Permalänk
Medlem

100 grader är gränsen då de börjar throttla, dvs atuomatiskt klocka ner processorn. De vanliga råden brukar vara att rengöra fläktar, utblås och luftintag från damm med tryckluft. Om det var min dator hade jag öppnat upp den och bytt kylpasta under kylflänsarna. Vissa fläktar har ett litet klistermärke i centrum av fläktbladen. Om man lyfter på det klistermärket kan man ha tur och få access till flläktens lager. I så fall går det att smörja fläkten med en liten droppe lämplig olja.

Permalänk
Skrivet av OllO:

100 grader är gränsen då de börjar throttla, dvs atuomatiskt klocka ner processorn. De vanliga råden brukar vara att rengöra fläktar, utblås och luftintag från damm med tryckluft. Om det var min dator hade jag öppnat upp den och bytt kylpasta under kylflänsarna. Vissa fläktar har ett litet klistermärke i centrum av fläktbladen. Om man lyfter på det klistermärket kan man ha tur och få access till flläktens lager. I så fall går det att smörja fläkten med en liten droppe lämplig olja.

tack för ditt svar!

jag var faktiskt på väg att göra just detta häromdagen. Lyckades skruva upp och isär datorn fram till fria kretskort på ena sidan, men kommer inte åt att ta bort fläktarna från "ramen" helt, så rengöringen blev halvdan. Blåste med högtrycksluft, petade ut en del dammråttor med tops osv. Cpu-temp gick ner rejält, men GPUn blir fortf väldigt varm. Var ju ett rent helvete att ta isär den här, bara att få loss så man ser moderkortets ena sida. Jag gav upp när jag inte lyckades med sista stegen, trots att jag tittade på instruktioner jag googlat fram. Skulle kollat under klistermärket dock, kanske orkar skruva isär den en gång till för att försöka peta in lite olja där... Om jag bara kunde få bot på den skruttiga GPU-fläkten, tänkte ju isf stoppa i en SSD och 8GB ram för att förlänga livstiden på den ett tag, men det känns ju meningslöst om jag inte åtgärdat problemet först.

Permalänk

Någon som laggt in Ubuntu 12.10? Verkar fungera bra förutom att datorn blir tokvarm. Någon som har en lösning på det?

Permalänk
Medlem

Datorn fryser

Tjena gott folk!

Har haft min timelineX 3820tg nu i 2 år och några månader, har varit skitnöjd med datorn, fortfarande snabb som attan och har sedan en tid tillbaka kört med 8GB ram och Hybrid-hdd.

Nu till problemet. Datorn fryser då och då d.v.s. totalfryser, jag måste hålla inne on/off knappen för att stänga av datorn och sen starta datorn som vanligt. Detta händer ibland varannan dag ibland 3ggr per dag och det spelar ingen roll vad jag gör med datorn, det kan vara när jag ser på film, lyssnar på musik, surfar eller bara när datorn är i idle.

Har testat med andra ram minne och hårddiskar, så nu misstänker jag att datorn är körd typ att det är något med moderkortet som är pajj.

ps. Alla temperaturer är normala och hittar inget i loggfilen

ds.

Vad tror panelen?

Permalänk

Har du uppdaterat alla drivruten med senaste från Acers hemsida?
Som det verkar är det många som har problem med grafikdrivrutiner som fallerar i denna datorn eftersom den skiftar mellan Intels interna och AMD-grafiken. En gång satt jag i en timma för att få in grafikdrivrutinerna rätt i den, sen dess har jag inte rört detta whatsoever. Vad menar du med att du har kört med 8GB ram? Det har den väl "by default"?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Har du uppdaterat alla drivruten med senaste från Acers hemsida?
Som det verkar är det många som har problem med grafikdrivrutiner som fallerar i denna datorn eftersom den skiftar mellan Intels interna och AMD-grafiken. En gång satt jag i en timma för att få in grafikdrivrutinerna rätt i den, sen dess har jag inte rört detta whatsoever. Vad menar du med att du har kört med 8GB ram? Det har den väl "by default"?

Tjena! Har testat olika drivisar men samma fel kvarstår, nä 4GB är standard för denna modellen

Permalänk
Skrivet av cklein:

Tjena! Har testat olika drivisar men samma fel kvarstår, nä 4GB är standard för denna modellen

Jag gillar att jag är så efterbliven och tror att jag har 8GB minne och så står det i min signatur 4gb, haha

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Jag gillar att jag är så efterbliven och tror att jag har 8GB minne och så står det i min signatur 4gb, haha

Haha ja det är inte lätt alltid

Iallafall så spelar det ingen roll vilket grafikkort jag har aktivt, blir samma fel ändå, skumt detta. får kanske bli att slänga ut pengar på en ny dator ändå

Permalänk

Min funkar fortfarande som den ska, den köptes augusti för 2 år sedan.
Den blir dock mycket varm när något prestantakrävande görs, t.ex spela.
Men nu har jag ju stationär så den är bara skollaptop vilket den funkar mer än utmärkt för!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Min funkar fortfarande som den ska, den köptes augusti för 2 år sedan.
Den blir dock mycket varm när något prestantakrävande görs, t.ex spela.
Men nu har jag ju stationär så den är bara skollaptop vilket den funkar mer än utmärkt för!

Samma här typ, juni-juli 2010

Har aldrig varit mer nöjd med en dator än just denna

Permalänk

Har även jag haft min i drygt två år nu, bytte till en ssd direkt men kört med samma ram hela tiden. Var dock in på prisjakt och såg att priserna på 8gb stickorna ju är löjligt låga, så jag undrar, vad kan jag stoppa i för något? funkar denna t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1296968 ? eller något som har ett tips på vad jag ska stoppa i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finskturist:

Har även jag haft min i drygt två år nu, bytte till en ssd direkt men kört med samma ram hela tiden. Var dock in på prisjakt och såg att priserna på 8gb stickorna ju är löjligt låga, så jag undrar, vad kan jag stoppa i för något? funkar denna t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1296968 ? eller något som har ett tips på vad jag ska stoppa i den?

Jag kör på corsair valuselect 2x4GB från webhallen, datorn klarar max 8GB har jag för mig

Permalänk
Medlem

Har haft min 3820TG i drygt 1,5 år och var precis med om min första omstart pga. värme.

Enligt Core Temp är Max värdet satt till 105c.
Min gör just nu ~45 c i IDLE.

Ska det vara så jävligt att man måste skruva upp burken?

Visa signatur

---

Permalänk

Okej, men då borde dessa passa bättre kanske? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=916997

är det något hinder att dessa minnen är snabbare? (1600mhz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av finskturist:

Okej, men då borde dessa passa bättre kanske? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=916997

De där är inte SO-DIMM, de kommer inte passa.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av finskturist:

Nej det där går inte :P, SO-DIMM ska det vara.

Tror att det är dessa jag har: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532354

Permalänk
Medlem

Har nu hittat suspekta filer på min dator som jag har deletat, dom hette flupd32.exe och nån annan som jag inte minns namnet på.

Får hoppas det löser mitt crashande och laggande

Permalänk
Medlem

Vet ej riktigt hur det ar men, det verkar som att zonealarm och avg tillsammans pa just den har datorn har extrema problem. Det tog mig nastan 1 ar att komma fram till att anledningen varfor jag fick bluescreen titt som tatt va for att de hade problem ihop. Hade hela tiden trott det berodde pa grafikkortet, eller mojligen ram-minnet eftersom det skedde mycket oftare nar jag kollade pa youtube an andra tillfallen och pa vissa videos varje gang jag satte pa de. Har ominstallerat drivrutinerna hur manga ganger somhelst till hur manga kombinationer somhelst men det va som sagt zonealarm och avg. Extremt mysko hursom, saken ar den att jag har 2 st 3820tg och bada hade exakt samma problem. Har inga som helst problem pa min stantionara med kombinationen dessutom sa det verkade osannolikt.

Aja nu antligen funkar datorn helt kanon, kopte en billig ssd och har klockat grafikkortet till 680/1050 utan nagra problem. Forbannat nojd nu iaf efter 1 ar av konstanta problem, tror jag kommer vanta 3 ar innan jag behover en ny barbar iaf. Synd bara att man inte kan skaffa en battre skarm till den (1920x1080), ingen som hittat en losning pa det an?

Permalänk
Skrivet av cklein:

Nej det där går inte :P, SO-DIMM ska det vara.

Tror att det är dessa jag har: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532354

Om du är beredd på att programmera om timings på minnena så kan du fortfarande få en hyfsad överklock med dem i. Jag misstänker att du försökt och inte fick ut mycket av dem. Jag postade lite info på Notebookreview om det:
http://forum.notebookreview.com/acer/561840-3820tg-owners-lou...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Om du är beredd på att programmera om timings på minnena så kan du fortfarande få en hyfsad överklock med dem i. Jag misstänker att du försökt och inte fick ut mycket av dem. Jag postade lite info på Notebookreview om det:
http://forum.notebookreview.com/acer/561840-3820tg-owners-lou...

Vad? Jag har inte provat överklock?

mitt inlägg var ämnat åt en person som ville köpa mer minne till sin dator

Permalänk

nån som testat spela black ops 2 på den? flyter?

Permalänk
Skrivet av kinapinnen:

nån som testat spela black ops 2 på den? flyter?

Testade BO1 på den och det var verkligen ett gränsfall.
Men BO2, är inte det treyarch som gör? De brukar få med mer flyt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Jag kör på corsair valuselect 2x4GB från webhallen, datorn klarar max 8GB har jag för mig

Har precis provat med 2 av dessa stickor, och min krashar stenhårt med dem i. Enligt specarna från Acer ska det vara pc3 10600, och 2x4BG är max. Hur som helst, det funkar inte för mig.

Permalänk
Medlem

Någon som har problem med grafikkortet? Skärmen blir svart efter att windows loggan visats när man sätter på den.
Antar att det antingen är drivrutinen eller externa grafikkortet som strular eftersom felsäkert läge fungerar hur bra som helst.
Prövar med en formatering och återkommer.

Permalänk

Nån som testat spela Far Cry 3 på 3820tg? Funkade ok för mig i början, men allt eftersom man låser upp mer av kartan och det ska laddas mer och mer, börjar det hacka. Sänkt till lägsta grafikinställningar, men trots det nu så hackigt att det knappt är kul att spela. Kanske är lite väl mycket att kräva av datorn iofs...

Permalänk
Medlem

Har nyss installerat windows 8 pro 64bit på min 3820TG.
Allt verkar fungera hyggligt förutom installationen av grafikkorten. Det skall ju vara växlingsbar grafik i form av att man kan byta mellan ATI Radeon 6550M eller det strömsnåla intel graphics-kortet. Efter installationen kör datorn på intelgrafiken och jag vet inte hur jag ska få ändrat detta. Är inte i behov av att kunna växla fram och tillbaka utan jag kan tänka mig att köra Radeonkortet permanent.
Har försökt att installera ATI Cataclyst mjukvaran men den verkar inte funka i w8. Står bara fel mjukvara eller hårdvara.
Någon som har en idé eller har lyckats själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av molsson:

Har precis provat med 2 av dessa stickor, och min krashar stenhårt med dem i. Enligt specarna från Acer ska det vara pc3 10600, och 2x4BG är max. Hur som helst, det funkar inte för mig.

Typiskt! Köpte idag Corsair ValueSelect 2x4Gb DDR3 1066 / PC3-8500 på Webhallen, som det stått på flera sidor att det är, men får precis som dig att det inte funkar.
Så det ska vara de du skrivit ovan alltså. Illa! Å man kan ju inte byta heller. Det var 349kr i sjön...

Edit - ...och detta trots att det står i bios att jag har 8Gb samt att Win7's memory check går igenom utan några som helst problem. Men vägrar starta varken Win7 eller Ubuntu 12.04.

Glömde en viss del
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixic:

Typiskt! Köpte idag Corsair ValueSelect 2x4Gb DDR3 1066 / PC3-8500 på Webhallen, som det stått på flera sidor att det är, men får precis som dig att det inte funkar.
Så det ska vara de du skrivit ovan alltså. Illa! Å man kan ju inte byta heller. Det var 349kr i sjön...

Edit - ...och detta trots att det står i bios att jag har 8Gb samt att Win7's memory check går igenom utan några som helst problem. Men vägrar starta varken Win7 eller Ubuntu 12.04.

Konstigt, dessa minnen funkade hur bra som helst i min!

Permalänk
Medlem

Testa annan BIOS kanske? Det kanske är olika timingsinställningar.

Permalänk

Har suttit nu på eftermiddagen och försökt hjälpa en kompis som har en 3820. Vi formaterade den häromveckan och körde in Win 8. Efter det så fungerar inte HDMI på den. Det står också att grafikkorten i den är ett ATI Radeon HD 5000 och inte ett 5740 (som det finns klisterlapp på den att det är).

Det går heller inte att installera andra drivutiner, avinstallera grafikkortet och försöka lägga in de andra drivrutinerna etc. Någon som vet vad man kan göra?

Är en Mac-människa sedan ett par år tillbaka så har tappat en del Windows-kunskap och kommer verkligen inte överens med Win 8.

Om någon har något förslag så tar jag emot det med öppna armar!