Permalänk
Medlem

LED vs LCD paneler

Tjena alla sweclockare! Mitt namn e Robin och jag undrar om någon vet vad det är som skiljer sig mellan LED och LCD paneler.
jag ska köpa en ny dator skärm till jul och vill då ha en skaplig 27"are för ett någorlunda pris.
så min fråga är vad ska jag köpa? min budget är runt 3000kr och den ska användas till spel (LoL, Assassins creed med fler) så hjälp mig att hitta den ultimata skärmen!! kom gärna med egnaförslag t.ex en grym 30"are eller vad som helst!

MVH ROBIN

Visa signatur

intel core i5 guadcore 3.0GHz | 8gb ram minne | 220watts nätagg :)

Permalänk
Medlem

Skiljer inget då en LEDskärm är en LCD skärm, LCD är med vilken teknik panelen är tillverkad i, LED är bakgrundsbelysningen att jämföra med CCFL = lysrör som är den äldre tekniken.
och om det är LED eller CCFL spelar mindre roll, dock LED är snålare på ström och värme, men bilden är inte på nått sätt bättre av det ena eller det andra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

okej tack!

Visa signatur

intel core i5 guadcore 3.0GHz | 8gb ram minne | 220watts nätagg :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skiljer inget då en LEDskärm är en LCD skärm, LCD är med vilken teknik panelen är tillverkad i, LED är bakgrundsbelysningen att jämföra med CCFL = lysrör som är den äldre tekniken.
och om det är LED eller CCFL spelar mindre roll, dock LED är snålare på ström och värme, men bilden är inte på nått sätt bättre av det ena eller det andra.

fast svärtan är ofta bättre på en LED-belyst skärm än en CCFL-belyst.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

var och skulle köpa en 40tummare (tv) till musikstudion som såldes för ca 3000 häromdagen, vill gärna ha en stor skärm att jobba med men säljaren sa att LED skulle tolka bättre HDMI om jag tänkte koppla den mot datorn, vet inte om det stämmer

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Vad jag har sett/hört/läst så ska svärtan vara bättre på en LED belyst panel samt är allt vitt mycket vitare så att säga på en LED,
Och den starkare LED belysningen ger också lite bättre färger än en traditionell lcd panel.

Rätta mig om jag har fel men så var det iaf på dom äldre.

Jag skulle rekommendera denna IPS skärm som finns på inet:

http://www.inet.se/produkt/2204890/acer-27-s275hlbmii-led-ips

Verkar väldigt prisvärd och framförallt väldigt snygg design

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Det finns olika sätt och LEDs att belysa panelen med så allt är inte samma och det påverkar bilden. LED förutom att det drar mindre ström än CCFL och tar mindre plats kan också ge bildfördelar som bättre kontrast och ljus. Det finns massa aspekter som hur många LEDs som används, vilken typ och hur är dom placerade och så vidare. Det kan också i vissa fall öka risken för olika typer av oönskad bildeffekter gentemot CCFL beronde på vart man placerat lysdioderna. Dom allra flesta LCD paneler använder ju LED belysning idag.

Sen får man ju inte glömma bort alla olika typer av paneler som finns TN, IPS, VA, PLS osv. Det är ju mycket lättare att läsa tester gjorda av proffs istället för att sätta sig in i allt det tekniska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexis_A:

var och skulle köpa en 40tummare (tv) till musikstudion som såldes för ca 3000 häromdagen, vill gärna ha en stor skärm att jobba med men säljaren sa att LED skulle tolka bättre HDMI om jag tänkte koppla den mot datorn, vet inte om det stämmer

Låter som att säljaren bara prata skit.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexis_A:

Antingen så missuppfattade du vad han sa eller så har han noll koll på tvapparater.

Permalänk
Medlem

nej, det var vad han sa, att led skulle "tolka" signalen från datorn bättre en lcd... bra ifall det inte stämmer

däremot så var skärmarna de hade så billigt inte vidare skarpa. led tvn var faktiskt skarpare än den bredvid som var lcd dock

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Alexis_A:

nej, det var vad han sa, att led skulle "tolka" signalen från datorn bättre en lcd... bra ifall det inte stämmer

däremot så var skärmarna de hade så billigt inte vidare skarpa. led tvn var faktiskt skarpare än den bredvid som var lcd dock

Då visste han inte vad han pratade om. Det är precis som att säga att 120 Hz är bättre än LCD.

För övrigt är HDMI digitalt, så han har fel².

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

fast svärtan är ofta bättre på en LED-belyst skärm än en CCFL-belyst.

Inte oftast. Det är bara några av de dyrare LED-LCD skärmarna som har "local dimming", och alla billigare har då konstant lysande bakgrundsbelysning = ungefär samma svärta som en CCFL.

Permalänk
Rekordmedlem

Glöm inte att de flesta, om inte alla, billiga ledar har sämre färgåtergivning just pga ett mindre Ra värde på ljuset.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ra_%28ljus%29
Det brukar inte vara bra om man är ute efter bra färger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om bilden ska bi bättre eller inte beror om det är full array led eller vanlig led.

Full array led had massivis av små leds bakom LCD panelen vilket gör att man kan stänga av de leds där det ska vara svart mm. Detta ger otroligt bra kontraster och färger när alla punkter har optimal ljusstyrka.

Andra typen av led (den vanligaste) är helt enkelt att man placerar ut leds efter kanten på skärmen. Detta belyser också hela skärmen men du kan inte stänga av leds på samma sätt för att förbättra bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexis_A:

du vet att det är ett försäljningsknep va? att dom gör till så att vissa skärmar ser svinkassa ut för att sälja andra/dyrarare/sånna dom vill få bord, har du någonsin sett någon som haft en tv med så dåligt skärpa hemma? vet ju nu inte om det var så dåligt och tillgjort men jag har på många affärer sett tv'ar som sett alldeles för dåliga ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vmattsson:

Om bilden ska bi bättre eller inte beror om det är full array led eller vanlig led.

Full array led had massivis av små leds bakom LCD panelen vilket gör att man kan stänga av de leds där det ska vara svart mm. Detta ger otroligt bra kontraster och färger när alla punkter har optimal ljusstyrka.

Andra typen av led (den vanligaste) är helt enkelt att man placerar ut leds efter kanten på skärmen. Detta belyser också hela skärmen men du kan inte stänga av leds på samma sätt för att förbättra bilden.

En annan sak när man placerar lysdioderna i kanterna är att man kan få ojämn ljusspridning och så kallad clouding.

Med LEDs direkt bakom och local dimming kan man istället få andra oönskade bildeffekter. Inget är perfekt.

Edit: Det finns väl hur mycket som helst att skriva om LED, CCFL och paneltyper med mera frågan är väl egentligen vad som är relevant för trådstartaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

du vet att det är ett försäljningsknep va? att dom gör till så att vissa skärmar ser svinkassa ut för att sälja andra/dyrarare/sånna dom vill få bord, har du någonsin sett någon som haft en tv med så dåligt skärpa hemma? vet ju nu inte om det var så dåligt och tillgjort men jag har på många affärer sett tv'ar som sett alldeles för dåliga ut!

sant, tänkte en sån tanke. inget förvånar en längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

En annan sak när man placerar lysdioderna i kanterna är att man kan få ojämn ljusspridning och så kallad clouding.

http://img193.imageshack.us/img193/359/img2906v.jpg

Med LEDs direkt bakom och local dimming kan man istället få andra oönskade bildeffekter. Inget är perfekt.

Edit: Det finns väl hur mycket som helst att skriva om LED, CCFL och paneltyper med mera frågan är väl egentligen vad som är relevant för trådstartaren.

Vill man slippa sånt så köper man en plasma.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite: hur stor skillnad kan det tänkas vara på TN och IPS runt 1000-1300:- ? Tänker på responstid kontra bildkvalité.

EDIT: Storlek 22-24", vilket som.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Vill man slippa sånt så köper man en plasma.

Japp fast trådstartaren söker en datorskärm.

Permalänk
Medlem

Vänta 5 år så har du en riktig LED, typ OLED eller liknande... LCD med edge / backlit LED markandsförs som LED TV, när det i själva verket är en LCD med LED belysning istället för lysrör som en del skrev. Edge led är enligt min åsikt sämst då det för med sig så mkt problem. Synd att konsumentverket inte har nån makt att stoppa all falsk marknadsföring... tillverkare vilseleder kunder.

Angående TN så skulle jag aldrig köpa en såvida jag inte blev mkt fattig helt plötsligt.

Angående plasma så har den också sina nackdelar. (angående TV).

Angående köpråd... i bästa fall ger väl 3000 kr en budget IPS på 27 tum i låg upplösning. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s105897959&cols=89,544,...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Vänta 5 år så har du en riktig LED, typ OLED eller liknande... LCD med edge / backlit LED markandsförs som LED TV, när det i själva verket är en LCD med LED belysning istället för lysrör som en del skrev. Edge led är enligt min åsikt sämst då det för med sig så mkt problem. Synd att konsumentverket inte har nån makt att stoppa all falsk marknadsföring... tillverkare vilseleder kunder.

Angående TN så skulle jag aldrig köpa en såvida jag inte blev mkt fattig helt plötsligt.

Angående plasma så har den också sina nackdelar. (angående TV).

Angående köpråd... i bästa fall ger väl 3000 kr en budget IPS på 27 tum i låg upplösning. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s105897959&cols=89,544,...

Konstigt att det är så dyrt att få en vettig upplösning om man vill ha 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Konstigt att det är så dyrt att få en vettig upplösning om man vill ha 27"

När jag köpte mina skärmar för 2 år sedan så kostade dom 8500 kr styck >< nu ligger dom på 5000 iaf. Dell 27 tummarna. Men akta för antiglarecoatingen på dom, tog mig ett bra tag att vänja mig, men jag stör mig fortfarande lite på dom. Sitter bara å väntar på att en ny version ska släppas så byter jag ut mina, då kommer jag nog att sälja ut mina, inte säkert dock, kanske lämnar till min reservdator :).

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18445168 klickar man vidare på länken kanske det kommer en U3014 om det inte är misstavat och ska vara U3013.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.