Skrivet av Bananas2thebeat:
Desktop i Win8 är en parallel arkitektur, precis som DOS var i Win95. Att fortsätta stödja desktop är kostsamt och komplicerat, och desktop försenar migrationen till Metro. Tills vidare måste Microsoft stödja desktop eftersom >99% av alla program är skrivna för desktop, men de pushar hårt för att developers ska byta till att skriva för Metro. Redan idag fick jag tacka nej till en uppgradering av en applikation jag använder för den var omskriven för Metro - det kommer att bli vanligare, sen regel. Till slut är det bara flera år gamla program och ett fåtal shareware som använder desktop.
Jag delar inte gissningarna om vad som ska hända i framtiden, helt enkelt för att marknaden för Desktop-användare är så stor och lönsam. Microsoft tjänar merparten av sina pengar för att de i princip äger hela företagsmarknaden. Där finns alla professionella användare, och då pratar vi helt plötsligt inte om de som köper en liten app för 7kr, utan om de som har stora krav på sina program och OS för att verksamheten ska fungera.
Om man vill tro att Microsoft kommer vända denna gigantiska och mycket lönsamma marknad ryggen, så får man väl tro det. Det kommer dock inte hända, för det finns så stora pengar i den marknaden, och det finns inget som tyder på att denna marknad skulle minska. Så jag förstår inte varför man ska envisas med att dum-förklara Microsoft och dra igång egna teorier om vad som kan hända.
Det är lite som att säga att Apple skulle sluta tillverka datorer och datoroperativsystem, för att de vill att alla använder iOS på iPad. Det får man ju tro om man vill, men det kommer inte hända. Det finns för mycket pengar i dessa marknader helt enkelt.
Jag delar inte denna teori helt enkelt. Det gör väl ingen marknadsanalytiker där ute heller? Och knappast Microsoft själva.
Idag, ja. Därför måste man få developers att skriva för Metro.
Ja, självklart är det viktigt att skapa dessa nya appar också. Man vill ju kunna köra dessa på telefonen, surfplattan och för vissa även på datorn (inte professionella användare).
Nej, Win8:s problem är mycket värre. WinME och Vista var buggiga, men Win8 försöker konvergera med ett dåligt OS. Det är det som är grundproblemet: Windows Phone är ett dåligt OS, till och med för att vara ett mobil-OS.
Alltså är vi överens om att rent objektivt finns det inget som tyder på att Windows 8 skulle vara dåligt, som med fallet Windows ME och Vista. För om man ogillar Windows Phone 8 så är det en högst subjektiv bedömning. Det gillas nämligen av väldigt många (Nokia Lumia 920 populariteten kan väl ingen ha missat?). Dessutom är väl Windows 8 Desktop helt opåverkad av vad Windows Phone 8 gör. Att Modern UI kan köras på alla plattformar kan ju inte vara annat än en fördel.
De flesta andra windowsversioner har inte kostat 200:- redan vid lansering.
Uppgraderingar, för de som gillar dem, är billiga för de som nyligen köpt ny dator. Likaså när Windows 7 lanserades, om än i något mindre grad.
Win2000 VAR bättre. De hade samma interface, men WinXP saknade minnesskydd och preemptive multitasking. Win2000 var däremot mycket dyrt, och med tiden fick XP bättre drivrutiner så spel gick fortare under XP än Win2000.
Men det intressanta är väl ändå mottagandet av Windows XP, exempelvis här på Sweclockers, som i princip är identiskt med hur Windows 8 bemöts. För XP sa många att gränssnittet såg ut som en leksak, startmenyn såg annorlunda ut, och gamla Windows 2000 var bättre för alla. Vi vet dessutom hur denna historia slutade. Alla gick över till XP efter några år. Man lär sig, man vänjer sig, man börjar se fördelar med tiden. Den processen går bara lite olika fort för olika användare.
Skruvar vi tillbaka klockan 10 år var det nog ingen som kunde tro att Windows XP, med alla sina "påhittade brister", skulle bli så populärt. Samma skeptiska resonemang ser man kring Windows 8. Det finns dock väldigt många här som kör Windows 8 och är jättenöjda, så att bara hävda att Windows 8 skulle vara dåligt köper jag inte.
Yeah, sure. Jag köpte mitt Windows 7 Ultra för 1400:- (med studentrabatt). Win8 kostar 200 bagis och är det OS man får när man köper en bärbar idag;
Windows 8 Pro kostar runt 1300kr. Vad Enterprise versionen kostar vet jag inte, men sannolikt mer. Som jag beskrev tidigare fanns det uppgraderingserbjudanden på Windows 7 tiden också, och man kan inte jämföra uppgraderingspriser med fullständig version rakt av.
Nja, riktigt så är det väl inte. Att Windows 8 säljer mer än Windows 7 är ett faktum. Att datorförsäljningen, som minskat konstant på senare år, inte skjuter i höjden för att Microsoft lanserar Windows 8 beror nog delvis på att Windows 8 är snabbare än Windows 7, och inte kräver en bättre dator, vilket många tidigare Windowsversioner har gjort.
Så trots att det säljs färre datorer numera, så säljer ändå Windows 8 bättre än Windows 7.
Det du beskriver låter som helvetet för mig. Det låter som total inlåsning och total avsaknad av anonymitet. Som på mobil.
Vill man vara anonym ska man nog inte surfa på nätet överhuvudtaget. Sedan är det högst frivilligt i vilken grad man vill använda molntjänster. För de som inte vill sitta och konvertera filformat och kopiera manuellt mellan olika enheter så är det i alla fall trevligt att möjligheten finns. Man måste ju inte använda dessa funktioner.
God Jul