t.ex. en random server) varje gång uppkopplingen bryts, och kanske kan man på något annat vis se till att den bryts med jämna mellanrum.

Vad brandvägg gäller vet jag ej, jag vet att privatVPN har de flesta portarna stängda åtminstone på andra än Stockholmsservern (jag behövde en viss port i UK och fick be dem öppna den åt mig, då sa de att de flesta är stängda men de öppnar oftast om man behöver det), och man kan i klienten kryssa i "bypass firewall" vilket jag inte gjort - ändå fungerar allt jag använder den för. Bäst fråga nån som vet bättre. Annars håller jag min dator ren, testar den med ett gäng program med jämna mellanrum och har aldrig haft några problem. Sen är jag också försiktig med vad jag gör på nätet.

Ok.
Köpte upp mig på tre månader hos vpntunnel.se för att testa, tyckte de verkade mest seriösa av de jag kollade upp (kollade faktiskt aldrig PrivatVPN). Ska utvärdera när tre månader har gått. Hittills är jag dock nöjd men det är alltid bra att veta att det finns bra alternativ. Utländska servrar lockar villket vpntunnel.se som sagt saknar i dagsläget.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem

nån som vet om nån svensk vpn tjänst som ger statisk ip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av solger:

nån som vet om nån svensk vpn tjänst som ger statisk ip?

http://www.ansluten.net/vpn

Permalänk
Medlem

hört om den ssidan/vpn innan och nu när jag fick ännu en länk till den tänkte jag testa. Skrev in informationen och betalade men fick inget mail. orolig att jag råkade skriva fel email (.com ist för .se) så undrar jag om nån har en länk till där man loggar in, eller rentav ip:port till deras vpn. annars en länk till var man byter lösenord.
jag antar att deras kundtjänst inte har öppet lördag kväll.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så ska de ha en chatt. Men om de är där nu vet jag ej.

Edit: Jag hittade inte den. Är nog jag som drömt det.

Edit2: kan det vara denna?

https://legolas.ansluten.net/manager/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Om jag inte minns fel så ska de ha en chatt. Men om de är där nu vet jag ej.

Edit: Jag hittade inte den. Är nog jag som drömt det.

Edit2: kan det vara denna?

https://legolas.ansluten.net/manager/

japp där går det att logga in men dock inte för mig, antingen är det fel inloggning för vpn eller så har snubben som fick mitt mail bytt lösenord. dragit iväg ett supportärende, vi får se hur det går. tack iallafall.

Permalänk

Finns det någon gratis-tjänst om man bara behöver använda detta kanske en gång eller så?

Har testat en del men ingen klarar en säker anslutning säger dom, hur stor risk är det att passord eller liknande blir uppsnappat via dessa tjänster? Vågar man gå in i sin bank via en sådan gratis-tjänst?

Varför ska jag det, jo bara för att inte vill att dom ska kunna se att jag loggar in från ett annat land. Har ingen kriminell tanke bakom, vill bara kunna vara anonym (gratis) mest för sakens skull.

Permalänk
Medlem

Söker en svensk VPN-tjänst med en bred variation av IP-adresser. Har använt anonine ett tag. Tidigare hade de ett flertal servrar och således väldigt olika IP-adresser, men på senare tid känns det som att det mest gått på en eller två servrar - adresserna har varit väldigt snarlika.

Så, tips på bra VPN-tjänster med ett brett utbud av servrar tas tacksamt emot. Överväger naturligtvis att använda flera olika om det krävs.

Permalänk
Medlem

PrivatVPN.se har ett antal servrar i olika länder - däremot så har de sannolikast inte fler servrar per land, möjligtvis några stycken i Stockholm, har faktiskt inte frågat. Du ser din IP-adress i klienten så du kan se hur pass olika de är. Här är de servrar som finns idag:

Sverige - Stockholm
Holland - Amsterdam
Storbritannien - London
Schweiz - Zürich
Frankrike - Paris
Tyskland - Frankfurt
Danmark - Köpenhamn
USA - Manassas, Virginia (alldeles intill Washington DC dvs. Östkusten)
USA - Denver
Luxemburg - Stensel
Finland - Helsingfors
Norge - Oslo
Rumänien - Bukarest
Ryssland - St. Petersburg

Permalänk
Medlem

Har en fråga, ja har nu skaffat VPN tjänst från Anonine, fast den funkar inte på just den datorn jag är på medans den funkar på min andra dator. Jag får samma ip-adress som innan. Vad kan problemet vara?

Permalänk
Skrivet av CloudPW:

Har en fråga, ja har nu skaffat VPN tjänst från Anonine, fast den funkar inte på just den datorn jag är på medans den funkar på min andra dator. Jag får samma ip-adress som innan. Vad kan problemet vara?

Testa ett annat OS på datorn det inte fungerar på!

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Testa ett annat OS på datorn det inte fungerar på!

Lilla Mark, fortfarande är det på skoldatorn..

Permalänk
Skrivet av CloudPW:

Lilla Mark, fortfarande är det på skoldatorn..

Finns inget som hindrar dig från att använda en Live-distrubution, om du ber mig riktigt sn'ällt så kan du få låna en.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Finns inget som hindrar dig från att använda en Live-distrubution, om du ber mig riktigt sn'ällt så kan du få låna en.

Funkar fortfarande på Markus och Mattis dator så ^^

Permalänk

Någon som har 100/100 (eller vet vem som erbjuder snabbast) och kan ge en rekommendation vilken VPN man ska välja/köpa?

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av theworm1713:

Någon som har 100/100 (eller vet vem som erbjuder snabbast) och kan ge en rekommendation vilken VPN man ska välja/köpa?

Jag har 100/100 och kör Anonine. Testade nu. Får 93/60 utan Anonine och 85/64 med Anonine på speedtest.net.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

lite intressant att veta mer exakt vilka VPN protokoll dessa tjänster erbjuder. privatVPN kör Blowfish with a 128bit CBC , inte ett så aktuellt protokoll kanske? Blowfish känns ganska outdated men jag är ingen expert

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa en VPN, och att hastigheten påverkas en aning gör inte så mycket. Dock är det tråkigt om pingen går upp, är det så för alla oavsett vilken tjänsteleventör jag väljer?

Permalänk
Medlem

I nästan all fall blir svarstiderna något högre med en VPN tjänst då du förutom latensen till målet du vill nå får lägga på latensen till vpntjänstens servrar. I vissa fåtal fall kan svarstiden bli bättre om man har bredband från en stor dryg operatör som gärna skickar sin trafik via london och amsterdam (läs tele2).

Jag kör själv med azirevpn på en BBB 100 Mbit/s uppkoppling och får mellan 1-2 ms extra latens inom sverige.

Svarstiderna till några "stora" mål.

ping sunet.se PING sunet.se (109.105.111.14) 56(84) bytes of data. 64 bytes from web.sunet.se (109.105.111.14): icmp_req=1 ttl=57 time=2.63 ms 64 bytes from web.sunet.se (109.105.111.14): icmp_req=2 ttl=57 time=2.48 ms 64 bytes from web.sunet.se (109.105.111.14): icmp_req=3 ttl=57 time=2.47 ms

ping telia.se PING telia.se (194.236.188.144) 56(84) bytes of data. 64 bytes from www.telia.se (194.236.188.144): icmp_req=1 ttl=116 time=4.68 ms 64 bytes from www.telia.se (194.236.188.144): icmp_req=2 ttl=116 time=5.00 ms 64 bytes from www.telia.se (194.236.188.144): icmp_req=3 ttl=116 time=4.57 ms

ping google.se PING google.se (74.125.143.94) 56(84) bytes of data. 64 bytes from la-in-f94.1e100.net (74.125.143.94): icmp_req=1 ttl=52 time=10.0 ms 64 bytes from la-in-f94.1e100.net (74.125.143.94): icmp_req=2 ttl=52 time=9.68 ms 64 bytes from la-in-f94.1e100.net (74.125.143.94): icmp_req=3 ttl=52 time=10.0 ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Jag har 100/100 och kör Anonine. Testade nu. Får 93/60 utan Anonine och 85/64 med Anonine på speedtest.net.

Låter intressant, en fråga bara: Sparar Anonine någon logg? Tex vilken IP som ansluter till vilken IP etc? Kan inte hitta något svar på deras sida.

Edit: Nvm, hittade längst ned på denna sida https://www.anonine.com/sv/service

Permalänk
Skrivet av Stich:

Funderar på att skaffa en VPN, och att hastigheten påverkas en aning gör inte så mycket. Dock är det tråkigt om pingen går upp, är det så för alla oavsett vilken tjänsteleventör jag väljer?

Jag har anonine/bahnhof och jag får några ms högre ping när jag gör ett test på bredbandskollen. Bahnhof äger ju Portlane som hostar anonines servrar så routningen till andra isp:ar borde bli desamma.

Permalänk
Medlem

Jag kör Overplay's VPN. Billig peng, stabil tjänst och många olika kopplingar att fritt välja mellan. Många andra låter en bara ändra server en gång per månad eller liknande. Overplay så kan jag byta hur ofta jag vill. Sedan har de något de kallar SmartDNS som är rätt trevligt. Använder man sig av den så fungerar allt som vanligt via din ISP men om du tex går till Hulu så körs det genom en av deras VPN servrar. Detta utan att du behöver aktivt koppla upp dig så du kan ha det på hela ditt nätverk hemma utan att behöva tänka på att koppla upp till din VPN innan du skall kolla på Hulu, Netflix (som iofs kommit hit nu) eller någon annan geolåst streamingtjänst.

Overplay hittar du här

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Jag har anonine/bahnhof och jag får några ms högre ping när jag gör ett test på bredbandskollen. Bahnhof äger ju Portlane som hostar anonines servrar så routningen till andra isp:ar borde bli desamma.

vad får dig att tro att bahnhof äger portlane? källa?

när det routingen är den betydligt bättre en bahnhof
http://bgp.he.net/AS8473#_graph4
http://bgp.he.net/AS42708#_graph4

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloudPW:

Har en fråga, ja har nu skaffat VPN tjänst från Anonine, fast den funkar inte på just den datorn jag är på medans den funkar på min andra dator. Jag får samma ip-adress som innan. Vad kan problemet vara?

Du måste köra OpenVPN-klienten som admin, annars kan det där hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

På vilekt sätt skiljer det påståendet för tex ipredator, dold.se etc.? Dom i sin tur har väl oxå en ISP som deras trafik går igenom? då borde ju dom åka dit på samma sätt.

Ipredator fungerar väl bra?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"