Varför tar det extrem lång tid att starta datorn...

Permalänk

Varför tar det extrem lång tid att starta datorn...

Hej,

Jag tog bort en SATA DVD-enhet från min dator (och behöll en IDE DVD kvar). När jag gjorde detta råkade jag trycka in CLEAR CMOS knappen. Därefter laddade jag original inställningarna i BIOS, innan jag återställde en mild överklockning.

Nu tar det c:a 10-15 minuter att komma fram till Windows 7:s login skärm (tidigare c:a 1 min). Jag prövade att ta bort överklockningen. Samma sak.

Nedan är en bild på vad jag sitter och rullar tummarna framför.

Någon som vet vad som gått snett? Någon BIOS inställning? Uppskattar alla idéer som kan fixa till problemet

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om det nu är någon BIOS inställning så kan du ju prova att sätta allt på default.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Har du provat att avaktivera den porten på moderkortet där du tidigare hade dvdläsaren inkopplad?

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk

Tack för snabba svar!

Skrivet av Johan^junior:

Har du provat att avaktivera den porten på moderkortet där du tidigare hade dvdläsaren inkopplad?

Ja, det gjorde tyvärr ingen skillnad.

Skrivet av reflect:

Om det nu är någon BIOS inställning så kan du ju prova att sätta allt på default.

Ja, jag tror jag har ställt allt som går på "Auto". Ska dubbel-kolla detta...

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios är kanske en lösning, om det inte skulle ställa med mer problem

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Gå in in bios och välj EXAKT vilken hårddisk den ska starta från. Annars kan den slösar tid på att testa dina USB och DVD varje gång du startar. NEJ, det räcker ofta INTE att bara välja hårddisk i den vanliga boot listan och hoppas på tur. Speciellt när du har flera.

Det ska finnas en lista med EXAKT modell (konstiga kombinationer av bokstäver och siffror som även står på klisterlappen på diskarna/DVD) på det du just nu har kopplat. Det här är en extra lista som används både när man har flera av samma typ (tex 2 diskar osv) och när vill starta från USB så det är viktigt att i listan välja EXAKT modell.

Permalänk
Medlem

Prova att rensa CMOS igen om inget annat hjälper. Ställ sedan bara in de absolut nödvändigaste inställningarna, som typ boot disk, och rör inget annat.

Permalänk

Tack för hjälpen alla!

Efter att ha testat det mesta, lyckades jag lösa problemet. Äntligen! En av USB-portarna fungerade nog inte som den skulle. Efter att ha bytt USB-port fungerar allt normalt igen.

Märkligt, men det löste problemet.

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro