Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bild/ljud via instickskort?

Permalänk
Inaktiv

Bild/ljud via instickskort?

Finns det ett enkelt instickskort, gärna med HDMI, som hanterar bild och ljud? Har ett EVGA GTX 690 med tre DVI och en mini displayport. Är osäker på om den sistnämnda fixar både bild OCH ljud och även så om man använder sig av en adapter (som går på 300kr...) för att omvandla till HDMI.

Ett krav är att kortet klarar hög kvalité på ljudet och de vanligaste förekommande ljudformaten (DTS och liknande).

Tips? Jag hatar nämligen adapters...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I lådan bör du ha fått en dvi - hdmi adapter. Det är den adaptern du måste använda.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Segas:

Finns det ett enkelt instickskort, gärna med HDMI, som hanterar bild och ljud? Har ett EVGA GTX 690 med tre DVI och en mini displayport. Är osäker på om den sistnämnda fixar både bild OCH ljud och även så om man använder sig av en adapter (som går på 300kr...) för att omvandla till HDMI.

Ett krav är att kortet klarar hög kvalité på ljudet och de vanligaste förekommande ljudformaten (DTS och liknande).

Tips? Jag hatar nämligen adapters...

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/38349-deltaco_hd...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv

....ber om ursäkt för att jag låter lite dryg, men missade ni rubriken? LJUD!

DVI har bara bild...inte ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

DVI/HDMI adapter STÖDJER både bild och ljud. Hur hade du tänkt dig få ljudet när du hatar adapter?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-690/...

4 - Support for HDMI including GPU accelerated Blu-ray 3D support (Blu-ray 3D playback requires the purchase of a compatible software player from CyberLink, ArcSoft or Corel), x.v.Color, HDMI Deep Color, and 7.1 digital surround sound available via DVI to HDMI dongle. Upgrade your GPU to full 3D capability with NVIDIA 3DTV Play software, enabling 3D gaming, picture viewing and 3D web video streaming. See www.nvidia.com/3dtv for more details.

Permalänk
Skrivet av Segas:

....ber om ursäkt för att jag låter lite dryg, men missade ni rubriken? LJUD!

DVI har bara bild...inte ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, då inbildar jag mig bara att jag spelar musik över en dvi-hdmikoppling just nu då. Attans.
Nej, du får inte ljud om du kör en ren DVI-kabel, men prova sladden jag länkat nu (eller valfri passande längd), så ska du se att humöret blir bättre.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Oj, då inbildar jag mig bara att jag spelar musik över en dvi-hdmikoppling just nu då. Attans.
Nej, du får inte ljud om du kör en ren DVI-kabel, men prova sladden jag länkat nu (eller valfri passande längd), så ska du se att humöret blir bättre.

Jag menade inget illa, så ta det inte så. Men kollar man specifikationer för DVI står det klart och tydligt att ljud inte transporteras via....just DVI.

Men du säger att det fungerar, så jag ska ge det ett försök! Blir ju glad om du överbevisat mig.

Edit: Har nu använt mig av medföljande DVI->HDMI adapter, det ända som går att få fram är bild...finns ingen ljudenhet att aktivera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

Jag menade inget illa, så ta det inte så. Men kollar man specifikationer för DVI står det klart och tydligt att ljud inte transporteras via....just DVI.

Men du säger att det fungerar, så jag ska ge det ett försök! Blir ju glad om du överbevisat mig.

Edit: Har nu använt mig av medföljande DVI->HDMI adapter, det ända som går att få fram är bild...finns ingen ljudenhet att aktivera.

Har du släppt igenom HDMI:ljudet i inställningarna för detsamma?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Har du släppt igenom HDMI:ljudet i inställningarna för detsamma?

"Släppt igenom"? Det finns inga ljudenheter att nyttja i sammanhanget. Jag vet hur man gör med en renodlad HDMI, men detta är ett mysterium. Det finns inget i Ljud i kontrollpanelen, eller i Nvidias inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ett alternativ är juh dvi + optisk kabel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aLEx-16:

ett alternativ är juh dvi + optisk kabel.

Inte för mig, finns ingenstans att koppla en optisk kabel. Möjligtvis direkt på Sabertooth Z77, men den HDMI'n får jag inget ljud från...vilket säkert beror på att jag inte använder det inbyggda skräpet till ljudkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat i nVidia:s kontrollpanel då, under ställ in digitalt ljud?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

"Släppt igenom"? Det finns inga ljudenheter att nyttja i sammanhanget. Jag vet hur man gör med en renodlad HDMI, men detta är ett mysterium. Det finns inget i Ljud i kontrollpanelen, eller i Nvidias inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Byt DVI-port.
Det är inget konstigt alls. Ljud i HDMI är inbakat i dataströmmen. Bara sändande enhet vet om att mottagaren är en HDMI-enhet så kan du skicka med ljud i dataströmmen, oavsett om det leds via en DVI-port eller inte.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Segas:

"Släppt igenom"? Det finns inga ljudenheter att nyttja i sammanhanget. Jag vet hur man gör med en renodlad HDMI, men detta är ett mysterium. Det finns inget i Ljud i kontrollpanelen, eller i Nvidias inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur ser det ut bland ljudkorten under "enhetshanteraren"? Har du några "NVIDA High definition audio" där?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Hur ser det ut bland ljudkorten under "enhetshanteraren"? Har du några "NVIDA High definition audio" där?

Nej, det har jag inte, skrev ju det tidigare. Inget i Nvidias, inget i kontrollpanelen. Alltså, det finns inget ljud att trycka ut genom dvi porten.

En port går till skärmen, en är testad till förstärkaren, en är inte testad än.

Återkommer när det är beprövat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segas:

Nej, det har jag inte, skrev ju det tidigare. Inget i Nvidias, inget i kontrollpanelen. Alltså, det finns inget ljud att trycka ut genom dvi porten.

En port går till skärmen, en är testad till förstärkaren, en är inte testad än.

Återkommer när det är beprövat.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du fått in drivrutinerna för ljudet då?
Det känns skumt om ditt kort inte skulle ha stöd för ljud, det skulle innebära att EVGA ansträngt sig för att får bort funktioner.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Har du kollat i nVidia:s kontrollpanel då, under ställ in digitalt ljud?

Skrivet av Segas:

Nej, det har jag inte, skrev ju det tidigare. Inget i Nvidias, inget i kontrollpanelen. Alltså, det finns inget ljud att trycka ut genom dvi porten.

En port går till skärmen, en är testad till förstärkaren, en är inte testad än.

Återkommer när det är beprövat.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollat detta?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Kollat detta?

Det blir tredje gången jag påpekar att det inte finns något ljud i Nvidia kontrollpanelen att ställa in, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

Det blir tredje gången jag påpekar att det inte finns något ljud i Nvidia kontrollpanelen att ställa in, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men då har du inte installerat allt som finns i drivisarna. Vilka har du testat med?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Ja, men då har du inte installerat allt som finns i drivisarna. Vilka har du testat med?

Allt mellan 306.97 till senaste 310.70.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

Allt mellan 306.97 till senaste 310.70.

Skickades från m.sweclockers.com

Då borde du ha dessa inställningar i nVidia:s kontrollpanel. Under Bildskärm, steget under Visa HDCP status?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Allt mellan 306.97 till senaste 310.70.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du aktiverat utgången du kopplat till receivern?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Segas:

Allt mellan 306.97 till senaste 310.70.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken version har du på ljud-drivern då?

Edit: och förresten, vad är det för ljuduppspelare du ansluter till?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv

Ansluter till en förstärkare av större modell. Jag är inte novis på området, jag begriper bara inte varför man skeppar med 3 gamla dvi anslutningar och en MINI displayport till ett grafikkort som kostar nästan 10000kr. Alla tre dvi är testade, ingen genererar ljud. Får bli en mini displayport adapter och se om det löser problemet.

Idiot-kort, rent ut sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segas:

Ansluter till en förstärkare av större modell. Jag är inte novis på området, jag begriper bara inte varför man skeppar med 3 gamla dvi anslutningar och en MINI displayport till ett grafikkort som kostar nästan 10000kr. Alla tre dvi är testade, ingen genererar ljud. Får bli en mini displayport adapter och se om det löser problemet.

Idiot-kort, rent ut sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom du inte svarat, frågar jag igen. Har du nvidias ljud-drivrutiner installerade, och isåfall vilken version?

Normalt sett har man ljudchip på samtliga utgångar på nvidias senaste generationer, oavsett om dom har HDMI eller DVI till formatet

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Eftersom du inte svarat, frågar jag igen. Har du nvidias ljud-drivrutiner installerade, och isåfall vilken version?

Normalt sett har man ljudchip på samtliga utgångar på nvidias senaste generationer, oavsett om dom har HDMI eller DVI till formatet

Det är hela Nvidias senaste paket (310.70, som jag skrev från början).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Segas:

Det är hela Nvidias senaste paket (310.70, som jag skrev från början).

310.70 är en grafikdrivrutin. Ljuddrivrutinen borde heta något i stil med 1.3.18.0

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

310.70 är en grafikdrivrutin. Ljuddrivrutinen borde heta något i stil med 1.3.18.0

http://farm9.staticflickr.com/8072/8297775523_0934cc6d12_b.jp...

1.3.18.0, självklart. Har dock "bara" två NVIDIA HD AUDIO i min enhetshanterare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

1.3.18.0, självklart. Har dock "bara" två NVIDIA HD AUDIO i min enhetshanterare.

Jag frågar igen, matar du ut bild till förstärkare/TV? Om inte, aktivera utgången.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara