Köpråd av telefon. Iphone 5 vs Samsung S3 vs Nokia Lumia 920

Permalänk
Medlem

Köpråd av telefon. Iphone 5 vs Samsung S3 vs Nokia Lumia 920

Hej, ska få byta ut min HTC One X efter många lagningar.
Så har dom telefonerna i rubriken att välja på.

Bryr mig inte så mycket om OS i telefonerna. Men skulle vara trevligt att veta för och nackdelar mellan dessa telefoner.
Vilken är slitstarkast.
Har bara haft Andriod förut. Ios vet jag att det finns en del appar till men hur är det för Windows 8 på app sidan, antar att det inte är lika många appar där, men det växer på den fronten vad jag har läst mig till.

Det som jag har läst om S3:an är att den verkar vara plastig och hal. Sen att många har haft problem med att displayerna har spräckts enkelt?

Iallafall så sitter jag här och är helt nollad av vilken telefon man ska välja.

Sen snälla inget krig nu mellan Ios och Andriod. Utan om ni har lust att hjälpa mig med att skriva ner + och - med dessa telefone så är jag evigt tacksam.

Mvh Jimmy

Permalänk
Medlem

iPhone 5 tycker jag, stor del på grund av iOS. Underbart. Dessutom är det fortfarande så att appar kommer ut till App Store innan till Google Play, vilket är nice.

Permalänk
Inaktiv

Galaxy S3, mer prisvärd och mycket högre prestanda än Iphone 5, Lumia vet jag inte vilka specs den har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurta:

Hej, ska få byta ut min HTC One X efter många lagningar.
Så har dom telefonerna i rubriken att välja på.

Bryr mig inte så mycket om OS i telefonerna. Men skulle vara trevligt att veta för och nackdelar mellan dessa telefoner.
Vilken är slitstarkast.
Har bara haft Andriod förut. Ios vet jag att det finns en del appar till men hur är det för Windows 8 på app sidan, antar att det inte är lika många appar där, men det växer på den fronten vad jag har läst mig till.

Det som jag har läst om S3:an är att den verkar vara plastig och hal. Sen att många har haft problem med att displayerna har spräckts enkelt?

Iallafall så sitter jag här och är helt nollad av vilken telefon man ska välja.

Sen snälla inget krig nu mellan Ios och Andriod. Utan om ni har lust att hjälpa mig med att skriva ner + och - med dessa telefone så är jag evigt tacksam.

Mvh Jimmy

Har kört iOS i fyra år innan jag bestämde mig för att prova på android,då på en galaxy s3 och kan inte säga något annat än att jag är super nöjd med min s3:a. Jelly bean ger den bättre flytt än förut men det jag föredrar med android är just friheten att göra vad du vill med telefonen. S3:an har även några funktioner som är väldigt smidiga det plastiga var också det negativa för mig men man vänjer sig, känns ändå stabil. Som sista grej när man vant sig med den stora 4,8 tums skärmen kan man inte gå tillbaka

Visa signatur

PC# intel Core i5-3570k @ stock | Corsair H60 | MSI Z77A-S01 | Corsair Vengeance 8gb LP | NZXT HALE90 750W 80+ | Fractal Design R3 | SSD A-Data 120Gb+1TB Seagate Barracuda 7200RPM | Gigabyte och Gainward Gtx 670 SLI |

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha valt en s3. Jag har själv en s3 och tror att jag kan smått recensera den åt dig.

Skärmen är underbar! HD upplösning till skillnad från iphone 5's besvikelse vilket inte ens var hd. Jag går fortfarande runt och jämför min skärm mot andras, t.ex en iphone eller mindre modell av samsung. Jag kommer aldrig att gå tillbaks till en mindre skärm, den kanske ser stor ut men det är guds verk säger jag dig. S3an har massa bra funktioner som gör det mycket lättare att använda den, t.ex att bara ta upp den till örat om du sms:ar med någon eller kollar på numret i kontakter. Då ringer den automatiskt upp utan att du behöver ta på skärmen. Den funktionen funkar 100%, har aldrig fått den att faila det. Tillbaks till skärmen så är den len som en babyrumpa och kanterna är helt ljuvliga. Fingeravtryck på skärmen tas lätt bort med en tröja och lämnar inga repor.

Det var lite kort om S3an men jag skulle kunna säga så mycket mer. Köp utan tvekan!

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

det finns ofantligt många trådar om iphone 4s/5 mot S3 och på sistonde har det kommit trådar med frågor om Lumia 920 också. Sök i några min innan du skapar ny tråd

Permalänk
Medlem

Nexus 4

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Orkar du med storleken på en 920 så skulle jag lätt tagit en sådan om jag var du

(Har ägt en lumia 800 men använder iPhone 5)

Permalänk
Medlem

Lumia all the way.
Äger själv en One X nu men nästa telefon blir garanterat en Lumia med WP8, samt en surfplatta med RT och W8 på datorn = win.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

S3!"

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

mellan iphone och samsung skulle jag kört på s3an för att bättre batteritid, bättre processor, enligt mig snyggare och bekvämare, enda nackdelen är att man kan behöva använda 2 händer ibland. själv är jag sugen på nya nexus 4, ser intressant ut och är inte så mainstream

Permalänk

Har en S3 nu men funderar byta till iPhone 5. Är Supernöjd med telefonen men hatar att man inte kan skicka riktiga bilder i mms utan att kvaliten förstörs totalt på S3. Ska man fota lite text och skicka över så syns det inte ett skit hos de man skickar det till. Visst den har NFC och en massa annat skit men det är ingen som använder det så man har inget behov av det.

Kan vara därför inte iPhone 5 har.

Permalänk

För min del hade det blivit Iphone fem. Känns mycket lyxigare/kvalité, bättre flyt, fin skärm och ett OS som är anpassat för den telefonen vilket gör att den smäller många androidlurar på fingrarna trots bättre specar på papper.
Fast ta inte mitt ord och helst inte någon annans heller. Gå till närmaste butik och pilla på telefonerna själv! Var i MediaMarkt i helgen och pillade på Iphone5 och den var helt underbar.
Dagens flaggskeppstelefoner (Iphone, Samsung, Nokia osv) är alla jävligt kompetenta telefoner så det handlar mest om vad DU har för preferenser. Förstår mig inte på folk som fortfarande gnäller om att Samsung/Iphone gör dåliga lurar för det gör dom INTE!

(gnället här på forumet är dock rätt ensidigt men det är antagligen pga låg medelålder på Swecl)

Dold text
Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon177262:

Galaxy S3, mer prisvärd och mycket högre prestanda än Iphone 5, Lumia vet jag inte vilka specs den har.

fast hårdvaran kvittar ju när det inte är så bra optimerat som iphone, så i slutet är iphone 5 ändå bättre så sätt. Your statement is invalid...
http://www.androidauthority.com/iphone-5-vs-galaxy-s3-benchma...

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon177262:

Galaxy S3, mer prisvärd och mycket högre prestanda än Iphone 5, Lumia vet jag inte vilka specs den har.

Tycker inte det ligger riktigt full sanning i det här. Samsung S3 har inte högre "prestanda" än iphone 5, de ligger väldigt lika och i många tester är faktiskt iPhone 5 snabbare.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Jag skulle ha valt en s3. Jag har själv en s3 och tror att jag kan smått recensera den åt dig.

Skärmen är underbar! HD upplösning till skillnad från iphone 5's besvikelse vilket inte ens var hd. Jag går fortfarande runt och jämför min skärm mot andras, t.ex en iphone eller mindre modell av samsung. Jag kommer aldrig att gå tillbaks till en mindre skärm, den kanske ser stor ut men det är guds verk säger jag dig. S3an har massa bra funktioner som gör det mycket lättare att använda den, t.ex att bara ta upp den till örat om du sms:ar med någon eller kollar på numret i kontakter. Då ringer den automatiskt upp utan att du behöver ta på skärmen. Den funktionen funkar 100%, har aldrig fått den att faila det. Tillbaks till skärmen så är den len som en babyrumpa och kanterna är helt ljuvliga. Fingeravtryck på skärmen tas lätt bort med en tröja och lämnar inga repor.

Det var lite kort om S3an men jag skulle kunna säga så mycket mer. Köp utan tvekan!

Ok, fast iptincip allt du sa gäller även Iphone. t.ex; "Jag går fortfarande runt och jämför min skärm mot andras, t.ex en iphone eller mindre modell av samsung.", "ser stor ut men det är guds verk säger jag dig.", "har massa bra funktioner som gör det mycket lättare att använda den"

Och så det kvittar om skärmen är hd? fattar inte vad det spelar för roll, Iphone 5 har mycket högre ppi ändå och se på film och läsa mycket är den ända fördelen jag ser med stor skärm.

Nu TS, jag kan starkt rekommendera en Iphone 5. hade själv en HTC med android innan och det var inget för mig, låg kvalité osv. hur kan än företag få för sig att använda en skärm med 125 ppi? sånta sakerhänder inte med Iphone. Iphone 5 luktar kvalité, är snygg, enkel, funktionell, snabb, bra batteritid, bra market och har bra optimerad hårdvara så den är i majoriteten av testerna ändå bättre än androidmobiler med bättre hårdvara.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamed:

mellan iphone och samsung skulle jag kört på s3an för att bättre batteritid, bättre processor, enligt mig snyggare och bekvämare, enda nackdelen är att man kan behöva använda 2 händer ibland. själv är jag sugen på nya nexus 4, ser intressant ut och är inte så mainstream

http://www.androidauthority.com/iphone-5-vs-galaxy-s3-benchma...
http://www.phonesreview.co.uk/2012/09/26/iphone-5-vs-samsung-...
http://www.itpro.co.uk/643246/apple-iphone-5-vs-samsung-galax...
http://www.theinquirer.net/inquirer/review/2213905/apple-ipho...

Nja, plastiga s3.an är i själva värket IRl inte bättre.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Jag skaffade S3 för att jag är snål, inte har nåt emot glittrande neon-plast, och aldrig tappar min mobil i marken ändå.

Men halv-skämt åsido, har du jämfört specifikationerna mellan dessa mobiler och fortfarande inte har en aning vad du föredrar kan du lika gärna singla slant om saken.

Jag valde S3 på grund av stor skärm med bra kontrast (jag läser mycket), och för att jag kan ha 80GB minne istället för 16GB för bara de 450kr extra som ett minneskort kostar. Jag skulle aldrig någonsin köpa en Apple-produkt, men det gör dock inte Iphone 5 till en dålig smartphone.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Får jag fråga varför du ens skriver Nexus 4?
Pajas

Permalänk
Skrivet av Fåtölj:

Får jag fråga varför du ens skriver Nexus 4?
Pajas

Kanske för att det är marknadens bästa androidlur för tillfället... pajas.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

fast hårdvaran kvittar ju när det inte är så bra optimerat som iphone, så i slutet är iphone 5 ändå bättre så sätt. Your statement is invalid...
http://www.androidauthority.com/iphone-5-vs-galaxy-s3-benchma...

Fast iPhone5 med deras "gudomliga" iOS6 är ju inte bra optimerat för 5 jävla öre. 5an har väl mer problem än Android hade i sina födelseår och alla stackare som sitter med sina 4 och 4S (JAG!) får dras med ett ofullständigt jävla OS som buggar mer än någon hemmasnickrad linuxvariant. Alla jag pratat med som köpt 5an är bara besvikna. Speciellt dom som hade 4S innan. Körde Android sen det kom ut och för ett tag sedan när Tre körde sin halva priset på total abonemanget deal så tänkte jag att jag testar en iPhone för att se vad alla pratar om och jag blev då fan inte övertygad alls. Aldrig någonsin upplevt så mycket buggar och låsta appar samt sega uppstarter i Android som jag under denna korta tid upplevt på iOS. Förstår tamefan inte vart alla dessa folk som avgudar Apple kommer ifrån. Kanske en gång i tiden att dom var felfria men inte idag tyvärr utan allt annat. Har börjat få nå jävla fel på min lägga på funktion nu också så titt som tätt kan jag ej lägga på vilket är sjukt frustrerande. Och har man som mig lärt sig från början med Android så är inte iOS ett lättare OS alls. Allt känns sjukt mycket krångligare än i dom nyare verisionerna av Android och såna saker som inställningar vilket är ganska viktigt känns självklart i Android medans i iOS känns det förbisett även om man hur mycket man än tror att man inte behöver det på en Apple produkt så kommer man få sitta där och pilla ändå tillslut.

Skulle jag vart TS hade jag kört på WP8 och Lumia 920 då det känns som en jävla bra telefon jämfört med dom övriga två samt WP8 känns modernt och nyuppfunnet jämfört med Android och speciellt iOS som lever med respirator idag känns det som.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk

personligen hade jag kört på en lumia 920

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fåtölj:

Får jag fråga varför du ens skriver Nexus 4?
Pajas

Får jag fråga vad som är så dumt med det?

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Jag säger som dom andra, Du måste själv pilla å testa dig fram.
Visst kan recensioner å specs vara nyttiga, men att pilla själv är alltid det bästa :>

Jag Votar S3.
(sen så hatar jag allt från Apple av princip)! Trots att dom "kanske" gör bra grejjer ;P

Permalänk
Medlem

Jag gillar iPhone som fan, MEN, jag vill också ha möjligheten att byta batteri själv samt utöka minnet som jag vill, och då fallar iPhone bort tyvär!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Iphone 5 har mycket högre ppi ändå

326 mot S3:ans 306 (6.5% skillnad) är knappast "mycket högre", men visst, det är högre.

Själv tycker jag att argument som kretsar kring "flyt" är rätt meningslösa då alla tre alternativen har löst hack-problemen vid det här laget. Känner du för att testa något nytt som inte var och varannan 14-åring har så satsa på Lumia 920. Jag ser iPhone 5 som det minst roliga alternativet och det har inte hänt särskilt mycket där de senaste mobilsnäppen. iOS både ser och känns väldigt oinspirerat. Android är klart roligare på den fronten, även om widgets faktiska funktionalitet går att ifrågasätta.

För min del lutar det definitivt åt 920 om bara min gamla Desire vill gå och dö.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Har bara kört Iphone 4 och samsung galaxy S3, personligen så kommer jag aldrig skaffa en Android telefon igen, även om den har bättre specs än iphonen...

Iphone är mycket mer användarvänlig, då menar jag lätthanterlig även om du kan inte kan tanka torrents på den osv...

Dock så har jag själv beställt en Lumia 920 nu då jag ska pröva Windows 8, har det på datorn och jag är då supernöjd!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk

Har haft Iphone 4s, Iphone 5 och SGS3. Jag är mest nöjd med min S3 faktiskt. Många anser ju att Ios är mer användarvänligt och lättare att använda men själv tycker jag snarare att det är tvärtom.

Ios är så jäkla simpelt att det blir jobbigt att använda det. Älskar att det är så enkelt att nå diverse inställningar på Android. Sen är det jävligt kul att man kan göra vad fan man vill med telefonen. Det är himla roligt att sitta och fixa ihop ett nytt tema på telefon. Ios ser så himla tråkigt ut jämfört med Android. Ta en titt på Mycolorscreen så får ni se hur snygg telefonen kan bli.

Permalänk
Medlem

Jag får tacka för alla era värderingar och tankar om dessa telefoner. Har klämt och lekt med s3an nu ikväll en stund, och den faller mig verkligen inte i smaken alls. Så valet står mellan Iphone 5 och Nokia 920. Men väger lite ändå på Iphone 5 då den betingar lite högre värde en Nokia 920. Så är jag inte nöjd alls med Iphone 5 så kanske man kan sälja den och skaffa en Nokia 920 efter ett tag. Problemet för mig är att jag behöver en telefon som fungerar imorgon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lurta:

Jag får tacka för alla era värderingar och tankar om dessa telefoner. Har klämt och lekt med s3an nu ikväll en stund, och den faller mig verkligen inte i smaken alls. Så valet står mellan Iphone 5 och Nokia 920. Men väger lite ändå på Iphone 5 då den betingar lite högre värde en Nokia 920. Så är jag inte nöjd alls med Iphone 5 så kanske man kan sälja den och skaffa en Nokia 920 efter ett tag. Problemet för mig är att jag behöver en telefon som fungerar imorgon.

skaffa en billig "ring och inget mer" mobil som du kan byta ut lätt när du ska köpa Nokian?