Permalänk
Skrivet av vactis:

Dioderna lyser som vanligt om inte avbrottet är lite längre, då börjar dom blinka. Men upp och ner-kanalerna brukar tändas snabbt men inte "globen". Dom blinkar också om man startar om modemet under ett avbrott tills det börjar fungera igen.

Då är det ju modemet som måste synka om. Har du sagt det till supporten? De brukar ju fråga om hur dioderna lyser när man får avbrott.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Då är det ju modemet som måste synka om. Har du sagt det till supporten? De brukar ju fråga om hur dioderna lyser när man får avbrott.

http://i42.tinypic.com/hvvvj7.png

Ja jag har sagt allt jag kan till supporten utan större framgång. Somn sagt, upstream och downstream brukar lysa efter en omstart av modemet men däremot brukar "internet" stå och blinka i ca 10 - 15 minuter. Men det är bara vid en omstart. Gör man inte en omstart så blinkar dom inte men det fungerar ändå inte förrän efter ca 10 minuter. Brukar loggas en del fel i modemets händelselogg också rörande DHCP.

Permalänk
Medlem

Typ så här kan det se ut :

Permalänk

Fick ner 160-170 Mbit/s trådlöst nu med nya firmwaren till Asus RT-N65U med comhem 200. Fan vad gott börjar närma mig 200 Mbit/s trådlöst nu.

Permalänk
Tele2
Skrivet av vactis:

Ja jag har sagt allt jag kan till supporten utan större framgång. Somn sagt, upstream och downstream brukar lysa efter en omstart av modemet men däremot brukar "internet" stå och blinka i ca 10 - 15 minuter. Men det är bara vid en omstart. Gör man inte en omstart så blinkar dom inte men det fungerar ändå inte förrän efter ca 10 minuter. Brukar loggas en del fel i modemets händelselogg också rörande DHCP.

Skrivet av vactis:

Typ så här kan det se ut :

http://i.imgur.com/VfTRr.png

Hej,

Det du ser i loggen är att modemet har problem med retursignalen och det borde vi även kunna se på supporten då du ringer oss om det inte är så att problem kommer och går och inte är aktivt just då du ringer oss.

Vill skulle gärna vilja titta närmare på vad det är som gör att du har detta problem samt varför vi inte lyckats hjälpa dig än. Vänligen kontakta oss genom formuläret här nedan så vi får hjälpa dig vidare i felsökningen:

https://www.comhem.se/comhem/kundser...2/-/index.html

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Det du ser i loggen är att modemet har problem med retursignalen och det borde vi även kunna se på supporten då du ringer oss om det inte är så att problem kommer och går och inte är aktivt just då du ringer oss.

Vill skulle gärna vilja titta närmare på vad det är som gör att du har detta problem samt varför vi inte lyckats hjälpa dig än. Vänligen kontakta oss genom formuläret här nedan så vi får hjälpa dig vidare i felsökningen:

https://www.comhem.se/comhem/kundser...2/-/index.html

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Hej Michael!

Tack för svaret. Tyvärr fungerar inte länken. Man får bara upp ett felmeddelande från en Apache webbserver. Får prova lite senare.

Permalänk
Medlem

Ja den länken är inte fullständig

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Skrivet av 0p:

Ja den länken är inte fullständig

Tror att han kanske gjort misstaget och kopierat (Ctrl+C) länken från ett tidigare inlägg han gjort.
Blir ju så då länktexten förkortas av forumet.
Är troligtvis denna länk han menar:
https://www.comhem.se/comhem/kundservice/social-media/-/70280...

Ser ju likadan ut i texten men fungerar

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Tele2
Skrivet av vactis:

Hej Michael!

Tack för svaret. Tyvärr fungerar inte länken. Man får bara upp ett felmeddelande från en Apache webbserver. Får prova lite senare.

Blev visst fel där med länken. Ska vara https://www.comhem.se/socialmedia

Tack till Kabelkillen som tog fram rätt länk

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Permalänk
Medlem

Jag är glad över att jag får den hastighet jag ska ha med 100/10 men det jag inte är nöjd med är dessa ständiga uppdateringar av programvaran för routern. Har hänt 2 gånger nu på några veckor och allting nollställs ju då. Alla portforwards försvinner.

Har trott att min server eller internet gått ner när jag inte kommit åt datorn från jobbet men sen när man kommer hem och loggar in på routern så är alla forwards borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

Jag är glad över att jag får den hastighet jag ska ha med 100/10 men det jag inte är nöjd med är dessa ständiga uppdateringar av programvaran för routern. Har hänt 2 gånger nu på några veckor och allting nollställs ju då. Alla portforwards försvinner.

Har trott att min server eller internet gått ner när jag inte kommit åt datorn från jobbet men sen när man kommer hem och loggar in på routern så är alla forwards borta.

Därför man använder egen router

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Fast alla leverantörer kör med en beräknad kapacitet som aldrig skulle ge maximal speed till alla anslutna bostäder om dom toktankar kvällstid. En normal switch som används vid många LAN har 24 portar och de flesta har där 100+mbit. Dock har många switchar bara en upplänk på 1gbit. Då är det inte svårt att räkna ut att alla egentligen delar på mindre än 50mbit. Sedan behöver vi inte ens nämna det mobila nätet. Där övertecknar leverantörerna monsturöst. Dethär är något man får leva med oavsett leverantör om man inte tecknar dedikerad bandbredd på en företagslina a 1000kr/mån minst.

Precis som med ChronicTown har mina frågor om bredband blivit bortschasade från Comhems Minhembio-tråd. Den skulle bara handla om TV-frågor. Nu har de i alla fall ändrat rubriken på tråden så att man inte tror att den handlar om Comhems alla tjänster. Istället hänvisades jag hit till Sweclockers. Och här verkar det ju onekligen finnas en hel del bredbands-kunnigt folk.

En annan erfarenhet jag delar med ChrinicTown är att bredbandshastigheten sjunker enormt under tider som antagligen är högtrafikstider, t.ex. helgkvällar. Comhem har ju medgivit att det finns kapacitetsproblem i Stockholm och eftersom jag bor där gissar jag att det är huvudorsaken till problemet.

Phunky, tack för förklaringen. Du skriver att dipp i hastigheten "är något man får leva med oavsett leverantör om man inte tecknar dedikerad bandbredd på en företagslina a 1000kr/mån minst". Betyder det att samtliga bredbandsleverantörer dras med problemet kraftigt sjunkande hastigheter vid högtrafik?

Jag kan förstå och acceptera att det finns problem med kapaciteten i tätbebygda områden. Däremot tycker jag inte att det är rimligt att man tecknar sig för ett abonnemang som utlovar 50-100 mbit/s och i själva verket får 3-100 mbit/s (trådat) lite beroende på när på dygnet man använder bredbandet. Det är otroligt irriterande att betala 399kr/månad för bredband XXL och sitta en söndagkväll och se streamad film som bara buffrar om och om igen. Avbryter man den buffrande filmen med ett test på Bredbandkollen kan hastigheten vara nere på så lite som 0,9 trådlöst och runt 3 trådat. Det hände aldrig när vi hade bredband L och Cisco-modemet. (Utom första året med Cisco-modemet, då hade vi periodvis avbrott i bredbandet som ibland varade under flera dagar. Jag tappade helt räkningen på antalet samtal till supporten. Med tiden lärde man sig att slå på högtalartelefonen och laga mat eller nåt medan man väntade i kön.)

Har Netgear CG3100, mjukvara 34, wifi och NAT avstängt, kopplad till routern Asus RT-N56U. Routern har senaste originalmjukvaran, ej "det ryska hacket".

På inrådan från Comhem i Minhembiotråden har jag felanmält hastighetsdipparna. Väntar på att de ska höra av sig.

Permalänk

Har nu haft problem i nästan två dagar med mitt internet och modem. I förrgår så bara dog det, har hänt några gånger tidigare så tänkte inte mer på det utan startade om modemet som jag gjort tidigare gånger. Men det gick inge vidare, fick inte tillbaka internetuppkopplingen. Efter otaliga sökningar och omstartar/resettningar så kommer jag hit i hopp om att någona här vet vad felet kan vara.

De senaste timmarna har det blinkat grönt på upp/ner dioderna, internetdioden lyser däremot grönt. Så detta säger mig att den når internet, men att den inte kommer fram till comhem?

Finns det något jag kan göra bortsett från att ringa comhem?

EDIT:

nu kom det igång helt plötsligt, utan att jag gjorde något..
skumt, men klagar inte!

Permalänk
Skrivet av Mange36:

På inrådan från Comhem i Minhembiotråden har jag felanmält hastighetsdipparna. Väntar på att de ska höra av sig.

Räkna inte med att de gör det. Tydligen är det inte legio att de återkopplar om problemen antas orsakas av deras kapacitetsproblem. De kan ju ändå inte göra något åt det, och en övervägande andel av kunderna fortsätter möjligen inte att jaga. Det de sa till mig var att "någon från supporten hade möjligen återkommit med information" till mig. Jag fick reda på information genom att ligga på via Facebook. Men mät med jämna mellanrum och påminn via mail eller nåt så att du i vart fall får kompensation för hela perioden.

Nu borde de ju snart veta huruvida nödvändiga uppgraderingar faktiskt kommer att ske i januari såsom utlovat, eller ej. Ska bli spännande att se hur stark den där "prioriteringen för existerande kunder" är.

Permalänk
Medlem

ChronicTown, supporten ringde faktiskt i förrgår och frågade om jag var hemma. Eftersom jag var på jobbet skulle de ringa senare på kvällen, men än har de inte ringt. Ska bli spännande att se om de gör det.

En annan sak. Jag har en Asus RT-N56U kopplad till Comhems Netgear-modem (NAT avbockat). Trådlöst får jag ut runt 40% av trådad hastighet. Jag har testat på flera datorer, gjort diverse inställningar som ska göras på nätverkskorten, skannat av med inssider och testat olika kanaler samt provat att växla mellan 20/40Mhz och 40Mhz i routern. Inget gör skillnad på hastigheten. Kanske att den sjunker när jag väljer 40Mhz. Min misstanke är att det är vår Squeezebox som gör att den trådlösa hastigheten är förhållandevis låg, alltså att routern anpassar sig efter Squeezeboxen. Jag testade därför att koppla ur den. Men det blev ingen skillnad. I huset finns både iPhone, iPad och Android-telefoner, kanske kan de dra ner hastigheten.

När jag skummat den här tråden ser jag att många använder Asus RT-N66U, alltså den lite dyrare modellen. Vad är egentligen skillnaden mellan modellerna 56 och 66, förutom att 66 ger bättre räckvidd? Jag får samma hastighet oavsett om jag har den bärbara datorn en meter från routern eller sätter mig i ett annat rum. En dum fråga kanske, men kan modell 66 ge högre hastighet än 56? I specarna ger båda max 300mbit/s, om jag minns rätt. Man kan formulera min fundering annorlunda: är det en dum tanke att lägga pengar på en RT-N66U när man redan har en RT-N56U?

Egentligen är det väl kanske perfektionisten i en som talar. När det inte högtrafik i Comhemkablarna får jag ut 20-40mbit/s trådlöst och det räcker för att se SVTPlay eller streama film, vilka är rätt vanliga aktiviteter i familjen. Under högtrafik kan, som sagt, den trådlösa hastigheten sjunka till så lite som 0,9 och kanske skulle en uppgradering av routern inte göra någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Hur skulle ni ställa er till högre upplänk hos Comhem? I dagsläget har jag 100/10. Jag har möjlighet att få 200/10 men det jag egentligen är ute efter är högre upplänk.

Ett typiskt exempel för min del är att jag har familjens alla digitala album och filmer på min NAS (i min lägenhet) som jag delar över nätet via WebDAV. 10 Mbit gör inte tjänsten rätta och det är faktiskt ganska frustrerande.

Jag kontaktade Comhem på Twitter och de sa att intresset inte var tillräckligt stort för en lansering av högre upplänkhastigheter. Själv skulle jag tycka att 20 Mbit/s skulle göra en enorm skillnad. 50/50 hade också varit ett alternativ om det är tekniska skäl som begränsar kapaciteten.

Vad tycker ni andra?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Jag loggade in på Mina Sidor ikväll med anledning av nyhetsbrevet som kom i Inkorgen idag.
Jag blev lite paff när det stod så här:

.. har jag aldrig sett förut.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Fick comhem 100/10 inkopplat idag, är väl inte helt nöjd då hastigheterna pendlar kraftigt.

Torrents går mellan ca 1MB/s - 8MB/s, är värst när jag har fler än en igång...
SFTP till min server på gbit hos bahnhof landar på 8MB/s
Bredbandskollen pendlar mellan 30 och 90Mbit.
Iperf gick över en minut och 2 sek intervall pendlar mellan ca 30,60,90 och 110Mbit.

Spelar ingen roll om jag kör utan nat.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Fick comhem 100/10 inkopplat idag, är väl inte helt nöjd då hastigheterna pendlar kraftigt.

Torrents går mellan ca 1MB/s - 8MB/s, är värst när jag har fler än en igång...
SFTP till min server på gbit hos bahnhof landar på 8MB/s
Bredbandskollen pendlar mellan 30 och 90Mbit.
Iperf gick över en minut och 2 sek intervall pendlar mellan ca 30,60,90 och 110Mbit.

Spelar ingen roll om jag kör utan nat.

8MB/s = 64mb/s - helt ok
Men du uppger int eom du kör trådat eller trådlöst.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

8MB/s = 64mb/s - helt ok
Men du uppger int eom du kör trådat eller trådlöst.

Trådat.

Går i 8MB/s en kort stund, och går aldrig upp i den hastigheten om jag har mer än en torrent igång. Pendlar mest mellan ett par hunda KB/s till 3-4MB/s

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Fick mjukvaran 34 idag, inskickat i modemet.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Skrivet av maniak:

Trådat.

Går i 8MB/s en kort stund, och går aldrig upp i den hastigheten om jag har mer än en torrent igång. Pendlar mest mellan ett par hunda KB/s till 3-4MB/s

När jag hade 100 Mbit så kom jag ner i 10-11 MB/s trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange36:

Phunky, tack för förklaringen. Du skriver att dipp i hastigheten "är något man får leva med oavsett leverantör om man inte tecknar dedikerad bandbredd på en företagslina a 1000kr/mån minst". Betyder det att samtliga bredbandsleverantörer dras med problemet kraftigt sjunkande hastigheter vid högtrafik?

Nja det är nog värre hos leverantörerna som likt comhem börjar med en ny tjänst och får en ökning av sin kundstock men just teoretiskt kan i princip ingen leverantör leverera godkänd hastighet vid peak om alla nyttjar linan fullt ut. Tex fibern klarar en jäkla massa men knutpunkterna är sällan utbyggda för att ge alla tex 100mbit via peak load. Beror på vad routrarna har för upplänk och hur många som ligger kopplade mot dem.

Dethär är ju ett återkommande höst/vinterproblem hos comhem skulle jag vilja säga. De lär bygga ut en jäkla massa efter nyår. Så har dom alltid gjort tidigare. Massa folk klagar i tråden i slutet av året, mindre efter alla utbyggnader som brukar ske mellan jan-april. Verkar som ökningen av kapacitetsnyttjande tar comhem på sängen 1 gång per år. Så just nu kan ni bara bita i det sura äpplet och vänta, nedgradera eller säga upp. Som alla år tidigare då jag varit delaktig i tråden så lugnar det ner sig mot vårkanten.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Phunky, tack för infomationen! Megabits är alltså säsongsvara. Jag har alltid gillat våren, nu finns än mer anledning att se fram mot den.

Ingen som har en uppfattning om ASUS RT-N66U ger högre hastigheter än en Asus RT-N56U? Är det bara en dum förhoppning från min sida? Gräset är ju alltid grönare på andra sidan, särkilt i när det kommer till teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Nja det är nog värre hos leverantörerna som likt comhem börjar med en ny tjänst och får en ökning av sin kundstock men just teoretiskt kan i princip ingen leverantör leverera godkänd hastighet vid peak om alla nyttjar linan fullt ut. Tex fibern klarar en jäkla massa men knutpunkterna är sällan utbyggda för att ge alla tex 100mbit via peak load. Beror på vad routrarna har för upplänk och hur många som ligger kopplade mot dem.

Dethär är ju ett återkommande höst/vinterproblem hos comhem skulle jag vilja säga. De lär bygga ut en jäkla massa efter nyår. Så har dom alltid gjort tidigare. Massa folk klagar i tråden i slutet av året, mindre efter alla utbyggnader som brukar ske mellan jan-april. Verkar som ökningen av kapacitetsnyttjande tar comhem på sängen 1 gång per år. Så just nu kan ni bara bita i det sura äpplet och vänta, nedgradera eller säga upp. Som alla år tidigare då jag varit delaktig i tråden så lugnar det ner sig mot vårkanten.

Säkert samma sak jag har då...

Tidigare idag fick jag helt ok resultat.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

maniak: Vad är det för program du använder för att kika på resultat av bandwidth & jitter

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flash01:

maniak: Vad är det för program du använder för att kika på resultat av bandwidth & jitter

Jperf/iperf(cli). Körde från min server med gbit.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Nån som lyckats få ersättning pga för dålig hastighet?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Tackar maniak. Japp dom drog av denna månads kostnad för internet på mej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det normalt med en 10/1 lina att ha 0,04 i uppladdning :S har haft comhem i ett halvår nu och varit i kontakt med supporten 7 ggr pga problem... jag undrar om det här är nått som dom kan fixa?

Visa signatur

Amd 1055T @ 3.5ghz | Corsair 16382mb 1600 MHz 9-9-9-24 | MSI GeForce 680| Asus M5a88-M | Intel 330 120GBx2 + WD 500GB Green + WD 1000GB Black + WD 2000GB Green x2 | AX 850 | Windows 7PRO x64 | Define R3 White