Permalänk
Medlem

Qpad mk-85 med icke fungerande mediaknappar?

Tjena!
Jag fick qpad mk-85an till jul och allt fungerade utmärkt. Dock så kan jag inte använda mediaknapparna till något annat program än windows media player?
Hur skall jag gå till väga för att kunna använda mediaknapparna till program som Spotify eller winamp? Jag har installerat drivrutinerna som följde med skivan men hittar inga inställningar som jag kan ändra med mediaknapparna? Jag har också googlat efter drivrutiner men utan framgång.

Det är alltså detta tangentbord som jag har problem med http://www.corporate.qpad.se/modules/news/article.php?storyid...

Är tacksam för all hjälp Mvh // Grante

Permalänk
Medlem

Har samma problem som du beskriver, har dock lagt märke till att om man ibland har WMP igång samtidigt som Spotify så går det att starta, stoppa och byta låtar även i Spotify utan att WMP börjar spela en låt. Var i kontakt med QPAD och dem svarade snällt och försiktigt att om jag upplevde problem så skulle jag skicka tangentbordet till dem för reparation (om det behövdes) eller om produkten var trasig så skickar dem ut en ny till mig.

Än så länge har jag inte tagit tag i saken. Överväger ifall den tid det kan ta för att skicka tangentbordet till QPAD, felsöka och eventuellt få tillbaks samma eller ett nytt är värt besväret då jag skulle behöva gå och köpa något skit tangentbord under tiden. Kan tilläggas att jag även har problem med att driva exempelvis en extern DVD-brännare via USB-hubben samt lättare kringutrustning som bankdosa.

Visa signatur

Spel: Fractal Design R5 | Corsair AX850 | MSI Z170 KRAIT GAMING | Intel Core i7-6700K | Corsair Hydro H100i | Corsair 16GB DDR4 2400MHz | MSI GTX 970 GAMING | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 1TB | Western Digital Green 1TB

Lagring: QNAP TS-419P II | 4xWestern Digital Red 2TB (RAID5)

Permalänk

Har samma tangentbord och samma problen. Tror inte det är fel på tangentbordet utan det måste vara något fel på mjukvaran.

Att det blir problem med en dvd brännare borde bero på att USB porten inte kan skicka tillräckligt med ström för att driva både tangentbordet och en dvd brännare som antagligen drar rätt ström.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Men hur bör vi gå till väga för att kunna få dem att uppdatera mjukvaran? Det bör inte vara så särskilt svårt att modifiera den så att den svarar till spotify eller winamp ist för windows media player imo? Till och med mitt förra tangentbord Razer tarantula gick att använda med spotify och winamp och det tangentbordet lanserades 04 och gick runt 800kr. Då detta tangentbord går för 1.4k och lanseras i slutet av 2011 så tycker man ju att det bör fungera till fullo och bättre än ett tangentbord som släpptes för 7 år sen?

Permalänk
Skrivet av Grante:

Men hur bör vi gå till väga för att kunna få dem att uppdatera mjukvaran? Det bör inte vara så särskilt svårt att modifiera den så att den svarar till spotify eller winamp ist för windows media player imo? Till och med mitt förra tangentbord Razer tarantula gick att använda med spotify och winamp och det tangentbordet lanserades 04 och gick runt 800kr. Då detta tangentbord går för 1.4k och lanseras i slutet av 2011 så tycker man ju att det bör fungera till fullo och bättre än ett tangentbord som släpptes för 7 år sen?

Om man googlar så hittar man användare av helt olika tangentbord som verkar ha exakt samma problem.
Så frågan är om det är ett problem i win7 ? Fast å andra sidan fungerade det felfritt med mitt gamla Logitech G15..

Om jag använder mediaknapparna startar WMP första trycket men sen så funkar det att styra, dvs play, paus, nästa låt i Winamp och Spotify.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jag har varit i kontakt med QPAD och dom föreslog att jag skulle avinstallera mjukvaran för tangentbordet, och vips så funkade det! Tangentbordet har inbyggt minne som sparar alla macrokommandon man ställt in, så bara för att man avinstallerar mjukvaran försvinner inte dessa. Dom har skickat vidare ärendet till deras utvecklare och det kommer att komma en fungerande mjukvara så småningom, men tills vidare funkar det alltså utmärkt att bara köra utan mjukvaran! Mycket nöje mina vänner!

Permalänk
Medlem

Jag hittade en alternativ lösning på problemet, som inte kräver att man avinstallerar mjukvaran.

Det jag gjorde var att helt enkelt avaktivera Windows Media Player. För de som inte vet hur man avaktiverar Windows funktioner så går man till kontrollpanelen, därefter klickar man på "Avinstallera ett program" under "Program"-fliken. Leta sedan upp Windows Media Player i listan och avbocka den. Efter detta krävs en omstart för att inställningarna ska gälla, men sedan så finns inte Windows Media Player aktiverat på datorn längre. Detta verkar göra att mediaknapparna istället styr Spotify, då den inte längre hittar Windows Media Player.

Själv använder jag inga andra program, som exempelvis Winamp, men jag skulle gissa på att detta funkar fint för alla mediaspelare. Hoppas någon drar nytta av detta

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

jag testa avinstalera drivrutinerna för tangentbordet och det fungerar utmätkt med spotify nu. innan fick ja starta Windows Media Player för att det skulle fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av jarmoswe:

jag testa avinstalera drivrutinerna för tangentbordet och det fungerar utmätkt med spotify nu. innan fick ja starta Windows Media Player för att det skulle fungera

Gjorde samma sak för ett bra tag sedan och jag kan bekräfta detta åtgärdar problemet.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]