Ny dator THOR Vingner v.3 eller annat ca 8000-9000kr?

Permalänk
Medlem

Ny dator THOR Vingner v.3 eller annat ca 8000-9000kr?

Hej Sweclockers!

Jag har tänkt göra mitt första köp själv på egen dator någonsin och ska ha den till att spela på.
Helst ska priset inte gå över 9000kr.

Jag har tittat runt lite och såg ett bra erbjudande på CDON där man kan köpa THOR Vingner v.3 med 20% rabatt och hamnar då på 8000kr och man får också med en skärm gratis.

Jag kan inget om datorer och jag undrar om det här är en bra dator som kommer att hålla ett tag eller om man ska titta vidare och leta efter annan dator till ungefär samma pris som är bättre?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på att köpa en sådan dator, nu när den är så billig + att man får en skärm

Permalänk
Medlem

jag trodde att de hade tagit bort det erbjudandet angående skärmen. när jag pratade med dem för ett par dagar sedan sa de att erbjudandet utgått. men om de är tillbaka så är det nice! har dock hört att man inte alltid får de delar som utlovas när man köper deras thor modeller, så de är att passa sig för! annars skulle jag tro att det är en fin burk! går även att plocka ihop en egen om intresset finns!

Permalänk
Medlem

När jag lägger både dator och skärm i korgen så blir priset 0kr för skärmen så jag antar att det fortfarande gäller
Men är det någon som vet hur länge priset kommer vara sänkt och om man ska vänta lite eller ska man slå till direkt?

Permalänk
Medlem

personligen skulle jag plocka ihop datorn själv. men de gör som du känner för vad är syftet med datorn? har ingen aning om hur länge det gäller, ta kontakt med cdon och kolla!

Permalänk
Medlem

Jag ska ha datorn för att spela på nämnde det när jag startade tråden men det var kanske inte tillräckligt tydligt.
Jag vet inte det här med att bygga själv då jag inte ens vet alla delar man ska ha i en dator.

Permalänk
Medlem

Kolla noga i kassan. När jag försökte beställa så försvann datorn pga att den är slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simeh:

Kolla noga i kassan. När jag försökte beställa så försvann datorn pga att den är slut!

Jag testade det och den försvann för mig också och då verkar det inte som att de kommer skaffa in nya för annars hade den varit kvar och skickats senare eller?

Eftersom det alternativet försvinner får jag väl titta på andra saker då men kom gärna med förslag på bra speldatorer som ni tycker är prisvärda.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Komplett Winter Gamer?
Något man ska ändra? Går det att hitta billigare saker som skulle fungera ungefär lika bra? Vill också lägga till mus, tangentbord och bildskärm ca 22"-24" med HDMI ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaQstERz:

Vad tror ni om Komplett Winter Gamer?
Något man ska ändra? Går det att hitta billigare saker som skulle fungera ungefär lika bra? Vill också lägga till mus, tangentbord och bildskärm ca 22"-24" med HDMI ingång

Jag beställde själv en under 8k budget dator igår från inet.

Den du länkade hade lite val som jag gärna hade ändrat, kanske 600w nätagg istället. i5 räcker mer än väl så behöver väl inte slösa på en i7a, 1600mhz minne istället.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2639399/2012-12-04
(byt ut nätagget mot ett 600w så är det exakt det jag beställde.)
Notera att den är till mor min. Tyckte det verkar som ett bra köp med skärm för 7.6k

Jag är väldigt okunnig inom det mesta då jag är en riktig nybörjare, så ta inte mycket av det jag säger med säkerhet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simeh:

Jag beställde själv en under 8k budget dator igår från inet.

Den du länkade hade lite val som jag gärna hade ändrat, kanske 600w nätagg istället. i5 räcker mer än väl så behöver väl inte slösa på en i7a, 1600mhz minne istället.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2639399/2012-12-04
(byt ut nätagget mot ett 600w så är det exakt det jag beställde.)
Notera att den är till mor min. Tyckte det verkar som ett bra köp med skärm för 7.6k

Jag är väldigt okunnig inom det mesta då jag är en riktig nybörjare, så ta inte mycket av det jag säger med säkerhet!

Tack så mycket för svar!

Skulle den klara av nyare spel som AC3 och BF3 på höga inställningar eller vad klarar den av?

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på precis samma sak, har dock bestämt mig för att beställa från Komplett nu då jag haft stora problem med Cdons kundservice. Jag gjorde som så att jag valde den billigaste datorn under fliken "Komplett gamer" och ändrade till vad jag ville ha. Blir lite billigare än att t. ex beställa det färdiga paketet "Winter". Det här går på 7900:

Cooler Master Centurion 5 II Midi Tower
Corsair CX 600W PSU
Intel® Core i5-3570K Processor
ASUS P8B75-M, Socket-1155
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Gainward GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX
Samsung DVD Writer, SH-224BB
Seagate Barracuda® 1TB

Permalänk
Medlem

Testade att sätta upp en egen dator på Inet tog lite från listan jag fick förut och annat jag såg rekommenderades hamndade på 8 500kr.
Titta gärna på den och kolla om det är något som är onödigt eller om det är något som inte funkar tillsammans med något annat.

Edit: säg också om det är något som fattas heh glömde också länken http://www.inet.se/kundvagn/visa/2650055/2012-12-07

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2609462/2012-11-29 svårt att slå det för 8k.
mvh

Visa signatur

NZXT Source 210 Elite | Asus P8Z77-M | Intel Core 3570K | Asus 6970 DC II | Corsair TX750w | Intel 330 120gb | 8 GB Crucial 1600MHz | 1 TB Seagate | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolboll123:

Fattas dock bildskärm som jag också behöver.

Inga fläktar och inget ljudkort, behövs inte det?
Vad är skillnaderna på hårddiskarna? De kostar lika mycket men den ena är mer än 10 gånger så stor!

Sen undrar jag om man ska beställa Windows 8 eller Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaQstERz:

Fattas dock bildskärm som jag också behöver.

Inga fläktar och inget ljudkort, behövs inte det?
Vad är skillnaderna på hårddiskarna? De kostar lika mycket men den ena är mer än 10 gånger så stor!

Sen undrar jag om man ska beställa Windows 8 eller Windows 7.

Det medföljer en 120 mm's fläkt i chassit och det finns en i nätagget och så förstås processorkylaren, dessa borde räcka om du nu inte kör några överdrivna överklockningar ( man kan ju alltid köpa fler och lägga till i efterhand). Ljudkortet behövs inte om du nöjer dig med det inbyggda Realtek kortet, om du vill ha ett så köp det i efterhand. Angående operativsystemet, jag skulle åtminstone ta Windows 8 för att det har support längre än Windows 7 men om du ej gillar 8:an så ta 7:an.

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Skrivet av JaQstERz:

Fattas dock bildskärm som jag också behöver.

Inga fläktar och inget ljudkort, behövs inte det?
Vad är skillnaderna på hårddiskarna? De kostar lika mycket men den ena är mer än 10 gånger så stor!

Sen undrar jag om man ska beställa Windows 8 eller Windows 7.

Den lilla hårdisken (120gb) är en ssd. Ssd är en jätte snabb hårdisk som man lägger operativsystem och ett eller två spel på. Detta är inget nödvändigt men det kan vara riktigt skönt! Jag kör med Windows 8 men det är många som inte tycker om det.. Har du sett Windows 8 nån gång? Annars är Windows 7 typ lika bra.
Fläktar mm är inget nödvändigt om du inte börjar klocka etc då värmen stiger. Om du inte är en hardcore ljudtekniker behöver du inget ljudkort. Finns inbyggt i moderkortet.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2650267/2012-12-07 kanske?
mvh

Visa signatur

NZXT Source 210 Elite | Asus P8Z77-M | Intel Core 3570K | Asus 6970 DC II | Corsair TX750w | Intel 330 120gb | 8 GB Crucial 1600MHz | 1 TB Seagate | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lintto1:

Det medföljer en 120 mm's fläkt i chassit och det finns en i nätagget och så förstås processorkylaren, dessa borde räcka om du nu inte kör några överdrivna överklockningar ( man kan ju alltid köpa fler och lägga till i efterhand). Ljudkortet behövs inte om du nöjer dig med det inbyggda Realtek kortet, om du vill ha ett så köp det i efterhand. Angående operativsystemet, jag skulle åtminstone ta Windows 8 för att det har support längre än Windows 7 men om du ej gillar 8:an så ta 7:an.

Jag har inte testat Windows 8 men 7:an är billigare så det blir nog den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolboll123:

Den lilla hårdisken (120gb) är en ssd. Ssd är en jätte snabb hårdisk som man lägger operativsystem och ett eller två spel på. Detta är inget nödvändigt men det kan vara riktigt skönt! Jag kör med Windows 8 men det är många som inte tycker om det.. Har du sett Windows 8 nån gång? Annars är Windows 7 typ lika bra.
Fläktar mm är inget nödvändigt om du inte börjar klocka etc då värmen stiger. Om du inte är en hardcore ljudtekniker behöver du inget ljudkort. Finns inbyggt i moderkortet.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2650267/2012-12-07 kanske?
mvh

Okey bra svar och verkar vara en bra dator också men sen undrar jag över skillnaderna på processorerna Intel Core i5 3450 och i5 3570K.
Är det stor skillnad eller ska man gå på den billigare varianten

Jag har inte byggt en dator förut men varje gång jag lade till en del i kundvagnen kom ett förslag på ett armband man kan använda vi datorbygge är det bra att ha ett sådant eller är det bara onödigt?

Permalänk
Skrivet av JaQstERz:

Okey bra svar och verkar vara en bra dator också men sen undrar jag över skillnaderna på processorerna Intel Core i5 3450 och i5 3570K.
Är det stor skillnad eller ska man gå på den billigare varianten

Jag har inte byggt en dator förut men varje gång jag lade till en del i kundvagnen kom ett förslag på ett armband man kan använda vi datorbygge är det bra att ha ett sådant eller är det bara onödigt?

3570k är mycket bättre + att den går att överklocka. Men för din budget passar 3450 utomordentligt!
mvh

Visa signatur

NZXT Source 210 Elite | Asus P8Z77-M | Intel Core 3570K | Asus 6970 DC II | Corsair TX750w | Intel 330 120gb | 8 GB Crucial 1600MHz | 1 TB Seagate | Windows 8 |

Permalänk
Skrivet av JaQstERz:

Okey bra svar och verkar vara en bra dator också men sen undrar jag över skillnaderna på processorerna Intel Core i5 3450 och i5 3570K.
Är det stor skillnad eller ska man gå på den billigare varianten

Jag har inte byggt en dator förut men varje gång jag lade till en del i kundvagnen kom ett förslag på ett armband man kan använda vi datorbygge är det bra att ha ett sådant eller är det bara onödigt?

Armbandet behövs ej.
mvh

Visa signatur

NZXT Source 210 Elite | Asus P8Z77-M | Intel Core 3570K | Asus 6970 DC II | Corsair TX750w | Intel 330 120gb | 8 GB Crucial 1600MHz | 1 TB Seagate | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolboll123:

3570k är mycket bättre + att den går att överklocka. Men för din budget passar 3450 utomordentligt!
mvh

Ja dröjer nog ett tag innan jag börjar fundera på att överklocka

Skrivet av lolboll123:

Armbandet behövs ej.
mvh

Okey tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem

Kom bara att tänka på behöver man köpa cd läsare separat?

Permalänk
Skrivet av JaQstERz:

Kom bara att tänka på behöver man köpa cd läsare separat?

Förstår inte riktigt vad du menar.. vad menar du med separat?
mvh

Visa signatur

NZXT Source 210 Elite | Asus P8Z77-M | Intel Core 3570K | Asus 6970 DC II | Corsair TX750w | Intel 330 120gb | 8 GB Crucial 1600MHz | 1 TB Seagate | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolboll123:

Förstår inte riktigt vad du menar.. vad menar du med separat?
mvh

Nej jag menar att man måste köpa det också det är inget som är inbyggt i tex chassit?

Permalänk
Skrivet av JaQstERz:

Nej jag menar att man måste köpa det också det är inget som är inbyggt i tex chassit?

Haha då fattar jag. Nej tyvärr måste du köpa en separat.. men dom kostar inte så mycket. Runt 200 spänn
mvh

Visa signatur

NZXT Source 210 Elite | Asus P8Z77-M | Intel Core 3570K | Asus 6970 DC II | Corsair TX750w | Intel 330 120gb | 8 GB Crucial 1600MHz | 1 TB Seagate | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolboll123:

Haha då fattar jag. Nej tyvärr måste du köpa en separat.. men dom kostar inte så mycket. Runt 200 spänn
mvh

Okey tack så mycket för hjälpen! Får se när det blir att jag beställer allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JaQstERz:

Okey tack så mycket för hjälpen! Får se när det blir att jag beställer allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Inga probloem Lycka till! Bara fråga om det är nått du undrar
mvh

Visa signatur

NZXT Source 210 Elite | Asus P8Z77-M | Intel Core 3570K | Asus 6970 DC II | Corsair TX750w | Intel 330 120gb | 8 GB Crucial 1600MHz | 1 TB Seagate | Windows 8 |