Windows 8 aldrig tänkt som desktop OS?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arie:

Design missar i operativsystemet kan man diskutera länge och väl, men jag ser inga fatala misstag som gör systemet oanvändbart !

Jag var en van användare av Metro. Det var varken ovant eller "nytt" längre.

Sedan använda jag Windows 7 på en annan dator, och lade direkt märke till hur mycket trevligare Windows 7 var att använda, och hur mycket mindre omedveten frustration det skapade.

Jag säger inte att Windows 8 är oanvändbart eller att Metro suger, men vad är poängen med att använda det om det finns andra alternativ som funkar bättre på alla punkter för en stationär dator eller en laptop utan pekskärm.

Idag kör jag Start8, och det är betydligt bättre än Modern UI. Jag har försökt med Metro, men det är inte tillräckligt bra helt enkelt. Det duger inte.

Däremot funkar det utmärkt på min HTC Titan. Jag älskar Windows Phone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Idag kör jag Start8, och det är betydligt bättre än Modern UI. Jag har försökt med Metro, men det är inte tillräckligt bra helt enkelt. Det duger inte.

Också min erfarenhet, Windows 8 med Start8 blir plötsligt ett helt användbart operativsytem.

Visa signatur

ASRock X470 Taichi, AMD Ryzen 7 5800X, 2x16GB G.Skill Ripjaws V CL14 3600MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Dessutom går det inte smidigt att starta program man redan har igång om man pinnat dem i aktivitetsfältet, det är mycket bökigt att starta flera instanser av samma program och att ha genvägar på skrivbordet innebär att man måste gå dit för att kunna klicka, vilket också är bökigt i onödan, så vad var det för fel på den mycket bra fungerande gamla startmenyn ?

Du och flera personer har sagt detta flera gånger men så är det inte. För att starta en ny instans av ett program från aktivitetsfältet, vare sig det är pinnat eller ej, så mittenklickar du eller shift-klickar. En del program ger också möjligheten att göra detta via högerklicksmenyn (browsers exempelvis) men det beror på programmet.

Felet med den gamla startmenyn är att alternativen blir så små och svåra att träffa och att man inte kan organisera den på ett bra och enkelt sätt. Vad är felet med den nya? Att den ger mer möjligheter till organisering, att målen är större, lättare att träffa men ändå fler?

Citat:

Jag gillar allt utom interaktionen med användaren som innefattar metro/modern med 8an, så bara de fixar ett effektivt desktopläge så är det bra, men det kräver en återgång till "start win 7 style" eller nått helt nytt som fungerar, samt att man får ordning på hur hotcorners uppför sig särskilt på multimonitor för det är där det blir jobbigt, det är de största felen på 8an, men de är så grova att de gör 8an oanvändbart för annat än lek.

Men desktopläget är ju Windows 7 med några små förbättringar, start ser annorlunda ut men fungerar mycket likt gamla start. Jag förstår att vissa tydligen har jätteproblem med detta men det är främst en estetiskt förändring som inte kräver några större förändringar av arbetsmönster. Jag tycker också att Hot-corners fungerar på multimonitor-system, inte perfekt men det fungerar. Förbättringarna de gjorde mellan CP/RP och RC gjorde allt mycket bättre och räcker inte det så finns det andra knep.

Citat:

Sedan skulle det inte göra något om de gjorde om sökfunktionen men den är inte lika viktig om de fixar ett fungerande startinterface, sök är inget man behöver använda ofta i 7an , men i 8an så tvingas man dit och då vore det bra om den var logisk till skillnad från hur den funkar idag.

Det beror ju på hur man arbetar. Många anger förändringarna i sök som orsak till varför de sågar OS:et. Logiken kan man diskutera, och det har vi också gjort, men de flesta verkar vara ganska överens om att sök borde visa fler kategorier/resultat direkt men att övrig funktionalitet är ganska likvärdig sjuans sök. Jag uppskattar att kunna se fler resultat och så men håller med om kritiken kring hur resultaten presenteras även om det inte direkt är något som påverkar mina arbetsprocesser.

Citat:

Jag kan tom acceptera att se metroskärmen vid start bara den aldrig mer dyker upp innan jag själv aktivt väljer det och inte tvingas dit, metro saknar dessutom ofta "tillbaka funktion" eller vad man ska kalla det, ju mer man försöker använda det ju sämre gillar man det

När hamnar du i Metro/Start utan att ha valt att gå dit själv? På min dator så kommer inte start upp förrän jag trycker på start/windowsknappen (förutom efter uppstart då), och för att gå tillbaka till vad jag gjorde innan så räcker det med ett till tryck på start/windowsknappen. Går man längre in i metro, typ genom att söka efter något, så kommer man tillbaka till start med start/windowsknappen igen. I de flesta Metro-apparna så kan man gå tillbaka ett steg med Esc eller tillbaka-pilen, finns ingen sådan och Esc inte fungerar så har utvecklaren inte sett något behov av att kunna gå tillbaka. Charms är temporära menyer och försvinner när man väljer ett alternativ, klickar utanför eller på start/windowsknappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

...
När hamnar du i Metro/Start utan att ha valt att gå dit själv? På min dator så kommer inte start upp förrän jag trycker på start/windowsknappen (förutom efter uppstart då), och för att gå tillbaka till vad jag gjorde innan så räcker det med ett till tryck på start/windowsknappen. Går man längre in i metro, typ genom att söka efter något, så kommer man tillbaka till start med start/windowsknappen igen. I de flesta Metro-apparna så kan man gå tillbaka ett steg med Esc eller tillbaka-pilen, finns ingen sådan och Esc inte fungerar så har utvecklaren inte sett något behov av att kunna gå tillbaka. Charms är temporära menyer och försvinner när man väljer ett alternativ, klickar utanför eller på start/windowsknappen.

Nu använder jag nästan enbart desktopläget i Windows 8 men i appar förekommer det ju att man ska söka med hjälp av charmsbar sökfunktionen till exempel och det är ju inte alls smidigt saker som man använder ofta måste ju finns snabbt tillgängliga i användargränssnittet och då tycker jag att charmsbaren är för klumpig för det. Det finns så mycket i Metro när det gäller apparnas användargränssnitt som kunde ha gjorts bättre. Vem som helst förstår ju att knappar och andra saker i gränssnittet som man måste använda ofta måste placeras så tillgängligt som möjligt så det förvånar mig att man på Micrsoft inte förstår det. För min del som nästan enbart använder desktopläget har det ju ingen betydelse. Kanske funka det smidigare att använda charmsbaren med touchskärm för det är ju det den är avsedd för tänker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

Så du menar att inom en ganska snar framtid kommer inga program eller spel göras som fungerar till något äldre än W8?

Nope, men fokus flyttas fort till det nya systemet. Och ganska snart kör high-end system övervägande W8. Sedan börjar drivrutiner slira för W7. Och efter något år så lägger AMD allt fokus på att utveckla drivrutinerna till W8 och inte W7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Fast det ÄR ju ett krav att använda "metro" det går ju inte att stänga av gränssnittet utan tredjeparts hack.

Tredjeparts hack är väl lite att ta i. Det är som att kalla firefox eller chrome ett tredjeparts hack för att slippa IE.
Klicka till store. Installera en startknapp. Klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Nope, men fokus flyttas fort till det nya systemet. Och ganska snart kör high-end system övervägande W8. Sedan börjar drivrutiner slira för W7. Och efter något år så lägger AMD allt fokus på att utveckla drivrutinerna till W8 och inte W7.

Ja för det var ju precis det som hände med Vista... Eller inte. Tillverkarna lägger mest krut där flest användare finns. OM Windows 8 går bra och de flesta installerar det kommer såklart fokus att flyttas dit, men inte "bara för att". Vista nådde aldrig över 22% innan det gick utför igen, och om samma sak händer med Windows 8, varför skulle då tillverkarnas huvudfokus ligga där?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Nope, men fokus flyttas fort till det nya systemet. Och ganska snart kör high-end system övervägande W8. Sedan börjar drivrutiner slira för W7. Och efter något år så lägger AMD allt fokus på att utveckla drivrutinerna till W8 och inte W7.

Hur vet du att W8 kommer att dominera på det sättet?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja för det var ju precis det som hände med Vista... Eller inte. Tillverkarna lägger mest krut där flest användare finns. OM Windows 8 går bra och de flesta installerar det kommer såklart fokus att flyttas dit, men inte "bara för att". Vista nådde aldrig över 22% innan det gick utför igen, och om samma sak händer med Windows 8, varför skulle då tillverkarnas huvudfokus ligga där?

Tydligen så kördes det massor av W8 på dreamhack. Sedan så tror jag att W8 kan komma att funka, dvs installeras på spelburkar och andra vanliga datorer hemma relativt mycket. Men det kanske går trögare på företagssidan. Nu kommer de tydligen ändra så att vi får tätare med släpp. Så istället för servicepack så blir det en ny version som rullas ut. Kanske blir nästa Windows 8.1 eller så? Och kommer om 10 månader? Skulle heller inte förvåna mig om det blir ganska olika utesende, på Windows för privat och Windows för företag. Så att Windows 7 Business. Eller som nu W8 Enterprice, kommer att baseras på Windows Server trädet. Och ha ett helt annorlunda tänk. Kanske utan Metro start? MS har den makten att man släpper inte senaste sakerna på det gamla. Så då blir det nyaste för nya. Om om du nästan bara spelar så är Metro osv. Inget som direkt stör dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Tydligen så kördes det massor av W8 på dreamhack. Sedan så tror jag att W8 kan komma att funka, dvs installeras på spelburkar och andra vanliga datorer hemma relativt mycket. Men det kanske går trögare på företagssidan. Nu kommer de tydligen ändra så att vi får tätare med släpp. Så istället för servicepack så blir det en ny version som rullas ut. Kanske blir nästa Windows 8.1 eller så? Och kommer om 10 månader? Skulle heller inte förvåna mig om det blir ganska olika utesende, på Windows för privat och Windows för företag. Så att Windows 7 Business. Eller som nu W8 Enterprice, kommer att baseras på Windows Server trädet. Och ha ett helt annorlunda tänk. Kanske utan Metro start? MS har den makten att man släpper inte senaste sakerna på det gamla. Så då blir det nyaste för nya. Om om du nästan bara spelar så är Metro osv. Inget som direkt stör dig.

Hoppas bara att privatpersoner kan köpa företagsversionen. Kanske en som har startmeny osv. För visst fattar jag att Metro kan vara smidigt i vissa lägen men det är inte ultimat jämt.

Det kommer bli väldigt segmenterat och jag hoppas att de i alla fall har vett att behålla kompatibilitet mellan versionerna. Och är nästa version "8.1" t. ex så vore det vansinne att inte kunna uppgradera utan nyinstallation.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur väl det gick att uppgradera från Windows 7 till 8 så är nog risken att man inte ska kunna göra så även i fortsättningen i princip obefintlig.

Permalänk
Avstängd

Jo, tanken är mer att den nya versionen blir så som Apple har det. Du betalar en mindre summa för den. Sedan installeras den över befintligt system. Precis så som en servicepack har gjort tidigare. Om det nu blir så att det blir olika Windows för hem och företag. Så kommer skillnaderna vara i handhavande, systemverktyg och interface. Du kommer säkert kunna köra alla program på båda systemen. Utom kanske att man inte kan köra vissa spel på företags Windows. Men nu spekulerar jag ganska mycket här Den som lever får se.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ignostic:

Tredjeparts hack är väl lite att ta i. Det är som att kalla firefox eller chrome ett tredjeparts hack för att slippa IE.
Klicka till store. Installera en startknapp. Klart

Jasså? Berätta gärna namnet på den appen som tar bort metro, intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Tydligen så kördes det massor av W8 på dreamhack.

Vet inte var du fått det ifrån. Men när man promenerade runt mellan raderna och alla sov första natten, av skärmarna som var igång var det inte mer än 1-2 maskiner per rad som hade Win8 start screen. Det går inte säga någon exakt siffra men "massor" skulle jag inte definiera det som.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Mass text

Nä jag upplever inget på skrivbordet i 8an som bättre än 7an, jag kan inte komma på en endaste sak och jag har verkligen försökt med win 8 men det finns inget där som är bättre med skrivbordet, de saker 8an har som är bättre är främst relaterade till filhantering, "hoppa upp i vägen menyerna" borde tas bort helt, oavsett om det är metrostarmenyn eller charms eller nått annat vad de nu än kallar dem, de fungerar exremt irriternade på multimonitor och de är ju en del av metrointerfacet och jag vill slippa se det totalt, aldrig någonsin en antydan om att skiten finns när man kör desktop, det ska hålla sig totalt borta eller göras om så det fungerar.

Mittklickar jag nåt pinnat prog händer inte mycket, ska man ha nån speciell mus ? jag har ms möss också, men kör normalt logitech och har inte testa ms möss på 8an.
Sök är otroligt frustrerande på 8an, det är bara att prova att söka på "lägg till ta bort program" eller varför inte "avinstallera", vem har kommit på de resultaten? Inte ett ord stämmer ju i först träffen, inte heller är det något som är funktionsmässigt i närheten, de kan inte ha varit friska de som designade sök.
Avinstallera ger "ge andra användare åtkomst till den här datorn" ? Det är ju intressant men knappast om man vill avinstallera ett program, jag vill inte heller få upp en massa andra träffar på användarhantering eller justera datorn för sommartid, jag vill antagligen avinstallera ett program men det har de inte med som "förstavalet" hur svårt kan det vara när man knappar in ett helt ord att ge det alternativet som första träff?
Det är en massa saker som hela tiden stör en mer o mer med 8an, det är ett så otroligt splittrat och osammanhängande os att det är svårt att ta interfacet på allvar, det gäller ju även det att hela tiden kastas in i metrofullskärmar och sedan tillbaka ut på skrivbordet med nån liten smidig inställnigsruta, och så det jäkla blandandet av språk, språkpaketen är halvklara, det känns som de säljer en billig beta som de hoppas att folk ska buggsöka till win 9.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sök är otroligt frustrerande på 8an, det är bara att prova att söka på "lägg till ta bort program" eller varför inte "avinstallera", vem har kommit på de resultaten? Inte ett ord stämmer ju i först träffen, inte heller är det något som är funktionsmässigt i närheten, de kan inte ha varit friska de som designade sök.
Avinstallera ger "ge andra användare åtkomst till den här datorn" ? Det är ju intressant men knappast om man vill avinstallera ett program, jag vill inte heller få upp en massa andra träffar på användarhantering eller justera datorn för sommartid, jag vill antagligen avinstallera ett program men det har de inte med som "förstavalet" hur svårt kan det vara när man knappar in ett helt ord att ge det alternativet som första träff?

Det låter som det är någon brist när man kör på svenska.

Jag kör på engelska och skriver jag "add o" så kommer 'add or remove programs' först bland den typen av inställningar (den ligger tvåa om jag bara skriver "add"). Om jag söker på ordet program kommer jag bara till "pro" innan samma inställning kommer först på listan. Det går bra att söka på uninstall också, och jag kommer bara till "un" innan inställningen ligger först i listan.

För min del är söken definitivt bättre i Windows 8, sånär på att jag inte gillar att jag måste klicka mellan kategorierna. Jag vill ha det uppdelat i kategorier men alla synliga samtidigt (och möjligen alternativet att expandera en kategori på bekostnad av de andra).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nä jag upplever inget på skrivbordet i 8an som bättre än 7an, jag kan inte komma på en endaste sak och jag har verkligen försökt med win 8 men det finns inget där som är bättre med skrivbordet, de saker 8an har som är bättre är främst relaterade till filhantering, "hoppa upp i vägen menyerna" borde tas bort helt, oavsett om det är metrostarmenyn eller charms eller nått annat vad de nu än kallar dem, de fungerar exremt irriternade på multimonitor och de är ju en del av metrointerfacet och jag vill slippa se det totalt, aldrig någonsin en antydan om att skiten finns när man kör desktop, det ska hålla sig totalt borta eller göras om så det fungerar.

Om du nu hatar en så central del av gränssnittet som startmenyn och hela den grafiska stilen så kanske Windows 8 helt enkelt inte är något för dig.

Citat:

Mittklickar jag nåt pinnat prog händer inte mycket, ska man ha nån speciell mus ? jag har ms möss också, men kör normalt logitech och har inte testa ms möss på 8an.

Nej det fungerar med alla möss med mittknapp/klickbart hjul. Det kanske är någon inställning.

Citat:

Sök är otroligt frustrerande på 8an, det är bara att prova att söka på "lägg till ta bort program" eller varför inte "avinstallera", vem har kommit på de resultaten? Inte ett ord stämmer ju i först träffen, inte heller är det något som är funktionsmässigt i närheten, de kan inte ha varit friska de som designade sök.
Avinstallera ger "ge andra användare åtkomst till den här datorn" ? Det är ju intressant men knappast om man vill avinstallera ett program, jag vill inte heller få upp en massa andra träffar på användarhantering eller justera datorn för sommartid, jag vill antagligen avinstallera ett program men det har de inte med som "förstavalet" hur svårt kan det vara när man knappar in ett helt ord att ge det alternativet som första träff?

Ja men du har inte kommit in i logiken. Avinstallera gör man genom att högerklicka på ett program och välja avinstallera, antingen i start eller i sök. Lägg till/Ta bort program har inte hetat så på ett tag (sen XP?), men absolut borde sökfunktionen vara så smart att den förstår vad man är ute efter, i detta fall Program och funktioner. Just program och funktioner finns dock lättåtkomlig högst upp i menyn bakom ett högerklick i starthörnet.

Citat:

Det är en massa saker som hela tiden stör en mer o mer med 8an, det är ett så otroligt splittrat och osammanhängande os att det är svårt att ta interfacet på allvar, det gäller ju även det att hela tiden kastas in i metrofullskärmar och sedan tillbaka ut på skrivbordet med nån liten smidig inställnigsruta, och så det jäkla blandandet av språk, språkpaketen är halvklara, det känns som de säljer en billig beta som de hoppas att folk ska buggsöka till win 9.

Ja, startmenyn är i helskärm, vissa andra saker är det inte, man vänjer sig. Att språkpaketet var dåligt är tråkigt men varför inte bara installera rätt version från början?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Evil Peter:

Det låter som det är någon brist när man kör på svenska.

Jag kör på engelska och skriver jag "add o" så kommer 'add or remove programs' först bland den typen av inställningar (den ligger tvåa om jag bara skriver "add"). Om jag söker på ordet program kommer jag bara till "pro" innan samma inställning kommer först på listan. Det går bra att söka på uninstall också, och jag kommer bara till "un" innan inställningen ligger först i listan.

För min del är söken definitivt bättre i Windows 8, sånär på att jag inte gillar att jag måste klicka mellan kategorierna. Jag vill ha det uppdelat i kategorier men alla synliga samtidigt (och möjligen alternativet att expandera en kategori på bekostnad av de andra).

Du har ju en poäng där med tanke på hur de blandar språk lite här o var så kan det kanske även påverka söktaggar, jag vet inte i detalj hur söken jobbar bara att den inte ger bra träffar på saker som borde varit väldigt logiska att ha som första alternativ.

Jag testade att söka på engelska och det gav en del träffar på engelska termer länkade till svenska funktioner, så ja söken är nog ännu lite mer besynnerlig än jag trodde från början, frågan är om den söker på samtliga språk man installerat och inte bara det som är aktivt, i så fall så kan det nog bli ännu konstigare resultat om man har många språkpaket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jasså? Berätta gärna namnet på den appen som tar bort metro, intressant!

som sagt, valfritt startknappsprogram. I settings så väljer du att datorn ska starta i desktop läge och att windows knappen ska öppna programmets start och inte metro

Edit: kommer bara ihåg namnet på ett av programmen jag testat som "tar bort" metro, Pokki.
Rent tekniskt så tar den ju inte bort metro, du kan fortfarande komma dit med den dolda knappen längst ner till vänster.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Att språkpaketet var dåligt är tråkigt men varför inte bara installera rätt version från början?

Ja nog är språkpaketet uselt alltid jag testade att söka på uninstall och då blir det napp direkt på "avinstallera ett program" men det får man som sagt inte fram direkt om man söker på "avinstallera"

Ja varför man vill ha olika språk är ju "för att det går" och för att vissa har ett behov av det, jag känner till flera som egentligen har behov av 2 eller 3språkiga datorer och om man nu gör en flerspråkslösning så vore det bra om den fungerade.

Man kan ju förundras lite av vad MS skriver själva här http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/meet

Du bestämmer
Allt i Windows handlar om dig, ner till minsta detalj.
Valfrihet!
Startskärmen anpassar du själv

Jasså det var ju nytt, hur bestämmer man själv ?

Pekfunktioner, mus och tangentbord
Windows 8 är utvecklat för datorer med pekskärm

Det tror jag på, för det är ju uppenbart

Arbeta smartare
min förkortninig av rexten: Svep hit o dit
Allt detta kan även göras med mus och tangentbord.

ja det kanske man kan men inte är det smart.

På jobbet
En ny Windows 8-dator är tunn, lätt, startar snabbt och har lång batteritid. Installation och anpassning till nätverk och övriga system är enkelt så att du snabbt kommer igång utan strul.

här blir jag lite skeptisk till att allt är sant.

På fritiden
Windows 8 är ett helt nytt Windows, anpassat för pekskärmar.

Inga invändningar mot det, det är bara synd att de glömt bort de som inte har små pekskärmar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ignostic:

som sagt, valfritt startknappsprogram. I settings så väljer du att datorn ska starta i desktop läge och att windows knappen ska öppna programmets start och inte metro

Edit: kommer bara ihåg namnet på ett av programmen jag testat som "tar bort" metro, Pokki.
Rent tekniskt så tar den ju inte bort metro, du kan fortfarande komma dit med den dolda knappen längst ner till vänster.

Så kort och gott så kvarstår min poäng, det krävs tredjeparts hack för att ta bort metro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Så kort och gott så kvarstår min poäng, det krävs tredjeparts hack för att ta bort metro.

Ja för det stör något så fruktansvärt mycket att det finns i bakgrunden och tar ett par mb minne?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ignostic:

Ja för det stör något så fruktansvärt mycket att det finns i bakgrunden och tar ett par mb minne?

Nä det sa jag inte. Jag sa att det är dåligt att man måste ta till tredjeparts hack för att ta bort det. Redan glömt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nä det sa jag inte. Jag sa att det är dåligt att man måste ta till tredjeparts hack för att ta bort det. Redan glömt?

Men det märks ju inte att det finns där så vad spelar det för roll?

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

Men det märks ju inte att det finns där så vad spelar det för roll?

Att köra ett tredjepartsprogram som ändrar beteendet på en central del av operativsystemet är väl i stort sett definitionen på "tredjeparts hack". Om Microsoft menar allvar med Metro kan de att använda Windows update till att stoppa program som Start8.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja nog är språkpaketet uselt alltid jag testade att söka på uninstall och då blir det napp direkt på "avinstallera ett program" men det får man som sagt inte fram direkt om man söker på "avinstallera"

Nej det är ju inte bra, vet inte varför du skulle behöva söka på avinstallera då man gör det direkt från start men det borde fungera.

Citat:

Ja varför man vill ha olika språk är ju "för att det går" och för att vissa har ett behov av det, jag känner till flera som egentligen har behov av 2 eller 3språkiga datorer och om man nu gör en flerspråkslösning så vore det bra om den fungerade.

Fast det är inte samma sak. Språkpaketet ändrar språk överallt (ska i alla fall) i gränssnittet, menyer osv. Har man behov av flera språk så har man normalt det behovet för inmatningsspråk med specialtecken, stavningskontroll osv., inte att hela gränssnittet behöver byta språk. Sen kan man ju ha det behovet med, om man vill lära sig OS:et på ett annat språk eller kanske bara för att öva på ett annat språk, så det är dåligt att det inte fungerar som det ska. Jag tror bara att det inte är så vanligt att ha behovet av att byta språk i hela OS:et efter installation.

Citat:

Man kan ju förundras lite av vad MS skriver själva här http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/meet

Du bestämmer
Allt i Windows handlar om dig, ner till minsta detalj.
Valfrihet!
Startskärmen anpassar du själv

Jasså det var ju nytt, hur bestämmer man själv ?

Du bestämmer ganska mycket själv. Bakgrund, färger, vilka program som ska vara där, vilken ordning programmen ligger i, grupper, namn på grupper. Vad man inte kan göra, som gick tidigare, är att ordna i kataloger eller lägga andra genvägar än till program där.

Citat:

Pekfunktioner, mus och tangentbord
Windows 8 är utvecklat för datorer med pekskärm

Det tror jag på, för det är ju uppenbart

Ingen har heller påstått något annat.

Citat:

Arbeta smartare
min förkortninig av rexten: Svep hit o dit
Allt detta kan även göras med mus och tangentbord.

ja det kanske man kan men inte är det smart.

Den texten handlade ganska uppenbart om touch-gester för att göra en del saker (främst för att få fram Charms) och då tycker jag det är ganska smart att låta de utan touch-gränssnitt också göra de sakerna vid behov men du behöver förstås inte hålla med mig. Sen handlar det inte bara om touch-skärmar utan gesterna fungerar även på de pekplattor som redan sitter på alla laptops och på de konstiga möss med touch-ytor som är på gång (vi får se hur bra de fungerar). Jag menar, bara för att man kan zooma genom att nypa (något som oftast fungerar även i W7), och det är en smart och intuitiv gest (en av få som faktiskt är det), så betyder inte det att Ctrl och +/- eller Ctrl och mushjulet fungerar sämre eller borde tas bort.

Citat:

På jobbet
En ny Windows 8-dator är tunn, lätt, startar snabbt och har lång batteritid. Installation och anpassning till nätverk och övriga system är enkelt så att du snabbt kommer igång utan strul.

här blir jag lite skeptisk till att allt är sant.

Det är ju en marknadsföringstext, så självklart fokuserar de på och förstärker det positiva. Inte direkt ovanligt när det gäller marknadsföring. Å andra sidan vet vi ju vad som är sant: W8 startar (aningen) snabbare, W8 drar lite mindre energi och därför får man lite längre batteritid på samma dator och det gör också att en nykonstruerad dator kan vara lite tunnare och lättare utan att vara sämre än motsvarande tidigare modell. Installation och anpassning till nätverk har blivit lättare men hur lätt det är beror förstås på förutsättningarna.

Citat:

På fritiden
Windows 8 är ett helt nytt Windows, anpassat för pekskärmar.

Inga invändningar mot det, det är bara synd att de glömt bort de som inte har små pekskärmar

Det är vad du tycker. Jag och många andra som använder W8 hela dagen varje dag tycker det fungerar bra, till och med bättre än W7 i väldigt många situationer, utan touch-gränssnitt. Sen är touch ett bra komplement till mus och tangentbord i vissa situationer och jag hade gärna haft touch-skärmar överallt om det inte innebar andra kompromisser i exempelvis bildkvalitet eller pris (vilket det dock gör i dagsläget).

Skulle jag använda touch-skärmen mycket på skrivbordet? Nej, men säkerligen ibland. Exempelvis när man lär upp någon eller ska demonstrera något på skärmen. Däremot tror jag att jag hade använt det desto oftare på min laptop, där är fingrarna redan så nära skärmen att det ofta är lika nära dit som till touch-plattan och då blir det mycket mer användbart. Exempelvis ger pinch-to-zoom på skärmen mycket mer exakt kontroll över inzoomningen än att göra samma gest på touch-plattan, för att inte tala om att zooma med musen eller tangentbordet. Det är också mycket snabbare att exempelvis peka på en länk direkt på skärmen än att använda andra alternativ som kräver att man först lokaliserar pekaren och sen flyttar den till rätt plats. Ingen menar att touch ska ersätta musen på en dator men att det i vissa lägen är mer effektivt. Hade man bara använt touch så hade man blivit dödstrött i armarna efter några minuter, speciellt på skrivbordet, men att då och då peka på något på skärmen medan man skriver eller läser fungerar mycket bra.

Här är en intressant artikel från någon som till en början var väldigt negativt inställd till just touch på laptops men som inte kunde hålla fast vid sin övertygelse efter att ha testat ett kort tag.

Permalänk
Avstängd

Windows 8 på desktop är rätt omdiskuterat:
http://blogs.law.harvard.edu/philg/2012/12/05/christmas-gift-...

Men nu när Sinofsky har fått sparken så blir det intressant hur nästa version blir.
Kanske dags att skippa Windows namnet helt?
http://www.theverge.com/2012/12/7/3739134/microsoft-windows-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Att köra ett tredjepartsprogram som ändrar beteendet på en central del av operativsystemet är väl i stort sett definitionen på "tredjeparts hack". Om Microsoft menar allvar med Metro kan de att använda Windows update till att stoppa program som Start8.

Så du menar att microsoft låter hack av deras egna opertivsystem ligga uppe på deras egna app store?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunmoses:

Nu använder jag nästan enbart desktopläget i Windows 8 men i appar förekommer det ju att man ska söka med hjälp av charmsbar sökfunktionen till exempel och det är ju inte alls smidigt saker som man använder ofta måste ju finns snabbt tillgängliga i användargränssnittet och då tycker jag att charmsbaren är för klumpig för det.

För klumpig, hur? Jag tycker charmsen är smidiga just för att de alltid är på samma plats och gör samma saker (beroende på app förstås). Menyn må inte vara helt uppenbar första gången man sätter sig vid OS:et men det är få menyer som är, när man väl lärt sig vart den är och hur man får fram den så är det dock inga problem.

Citat:

Det finns så mycket i Metro när det gäller apparnas användargränssnitt som kunde ha gjorts bättre. Vem som helst förstår ju att knappar och andra saker i gränssnittet som man måste använda ofta måste placeras så tillgängligt som möjligt så det förvånar mig att man på Micrsoft inte förstår det. För min del som nästan enbart använder desktopläget har det ju ingen betydelse. Kanske funka det smidigare att använda charmsbaren med touchskärm för det är ju det den är avsedd för tänker jag.

Du menar att Charms inte är lättillgängliga? De är ju alltid där och man kan (i princip) alltid få fram dem på samma sätt. Jag skulle säga att det gör dem mer lättillgängliga än vad alternativet var innan, d.v.s. menyer i programmet som kunde ligga varsomhelst, under vilket menyalternativ som helst, ofta i helt dolda menyer som inte framträdde alls förrän man trycker på Alt. Ingen påstår att Windows 8 har det perfekta gränssnittet men om man jämför det med alternativen eller tidigare versioner så är det bättre eller likvärdigt på de allra flesta punkter, även för en strikt mus/tangentbordsanvändare.

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

Så du menar att microsoft låter hack av deras egna opertivsystem ligga uppe på deras egna app store?

Ja varför skulle de inte det?

"Hack" är här i betydelsen "'ändring", inte i betydelsen "crack"/borttagning av skydd.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~