Köp av liten och allround dator

Permalänk
Medlem

Köp av liten och allround dator

Ska köpa en liten dator för dagligt användande och Football Manager 2013. Jag har alltid varit ute efter Quad processorer tidigare men jag behöver inte det så därför tänkte jag skaffa mig en liten och smidig dator för daglig användning. På Webhallen gjorde jag enbeställning på följande modell

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157149-sony_vaio_svs1...

Denna dator fick jag för 6000kr eftersom det var en demovara klass2 (bra demovara).

För mig är det extremt viktigt att datorn är tyst, det är det absolut viktigaste för mig. Jag kommer att sätta in en SSD direkt, men fläkten får inte gå igång så ofta. Är Sonys datorer tystlåtna?

Var det bra köp för 6000kr eller ska jag vänta och se? Eller finns det direkt idag något bättre än mitt alternativ för priset upp till 8000kr?

Jag åker utomlands om en månad och kommer hem i mitten av januari, kommer det att finnas mycket bättre datorer då eller eller ska jag köra på denna?

Mycket frågor och jag hoppas att jag får något svar

Permalänk
Medlem

Någon som har en Vaio?

Permalänk
Medlem

Det verkar vara ett bra köp. Hårdvaran är adekvat med avseende på ordinariepriset (och du fick ju t.o.m. en grym rabatt). Vaios har ofta en hyfsad kvalitetskänsla, så även där lär du bli nöjd. På det fåtal Vaios jag haft kontakt med så har visst fläktljud förekommit, dock inte mycket (och det har haft en behaglig ton, inte alls som min egen Dell som ger en känsla av dammsugare i närheten).

Min systers Vaio kom dock med en sjuhelsikes massa bloatware, så du kan behöva ägna några timmar åt att städa datorn...eller om du installerar OS från en "riktig" skiva istället för från en recovery-skiva (har förresten för mig att man måste bränna sin egen recovery-skiva, Sony skickar inte med någon) när du byter till SSD.

Om några månader får du kanske en något bättre dator för 8k, men med tanke på att 1. det kommer inte skilja mycket i prestanda 2. du fick den för 6k (tror inte du får bättre för 6k om ett par månader) så satsa du på datorn ifråga. Det kan ju även hända att den kan bli en trevlig reskamrat!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det verkar vara ett bra köp. Hårdvaran är adekvat med avseende på ordinariepriset (och du fick ju t.o.m. en grym rabatt). Vaios har ofta en hyfsad kvalitetskänsla, så även där lär du bli nöjd. På det fåtal Vaios jag haft kontakt med så har visst fläktljud förekommit, dock inte mycket (och det har haft en behaglig ton, inte alls som min egen Dell som ger en känsla av dammsugare i närheten).

Min systers Vaio kom dock med en sjuhelsikes massa bloatware, så du kan behöva ägna några timmar åt att städa datorn...eller om du installerar OS från en "riktig" skiva istället för från en recovery-skiva (har förresten för mig att man måste bränna sin egen recovery-skiva, Sony skickar inte med någon) när du byter till SSD.

Om några månader får du kanske en något bättre dator för 8k, men med tanke på att 1. det kommer inte skilja mycket i prestanda 2. du fick den för 6k (tror inte du får bättre för 6k om ett par månader) så satsa du på datorn ifråga. Det kan ju även hända att den kan bli en trevlig reskamrat!?

Tack så mycket! Ett väldigt bra svar, men hur mycket är visst fläktljud? Är det konstant att fläkten hörs eller är den oftast tyst när man bara surfar?

Någon mer med erfarenheter?

Permalänk
Medlem

På min systers Vaio (vilket är den enda Vaio som jag hanterat mer än sporadiskt) så hörs fläkten endast under belastning, d.v.s. inte vid vanligt surfande. Den Vaio du köpt har nyare (och därmed med största sannolikhet strömsnålare/svalare komponenter), men å andra sidan ett något mindre/trängre chassi. I slutändan är det nog trots allt individuellt vad man upplever som störande.

Sker köpet på distans så har du ju 14 dagars ångerrätt, så då kan du ju höra efter innan du tar ditt slutgiltiga beslut (boota isf datorn från ngn live-cd med testprogram (så du kan testa under hög belastning), om du gör några ändringar i den medföljande mjukvaran kan ångerrätten förbrukas).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

På min systers Vaio (vilket är den enda Vaio som jag hanterat mer än sporadiskt) så hörs fläkten endast under belastning, d.v.s. inte vid vanligt surfande. Den Vaio du köpt har nyare (och därmed med största sannolikhet strömsnålare/svalare komponenter), men å andra sidan ett något mindre/trängre chassi. I slutändan är det nog trots allt individuellt vad man upplever som störande.

Sker köpet på distans så har du ju 14 dagars ångerrätt, så då kan du ju höra efter innan du tar ditt slutgiltiga beslut (boota isf datorn från ngn live-cd med testprogram (så du kan testa under hög belastning), om du gör några ändringar i den medföljande mjukvaran kan ångerrätten förbrukas).

Jag är van med Elitebook, de lät aldrig, det var som att fläkten inte fanns. Köpte en dator för ca 20 000 där fläkten gick konstant, så pass att jag fick ont i huvudet efter ca 30 min. Det lutar att jag köper den så lämna jag tillbaka den om den låter mycket. Jag kommer stoppa in Samsung 830 i den också så jag hoppas verkligen att fläkten är inom vad jag klarar av.

Den är grymt snygg, betydlig snyggare än spetsiga Zenbook tycker jag och har bra komponenter. Jag tar och testar den, jaghar som du nämner 14 dagars ångerrätt