En till "nyköp av grafikkort" tråd... Hjälp snälla.

Permalänk
Medlem

En till "nyköp av grafikkort" tråd... Hjälp snälla.

Tjo Sweclockers!

Sitter just nu i "skiten" om man säger så... Kör nämligen 2 stycken HD 6990 i crossfire och jag har kommit fram till att det ena har gett upp mer eller mindre.
Har provat att rengöra det osv men ingen framgång. Kortet kommer upp till 105c i load och det spelar ingen roll hur mycket jag höjjer fläktarna. Korten är ca 1,5 år gamla och som sagt jag tror att det ena har gett upp. Det fungerar fortfarande men det är inte kul att sitta bredvid ett jetplan.

Eftersom att det inte går att hitta ett nytt kort för att ersätta det defekta har jag nu bestämt mig för att införskaffa ett helt nytt så behöver lite tips.
Går gärna över till nvidia. Kan tänkta mig att spendera runt 3000kr. Om det är nån som vill ha det 6990 kortet som fortfarande fungerar kanske vi kan komme överens om en deal också.

Permalänk

1,5 år gammalt måste det väll kunna gå på garanti ? Vet dock inte vad felsökningsprocessen skulle bli.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem

Info kring användningsområde vore ju schysst

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zoddan:

Tjo Sweclockers!

Sitter just nu i "skiten" om man säger så... Kör nämligen 2 stycken HD 6990 i crossfire och jag har kommit fram till att det ena har gett upp mer eller mindre.
Har provat att rengöra det osv men ingen framgång. Kortet kommer upp till 105c i load och det spelar ingen roll hur mycket jag höjjer fläktarna. Korten är ca 1,5 år gamla och som sagt jag tror att det ena har gett upp. Det fungerar fortfarande men det är inte kul att sitta bredvid ett jetplan.

Eftersom att det inte går att hitta ett nytt kort för att ersätta det defekta har jag nu bestämt mig för att införskaffa ett helt nytt så behöver lite tips.
Går gärna över till nvidia. Kan tänkta mig att spendera runt 3000kr. Om det är nån som vill ha det 6990 kortet som fortfarande fungerar kanske vi kan komme överens om en deal också.

Kan ju vara en givare som har slutat fungera. Har du bytt kylpasta och dragit åt skruvarna? Sen har du ju reklamationsrätt alt. garanti
Kanske värt att testa med en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1030867

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

ingen aning om vad det gäller garanti, det är ett xfx kort dock. Det har inte helt laggt av än men det är nog en tidsfråga innan det smäller.

Användnings områden är främst spelande. Lirar VÄLDIGT mycket bf3. Sen är det väll kul att slänga in nått nytt spel i maskineriet då och då. Leker lite i vegas också men gamar främst.

Tack för tipset screamin-daemon, kanske meckar lite i morgon. "Chassit" på kortet sitter helt löst. När man drar upp afterburner på max i flält hastighet droppar inte tempen alls så... Jag vet inte. Kortet brukade ligga runt 70c när jag lirade bf förut. Nu drar den upp runt 100c direkt när man börjar spela.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zoddan:

ingen aning om vad det gäller garanti, det är ett xfx kort dock. Det har inte helt laggt av än men det är nog en tidsfråga innan det smäller.

Användnings områden är främst spelande. Lirar VÄLDIGT mycket bf3. Sen är det väll kul att slänga in nått nytt spel i maskineriet då och då. Leker lite i vegas också men gamar främst.

Tack för tipset screamin-daemon, kanske meckar lite i morgon. "Chassit" på kortet sitter helt löst. När man drar upp afterburner på max i flält hastighet droppar inte tempen alls så... Jag vet inte. Kortet brukade ligga runt 70c när jag lirade bf förut. Nu drar den upp runt 100c direkt när man börjar spela.

Tyder jo på att nåt inte sitter som det ska. Börja meka, du har ju ingenting att förlora.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag köpte 2st http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_accelero_xtreme_i... till mina 6970.
Gick från jetplan i ~95 grader till ljudlöst i 60-70 grader.
Kan vara värt att kolla på!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Kom hem från jobbet och meckade lite, kom ingen vart.
Det tog stopp här. CHassit gick lätt att få av men kylflänsen sitter som berg.

Så kör väll tills det börjar brinna upp. Behöver dock fortfarande tips på ett nytt grafikkort i 3000 kronors klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoddan:

Kom hem från jobbet och meckade lite, kom ingen vart.
Det tog stopp här. CHassit gick lätt att få av men kylflänsen sitter som berg.
http://i45.tinypic.com/2d76gdc.jpg

http://i46.tinypic.com/70dx7k.jpg

Så kör väll tills det börjar brinna upp. Behöver dock fortfarande tips på ett nytt grafikkort i 3000 kronors klassen.

Det där är inte ett 6990.

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem

Stämmer, sorry. Självklart är det 6970 vi pratar om haha!

Permalänk
Skrivet av zoddan:

Eftersom att det inte går att hitta ett nytt kort för att ersätta det defekta har jag nu bestämt mig för att införskaffa ett helt nytt så behöver lite tips.

Vad menar du med att det inte går att hitta? Det bästa köpet vore väl att byta ut mot ett likadant och fortsätta i crossfire tills nästa generation kommer.

Om du nu köper ett nytt rekommenderar jag HD7950 med DCII-kylare om det är en strikt budget. Lägg till en mindre slant så har du ett 7970.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

Mhmm... Tack för alla svar. BLir nog så att jag tuffar på med det jag har, det vill säga 1 6970. Plockade ur det som överhettar hela tiden och prestandan blev faktiskt bättre. Väntar nog till efter jul med ett nytt kort.