Trådlöst från comhem, en gåta som gör mig sinnessjuk!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nimin:

Okej, nu har jag kört en graflängd på både kabel och wifi. Tycker kurvorna nästan ser bättre ut under wifikörningen, men som du ser i bildbeskrivningen så var inte fallet så i realiteten. http://postimage.org/image/ls49woztj/ Som du ser är det mycket andra nätverk i närheten, men jag jag placerade mig själv i egen kanal innan loggningen. Signalstyrka under mätningen var "utmärkt".

Det du visar med den bilden är wifisignalstyrkor, inssider mäter inget på kabel, men man kan hursomhelst se minst 15 nät och det är troligen där du har ditt problem, du behöver nog 5Ghz prylar om du ska köra wifi på ett bra sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som någon nämnde innan så kan det ju vara något utanför som stör ut, eller något i elnätet som stör ut. Jobbar inom telekom, och det är inte jätteovanligt att fel i elnätet påverkar just wifi som är känslig utrustning. Kan t ex vara dåliga jordpunkter för svetsar, trasiga transformatorer etc. Om du inte har testat så testa att byta uttag på routern och se om det hjälper.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det funkar utan dessa problem på kabel. Så är det precis som det brukar vara för många med exakt samma typ av problem, konseptete trådlöst funkar inte för spel, streaming på ett bra sätt. Om du inte bor på ett sådant sätt att du kan ha stor kontrol på vilka störkällor som påverkar ditt wifi. Så länge du har hyffsat tätt med grannar är du i princip körd- Även om du gör vad du kan inne hos dig.

Anledningen till detta är att mediet. hur bra en trådlösförbindelse än är så är den mycket känsligare för störningar än vad en kabel är.

Detta beror på allt möjligt elektromagnetiskafält, crostalk, atmosfärriska störningar, fysiska barriärer som hindrar signalen, osv osc.

Vissa typer av spel är även mer känsliga än andra när det kommer till hur de påverkas av detta tex så brukar wow funka rätt ok att spela på trådlöts medans i princip alla multiplayer fps spel är helt katastrof.

Sumeringen är om du vill spela använd en kabel

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du visar med den bilden är wifisignalstyrkor, inssider mäter inget på kabel, men man kan hursomhelst se minst 15 nät och det är troligen där du har ditt problem, du behöver nog 5Ghz prylar om du ska köra wifi på ett bra sätt.

Okej, tack för infon. Det är inte så att man kan ställa in så att wifi ignorerar alla andra signaler förutom just från den egna routern? Men då kanske man inte kan köra dynamisk ip?

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zolektric:

Som någon nämnde innan så kan det ju vara något utanför som stör ut, eller något i elnätet som stör ut. Jobbar inom telekom, och det är inte jätteovanligt att fel i elnätet påverkar just wifi som är känslig utrustning. Kan t ex vara dåliga jordpunkter för svetsar, trasiga transformatorer etc. Om du inte har testat så testa att byta uttag på routern och se om det hjälper.

Det hjälpte tyvärr inte. Men tack för förslaget!

Visa signatur

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Nu har jag faktiskt hittat en sak som verkar lösa mina problem. Stänger jag av brandväggen och nätverksskyddet i avast så märker jag inte av några problem. Bara testat i några timmar dock. Men känns väldigt osäkert att köra "nedcabbat" för att citera Göran Hägglund ;P Men man kanske ska aktivera routerns egna brandvägg istället för windows-brandväggen?

Visa signatur

I ett tidigare liv:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nimin:

Okej, tack för infon. Det är inte så att man kan ställa in så att wifi ignorerar alla andra signaler förutom just från den egna routern? Men då kanske man inte kan köra dynamisk ip?

Etern delas av alla inom räckvidd och det kan du inte ändra på, du kan däremot använda 5GHz bandet eftersom det är mycket större och dessutom har det kortare räckvidd vilket gör att det i praktiken fungerar bättre.
Om din säkerhetsmjukvara strular så är det dumt att deaktivera den, du bör lösa problemet, byt eller ominstallera den, men stäng inte av den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hur går det för dig? Har du hittat någon lösning?

Igår kväll fick jag tillbaka problemet. På min stationära dator får jag 114 mb/s och på min bärbara kommer jag bara upp i 0,8 mb/s. Detta är något som återkommer då och då. Kanske 1 gång i veckan.. Ibland mer.... Förstår verkligen inte vad felet är

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saindrenan:

Hur går det för dig? Har du hittat någon lösning?

Igår kväll fick jag tillbaka problemet. På min stationära dator får jag 114 mb/s och på min bärbara kommer jag bara upp i 0,8 mb/s. Detta är något som återkommer då och då. Kanske 1 gång i veckan.. Ibland mer.... Förstår verkligen inte vad felet är

Om du också sitter på trådlöst så läs mitt tidigare inlägg

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Känt problem - Här är källa och lösning

Det är en old news att ComHem haft big time problem med cg3100 när det kommer till wifi.
De rekommenderar till och med via supporten att om inget fungerar koppla in en 2.a enhet för wifi.

Nu har Comhem dista ut en ny programvara vilket de tar regionsvis. Förra gången började dom i Stockholm.

Du behöver stänga av strömmen helt på modemet en stund se instruktioner i länkarna nedan för att ta emot uppdateringen.

Detta skrev Comhem på sin blogg 2012-04-11:

Citat:

Ny uppdatering av Netgear CG3100

Vi började under gårdagen utrullningen av en ny mjukvara till vårt Netgear CG3100-modem. Än så länge finns den nya mjukvaran tillgänglig i delar av vårt nät i Stockholm och kommer under de närmaste veckorna rullas ut till hela vårt nät och alla våra kunder som har modemet. Buggfixarna i den nya mjukvaran är följande:
•Problem med enheter som är anslutna trådlöst. Enheten accepteras och får en IP-adress från routern, men ingen trafik vidarebefordras utanför routern (Trafik mot internet fungerar inte). Detta är nu åtgärdat.
•WPS är avstängt efter en factory reset av modemet.
•WPS brute force med Weaver-programmet är inte möjligt.
• Wi-Fi lösenfras med WPS STA PIN XXXXXXXX är inte längre möjlig.

Och ett par andra förändringar i hur modemet fungerar:
•WPS kommer efter uppgradering att vara avstängt default.
•Möjligheten till antal IP-adress och därmed antal anslutna enheter har utökats till 99. Kräver uppdatering av mjukvaran och en factory reset.

För att få in den nya mjukvaran i modemet behöver du göra en omstart av modemet. Under installationen kommer modemet göra en omstart efter cirka 10 minuter.

Nu har dom åter igen uppdaterat med changelog 2012-06-13, här hävdar dem som du seratt wifi problemet skall vara löst:

Citat:

Netgear CG3100 får ny mjukvara igen

Vi fortsätter med förbättringar av mjukvaran i vårt modem Netgear CG3100. Den här gången är det följande problem/buggar som vi jobbat med:
•Fabriksåterställningar utan förvarning ska nu inte längre ske.
•Ett problem med att internet inte fungerar på trådlöst uppkopplade enheter är löst.
•Vi har gjort vissa mindre förändringar av routerdelen för att göra den stabilare och därmed undvika att routern hänger sig under viss omständigheter.
•Inkompatibla drivrutiner till trådlösa kort har orsakat att funktionen WMM inte fungerat korrekt och har då kunnat resultera i låga hastigheter över wifi.

Ovanstående har inte märkts hos alla kunder utan hos ett mindre antal, men vi hoppas nu att även dessa ska slippa de här problemen. Den nya mjukvaran finns redan ute i halva vårt nät i Stockholm, den del av nätet som ibland kallas för före detta UPC-nätet. För att få in mjukvaran i modemet behöver du göra en omstart. Den nya mjukvaran har versionsnummer 31.

Utrullningen i resterande del av landet kommer att ske löpande. Just nu finns ingen specifik tidsplan för detta men vi kommer återkomma här i bloggen med mer information om när det sker.

Deras sista försök till att fixa denna crappy modem kom 2012-08-29 med meddelande och changelog:

Citat:

Nu finns nya mjukvaran till Netgear CG3100 i hela landet

Vi har tidigare informerat om den nya mjukvaran för Netgear modemet och idag lanserade vi mjukvaran i södra Sverige. Det innebär att hela landet nu har version 31.

Här är de buggar som ska vara åtgärdade med den nya mjukvaran:
•Ett problem med att internet inte fungerar på trådlöst uppkopplade enheter är löst.
•Vi har gjort vissa mindre förändringar av routerdelen för att göra den stabilare och därmed undvika att routern hänger sig under viss omständigheter.
•Inkompatibla drivrutiner till trådlösa kort har orsakat att funktionen WMM inte fungerat korrekt och har då kunnat resultera i låga hastigheter över wifi.

Ovanstående har inte märkts hos alla kunder utan hos ett mindre antal, men vi hoppas nu att även dessa ska slippa de här problemen. Den nya mjukvaran finns redan ute i vårt nät i Stockholm och i Norrland sedan en tid tillbaka. För att få in mjukvaran i modemet behöver du göra en omstart. Den nya mjukvaran har versionsnummer 31.

Blir lite förvånad att ni inte sett detta då det är 4-5 träffen på google "cg3100 comhem" Hänvisas så mycket till att söka och det skränas om kom tillbaka när du sökt. Men jag hjälper gärna till då jag själv satt och blev tokig på att wifi gick ned och upp hela tiden.

Ett tips som inte är nödvändigt men skadar inte är att so jag gör 1gg per vecka eller 2 startar om modemet. Menar å och pissa och låt det vara utan ström (fysiskt dra ut kontaken) sä in den igen efterdu spolat. Det är inte särskilt tidskrävande med tanke på att du hjälper till att få ut uppdateringar alternativt tömma både blåsan och hängande portar.

Här är källan:
http://www.comhembloggen.se/tag/netgear-cg3100/

Jag fick snackat med en bra support kille i somras och även om jag or i GBG och de rullade bara stockholm så puschade han ut uppgraderingen till mig.
Jag har inte haft några större wifi pro efter det. Inte mer än andra wifi prylar som strular ibland.

Detta gäller för nu:

Citat:

Information
Standard Specification Compliant EuroDOCSIS 3.0
Hardware Version 1.04
Software Version 3.9.21.11.mp11.V0034

------------------------------
Mvh OptiSec

--------------------------------------------------------
En gammal medlem som hade en god statistik.
Tröttnade på vissa och tog en break.
För många PM osv därav nytt alias

Visa signatur

--------------------------------------------------------
En gammal medlem som hade en god statistik.
Tröttnade på vissa och tog en break.
För många PM osv därav nytt alias