Värt att tänka på Inför övergång till IPad Mini (första Apple produkten)?

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på Inför övergång till IPad Mini (första Apple produkten)?

Hej!

Vanligtvis köper jag inget från Apple men nu funderar jag faktiskt på en Apple IPad Mini (då Nexus 7 inte faller mig i smaken) och då har jag såklart en del frågor :

  1. iOS är enligt vissa ett mer inlåst system så vad bör jag ha i åtanke här? Jag vet ju att man ex inte kan installera egna launchers och likande men det kanske finns andra begränsningar i stil med detta som man bör ha klart för sig innan man köper en iOS produkt?

  2. Finns det stöd för ex sky drive(där jag har alla mina filer/foto)?

  3. Måste man ha ITunes för att kunna göra vissa saker med sin IPad mini?

  4. Kan man ladda neheten via USB på en Windows 8 dator?

  5. Kan man komma åt IPad mini som extern storage för att lägga extra saker på den?

  6. Vad finns det mer för begränsningar som en Android/Windows användare kan tycka är jobbigt?

  7. Räcker 16 GB för lite appar och spel (inga filmer eller musik) ?

  8. Kan man streama video och ljud från Windows 8?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har du tänkt att jailbreaka den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-Skott:

Har du tänkt att jailbreaka den?

Idagens läge går det ju inte jailbreaka, men när det väl är möjligt så lär det göras ja. Men visst det finns väll en risk att de inte lyckas jailbreaka den.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Själv har jag haft 1 Apple produkt tidigare, en iPod touch.
Jag funderar med på en iPad Mini nästa år. Jag kanske kan dela med lite av mina erfarenheter med iOS.
iOS är, som många säger, ett mera låst OS. Egentligen spelar detta ingen roll överhuvudtaget om du inte tänkt
skaffa speciella saker, modda mobilen och vad man nu kan tänkas vilja göra.
Lagringen, ja, den räcker nog på 16GB. Har tänkt lite själv, självklart beror det på vad man ska ha på sin enhet.
Men när jag hade iPod touch hade jag 8GB, använde totalt 5GB cirka, med kanske 20+ spel och appar.
Troligen kommer 16GB räcka bra om du inte tänkt dig ha tusentals bilder och musik.
Nu är jag inte 100% om det funkar med skydrive, men det borde funka med någon liknande molntjänst.
Kolla upp det om det finns en skydrive app på appstore. Jag vet att andra tjänster har det som funkar iaf.
Att lagra filer på en iOS enhet från en dator via USB vet jag inte.
När du öppnar mappar så kan du bara hitta foton (så var det på iPhone) och måste använda dig av iTunes
för andra saker, så du kan inte lägga vilka filer som helst i din iPad från datorn.
Du kan ladda din iPad på vilken dator som helst bara den har USB. Men man får med en adapter
för att kunna ladda i väggen så egentligen inga problem.
Är inte säker på om du kan streama ljud/video från W8, kanske finns en app för det.
Sök efter det på Google så kommer det ev. upp

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte svar på alla dina frågor. Men det enda jag stört mig på med flickvännens 4s är att man "måste" ha itunes installerat för att synka med luren... Vilket inte är sant.
Problemet som kan uppstå är om man som i hennes fall har en skoldator som inte går att installera program på. Det tog mig ungefär en kvarts googlande tills jag hittade ett "portabelt" program som möjliggör synkning med windows vista/7 utan itunes installerat.
Kommer man till ett internetcafé kan man dra hem programmet som var på typ 200kb, öppna det, sedan fungerar synkning av foton och videos precis som vanligt. Den kommer upp som usb masslagringsenhet under "den här datorn".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

1. Det betyder kort och gott att du inte kan göra mer än att använda appar från App Store samt inställningar som redan finns. Hur det begränsar dig avgör du.
2. Självklart har sky drive, dropbox, google drive, etc officiella iOS-appar.
3. Du behöver iTunes för att ta säkerhetskopior, backup, och överföra musik/video. Det finns tredjepartsprogram men de varierar i kompatibilitet över tiden.
4. Laddning via USB har inte med operativsystemet att göra. Ja.
5. Ja, men behöver man verkligen göra det? Vem använder USB-minnen idag med 100-1000mb internet och cloudtjänster.
6. Jag skulle väl säga att det är att du inte kan föra över filer via bluetooth och att det inte finns något "filhanteringssystem" som går att komma åt på ett enkelt sätt.
7. Självklart beror det på storleken på ditt musikbiblotek. Appar är oftast 1-20mb stora.
8. Sjävlklart

Du får det att låta som att iPaden är någon superinstängd okompatibel platta. I själva verket är den på vissa sätt den mest kompatibla och öppna plattan, eftersom den har flest appar, flest officiella appar från tex. banker, organisationer osv, bäst stöd och utbud av tredjepartstillbehör, trådlösa tekniker såsom Airplay osv.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hej!

Vanligtvis köper jag inget från Apple men nu funderar jag faktiskt på en Apple IPad Mini (då Nexus 7 inte faller mig i smaken) och då har jag såklart en del frågor :

  1. iOS är enligt vissa ett mer inlåst system så vad bör jag ha i åtanke här? Jag vet ju att man ex inte kan installera egna launchers och likande men det kanske finns andra begränsningar i stil med detta som man bör ha klart för sig innan man köper en iOS produkt?

  2. Finns det stöd för ex sky drive(där jag har alla mina filer/foto)?

  3. Måste man ha ITunes för att kunna göra vissa saker med sin IPad mini?

  4. Kan man ladda neheten via USB på en Windows 8 dator?

  5. Kan man komma åt IPad mini som extern storage för att lägga extra saker på den?

  6. Vad finns det mer för begränsningar som en Android/Windows användare kan tycka är jobbigt?

  7. Räcker 16 GB för lite appar och spel (inga filmer eller musik) ?

  8. Kan man streama video och ljud från Windows 8?

1: Det finns inga riktigt "begränsningar" i det, förutom det faklutm att du inte kan göra så mycket i det. Lite som Orginal Windows 7 typ, du behöver inte göra så mycket för att det ska fungera. Du kan såklart vänta på jailbraik om du vill ha mer att göra på det. Kortfattat så är det ett simpelt operativsystem som fungerar bra från grunden, inte så mycket mods och det kommer se ganska likadant ut hela tiden.

2: Jag tror att i skrivande stund så finns inte Skydrive (Microsofts Dropbox?) men det finns dropbox och iCloud. 2 tjänster som faktiskt fungerar riktigt bra och jag har nästan alla mina saker i dropbox.

3: Jag har typ aldrig använt iTunes sen jag köpte min vanliga iPad. Jag har fört över några filmer till några appar men då var det bara simpel drag n drop. Ska du föra över musik eller film till enheten så brukar det oftast vara ganska enkelt, senare verisioner av iTunes är inte så hemska som de var från början.

4: Ja det fungerar hur bra som helst, du kan ladda med vilken dator som helst. Kom ihåg att det tar längre tid att ladda via USB än via väggen.

5: Ja och nej, du kan inte riktigt ha den som ett USB minne men du kan ha filmer på den. Kanske går om du jailar den.

6: Inte en aning, du kan inte ha widgets på skrivbordet?

7: Detta är en ganska personlig fråga. Ska du bara ha "lite appar och spel" på enheten så kommer 16GB räcka, men så fort du ska ha in film eller något annat så fylls det snabbt upp. Jag skulle rekommendera 32 bara för att man inte ska ångra sig i efterhand.

8: Det finns vissa appar som "AVplayerHD" där du bara lägger över från din Windows dator till AVplayer så går den via nätet, annars finns appar som Netflix, Twitch > för spel streams bland annat. Det finns ganska mycket bra för iOS nu.

Det här med vad hade Android ägare saknat tycker jag är lite konstig fråga. Det är svårt att svara på, när jag körde Android (orginal) så hittade jag ingenting som jag kände att jag saknade från iOS, eller andra vägen runt. Jag tycker att om man ska köra orginal på båda systemen så är det inte så gigantisk skillnad. Android är bättre när det kommer till att kunna lägga runt saker, använda widgest, göra telefonen lite mer personlig. Samtidigt så är iOS bättre på att snabbt få ut uppdateringar etc (Kommer inte gå in på detalj om vilket operativsystem som är bäst), men det är väldigt personligt.

Jag tror att du kommer bli nöjd med en iPad mini. Komi ihåg att iPhone appar ofta passar till iPad också och iPad appar funkar till iPhone.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig mest på med ios är att man inte kan ändra (eller ta bort) default apparna som apple skickar med tex. Gmail appen tycker jag var väldigt bra, men det går inte att vara i en annan app och tex. skicka mail så den öppnar gmail appen utan den öppnar alltid default mail appen som jag inte hade något konto konfigurerat. Samma sak med tex. Whatsapp så vet ingen annan app om det så om man ska skicka en länk från tex safari så måste man markera, kopiera, växla till whatsapp, klistra in och sedan skicka, mycket störande. Det är egentligen det enda som gör att jag känner mig låst med ios.
Itunes har jag inte använt på läääääänge sedan ios5 kom och man kan uppdatera direkt i ios apple har ju icloud där jag sparar allt utom bilderna som jag då och då kopierar över på min dator genom att bara plugga in som en vanlig digitalkamera.
Musik använder jag spotify som synkar på wifi och video använder jag avplayer som jag för över filmer vis en webbsida eller ftp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Mycket givande!

Skrivet av Azodan:

Det jag stör mig mest på med ios är att man inte kan ändra (eller ta bort) default apparna som apple skickar med tex. Gmail appen tycker jag var väldigt bra, men det går inte att vara i en annan app och tex. skicka mail så den öppnar gmail appen utan den öppnar alltid default mail appen som jag inte hade något konto konfigurerat.

Det är just sådant som detta som jag är rädd för! Så om jag har ett konto på gmail och den plingar till att jag har ett så kan jag gå in o titta normalt men när jag ska skicka så öppnar den default programmet?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det finns en officiell gmail-app, mycket riktigt, Men du kan inte göra den till "standardmailprogram". Om du klickar på en e-postadress i valfritt program så kommer iOS att kasta fram en popupruta med sin inbyggda mailfunktion där du får skriva ditt meddelande och skicka iväg det. Sen när du klickar på Skicka så försvinner popupen, utan att du nånsin lämnat det program du var i.

Jag tycker personligen inte att det spelar någon roll att det är iOS' inbyggda mailgrej du skickar med och inte det mailprogram du själv har valt. Dina skickade mail hamnar i ju samma "skickat"-låda på ditt mailkonto i vilket fall som helst, och du kan återuppta diskussionen via gmailappen eller webben eller var du nu vill komma åt din mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Tack för alla svar! Mycket givande!

Det är just sådant som detta som jag är rädd för! Så om jag har ett konto på gmail och den plingar till att jag har ett så kan jag gå in o titta normalt men när jag ska skicka så öppnar den default programmet?

Du kan ju alltid välja att inte skriva i ditt mailkonto i den inbyggda appen.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Det finns en officiell gmail-app, mycket riktigt, Men du kan inte göra den till "standardmailprogram". Om du klickar på en e-postadress i valfritt program så kommer iOS att kasta fram en popupruta med sin inbyggda mailfunktion där du får skriva ditt meddelande och skicka iväg det. Sen när du klickar på Skicka så försvinner popupen, utan att du nånsin lämnat det program du var i.

Jag tycker personligen inte att det spelar någon roll att det är iOS' inbyggda mailgrej du skickar med och inte det mailprogram du själv har valt. Dina skickade mail hamnar i ju samma "skickat"-låda på ditt mailkonto i vilket fall som helst, och du kan återuppta diskussionen via gmailappen eller webben eller var du nu vill komma åt din mail.

Men om man får mail via gmail, får man någon notifiering om detta direkt då även om det inte är orginal mail programmet? Visas det antal olästa mail någonstans och signaleras det på något vis?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Men om man får mail via gmail, får man någon notifiering om detta direkt då även om det inte är orginal mail programmet? Visas det antal olästa mail någonstans och signaleras det på något vis?

Det plingar till och står en etta på gmail appen ifall du har ett oläst email (allafall på ipad2)

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |