Permalänk
Inaktiv

Reboot loop!?

Hej hoppsan!

Det är så att jag byggt min första dator för ett par veckor sedan, och allt har gått superb, oväntat bra, jag hade räknat med att något skulle vara DOA eller likande.

Dock, i fredags, när jag skulle sätta på datorn som vanligt, körde det ihop sig. Datorn kör som vanligt med alla fläktar osv. i ca. 10 sekunder, stängs av i ett par sekunder och sätts på igen. Om och om igen.

Jag har seriöst testat -allt- Kopplat ur RAM, en och en, kopplat ur alla "icke nödvändigheter" som hårddiskar osv. - samma sak. Jag har testat med att ta ur CMOS-batteriet på MB, testat Reset-knappen på caset, testat att hålla in "standby-knappen" i 15 sek, testat att dra ur alla kablar osv, testat att koppla ur min GPU och köra på det integrerade istället. Samma reboot-loop om och om igen.
Problemet är väl i grund och botten att jag inte hör eller ser det minsta. Inga pip, dock lyser alla "diagnos-leds" på både MB och GPU, men ingenting på skärmen. Den visar ingenting i huvud taget, ingen bios, ingen Windows, ingenting.
Normalt, efter de 10 sekunder som datorn faktiskt är igång, skulle både MSI-splshscreenen, Windows-loading screeenen och Windows "Metro"-UI:t hunnit dyka upp.

Och nej, jag gjorde inget <dumt> dagen innan, varken hårdvaru- eller mjukvarumässigt. Inga updates, inga upgrades, ingen klockning, ingenting.

Så fick jag höra häromdagen att mitt MB är ett "problemkort". Är det nåt ni här på SC kan bekräfta? Eller något generellt tips? Tacksam för all möjlig respons

Permalänk
Medlem

När du nollställde bios så hoppas jag att du inte glömde dra ur strömkabeln också så att du slipper vänta i en hel evighet.

Så länge du ser på fläktarna att den startar om så kan du strunta totalt i bild, Windows, tangentbord, mus mm. Kolla portarna efter skador, böjda pinnar och att du inte glömt ta bort nån struntsaker som inte behövs.

I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta så test 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer.

Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel plats eller glömts bort. Det har tagit allt från 1 sekund till 2 månader innan folk fick allvarliga fel pga det misstaget.

Permalänk
Inaktiv

Stömkabeln satt inte i Men jag förstod inte riktigt, bode man märka något / se något att BIOS "resettas"? Hur vet man när den "är klar" så att säga?

Angående RAM så minns jag när jag skulle köra min allra första "test boot" att scenariot var exakt densamma, datorn startade men startade om efter 10 sek, om och om igen. Då var felet att det inte satt ett enda RAM i, men senast idag testade jag med endast ett RAM, och jag bytte mellan alla fyra "stickor".

Distanserna har jag hört kan vara en "problemkälla" tidigare, även om jag är förbryllad över hur det kan ta så lång tid innan man upptäcker något. Definitivt något jag ska kolla upp.

BTW, finns det något trevligare än snabba svar ? Props to you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon204729:

Stömkabeln satt inte i Men jag förstod inte riktigt, bode man märka något / se något att BIOS "resettas"? Hur vet man när den "är klar" så att säga?

Enda gången man märke är om det löste problemet man hade. Ett annat vanligt misstag är att vissa inte väntar tillräckligt länge eller att de räknar tiden alldeles för snabbt i huvudet så att de inte hunnit nollställa så vänta längre tid.

Du blir nog tvungen att ta isär alla kablar och delar igen. Ta ut allt ur chassit. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm). Sen är det enklare om man skippar chassit helt och bygger ihop de 4 viktiga delarna utanför chassit. Så här kan det se ut men i länken har de dock blandat in saker du ska vänta med.

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...

Det enda du kan behöva från chassit är kabeln till power knappen som startar datorn. Egentligen kan man kasta chassit i förrådet. Istället använder man en skruvmejsel som power knapp som du rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta.

stavfel
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av panpo98:

Enda gången man märke är om det löste problemet man hade. Ett annat vanligt misstag är att vissa inte väntar tillräckligt länge eller att de räknar tiden alldeles för snabbt i huvudet så att de inte hunnit nollställa så vänta längre tid.

Du blir nog tvungen att ta isär alla kablar och delar igen. Ta ut allt ur chassit. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm). Sen är det enklare om man skippar chassit helt och bygger ihop de 4 viktiga delarna utanför chassit. Så här kan det se ut men i länken har de dock blandat in saker du ska vänta med.

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...

Enda du kan behöva från chassit är kabeln till power knappen som startar datorn. Egentligen kan man dom kasta chassit i förrådet. Istället använder man en skruvmejsel som power knapp som du rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta.

Absolut. Jag testar nog helt enkelt "från scratch" och kör ett "no-case-build". Det tar emot att göra klippa upp alla buntband, koppla ur alla kontakter och ta bort alla skruvar, men men... Vad gör man inte...

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag tror din cpu kylare sitter fel, pm den glappar går maskinen i ca tio sec.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbankentor:

Jag tror din cpu kylare sitter fel, pm den glappar går maskinen i ca tio sec.

Jag testar att dra åt skruvarna

Permalänk
Medlem

Hur går det?

Visa signatur

RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbankentor:

Hur går det?

Jo, jag tror att jag har stött på lite problem.

När jag byggde datorn var Corsairs manual en riktig "käftsmäll" om man säger så, åtminstone för en nybörjare som mig.
Så, med lite otur har jag kört sönder gängen i de små "metall-bitarna". Med lite tur kanske jag kan få tag på dessa utan att behöva köpa en helt ny H70?
(I "backplaten" i plast sitter ju tre hål i varje hörn, och i dessa ska man stoppa in "metallbitar" med gäng, i rätt hål för rätt socket)
Vill inte testa att skruva åt allt för hårt, men jag ska testa med moderkortets distanser också.

Någon som för övrigt kan tipsa om något bra företag i Sthlm-området som utför typ "diagnostik" på hårdvara, som i mitt fall? Till inte ett alltför högt pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon204729:

Jo, jag tror att jag har stött på lite problem.

När jag byggde datorn var Corsairs manual en riktig "käftsmäll" om man säger så, åtminstone för en nybörjare som mig.
Så, med lite otur har jag kört sönder gängen i de små "metall-bitarna". Med lite tur kanske jag kan få tag på dessa utan att behöva köpa en helt ny H70?
(I "backplaten" i plast sitter ju tre hål i varje hörn, och i dessa ska man stoppa in "metallbitar" med gäng, i rätt hål för rätt socket)
Vill inte testa att skruva åt allt för hårt, men jag ska testa med moderkortets distanser också.

Någon som för övrigt kan tipsa om något bra företag i Sthlm-området som utför typ "diagnostik" på hårdvara, som i mitt fall? Till inte ett alltför högt pris?

Har du kvar stockkylare montera den och testa om den går igång, om så lös problemet med din h70.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbankentor:

Har du kvar stockkylare montera den och testa om den går igång, om så lös problemet med din h70.

Att jag inte kom på det tidigare! *facepalm* Den ska absolut testas!