Permalänk
Medlem

tv 100hz eller inte

tja som titel lyder tänkte jag köpa en tv. Det jag då undrar är om 100hz är onödigt om man mest ska kolla på blu-ray filmer?

tack för svar!

Permalänk
Medlem

Du får inte ut mer än 60hz max ur en tv-apparat. 24fps får du från en film i de flesta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Du får inte ut mer än 60hz max ur en tv-apparat. 24fps får du från en film i de flesta fall.

är 50hz bra till att kolla blu-ray då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzimme:

är 50hz bra till att kolla blu-ray då?

Ingen aning.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är mycket skönare med 100hz om man ska kolla en längre stund, man blir inte lika trött i ögonen, samt att tv spel och snabba film scener får ett bättre flyt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Många videofiler tycker att allt över 50 Hz är skräp eftersom det inte finns mer än 24/30 snart 48 fps i filmer ändå. Själv kan min TV ge 200 Hz men det läget ser bara konstigt ut. Däremot vill jag ha 60 Hz eftersom datorn är inkopplad så 100 Hz är att föredra då.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Själv tycker jag det är mycket skönare med 100hz om man ska kolla en längre stund, man blir inte lika trött i ögonen, samt att tv spel och snabba film scener får ett bättre flyt.

Bättre flyt? Du menar när det ser ut som om man snabbspolar lite. Jag får ont i huvudet av det :/

Amibilight är trevligt om man vill ha det trevligt för ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Bättre flyt? Du menar när det ser ut som om man snabbspolar lite. Jag får ont i huvudet av det :/

Amibilight är trevligt om man vill ha det trevligt för ögonen.

ingen aning riktigt vad jag menar.. men det känns ... bättre..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

ingen aning riktigt vad jag menar.. men det känns ... bättre..

Känns bättre i hjärtat kan jag tycka iaf. hehe

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

ingen aning riktigt vad jag menar.. men det känns ... bättre..

Är inte det bara att vi är ovana vid mer än 24 bilder per sekund? Folk blev ju galna när de hade sett The Hobbit i 48p. Jag tycker det ser mindre hackigt ut vid svepande panoreringar (LoTR), men inte alls bra när föremål rör sig slumpmässigt, typ action.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

så 100hz är bäst för blu-ray?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzimme:

så 100hz är bäst för blu-ray?

Inget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haptic:

Själv tycker jag det är mycket skönare med 100hz om man ska kolla en längre stund, man blir inte lika trött i ögonen, samt att tv spel och snabba film scener får ett bättre flyt.

Vad har du för filmkälla som är 100Hz ? Trodde inte det fanns ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Vad har du för filmkälla som är 100Hz ? Trodde inte det fanns ännu.

Högsta som finns är 48 FPS på "Hobbit", men har man 100Hz så går det snabbare att slänga upp varje frame.
på 50Hz med mycket färg ändringar så kan det bli en effekt som liknar micro stuttering..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

när det gäller Hz så är det oftast inte samma för datorskärmar och tv-apparater. endel tv har flera hundra Hz, men det är jämförbart med ca 50Hz på något sätt, hur vet jag inte...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzimme:

så 100hz är bäst för blu-ray?

100Hz är för tvsändningar.

Permalänk

De som säger att de har 600 hz på deras TV är helt ute å cyklar, det är interpolering mellan frames...

Permalänk
Medlem

Du skall inte ha under 100hz om du köper en ny TV.
Film kanske inte påverkas speciellt mycket men om du skall kolla på TV och då framför allt sport så får du problem med alla under 100hz, om det inte är en tjock TV

Snabba rörelser via vanlig TV signal kommer att "lagga" på en TV med mindre än 100hz, kan ibland äve märka av det på en 100hz men det är mer sällan.

Sen skall man inte heller gå på alla kampanjer med TV i allt från 200hz up till 600hz, ingen TV har dessa värden om man mäter i reella hz utan det är digital bildförbättring på allt över 200hz. Även vissa 200hz TV är egentligen en 100hz med digital förbättring så att det skall motsvara 200hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzimme:

tja som titel lyder tänkte jag köpa en tv. Det jag då undrar är om 100hz är onödigt om man mest ska kolla på blu-ray filmer?

tack för svar!

Det du tittar på kommer köras i 24p. Alltså bilden från din BD spelare kommer uppdateras 24 gånger i sekunden.
Din tv kommer jobba i 50hz alltså uppdatera bilden 50 gånger i sekunden.
100hz tyder på att ljuset eller liknande kommer pulsera 100 gånger i sekunden för att dina ögon ska uppfatta den som levande.

Bild på tjocktv pulserade bilden med uppdateringarna vilket fick ditt öga att uppfatta bilden som levande. Det försvann med LCD / Plasma och dom första TV apparaterna hade en jävla massa ghosting. Alltså spökbilder som följde efter när något rörde på sig.
Spökbilderna fanns inte i tvn utan skapades i din och alla andra hjärnor för vi är inte vana vid att se en stillastående bild som ändrar skepnad snabbt.
Därför uppfann man saker som pulserande ljus och annat roligt för att motverka spökbilder och liknande. Så när du tittar på en tv som är har en stor logo där det står 600hz så betyder det inte att din tv kommer visa 600hz utan att den har en teknik som jobbar i 600hz som förbättrar bilden. Det du tittar på kommer mest troligt inte uppdateras oftare än högst 60 gånger i sekunden.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att man helst ska ha samma, dubbla eller 4 ggr uppdateringsfrekvensen som materialet man tittar på, alltså 24/48/96Hz om det är en BD-film i 24p.

Kommer inte ihåg var jag läste det, kan ha varit här på forumet nånstans.

Permalänk
Medlem

Jag har en såkallad 100hz-TV men det enda jag är intresserad av är att det faktiskt klarar 24hz för film och 60hz för dator. Den såkallade 100hz-funktionen som interpolerar mellan frames och skapar ett "bättre" flyt sabbar bara filmkänslan. Alla filmer känns som dokumentärer och används därför aldrig i mitt fall!
När man tittar på TV kan den säkert vara behaglig ibland, men jag kollar så sällan på TV så jag använder aldrig funktionen, som sagt.

Min TV är för övrigt en Sony KDL-46D3000 (endast 720p, alltså 1366x768 i upplösning) som kostade 19995:- när jag köpte den för 5 år sen. Bildkvaliteten och färgåtergivningen spöar fortfarande många av dagens TV apparater, där blåstickande LED-ljus och 100-600hz funktioner grötar sönder bildkvaliteten och filmkänslan.

Sammanfattat: JAG skiter fullständigt i 100hz!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag har för mig att man helst ska ha samma, dubbla eller 4 ggr uppdateringsfrekvensen som materialet man tittar på, alltså 24/48/96Hz om det är en BD-film i 24p.

Kommer inte ihåg var jag läste det, kan ha varit här på forumet nånstans.

Precis. Desto högre uppdateringsfrekvens bildskärmen på tvn har desto troligare att den uppdaterar precis när Blu-ray spelaren skickat ut en ny bild.

Åsikter!
Jag tycker att man kan märka att 50Hz speciellt I store storlekar (40"<) blir riktigt fult när det går fort. Det blir stora fyrkanter, jag tror att många 50Hz Tv uppdaterar 50 ganger per sekund, men sen gäller det att visa bilden så gör den inte det jämt eller inte tillräckligt fort. Detta har visa TV tillverkare löst genom att dela upp bildskärmen I te.x. fyra sektioner och kalla det en 200Hz(CMR), Vilket fortfarande är en 50Hz TV. Enligt mig så tycker jag fortfarande bilden "pixelerad" I visssa scener på vissa ställen av skärmen. Jag ser enda lösningen att köpa en Tv med åtminstone 100Hz.

EDIT: IE 10 I Windows 8 Metro autostavar ...

Skrivet av DeeJay1:

Jag har en såkallad 100hz-TV men det enda jag är intresserad av är att det faktiskt klarar 24hz för film och 60hz för dator. Den såkallade 100hz-funktionen som interpolerar mellan frames och skapar ett "bättre" flyt sabbar bara filmkänslan. Alla filmer känns som dokumentärer och används därför aldrig i mitt fall!
När man tittar på TV kan den säkert vara behaglig ibland, men jag kollar så sällan på TV så jag använder aldrig funktionen, som sagt.

Min TV är för övrigt en Sony KDL-46D3000 (endast 720p, alltså 1366x768 i upplösning) som kostade 19995:- när jag köpte den för 5 år sen. Bildkvaliteten och färgåtergivningen spöar fortfarande många av dagens TV apparater, där blåstickande LED-ljus och 100-600hz funktioner grötar sönder bildkvaliteten och filmkänslan.

Sammanfattat: JAG skiter fullständigt i 100hz!

Jag skriver för långsamt...
Kan du ställa in den på att uppdatera 24 resp 60 bilder per sekund?
Vad tror du om att en 50Hz Tv oftast inte klarar av att uppdatera bilden sina 50 ganger per sekund och det är därför de upplevs som "kassa"?

Annars håller jag helt med dig I sak!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Jag trådskapar för långsamt...
Kan du ställa in den på att uppdatera 24 resp 60 bilder per sekund?
Vad tror du om att en 50Hz Tv oftast inte klarar av att uppdatera bilden sina 50 ganger per sekund och det är därför de upplevs som "kassa"?

Annars håller jag helt med dig I sak!

Nej jag kan inte ställa in det i själva TV:n, men från HTPC:n så skickar den ju ut 1920x1080/60p i skrivbordsmiljö och i XBMC-menyerna. I XBMC har jag sedan ställt in så att den ska matcha frameraten av filmerna och skickar då alltså ut 1920x1080/24p när man slår igång en film. TV:n visar då snällt en liten 1080/24p indikation uppe i hörnet när filmen startar. Den är alltså kompatibel med just 24p, vilket JAG tycker är viktigt!

TV:n har dessutom en massa fler inställningsmöjligheter i menyerna för bild och färg när den får 1080/24p. Då är färgåtergivningen och svärtan MARKANT bättre! Jag ser direkt när detta läge avaktiverats i grafikkortsinställningarna (vilket den gör ibland av någon outgrundlig anledning), svärtan mattas av och färgerna blir inte alls lika naturtrogna. Man måste i CCC markera att 24p-läget ska finnas tillgängligt för att det ens ska skickas ut till TV:n.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

tack för svar! kan ni rekommendera en bra tv för mest blu-ray filmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zzimme:

tack för svar! kan ni rekommendera en bra tv för mest blu-ray filmer?

Kör på plasma ;).

Prisklass?

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Nej jag kan inte ställa in det i själva TV:n, men från HTPC:n så skickar den ju ut 1920x1080/60p i skrivbordsmiljö och i XBMC-menyerna. I XBMC har jag sedan ställt in så att den ska matcha frameraten av filmerna och skickar då alltså ut 1920x1080/24p när man slår igång en film. TV:n visar då snällt en liten 1080/24p indikation uppe i hörnet när filmen startar. Den är alltså kompatibel med just 24p, vilket JAG tycker är viktigt!

TV:n har dessutom en massa fler inställningsmöjligheter i menyerna för bild och färg när den får 1080/24p. Då är färgåtergivningen och svärtan MARKANT bättre! Jag ser direkt när detta läge avaktiverats i grafikkortsinställningarna (vilket den gör ibland av någon outgrundlig anledning), svärtan mattas av och färgerna blir inte alls lika naturtrogna. Man måste i CCC markera att 24p-läget ska finnas tillgängligt för att det ens ska skickas ut till TV:n.

Skrivet av Linus82:

Kör på plasma ;).

Prisklass?

typ runt 4,5

Permalänk

Många skriver utan att veta

LCD och LED används ökande Hz för att filmen ska få bättre flyt
Plasma har inte någon användning av 600Hz eftersom respons tiden är så mycket bättre på en plasma än LCD/LED

Plasma är till för filmer, spelande
LCD/LED är till för datorn, t ex surfa, skriva, lägga patiens.

Skrivet av Dreas89:

Du får inte ut mer än 60hz max ur en tv-apparat. 24fps får du från en film i de flesta fall.

Skrivet av Dreas89:

Ingen aning.

Varför svara i en tråd när du inte vet något?, hatar människor som post huntar.

Skrivet av e-lite:

Vad har du för filmkälla som är 100Hz ? Trodde inte det fanns ännu.

Källan behöver inte vara 100Hz för att det ska bli ett bättre flyt, får nog ta och läsa på lite om tekniken bakom det.

Skrivet av DeeJay1:

Jag har en såkallad 100hz-TV men det enda jag är intresserad av är att det faktiskt klarar 24hz för film och 60hz för dator. Den såkallade 100hz-funktionen som interpolerar mellan frames och skapar ett "bättre" flyt sabbar bara filmkänslan. Alla filmer känns som dokumentärer och används därför aldrig i mitt fall!
När man tittar på TV kan den säkert vara behaglig ibland, men jag kollar så sällan på TV så jag använder aldrig funktionen, som sagt.

Min TV är för övrigt en Sony KDL-46D3000 (endast 720p, alltså 1366x768 i upplösning) som kostade 19995:- när jag köpte den för 5 år sen. Bildkvaliteten och färgåtergivningen spöar fortfarande många av dagens TV apparater, där blåstickande LED-ljus och 100-600hz funktioner grötar sönder bildkvaliteten och filmkänslan.

Sammanfattat: JAG skiter fullständigt i 100hz!

Har du en recension om att din TV spöar dem flesta nya? min 59" Plasma för 8888kr hade jag velat se i en fajt mot din 16 f.Kr TV.

Skrivet av Zzimme:

typ runt 4,5

Thomson 48" LED-TV 48FU4243 eller Samsung 43" Plasma-TV PS43E455 4444kr respektive 3479kr

Hade ju tagit Plasman men iom pris och alla är olika kräsna så drog jag med 48an som Elgiganten har för ett bra pris nu.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Varför svara i en tråd när du inte vet något?, hatar människor som post huntar.

Mm, jag posthuntar nog.

Nu hade några väl valda ord passat bra men det här forumet är såpass hårt modererat att jag låter bli.

Man ser ju inte ens antalet posts om man inte går in på profilen, och hur många gör egentligen det?

Jag har ingen aning om 50hz är bra för blueray. Är det 24fps på källan borde 50hz vara okej. Tror dock att de flesta körs i 30fps, eller? Då är 60hz bättre.

Permalänk
Medlem

Jag har vant mig vid 100hz på min tv. När jag stänger av 100hz funktionen så känns det bara konstigt.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Jag har vant mig vid 100hz på min tv. När jag stänger av 100hz funktionen så känns det bara konstigt.

Ja det är jobbigt när bilden ser rätt ut