Hjälp mig animera en bild till vår hemsida! *Bild*

Permalänk
Medlem

Hjälp mig animera en bild till vår hemsida! *Bild*

Hej!
Det är så att vi håller på att fixa vår hemsida.
Och bilden i fråga hade varit enormt häftig om den hade kunnat bli animerad.
Med animerad så syftar jag på lite småvindar av snö som blåser kring toppen av berget eller liknande, bara för att ge liv i bilden.

Går detta att ordna?
Är det knepigt?
Finns det någon som kan ta åt sig äran och hjälpa mig då jag är helt okunnig när det kommer till digitalt skapande?

Bilden har ni här.

(Högerklicka och välj Visa bild så får ni upp bilden i fullsize)

Enormt tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Ingen som ens kan berätta om det är möjligt eller inte?
Hjälp uppskattas enormt.

Permalänk

Att bumpa har jag för mig är inte tillåtet.
Det är klart att det är möjligt, frågan är hur bra det blir när man ska lägga till saker på en befintlig bild. Det bästa hade varit att ha en filmsnutt och utifrån den klippa ihop några "frames" för att få ihop en gif-bild. Hade förmodligen också blivit mycket bättre då man hade fått med rörelsen från molnen med.

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Det är möjligt.

Bästa hade varit om molnen animeras med ett script, GIF blir för tungt om den ska täcka hela bakgrunden, alternativt flash.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

Det är möjligt.

Bästa hade varit om molnen animeras med ett script, GIF blir för tungt om den ska täcka hela bakgrunden, alternativt flash.

Detta bör fungera.

För att inte göra en alldeles för tung .gif så finns det en rad alternativ för att animera;
Flash, (diverse scripts och/eller opengl), eller att placera en "lättare" gif ovanför bilden.

Det enklaste är nog att göra en tung .gif, och i valfritt bildhanterings program lägga till effekter i form av 1 bild per bild,
men detta kommer med all säkerhet sega ner hemsidan något otroligt. Det som bör vara det näst enklaste är att animera
en .gif med transparent bakgrund och placera denna över bilden, men tänk på att scaling osv kan vara problematiskt.

Frågan som du sedan kan ställa dig själv är om du besitter den kunskap som krävs för att animera en effekt i flash eller i en
annan "mjukvarubaseradmiljö"...

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smogard49:

Detta bör fungera.

För att inte göra en alldeles för tung .gif så finns det en rad alternativ för att animera;
Flash, (diverse scripts och/eller opengl), eller att placera en "lättare" gif ovanför bilden.

Det enklaste är nog att göra en tung .gif, och i valfritt bildhanterings program lägga till effekter i form av 1 bild per bild,
men detta kommer med all säkerhet sega ner hemsidan något otroligt. Det som bör vara det näst enklaste är att animera
en .gif med transparent bakgrund och placera denna över bilden, men tänk på att scaling osv kan vara problematiskt.

Frågan som du sedan kan ställa dig själv är om du besitter den kunskap som krävs för att animera en effekt i flash eller i en
annan "mjukvarubaseradmiljö"...

Man bör inte animera på transparenta ytor i gif, annars får du artefakter överallt.
Så om det ska vara en gif så måste molnen animeras in i bilden, och inte vara en separat fil.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Oj, tack för allt hjälp och alla svar.
Dock så undrar jag om någon kan de get ett försök, då jag personligen inte förstår alls hur det funkar med bildskapande.. =/

Ber även om ursäkt för bumpen.

Permalänk
Medlem

Det finns säkert en massa oki scripts du kan använda dig av, som säkert klarar av att göra ett någerlunda oki bild. Antar att du bara vill habilden och försöka göra den lite "Vinteranda"

Googla "Add snow to my image" eller liknande så hittar su säkert 100.000 scripts där som löser ditt problem utan att behöva göra om hela bilden osv.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Finns säkert mycket vänligt folk här, men jag tror inte att någon skulle ta på sig att göra det jobbet gratis då det är ganska tungt och tidskrävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vadrigar:

Finns säkert mycket vänligt folk här, men jag tror inte att någon skulle ta på sig att göra det jobbet gratis då det är ganska tungt och tidskrävande.

Har inga problem att betala en summa för att få det gjort, vad är det däremot för summor man talar om?
1-100?
100-500?
500-1000?
Mer?

Permalänk
Medlem

Är inte en bättre fråga vad du är villig att betala?
Erbjuda den summan och se om någon är villig att ta på sig jobbet för den summan som du är villig att betala ?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Frågan är ju först om du har rättigheter att använda den bilden och manipulera den för er sida, annars bryter det mot upphovsrättslagen.
Sen skulle det vara bättre med en bild som inte redan har massa moln och vindar i sig.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

PMa mig så kan vi säkert komma överens om en ersättning, jag har nog någon timma över imorgon. Dock ställer Florrpan en viktig fråga, har ni rätt att använda bilden?

Permalänk
Medlem

Edit:
Bilden är köpt från denna sida.
http://photodune.net/

Dock så har jag ingen aning om ifall det står i licensavtalet om man får ändra bilden efter att man köpt den eller inte.
Ska kolla upp detta, kanske t.om köpa en ny bild om det finns någon utan moln.

Edit2:
Om jag ska köpa en ny bild, ska jag köpa i största möjliga format?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Edit:
Bilden är köpt från denna sida.
http://photodune.net/

Dock så har jag ingen aning om ifall det står i licensavtalet om man får ändra bilden efter att man köpt den eller inte.
Ska kolla upp detta, kanske t.om köpa en ny bild om det finns någon utan moln.

Edit2:
Om jag ska köpa en ny bild, ska jag köpa i största möjliga format?

Lika bra att köpa så högupplöst som möjligt. Du vet aldrig vad du kan tänkas vilja använda den till. Någon dag kanske du vill ha den printad i ett större format på en skylt eller något.

Men om du är säker på att den bara kommer att användas till just den här bannern och vill spara in några kronor räcker det väl med att den är minst lika stor som just denna banner ska vara. Men då tycker jag ändå att det finns bättre ställen att spara in pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vadrigar:

Finns säkert mycket vänligt folk här, men jag tror inte att någon skulle ta på sig att göra det jobbet gratis då det är ganska tungt och tidskrävande.

Tror faktiskt det finns en hel del här som hade gjort det gratis. Finns ju en jävla massa som t.ex bygger ioph datorer gratis, för det enkla anledningen att det är kul. För samma anledning finns det en hel del som hade gjort det utan att ta betalt.

Dessutom är inte min uppfattning av "vänlig" någon som tar betalt för lite arbete, då har man ju bara utfört ett jobb

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tror faktiskt det finns en hel del här som hade gjort det gratis. Finns ju en jävla massa som t.ex bygger ioph datorer gratis, för det enkla anledningen att det är kul. För samma anledning finns det en hel del som hade gjort det utan att ta betalt.

Dessutom är inte min uppfattning av "vänlig" någon som tar betalt för lite arbete, då har man ju bara utfört ett jobb

Jag förstår såklart att någon kanske vill ha betalt för någonting som kan ta upp till flera veckor att göra, men såklart att det finns de som gör det på ett ögonblick och känner att de inte behöver ta betalt för det.

För min del så uppskattas det väldigt mkt om det görs bra, om det sedan är gratis för att någon bara vill vara vänlig så är det ju bara ett plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tror faktiskt det finns en hel del här som hade gjort det gratis. Finns ju en jävla massa som t.ex bygger ioph datorer gratis, för det enkla anledningen att det är kul. För samma anledning finns det en hel del som hade gjort det utan att ta betalt.

Dessutom är inte min uppfattning av "vänlig" någon som tar betalt för lite arbete, då har man ju bara utfört ett jobb

Att bygga ihop en dator och att animera en bild är helt skilda saker. Ska denna bild redigeras på sättet TS vill ha det krävs program som kostar mycket pengar. Det kan även ta bra mycket längre tid än att bygga ihop en dator, beroende på vem som gör det och hur välgjort det ska bli.

Att döma från din sista mening så missuppfattade du mitt inlägg helt.