Nybyggd dator ingen bild från grafikkort, har slut på ideer hjälp?

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator ingen bild från grafikkort, har slut på ideer hjälp?

Hejsan har nyss byggt ihop en dator, allting utom chassi är nytt.

Spec: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2707705/funkar-inte förutom att jag har LP minnen och ett icke ghz edition kort,

Jag byggde ihop datorn som vanligt men fick ingen bild från grafikkortet så jag monterade bort det och körde på grafiken i processorn(funkade)
installerade windows+drivrutiner till moderkortet = funkade utan problem,

provade igen att montera i grafikkortet men ingen bild.

grafikkortet sitter i pci-e x16 uttaget och strömmen till grafikkortet är inkopplat

eftersom chassit bara är ett skrot chassi som jag använder medans jag väntar på mitt nya och jag tyckte att grafikkortet inte gick ner helt i bakkant har jag klippt bort plåten längst back på chassit och grafikkortet gick ner 1-2mm till men får fortfarande ingen bild,

har även provat hdmi och dvi på en tv och en dator skärm,

sen provade jag grafikkortet i min htpc som igentligen har LP bracket, körde med samma skärm och samma dvi kabel och då fick jag bild?

så nu har jag inga fler ideer vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

har du provat o nollställa bios efter montering av grafiken eller clear cmos som det så fint heter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipstern:

har du provat o nollställa bios efter montering av grafiken eller clear cmos som det så fint heter

Nej det har jag faktiskt inte ska läsa på lite om det sen prova på en gång med bara för att vara säker först montera grafikkort och sen clear cmos när det sitter där ?

Permalänk
Medlem

Du kan resetta det när som. När du resettar så ska det "nya" bioset anpassa sig till den nya hårdvaran i datorn.

Glöm bara inte att dra ut strömsladden och ta runt 10-30sekunder på dig innan du återställer cmosen.

Permalänk
Medlem

Kanske lite basic fråga, man är din dvi-kabel(eller vilken sladd du nu använder för att få bild) ikopplad i moderkortet eller i grafikkortet? om du bara har haft den i moderkortet så kanske du ev. inte får någon bild med grafikkortet.

Går fläktarna på grafikkortet igång?

Testa att plocka ut grafikkortet och stoppa i det igen, (ev. blåsa med tryckluft på burk). Jag hade ett liknande problem där mitt nya grafikkort glappade men efter att jag plockade ur det, blåste med tyckluft (fast datorn vad nybyggd) och stoppade i grafikkortet igen så funkade allt klockrent, och det har fungerat bra ända sen dess

Permalänk
Medlem

Kan inte se någonstans att du har installerat drivrutinerna till grafikkortet.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipstern:

har du provat o nollställa bios efter montering av grafiken eller clear cmos som det så fint heter

Skrivet av xieliand:

Du kan resetta det när som. När du resettar så ska det "nya" bioset anpassa sig till den nya hårdvaran i datorn.

Glöm bara inte att dra ut strömsladden och ta runt 10-30sekunder på dig innan du återställer cmosen.

provade nyss, ingen skillnad får fortfarande ingen bild

nån som har några fler ideer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr33mcrusher:

Kanske lite basic fråga, man är din dvi-kabel(eller vilken sladd du nu använder för att få bild) ikopplad i moderkortet eller i grafikkortet? om du bara har haft den i moderkortet så kanske du ev. inte får någon bild med grafikkortet.

Går fläktarna på grafikkortet igång?

Testa att plocka ut grafikkortet och stoppa i det igen, (ev. blåsa med tryckluft på burk). Jag hade ett liknande problem där mitt nya grafikkort glappade men efter att jag plockade ur det, blåste med tyckluft (fast datorn vad nybyggd) och stoppade i grafikkortet igen så funkade allt klockrent, och det har fungerat bra ända sen dess

fläktarna går igång som vanligt på grafikkortet, och jag kabeln sitter i grafikkortet så det är inte så enkelt har ingen luft på burk hemma nu men ska prova det imorn om det inte går till sig,

Skrivet av svalle:

Kan inte se någonstans att du har installerat drivrutinerna till grafikkortet.

har jag fattat helt fel om jag tror att man ska installera drivrutiner efter att man stoppat i grafikkortet?

jag får ju i alla fall bild på min andra dator som inte heller har några som helst drivrutiner till grafikkortet ?

provade nyss i allafall stoppa in skivan som följde med grafikkortet utan att ha grafikkortet i datorn och då fick jag felmeddelande att den inte kunde hitta "komponenten"

Permalänk
Medlem

Det ska sitta i, ta bilden från moderkortet, installera drivrutinen sedan flytta kabeln till grafikkortet.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Det ska sitta i, ta bilden från moderkortet, installera drivrutinen sedan flytta kabeln till grafikkortet.

kom på att man kanske skulle göra så helt själv nyss men får ingen bild från moderkortet om grafikkortet sitter i

Permalänk
Medlem

Hmm, då skulle det kanske kunna vara så att uttaget som grafikkortet sitter i är skadat på något sätt, du har inget mer uttag som du kan sätta det i?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Har du använt distanser bakom moderkortet?

Permalänk

Snabb fråga går inte att se av bilderna på kortet på inet eller gigabytes hemsida men ser du en eller två strömkontakter på grafikkortet? om det är två så lär du ha ström till båda räcker inte bara med en

Visa signatur

ASUS P8Z77-V, Core i7 3770K, Corsair HX 1000W, Corsair 8GB (4x2048MB) 1600Mhz , Gigabyte GTX570 OC (windforce), Asus Xonar Essence STX, Corsair Force 3 SSD 120GB,WD Black 1TB, 4x 2TB Samsung Ecogreen F4EG, 2x 1TB Samsung 7200rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Hmm, då skulle det kanske kunna vara så att uttaget som grafikkortet sitter i är skadat på något sätt, du har inget mer uttag som du kan sätta det i?

Just nu kan jag inte det, eller jag skulle kunna bygga ihop datorn på golvet då grafikkortet inte får plats fysiskt i chassit om jag försöker sätta det i ett annat uttag,

provade nu också vga från moderkortet till skärm men fick inte då heller nån bild..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TranceSwede:

Snabb fråga går inte att se av bilderna på kortet på inet eller gigabytes hemsida men ser du en eller två strömkontakter på grafikkortet? om det är två så lär du ha ström till båda räcker inte bara med en

det är 2st och båda är ikopplade en 6pin och en 8pin,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frysern:

Har du använt distanser bakom moderkortet?

Misstänkte att någon skulle fråga det och ja självklart har jag det!

Permalänk
Medlem

Se till att alla strömkablar är ikopplade, CPU , grafikkort osv. Brukar vara ett vanligt problem att man glömer någon , dubbelkolla!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Se till att alla strömkablar är ikopplade, CPU , grafikkort osv. Brukar vara ett vanligt problem att man glömer någon , dubbelkolla!

har kollat det också ett antal gånger datorn funkar 100% felfritt utan grafikkort, och på grafikkortet är båda strömkablarna ikopplade.

Permalänk
Medlem

Kanske är att PCI-en till moderkortet har någon skada också, testade du andra platser på kortet?

Permalänk
Medlem

Har du testat med olika kablar och skärmar? Testa även olika uttag på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

kollat inställningar i bios? ibland måste man ju ange om du skall köra på interna grafikkortet eller ej. borde ju lösas med att rensa cmos . men testa ändra till att den ska gå på pcie porten, stäng av, i med grafikkortet, starta upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Kanske är att PCI-en till moderkortet har någon skada också, testade du andra platser på kortet?

som jag skrev till en kille ovan så rymms inte grafikkortet fysiskt om jag skulle sätta dom i nån annan plats om jag inte bygger ihop datorn utan chassit vill säga,

hur gå till väga för att bygga ihop datorn utan chassi för att prova en annan pci slot? vad bör man ha under komponenterna osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av armara:

Har du testat med olika kablar och skärmar? Testa även olika uttag på grafikkortet.

grafikkortet funkade med dvi + datorskärm när grafikkortet satt i en annan dator, grafikkortet i denna dator = provat hdmi,dvi,vga datorskärm+2olika tvar

Skrivet av kex:

kollat inställningar i bios? ibland måste man ju ange om du skall köra på interna grafikkortet eller ej. borde ju lösas med att rensa cmos . men testa ändra till att den ska gå på pcie porten, stäng av, i med grafikkortet, starta upp.

det skall jag genast göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

kollat inställningar i bios? ibland måste man ju ange om du skall köra på interna grafikkortet eller ej. borde ju lösas med att rensa cmos . men testa ändra till att den ska gå på pcie porten, stäng av, i med grafikkortet, starta upp.

provade nyss kan inte hitta nån om ifall den ska köra inbyggt eller ej det enda som kom i närheten är built in graphics sleep mode ENABLED,

blir tokig ska kolla runt lite till i bios,

Btw det enda som fanns om pci var typ

Pci rom priority : EFI compatible rom

och det enda man kunde välja var legacy rom,

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

provade nyss kan inte hitta nån om ifall den ska köra inbyggt eller ej det enda som kom i närheten är built in graphics sleep mode ENABLED,

blir tokig ska kolla runt lite till i bios,

Btw det enda som fanns om pci var typ

Pci rom priority : EFI compatible rom

och det enda man kunde välja var legacy rom,

kolla manualen till mkortet om det står något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

har kollat det också ett antal gånger datorn funkar 100% felfritt utan grafikkort, och på grafikkortet är båda strömkablarna ikopplade.

Men om vi säger såhär, om hela datorn fungerar utan graffekortet är det ju något som är fel med det. Kolla att du kört in rätt strömkablar och om du har modulärt nätagg att de sitter i rätt uttag.

annars testa den i en annan dator om duhar möjlighet, verkar ju dock som att det är pajj.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Men om vi säger såhär, om hela datorn fungerar utan graffekortet är det ju något som är fel med det. Kolla att du kört in rätt strömkablar och om du har modulärt nätagg att de sitter i rätt uttag.

annars testa den i en annan dator om duhar möjlighet, verkar ju dock som att det är pajj.

som jag förstod det hade han redan testat det i en annan dator och då funkade det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

som jag förstod det hade han redan testat det i en annan dator och då funkade det..

ah haaaa, låter som ett strömförsörjnigsproblem då?

Testa det i en annan PCIx slot?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Men om vi säger såhär, om hela datorn fungerar utan graffekortet är det ju något som är fel med det. Kolla att du kört in rätt strömkablar och om du har modulärt nätagg att de sitter i rätt uttag.

annars testa den i en annan dator om duhar möjlighet, verkar ju dock som att det är pajj.

Skrivet av kex:

som jag förstod det hade han redan testat det i en annan dator och då funkade det..

precis det funkar felfritt i min htpc(inte istallerat drivrutiner eller något men får bild när en kabel är kopplad till grafikkortet), icke modulärt nätagg + samma kablar som jag använde i min htpc

har hittat nu vart man ställer in vilken grafik som ska prioriteras, ska prova he den på pci sen ska jag prova he den på inbyggda och köra från inbyggda även om grafikkortet sitter i och se vad som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ah haaaa, låter som ett strömförsörjnigsproblem då?

Testa det i en annan PCIx slot?

problemet är att jag fysiskt i chassit inte kan sätta det i ett annat slot:( ska se om jag bygger ihop datorn på golvet imorgon så jag kan utesluta pci slotten eller se om det funkar