Helgsnack: Den ultimata datorlådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Go home Daniel, you're drunk.

PC-A05FN Ska det vara

Haha äsch, samma skit

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Jag har ett P180 från 2005 (tror jag), finns ingen direkt anledning att byta ut. Iprincip varenda modernt chassi är ju en ripoff av P180. Förvisso kan man väl kalla P180 en ripoff på något gammalt Lian Li, DOCK! P180 hade en rimlig prislapp och bra ljuddämpning, vilket lian li saknade.

Nästan alla som länkat ett chassi i denna tråd har rötterna i detta;
http://antec-p180-p18x.up.d.seesaa.net/antec-p180-p18x/image/...

Sååå då bör P180 vara det ultimata chassit? Orginalet är bäst?

Jag har ett P180/182 kommer inte riktigt ihåg var 2007 sen köp, _men_ måste säga att det är väldigt jobbigt att ha att göra med. I ditt fall så har du standard CPU kylare alltså ingen tower samt inget grafikkort. När du lägger till dessa blir det väldigt trångt, knappt så man kan dra salddarna. Även om det varit ett bra chassi är den tyvärr inte den bästa.

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem

Fractal design XL, prima svenskbygge

Permalänk

Man får vänta och se men jag tror på att corsair obsidian 900D (Godzilla) kan bli ganska nice när den släpps

Visa signatur

GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom II X4 965 BE | HD 7870 Gigabyte OC | NZXT PHANTOM BLACK | NZXT HALE90 650W | OCZ AGILITY III 60GBx2 (RAID 0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Fractal design XL, prima svenskbygge

Designen är svensk, lådorna är importerade och tillverkas i Kina.

Permalänk
Medlem

Något av Epics chassin kanske? Snygga och dyra är de i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tidigare omnämnda Lian Li PC-X500F var en låda i min smak, även om det kunde ha varit lite mindre på höjden och kanske lite djupare istället.

Men ser knepigt ut att använda vattenkylning i den, då man helst inte vill använda radiator i fronten på den, lägre, djupare så man kan få in en 420 radiator i toppen, tyvärr några hål för fläktar finns inte där
5,25 platser behövs inte, och alla HDD platser likaså.

Lian li har på många chassin trevlig kvalite och utseende, men faller ofta på att resten inte är som man vill ha det, med kompakta mått, bra för stora radiatorer, dom är snåla på fläktplatser osv.

Lian Li känns lite för traditionella och vågar inte ta nya grepp som passar idag, tex skippa 5.25 platser helt, minska 3.5 platser radikalt osv
Men det är dom inte ensamma om precis, gäller för dom flesta tillverkare även fraktal design osv.

Sen håller jag med många att R4, R3 Ark osv har dålig kvalite, räcker med att se sweclockers video tester för att klart se det, allt är smäckigt och billigt men det gäller nog alla chassin i dessa låga prisklasser, och antagligen är det inte tillräkligt många som efterfrågar chassin mellan 2-3000:- idag för att det ska bli mer högkvalitets chassin på marknaden

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ta en titt på http://www.mountainmods.com/ de har custom-lådor som du kan designa efter eget huvud.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Jag förstår inte hur folk kan rekommendera plastiga, sladdriga plåtchassin. Köp nåt vettigt från lian li eller silverstone som du kommer bli nöjd med flera år framöver. Silverstone TJ07 är svårt att slå för vattenkylning även om det börjar kännas som en lite gammal modell.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag har en Lian Li PC7B Plus och jag har inte känt något sug alls på att uppgradera till någon annan låda
http://benchmarkreviews.com/images/reviews/cases/lian_li_pc7b...

samma här

Permalänk

caselabs MAGNUM TH10 är bäst
plats med allt

Permalänk
Medlem

Gamla Coolermaster Stacker (STC-101) är för min del den bästa lådan.. Har haft min ett antal år nu och den sväljer allt utom Themalright Extreme Ultra 120. Polarn e nöjd med sin Cosmos...
Det är dock inga smidiga chassin då de väger apa.

Kan inte säga så mycket om Define R4 än.. har inte använt mitt

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naab007:

Cosmos 2 av Cooler master är väl alltid en topnotch låda om du e villig att betala, full tower som har rum med det mesta och är även bra för att flasha componenterna på LAN.

prisvärd? i helllllll.... plastig skitlåda enligt mig... ful och onödigt stor,!

Sluta rekomendera stora lägenheter till grabben, lådorna är ju större än dom flesta studentlägenheter ni har i sverige

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Med reservation för XL som jag inte använt utan bara vanliga define: Pratar du om plåten nu eller plåt + asfaltmattan (eller vad de använder, verkar skilja mellan generationerna)? Den senare gör sidan tung men fortfarande tunn plåt och med dålig vridstyvhet. Asfaltsmattor använder de just pga den tunna plåten, det skulle skramla hemskt annars.

Edit: XL ser ut att ha rätt tjock plåt om man tittar på bilderna. Kanske är byggt med extra tjocklek pga storleken?

För att klargöra min ståndpunkt: Fractal gör bra och prisvärda chassin, inget snack om saken, men en ultimat låda är det inte hur man än ser på saken. Jag både bygger med dem ibland och rekommenderar andra att bygga med dem. Svårslagna i sina prisklasser. Men det är något helt annat än den ultimata datorlådan.

Vill ju inte direkt påstå att om jag fick välja vad som helst så skulle jag ta ett FD XL Knappast

Fronten, är andas ju inte kvalité direkt, plast. Dock extremt prisvärt, och gillar man att modda lite själv kan man göra väldigt mkt med ett XL.

Plåten är tjock, men som du säger så bidrar säkerligen dämpningen endel vikt. Alla som känt på en sidoplåt har blivit smått chockerade av vikten dock. Det är en ganska mjuk legering sidorna är gjorda av, så visst dom flexar lite. Det lär dock bara vara positivt ur skrammelsynpunkt.

Permalänk
Medlem

Jag beskrev den perfekta datorlådan i kalenderfrågan. Eftersom jag inte vann håller inte juryn med, vilket är synd.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

lagom slaktad låda får väl göra något liknande sen och köpa lite dämpmattor, om jag har dålig ekonomi vid nästa bygge skippar jag väl vattenkylningen men annars blir det av!

Vattenkylning pga. att det blir lite för varmt eller pga. att du vill prova vattenkylning helt enkelt?(vilket är en anledning lika god som någon annan)

Temps är det minsta problemet jag har, Kör en 2500k med bra luftkylning och ett matrix 7970 fn.

Permalänk
Skrivet av eparaggare:

Tycker Switch 810 är lovande

Tycker jag med och dessutom så beställde jag ett sådant chassie förra veckan så de ska bli kul och bygga lite i morgon hehe, Köpte även till deras led controller med 2m led slinga

Visa signatur

PC Specs: |i7-3820 3.8 Ghz| P9X79 PRO | Corsair vengeance 32Gb | OCZ SSD 120GB Vertex 3 Max IOPS Edition | 2x SLI Gigabyte windforce GTX 670 2GB OC | NZXT Switch 810 Svart | 1TB Seagate Barracuda | Samsung 27" LED S27B550V | Corsair Hydro H100 med noctua fläktar|

Permalänk
Medlem

Kanske har inte riktigt med nyhetstråden att göra men jag har ställt framför allt mig själv frågan: När kommer burkar/lådor med uttagbara "fläkt-galler"? eller om det medföljer utbytbara gallerram till alla fläktstorlekar så att vi slipper vifta med dremel hela tiden??

Fast det är alltid kul att få modda själv men jag bara önskar att chassitillverkarna kunde tänka lite extra eller finns det redan lådor med uttagbara fläktgaller?

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

TROLLOLO. Du verkar inte veta vad du snackar om, tunn plåt knappast, och inte mer plastig än många andra lådor heller. fractals lådor är ju dom ända som är skottsäkra.http://www.youtube.com/watch?v=u_SNhi7-UWQ

Jag vet inte vad du är ute efter men jag trodde man var ute efter tysta och väl ventilerade chassie och inte skottsäkra chassin. Varför vill man ha ett skotsäkert chassie? E du så rädd så varför inte införskaffa skottsäker väst som du kan bära under tröja och jacka som inte syns som dessutom inte väger så mycket!

Visa signatur

PC Specs: |i7-3820 3.8 Ghz| P9X79 PRO | Corsair vengeance 32Gb | OCZ SSD 120GB Vertex 3 Max IOPS Edition | 2x SLI Gigabyte windforce GTX 670 2GB OC | NZXT Switch 810 Svart | 1TB Seagate Barracuda | Samsung 27" LED S27B550V | Corsair Hydro H100 med noctua fläktar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Spröd plast, tunn plåt, rackliga HD-slädar som vibrerar, dålig kvalitet på knappar och medföljande fläktkontroller är det jag först tänker på. En del av de medföljande fläktarna håller heller inte godtagbar kvalitet. Annat är det med AP180-fläktarna som följer med Silverstone t ex.

Som sagt, ultimat ska vara det bästa. Fractal är inte det bästa på rätt många områden rent faktiskt, därför faller de bort.

Har du ett Silverstone chassi?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calle2003:

Har du ett Silverstone chassi?

För närvarande har jag 2 Silverstone, 1 Fractal, 4 Antec, 3 Chieftech, 2 Aopen och några andra mer udda saker. Vad tänkte du på?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Vattenkylning pga. att det blir lite för varmt eller pga. att du vill prova vattenkylning helt enkelt?(vilket är en anledning lika god som någon annan)

Temps är det minsta problemet jag har, Kör en 2500k med bra luftkylning och ett matrix 7970 fn.

för jag vill testa det, min i5 2500k håller runt 37'c när jag spelar krävande spel som bf3 så värmeproblem har jag inte precis har en tråkig Corsair H70 idag

kör förövrigt stock just nu så låt inte min signatur förvilla dig, behöver inte kraften just nu eftersom jag inte gör något som kräver cpu kraft längre

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R4 är väldigt nära i mina ögon. Finns inget direkt fel med den. Har allt man behöver sas.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Vill varna för Fractal Design om du vill ha acceptabel diskkylning.
Diskarna blir ca. 10C varmare än andra chassin pga usel diskkylning. Luften till frontfläktarna
hindras av 2 st luckor i fronten, den lilla luften som tas in kommer från sidorna å där finns inget luftfilter. Skall du bara ha SSD å nån enstaka grön disk så kan det funka.
Chassit är tyst men på bekostnad av diskkylningen.

Skitsnack!
Jag har 7mekaniska diskar och en SSD i min R3a, kyls av 2st orginal fractal-fläktar(tysta/flyttar rätt lite luft) i fronten och jag är grymmt nöjd med vilken temperatur diskarna håller.

Synd att du uttalar dig när du inte har en aning om vad du pratar om. mina diskar ligger knappt ens 10C över rummstemp så jag har ganska svårt att tänka mig att "andra chassin" håller hdds i rumpstemp eller under

Permalänk

Lian Li, End of story

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriggerHappy:

Skitsnack!
Jag har 7mekaniska diskar och en SSD i min R3a, kyls av 2st orginal fractal-fläktar(tysta/flyttar rätt lite luft) i fronten och jag är grymmt nöjd med vilken temperatur diskarna håller.

Synd att du uttalar dig när du inte har en aning om vad du pratar om. mina diskar ligger knappt ens 10C över rummstemp så jag har ganska svårt att tänka mig att "andra chassin" håller hdds i rumpstemp eller under

Håller helt och hållet med! jaja kontentan av den här helgen.... lite pajkastning... Lian li, Silverstone i ena ringhörnan och R4 i andra, fönster och belysning mot tyst och stilrent. Smaken är som baken. Alla har köpt sina chassin som dem vill ha. Och är det nån som har ångrat sig så har dem bytt ut lådan. Men det har varit intressant läsning den här helgen i brist på en fredagspanel Ser fram emot en podcast i morgon som kanske sammanfattar den här tråden på ett bättre sätt

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

lägger även till att dammfiltermonteringen är direkt idiotisk: skruvar. Kanske det mest osmidiga någonsin; hade bara kunnat vara värre om de varit fastlimmade istället...

Det är min största invänding mot R2 och R3, men vilken tur att dom har fixat det till R4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mamed:

Jag har ett P180/182 kommer inte riktigt ihåg var 2007 sen köp, _men_ måste säga att det är väldigt jobbigt att ha att göra med. I ditt fall så har du standard CPU kylare alltså ingen tower samt inget grafikkort. När du lägger till dessa blir det väldigt trångt, knappt så man kan dra salddarna. Även om det varit ett bra chassi är den tyvärr inte den bästa.

Nej jag har ett minst lika gamla scythe ninja och det är ju en rätt stor kylare. Sedan har jag ett 560TI, inte direkt världens längsta grafikkort men tycker att även det fungerar ok. Jag är hyffsat nöjd med min kabeldragning. Jag har 4 hårddiskar och en SSD.

Men om vi säger så här, det har inte kommit något nytt sedan P180 som motiverar att man köper ett helt nytt chassi för 1400 kronor!

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med mitt Haft X, men det är inte helt androgynt och stilrent som vissa vill ha. Mkt plats, mkt bra kylningsmljligheter. Dock så väger det ca 11 kg utan komponenter, men man får med hjul:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jupp Haf x är inte dumt alls

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]