Permalänk
Medlem
Skrivet av coolsamme:

1,5 är lite för lite om man vill maxa spel nuförtiden dock, även på 1920x1080.

nej, det är en myt som verkar vara väldigt svår att krossa men rena prestandatester är väl nog hoppas jag!

Dold text

i 2560 x 1600 hänger fortfarande GTX 580 SLI med utan att grafikminnet flaskar..

Dold text

sålänge GTX 580 SLI är ungefär 25-30% snabbare än GTX 680 så hänger grafikminnet med

varför vissa folk påstår att grafikminnet inte räcker till är för att om det finns mer minne så försöker alla nya titlar såklart använda så mycket som möjligt! unused memory is wasted memory..

använder själv 1,9gb grafikminne i bf3 medans min polare som "bara" har GTX 570 SLI får bättre FPS än mig överallt och han köra allt på ultra, hur förklarar du det?

Edit: 1920 x 1080 kör vi båda

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Billigaste uppgraderingen är att köpa ett till GTX580 kort och köra Sli som då blir ca 40% snabbare än ett GTX680 och klarar alla spel på full hd i ultra på en skärm, inte ett spel har ännu dragit ner min pc knäna.

Jag satt i samma sits vid 600seriens release, om jag skulle behålla mitt GTX580 och köpa ett till eller byta ut till GTX680, valde 2st GTX580, beggat kosta det enbart 1500:- och är väldigt nöjd med prestandan samt har minimala drivrutins problem.

Nej det är det inte, jag använder 2st GTX580 och maxar alla spel på 1080p, finns inte ett spel det inte går med ink BF3.

Max Payne maxar du inte, det tar exakt 2030 GB, isåfall har du en felaktig version eller så. Hitman Absolution använder 1493, Crysis 1,8., Serious Sam 1,6, Dawn Demo, Metro, Batman spelen, Saints Row 3. Enbart några spel. Du vet inte vad du snackar om, du maxar inte heller Hitman Absolution, Metro, Batman spelen eller GTA IV lagfritt, det händer bara inte. Köp ett 670 4gb så är du säker, 580 är inte tillräckligt bra, speciellt inte nu när nästa generationen kommer.

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Det var en dyr uppgradering för 26%

Men du blir säkert nöjd.

jo, men sålde mitt 580 för 2000 + att om jag vill lite senare kan jag köpa ett till 670

Permalänk
Medlem

Jag har själv undrat hur det beter sig när man får slut på minnne. Om det nu ger bättre fps i testsviterna i de spel som sägs dra mer än 1.5GB videoram, vart kommer man se i testerna att minnet sackar efter?

För jag tvivlar inte på att i vissa spel och i vissa upplösningar är 1.5GB minne för lite men borde man inte kunna se resultatet av det i benchmarks också då?

Kan någon förklara... får man lägre fps eller blir spelet helt ospelbart? Ni får gärna återkoppla till någon benchmark också som påvisar problemet med för lite minne.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponte7474:

tjena sitter med ett gtx 580 och funderar ifall jag ska köpa ett gtx 670, spelar spelen som bf3,black ops 2,gta iv och de kommande gta v.
har hittat ett för 3300 kr. är det nån ide att uppgradera tror ni?

http://www.inet.se/produkt/5409728/asus-geforce-gtx-670-4096m... med den här får du en extra ac3 kod. Dock visar specifikationerna fel. Den ligger på samma hastighet som icke-top modellen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Lian Li Tu150 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Kan någon förklara... får man lägre fps eller blir spelet helt ospelbart? Ni får gärna återkoppla till någon benchmark också som påvisar problemet med för lite minne.

När grafikkorte(n)t får slut på minne måste de ladda in texturerna osv från ram-minnena, och det går väääldigt mycket långsammare än GDDR5 minnena som de flesta grafikkort har idag. Fpsen sjunker till 4-5 fps och det blir ospelbart. Det stora problemet egentligen är när du kör SLI eller CF, då måste båda grafikkort ändå ladda in samma texturer, vilket gör att båda grafikkort måste dela på det tillgängliga arbetsminnet. Ta tex 690, även om det står 4GB får varje GPU bara 2GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

När grafikkorte(n)t får slut på minne måste de ladda in texturerna osv från ram-minnena, och det går väääldigt mycket långsammare än GDDR5 minnena som de flesta grafikkort har idag. Fpsen sjunker till 4-5 fps och det blir ospelbart. Det stora problemet egentligen är när du kör SLI eller CF, då måste båda grafikkort ändå ladda in samma texturer, vilket gör att båda grafikkort måste dela på det tillgängliga arbetsminnet. Ta tex 690, även om det står 4GB får varje GPU bara 2GB.

Men då återstår ju de tillfällen när det faktiskt sker när man låt säga har 1.5GB minne eller 2GB som är ganska vanligt idag. Jag har inte sett några övertygande benchmarks där man kan påvisa problemen. Det måste vara i väldigt väldigt få fall och i rejält höga upplösningar, Full HD+

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

När grafikkorte(n)t får slut på minne måste de ladda in texturerna osv från ram-minnena, och det går väääldigt mycket långsammare än GDDR5 minnena som de flesta grafikkort har idag. Fpsen sjunker till 4-5 fps och det blir ospelbart. Det stora problemet egentligen är när du kör SLI eller CF, då måste båda grafikkort ändå ladda in samma texturer, vilket gör att båda grafikkort måste dela på det tillgängliga arbetsminnet. Ta tex 690, även om det står 4GB får varje GPU bara 2GB.

Nej.. Dem plussas inte, v-ram stackar inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanssonGBG:

kan lika bra köpa ett 580 till isåfall ifall du har sli redo moderkort och att ditt nättagg pallar

Problemet är väl att alla spel inte har stöd för SLI? just saying! inget negativt här inte!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coolsamme:

Inte ens Max Payne 3 klarar GTX 680 på maxat, kommer verkligen inte maxa GTA V och sedan finns det andra spel som Hitman Absolution och AC3 som det också har problem med.

Har mer med spelet i sig att göra än att GTX 680 är ett dåligt kort.

Skrivet av coolsamme:

Nej.. Dem plussas inte, v-ram stackar inte.

Det är väl exakt det han säger? Sedan är det Det eller de.. Inte dem.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ponte7474:

tjena sitter med ett gtx 580 och funderar ifall jag ska köpa ett gtx 670, spelar spelen som bf3,black ops 2,gta iv och de kommande gta v.
har hittat ett för 3300 kr. är det nån ide att uppgradera tror ni?

Tycker inte det, bättre att vänta på nästa generation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det är inte lönt, du kan spela BF3 på en Intel HD 3000: http://www.youtube.com/watch?v=B2E2vSFLe_Q

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Det är inte lönt, du kan spela BF3 på en Intel HD 3000: http://www.youtube.com/watch?v=B2E2vSFLe_Q

Inte maxat.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett 570 och har velat fram och tillbaka om detta ett bra tag. Samtidigt som det känns helt onödigt så rycker det såklart i köpfingret. Ett tystare och svalare kort kan vara värt en del och Borderlands 2 på köpet som jag hade tänkt köpa ändå. Hmm...

Nästa generation från Nvidia kommer ju enligt rykten inte förräns 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Sitter på ett 570 och har velat fram och tillbaka om detta ett bra tag. Samtidigt som det känns helt onödigt så rycker det såklart i köpfingret. Ett tystare och svalare kort kan vara värt en del och Borderlands 2 på köpet som jag hade tänkt köpa ändå. Hmm...

Nästa generation från Nvidia kommer ju enligt rykten inte förräns 2014.

Kepler Refresh 2013. Sedan kommer Maxwell 2014.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Kepler Refresh 2013. Sedan kommer Maxwell 2014.

Visserligen, att det blir någon typ av refresh är ju ganska självklart när nästa generation dröjer såpass länge.

Jag är på väg att börja plugga och då använda ett antal program som skulle kunna utnyttja CUDA (Adobe och Autodesk främst). Det känns ju teoretiskt intressant med CUDA, men hur lönt är det? Kan dessa program få sig en boost med mer vram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Visserligen, att det blir någon typ av refresh är ju ganska självklart när nästa generation dröjer såpass länge.

Jag är på väg att börja plugga och då använda ett antal program som skulle kunna utnyttja CUDA (Adobe och Autodesk främst). Det känns ju teoretiskt intressant med CUDA, men hur lönt är det? Kan dessa program få sig en boost med mer vram?

570 SLI då? betydligt bättre prestanda än GTX 670 för en billigare peng om du såklart har moderkort och nätagg redo för det

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

570 SLI då? betydligt bättre prestanda än GTX 670 för en billigare peng om du såklart har moderkort och nätagg redo för det

Nej, jag är inte intresserad av SLI. För mycket värme och ljud för min smak.