Kan ej ändra Standard-ljudenhet

Permalänk
Medlem

Kan ej ändra Standard-ljudenhet

Hejsan folket,

Jag har ett ljudkort på min bärbara som det alltid varit problem med. Det enda sättet att få icke-Windows-ljud genom hörlursuttaget är att inaktivera högtalarna. Detta gör att ljudmixern (som dyker upp när man klickar på ljudikonen i taskbar) ersätts av en felsökningsdialog där Windows desperat försöker ta reda på varför datorn inte har någon standardenhet för ljud. Det går ej att manuellt ändra standardenheten, det händer exakt ingenting när man väljer det i högerklicksmenyn eller via egenskaper-fönstret.

När man inaktiverar högtalarna funkar dock ljudet iom att allt skickas via hörlurarna, med undantaget Microsoft Silverlight. Vilket är väldigt sorgligt när man vill kolla på film via Netflix. Detta ledde till att jag letat efter andra med samma problem på internet, har inte lyckats hitta någon lösning dock. Därför frågar jag er

Saker som jag försökt med:
Installera senaste drivrutin - samma problem
Letat efter sätt att ändra inställningar för Silverlight - ha ha ha haha.

Relevanta länkar:
Specs för datorn

Tack på förhand <3!

Permalänk
Avstängd

Du har inte provat att höger-klicka på volymkontrollen och valt uppspelnings-enheter?
Eventuellt får du högerklicka igen i fönstret som dyker upp. Där välja att visa både inaktiverade och frånkopplade enheter.
Där ska du nu kunna välja vad som ska vara standard uppspelnings enhet.
Samt att inaktivera ljudenheter som inte används för tillfället.

Använder Realteks analogt ljud ut (gammal förstärkare), stängt av HDMI ljud (som bara går till TV-högtalarna), har använt både Bluetooth hörlurar och högtalare (men bara högst sällan). Samt ingen Digitalt ljud ut (fortfarande en gammal förstärkare)

Visa signatur