2ms, 2ms gtg och 5ms till CS med benq xl2410t eller xl2420t

Permalänk

2ms, 2ms gtg och 5ms till CS med benq xl2410t eller xl2420t

Tjena!

Ska köpa en ny skärm i dagarna och har varit inne på en benq XL2420T som tydligen fått bra omdöme. Blev dock lite osäker nu.

Jag spelar i princip bara CS och vill såklart att skärmen ska funka bra till detta. Jag såg dock nu att det står att den har 2 ms gtg och 5 ms i "vanlig bemärkelse" eller vad man ska kalla det. Har googlat lite och det verkar som gtg står för grey to grey och att det inte visar den egentliga fördröjningen.

Skärmen ska ju vara optimerad för bla cs då ett gäng gamla "proffs" varit med och tagit fram den.

Jag undrar nu om det är en nackdel att den är på 2 ms gtg? Den äldre modellen XL2410T är ju billigare och verkar ha 2 "riktiga" ms. Är det bättre att välja denna skärmen trots att det är föregående modell?

Så vad ska jag gå efter? Detta med 2 ms gtg men 5 "riktiga" ms gör mig lite förvirrad då jag såklart vill ha så lite ms som möjligt när jag spelar cs men det känns dumt att köpa den äldre modellen?

Permalänk
Medlem

Inga mätningar stämmer i princip.
13 ms mätte tftcentral upp den till, 2410T hade 5,6 ms i något som heter "instant mode".
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_xl2420t.htm
Tveksamt att du kommer märka skillnad eller något dock. Paradnumret är ju ändå 120 Hz.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Tack för svaret. Det var en utförlig beskrivning av skärmen även om jag inte hunnit läsa igenom den ännu=P

Men jag har hört att ms är viktigt. Blir inte klok på det, är det inte dumt att välja den nya om den äldre har lägre ms? Eller det är inte så viktigt som folk säger? Om "proffsen" spelar på denna skärm borde den ju vara bra? Vill ju såklart köpa det bästa för pengarna om jag ska lägga så pass mycket (enligt mig) på en datorskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredricos:

Tack för svaret. Det var en utförlig beskrivning av skärmen även om jag inte hunnit läsa igenom den ännu=P

Men jag har hört att ms är viktigt. Blir inte klok på det, är det inte dumt att välja den nya om den äldre har lägre ms? Eller det är inte så viktigt som folk säger? Om "proffsen" spelar på denna skärm borde den ju vara bra? Vill ju såklart köpa det bästa för pengarna om jag ska lägga så pass mycket (enligt mig) på en datorskärm.

Det finns en sektion om Input Lag i den artikeln Rydisen länkade. Det är alltså hur lång tid det tar från att grafikkortet sänder ut en bild till att den visas på skärmen. Skärmen måste ju processa signalen och visa bilden. Det är väl nästan bara intressant ur ett progaming perspektiv. Annars när det gäller ghosting så kunde jag inte ens se nån ghosting överhuvudtaget när jag spelade på en gammal skärm specad till 25ms men en del säger att dom gör det. Jag tycker skärmarna idag är så bra att det inte har någon betydelse ur ett vanligt användarperspektiv (gaming inkluderat). Annat var det med skärmarna på gamla Pentium 90 laptops och liknande för en väldigt massa år sedan då va det hur mycket ghosting som helst och det va ingen som kunde missa det om man spelade på den.

Permalänk

Ytterligare ett givande svar, tack så mycket=) Då lutar det nog åt den skärmen ändå. Fattar dock inte varför de skriver 2 ms gtg istället för att skriva de vanliga ms. Hur som helst spelar jag ju inte på någon proffsnivå men har satt ihop en bra dator och ska nu köpa mig en bra skärm och då vill man ju inte upptäcka sen att 2 ms gtg inte är bra jämfört med en annan 120hz som kostar lika mycket eller mindre. Hittade en skärm på prisjakt som hade 120hz och 2 ms och kostade runt 2200 tror jag det var så då kan man ju lika gärna köpa den? Men folk som spelar verkar föredra XL2420T så det är väll lika bra att ta den då hoppas jag=)

Permalänk
Medlem

Tänk på att 1sekund är = 1000ms. Tror knappast du märker någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Upptäcka att 2ms gtg inte är bra? Har du inte läst vad folk skrivit? Spelar ingen roll vad skärmen anges till om inputlagget ligger på flera 100% mer.

Permalänk
Skrivet av Rosen70:

Tänk på att 1sekund är = 1000ms. Tror knappast du märker någon skillnad.

Man märker skillnad på en mus som har 1000 hz polling och en som har 125 hz, så varför skulle du inte märka någon skillnad på skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Man märker skillnad på en mus som har 1000 hz polling och en som har 125 hz, så varför skulle du inte märka någon skillnad på skärmen?

Du reagerar inte nog snabbt.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Upptäcka att 2ms gtg inte är bra? Har du inte läst vad folk skrivit? Spelar ingen roll vad skärmen anges till om inputlagget ligger på flera 100% mer.

Jo jag har läst men är lite förvirrad gällande detta.

Om jag förenklar frågeställningen lite då, är det en bra skärm sett till vad man annars kan få för dessa pengarna och som huvudsakligen skall användas till CS där hz och ms är viktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredricos:

Ytterligare ett givande svar, tack så mycket=) Då lutar det nog åt den skärmen ändå. Fattar dock inte varför de skriver 2 ms gtg istället för att skriva de vanliga ms. Hur som helst spelar jag ju inte på någon proffsnivå men har satt ihop en bra dator och ska nu köpa mig en bra skärm och då vill man ju inte upptäcka sen att 2 ms gtg inte är bra jämfört med en annan 120hz som kostar lika mycket eller mindre. Hittade en skärm på prisjakt som hade 120hz och 2 ms och kostade runt 2200 tror jag det var så då kan man ju lika gärna köpa den? Men folk som spelar verkar föredra XL2420T så det är väll lika bra att ta den då hoppas jag=)

Man kan inte jämföra två siffror på två olika skärmar på det viset riktigt som om det var den enda faktorn som spela roll på en skärm. Det säger ju ingenting om hur bilden ser ut i övrigt, ljus, kontrast, färger, uniformity, betrakningsvinklar, inställningsmöjligheter och så vidare. Det är därför dom skrev en hel recension på tftcentral och inte bara jämförde två av siffrorna tillverkaren skrivit på kartongen med andra skärmar

Permalänk
Medlem

Men det är även så att det är panelen information som skrivs ut.. Kontroller chips fördöjning specas ofta inte. Hur det är med denna slärm vet jag ej.

Edit:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Man märker skillnad på en mus som har 1000 hz polling och en som har 125 hz, så varför skulle du inte märka någon skillnad på skärmen?

Det har inte att göra med reaktionsförmåga, det gör bara musen mer exakt vid snabba rörelser.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredricos:

Jo jag har läst men är lite förvirrad gällande detta.

Om jag förenklar frågeställningen lite då, är det en bra skärm sett till vad man annars kan få för dessa pengarna och som huvudsakligen skall användas till CS där hz och ms är viktigt?

Vad är förvirrande? Tiden det tar för en skärm att börja ändra på pixlarna.

Permalänk
Skrivet av Elightz:

Det har inte att göra med reaktionsförmåga, det gör bara musen mer exakt vid snabba rörelser.

Om man inte är lite efterbliven så ser man skillnad. No offense to the retards.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Om man inte är lite efterbliven så ser man skillnad. No offense to the retards.

Sluta skriv massa nonsens tack. Du har aldrig jämför skillnaden mellan 2 och 5ms med exakt samma ghosting. Du dillar alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredricos:

Jo jag har läst men är lite förvirrad gällande detta.

Om jag förenklar frågeställningen lite då, är det en bra skärm sett till vad man annars kan få för dessa pengarna och som huvudsakligen skall användas till CS där hz och ms är viktigt?

Optimalt vore en CRT för det du beskriver. Men nu kan du ju inte välja det så satsa på en 120Hz skärm. Nån helt optimal skärm finns inte, utan du får ta "second best". Specifikationerna säger inte så mycket utan gör som andra påpekat och läs recensioner och välj därefter.

Permalänk
Skrivet av fredricos:

Eller det är inte så viktigt som folk säger? Om "proffsen" spelar på denna skärm borde den ju vara bra? Vill ju såklart köpa det bästa för pengarna om jag ska lägga så pass mycket (enligt mig) på en datorskärm.

Jag är rätt säker på att "proffsen" i detta fall spelar mindre roll, heaton som bland annat "gjort" skärmen har väl inte rört cs efter att han slutade. Att skärmen skulle vara det bästa bara för att två gamla proffs har varit med säger mig inte mycket.

Däremot så är det säkert en bra cs skärm men det är säkert resterande 120hz också

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607