Windows 8 ÄR oanvändbart, på riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

startmeny>högerklick dator>hantera
start>kontrollpanelen>adminstrationsverktyg>Loggboken (jag antar att det är den du menar med event wiewer.)

Lustigt nog ligger allt där man kan sluta sig till att det ska ligga med lite ordförståelse. Om det kniper så finns sökfältet... i startmenyn.

Windowsknappen+R
Windowsknappen+Pause Break

Jag köper helt enkelt inte nåt du säger, antingen argumenterar vi om olika saker så anser du fullt ut att ett system som kräver extern input är bättre än ett system som kan navigeras utan hjälp utifrån.

Om det kniper sig i Windows 8 så finns också sökfältet... i startskärmen

Win + R finns också
Win + Paus finns också

Seriöst, utseende mässigt så är Windows 7 & 8 exakt likadant förutom den visuella touches från Aero är borta (Skitglad över det) samt att startmenyn är en startskärm nu. Men startskärmen har egentligen exakt samma funktioner som startmenyn med skillnaden att jag kan lägga in mer snabbvägar (Startmeny är väl uppåt 10?).

Windows 8 behöver INGEN(Okej +- 1, längre på vissa, lättare på andra) extra input för att komma till funktioner. Så vad tjatar du om?

Bör uppmärkas att jag inte behövt någon hjälp utifrån för att kunna navigerat i Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Seriöst, utseende mässigt så är Windows 7 & 8 exakt likadant förutom den visuella touches från Aero är borta (Skitglad över det)

Hmm, Aero tyckte jag var en trevlig del av W7, varför är du så glad över att det försvunnit?
Saknar det i W8.

Visa signatur

ASRock X670E Pro RS, Ryzen 7 9700X, 2x32GB Kingston Fury Beast Black 6000 CL30 @6200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaya:

a
Hmm, Aero tyckte jag var en trevlig del av W7, varför är du så glad över att det försvunnit?
Saknar det i W8.

Först ska det tilläggas om att jag tycker om Aero funktionerna (som är kvar i Windows 8) men aldrig gillat designvalet som Aero hade. Det passade helt enkelt inte mig som person och därför är jag glad att det är borta. Men jag har förstått att många har tyckt om det så det är väl också dåligt utav Microsoft att inte lägga till det som en option.

Allt handlar om ögongodis egentligen, jag har alltid tyckt om väldigt rena val, helst inte så mycket extrakrams osv.

Dock en sak som jag stör mig på, är hur man använder aero gränssnittet som ett argument över att Windows 8 är dåligt. Jag skulle troligtvis tycka om Windows 8 lika mycket även om det använde sig av aero. Förutom ögongodis, så har det väl ingen effekt på ens förmåga att prestera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Dock en sak som jag stör mig på, är hur man använder aero gränssnittet som ett argument över att Windows 8 är dåligt. Jag skulle troligtvis tycka om Windows 8 lika mycket även om det använde sig av aero. Förutom ögongodis, så har det väl ingen effekt på ens förmåga att prestera?

För min del är avsaknaden av Aero i W8 inte så viktig, bara lite förundrad över att man tog bort en del av ett tidigare OS utan att egentligen motivera det. Prestationsförmågan torde vara ganska oförändrad men rent estetiskt är det en begränsning tycker jag.

Visa signatur

ASRock X670E Pro RS, Ryzen 7 9700X, 2x32GB Kingston Fury Beast Black 6000 CL30 @6200MHz

Permalänk
Skrivet av alpha:

Utan att blanda in för mycket konspirationsteorier, exakt hur ser resonemanget ut för att Desktop skulle avvecklas?

Desktop i Win8 är en parallel arkitektur, precis som DOS var i Win95. Att fortsätta stödja desktop är kostsamt och komplicerat, och desktop försenar migrationen till Metro. Tills vidare måste Microsoft stödja desktop eftersom >99% av alla program är skrivna för desktop, men de pushar hårt för att developers ska byta till att skriva för Metro. Redan idag fick jag tacka nej till en uppgradering av en applikation jag använder för den var omskriven för Metro - det kommer att bli vanligare, sen regel. Till slut är det bara flera år gamla program och ett fåtal shareware som använder desktop.

Och sen dör desktop.

Och jag migrerar till Linux.

Citat:

Microsoft är inte dummare än att de förstår vad användarna vill ha, och många vill ha just Desktop.

Idag, ja. Därför måste man få developers att skriva för Metro.

Citat:

Sedan en liten kommentar om alla "varannan Windows är dålig".

Det är en fuzzy observation av samma typ som Moore's Lag, den har ingen verklig bas.

Citat:

Windows 8 har inga som helst problem som ens kan jämföras med dessa.

Nej, Win8:s problem är mycket värre. WinME och Vista var buggiga, men Win8 försöker konvergera med ett dåligt OS. Det är det som är grundproblemet: Windows Phone är ett dåligt OS, till och med för att vara ett mobil-OS.

Citat:

Mottagandet av Windows 8 är som för flera andra Windowsversioner som sedan gjort succé

De flesta andra windowsversioner har inte kostat 200:- redan vid lansering.

Citat:

Tittar man i lite gamla trådar här på Sweclockers så var majoriteten överens om att Windows XP såg ut som en leksak och Windows 2000 minsann var det bästa som fanns.

Win2000 VAR bättre. De hade samma interface, men WinXP saknade minnesskydd och preemptive multitasking. Win2000 var däremot mycket dyrt, och med tiden fick XP bättre drivrutiner så spel gick fortare under XP än Win2000.

Citat:

Samma sak kommer hända med Windows 8. Det säljer redan bättre än vad gamla Windows 7 gjorde vid lanseringen, och många har kommit in i det nya tänket och uppskattar det.

Yeah, sure. Jag köpte mitt Windows 7 Ultra för 1400:- (med studentrabatt). Win8 kostar 200 bagis och är det OS man får när man köper en bärbar idag; och ändå säljer det inte bättre än Win7 om man korrigerar för större installerad bas.

Citat:

Det ska hur som helst bli intressant om Microsoft lyckas med sin strategi att knyta ihop allt från mobilen, surfplattan, laptopen, htpc:n till stationära datorn. Samma användarkonto, inställningar, filer, gränssnitt, appar (delvis), utvecklingsverktyg på alla enheter, och inget mer krångel som när man ska överföra en fil mellan Windows och en iOS enhet.

Det du beskriver låter som helvetet för mig. Det låter som total inlåsning och total avsaknad av anonymitet. Som på mobil.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd

Far vill köpa en bärbar nu under mellandagarna.. Förbannat att alla nya kommer med win8 kommer få agera telefonsupport de första 3 månaderna på något skit jag själv inte kan med.

D*d åt Steve Ballmer, inte undra på att aktien har gått ner 40% sen år 2000..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaya:

För min del är avsaknaden av Aero i W8 inte så viktig, bara lite förundrad över att man tog bort en del av ett tidigare OS utan att egentligen motivera det. Prestationsförmågan torde vara ganska oförändrad men rent estetiskt är det en begränsning tycker jag.

Att skaffa ett gränssnitt som alla (100%) tycker är estetiskt bra är nog svårt, så vad jag tror är att microsoft prövar sig fram lite, och för mig träffade de bra denna gång med ett cleant sådan med fina färger.

När vi har konstanterat att det grafiska (dvs aero) inte bör vara något problem så kan vi gå vidare med vad som ni EXAKT saknar med startmenyn.

Vänligen lista upp problemenen så vill jag se om jag kan förklara det nya OSet motsvarigheter till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

När vi har konstanterat att det grafiska (dvs aero) inte bör vara något problem så kan vi gå vidare med vad som ni EXAKT saknar med startmenyn.

Har inte direkt med startmenyn att göra men för min del är nog det mest underliga med MUI följande.
När man startar ett desktopprogram från MUI så växlar W8 över till desktopläget & därefter startas programmet men när man avslutar programmet så stannar man kvar i desktopläget. Detta trots att programmet startades från MUI, inte direkt vad jag förväntade mig. Idealt så skulle man naturligtvis återkomma till MUI utan att se desktop överhuvudtaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frågan är inte om Windows 8 är lätt att använda. Det viktiga är om det klarar att utföra en specifik uppgift snabbare och effektivare än win 7 i desktop miljö. Där fallerar det stort, var är kontrollen och var är multitasking? Jag förstår att en person som bara använder datorn till att spela och surfa på tycker det är smidigt av den enkla anledningen att dom inte behöver all info tillgänglig på skärmen. Men för professionellt användande är det en ren mardröm och bör återkallas av bara den anledningen.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Det viktiga är om det klarar att utföra en specifik uppgift snabbare och effektivare än win 7 i desktop miljö. Där fallerar det stort, var är kontrollen och var är multitasking?

Förstår inte din fråga helt.
Kontroll av vad?
Multitasking fungerar väl som tidigare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaya:

Oj Linux
Körde länge Kubuntu som upptill KDE 3.5 var väldigt stabilt & användbart, sen kom KDE 4 vilket jag upplevde som en ren katastrof! Har möjligen blivit stabilt nu? Inte bara Microsoft som kan skaffa sig problem verkar det som

Icke desto mindre gillar jag faktiskt Windows 8 men GUI-problematiken är ett frågetecken.

Ja det är ungefär samma problem. Vid lansering hade de t. ex missat "auto hide the taskbar" som funnits i 3.5 hur länge som helst. Lyckligtvis fanns/finns(?) ju KDE 3.5 som ett alternativ ett bra tag efter att KDE4 blivit standard, så man kunde köra det man trivdes med.

Jag har alls inget emot Windows 8 i övrigt (kan till och med tänka mig Ribbon i Explorer, även om jag just nu är ovan med det och inte trivs särskillr bra med det) men man vänjer väl sig. MUI på desktop har jag betydligt svårare för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Frågan är inte om Windows 8 är lätt att använda. Det viktiga är om det klarar att utföra en specifik uppgift snabbare och effektivare än win 7 i desktop miljö. Där fallerar det stort, var är kontrollen och var är multitasking? Jag förstår att en person som bara använder datorn till att spela och surfa på tycker det är smidigt av den enkla anledningen att dom inte behöver all info tillgänglig på skärmen. Men för professionellt användande är det en ren mardröm och bör återkallas av bara den anledningen.

Skrivet av Karaya:

Förstår inte din fråga helt.
Kontroll av vad?
Multitasking fungerar väl som tidigare?

Exakt det jag tänkte fråga också.

Multitaskingen fungerar exakt som hos Windows 7. Om du syftar på MUI och dess singel fönsterhanterare så kan jag förstå dig lite, men änsålänge har jag inte blivit tvingad att använda det.

Jag använder Windows 8 för skrivbordet samt att samla mina favorit program i startfönstret. Jag jobbar inte i startfönstret, vilket iofs kan ses som en miss från Microsoft, men sålänge jag kan bara hoppa över det så är det ju inget fel med det.

Btw, jag har all information tillgänglig på skärmen, alltid. Kan du beskriva skillnaden exakt i detalj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är ungefär samma problem. Vid lansering hade de t. ex missat "auto hide the taskbar" som funnits i 3.5 hur länge som helst. Lyckligtvis fanns/finns(?) ju KDE 3.5 som ett alternativ ett bra tag efter att KDE4 blivit standard, så man kunde köra det man trivdes med.

Jag gick sen över till Ubuntu & Gnome men sen bytte de GUI till Unity! Aldrig får man vara glad Kör Mint nu.

Är som sagt tveksam till MUI på större skärmar, 24" pekskärm med ca ½ meter till användaren? Upplagt för musarm i kubik

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Ska du arbeta på liknande sätt som i windows 7 så använder du desktopläget. Där är det ingen skillnad, du är inte tvingad till att sitta att arbeta med metroappar, vilken app det nu skulle vara. Jag sitter med en hyper-v miljö och arbetar i via windows 8, fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Desktop i Win8 är en parallel arkitektur, precis som DOS var i Win95. Att fortsätta stödja desktop är kostsamt och komplicerat, och desktop försenar migrationen till Metro. Tills vidare måste Microsoft stödja desktop eftersom >99% av alla program är skrivna för desktop, men de pushar hårt för att developers ska byta till att skriva för Metro. Redan idag fick jag tacka nej till en uppgradering av en applikation jag använder för den var omskriven för Metro - det kommer att bli vanligare, sen regel. Till slut är det bara flera år gamla program och ett fåtal shareware som använder desktop.

Jag delar inte gissningarna om vad som ska hända i framtiden, helt enkelt för att marknaden för Desktop-användare är så stor och lönsam. Microsoft tjänar merparten av sina pengar för att de i princip äger hela företagsmarknaden. Där finns alla professionella användare, och då pratar vi helt plötsligt inte om de som köper en liten app för 7kr, utan om de som har stora krav på sina program och OS för att verksamheten ska fungera.

Om man vill tro att Microsoft kommer vända denna gigantiska och mycket lönsamma marknad ryggen, så får man väl tro det. Det kommer dock inte hända, för det finns så stora pengar i den marknaden, och det finns inget som tyder på att denna marknad skulle minska. Så jag förstår inte varför man ska envisas med att dum-förklara Microsoft och dra igång egna teorier om vad som kan hända.

Det är lite som att säga att Apple skulle sluta tillverka datorer och datoroperativsystem, för att de vill att alla använder iOS på iPad. Det får man ju tro om man vill, men det kommer inte hända. Det finns för mycket pengar i dessa marknader helt enkelt.

Och sen dör desktop.

Jag delar inte denna teori helt enkelt. Det gör väl ingen marknadsanalytiker där ute heller? Och knappast Microsoft själva.

Idag, ja. Därför måste man få developers att skriva för Metro.

Ja, självklart är det viktigt att skapa dessa nya appar också. Man vill ju kunna köra dessa på telefonen, surfplattan och för vissa även på datorn (inte professionella användare).

Nej, Win8:s problem är mycket värre. WinME och Vista var buggiga, men Win8 försöker konvergera med ett dåligt OS. Det är det som är grundproblemet: Windows Phone är ett dåligt OS, till och med för att vara ett mobil-OS.

Alltså är vi överens om att rent objektivt finns det inget som tyder på att Windows 8 skulle vara dåligt, som med fallet Windows ME och Vista. För om man ogillar Windows Phone 8 så är det en högst subjektiv bedömning. Det gillas nämligen av väldigt många (Nokia Lumia 920 populariteten kan väl ingen ha missat?). Dessutom är väl Windows 8 Desktop helt opåverkad av vad Windows Phone 8 gör. Att Modern UI kan köras på alla plattformar kan ju inte vara annat än en fördel.

De flesta andra windowsversioner har inte kostat 200:- redan vid lansering.

Uppgraderingar, för de som gillar dem, är billiga för de som nyligen köpt ny dator. Likaså när Windows 7 lanserades, om än i något mindre grad.

Win2000 VAR bättre. De hade samma interface, men WinXP saknade minnesskydd och preemptive multitasking. Win2000 var däremot mycket dyrt, och med tiden fick XP bättre drivrutiner så spel gick fortare under XP än Win2000.

Men det intressanta är väl ändå mottagandet av Windows XP, exempelvis här på Sweclockers, som i princip är identiskt med hur Windows 8 bemöts. För XP sa många att gränssnittet såg ut som en leksak, startmenyn såg annorlunda ut, och gamla Windows 2000 var bättre för alla. Vi vet dessutom hur denna historia slutade. Alla gick över till XP efter några år. Man lär sig, man vänjer sig, man börjar se fördelar med tiden. Den processen går bara lite olika fort för olika användare.

Skruvar vi tillbaka klockan 10 år var det nog ingen som kunde tro att Windows XP, med alla sina "påhittade brister", skulle bli så populärt. Samma skeptiska resonemang ser man kring Windows 8. Det finns dock väldigt många här som kör Windows 8 och är jättenöjda, så att bara hävda att Windows 8 skulle vara dåligt köper jag inte.

Yeah, sure. Jag köpte mitt Windows 7 Ultra för 1400:- (med studentrabatt). Win8 kostar 200 bagis och är det OS man får när man köper en bärbar idag;

Windows 8 Pro kostar runt 1300kr. Vad Enterprise versionen kostar vet jag inte, men sannolikt mer. Som jag beskrev tidigare fanns det uppgraderingserbjudanden på Windows 7 tiden också, och man kan inte jämföra uppgraderingspriser med fullständig version rakt av.

och ändå säljer det inte bättre än Win7 om man korrigerar för större installerad bas.

Nja, riktigt så är det väl inte. Att Windows 8 säljer mer än Windows 7 är ett faktum. Att datorförsäljningen, som minskat konstant på senare år, inte skjuter i höjden för att Microsoft lanserar Windows 8 beror nog delvis på att Windows 8 är snabbare än Windows 7, och inte kräver en bättre dator, vilket många tidigare Windowsversioner har gjort.

Så trots att det säljs färre datorer numera, så säljer ändå Windows 8 bättre än Windows 7.

Det du beskriver låter som helvetet för mig. Det låter som total inlåsning och total avsaknad av anonymitet. Som på mobil.

Vill man vara anonym ska man nog inte surfa på nätet överhuvudtaget. Sedan är det högst frivilligt i vilken grad man vill använda molntjänster. För de som inte vill sitta och konvertera filformat och kopiera manuellt mellan olika enheter så är det i alla fall trevligt att möjligheten finns. Man måste ju inte använda dessa funktioner.

God Jul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaya:

Självklart har man motiverat det:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/18/creating-the-windows-8-user-experience.aspx

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

sedan går han direkt in på ett klagomål om att det inte går att stänga appar. Gissa vad, appar stängs automatiskt när man lämnar dem genom att växla till en annan app. Det handlar om - just det - att tänka om.

Eh va?? program sak väl inte stängas automatiskt eller.. saken med windows är väl att du kan ha Word/Photoshop/3DStudio vad du nu använder öppet sammtidigt och växla imellan, om saker stängs ner när du öppnar något annat låter det som total fail.. hoppas nu jag missförstått vad du menar annars är ju Pyttemjuk helt ute och cyklar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Eh va?? program sak väl inte stängas automatiskt eller.. saken med windows är väl att du kan ha Word/Photoshop/3DStudio vad du nu använder öppet sammtidigt och växla imellan, om saker stängs ner när du öppnar något annat låter det som total fail.. hoppas nu jag missförstått vad du menar annars är ju Pyttemjuk helt ute och cyklar

De stängs inte, de pausas så att de inte använder resurser. Metroappar alltså, inte Word etc.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Intressant läsning men jag ser ändå inte någon riktig motivering till borttagandet av Aero.
"We have moved beyond Aero Glass" skriver han men hur en återgång till något som mer ser ut som skrivbordet i Windows 95 skulle vara ett framsteg förklaras inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Har bara hittat fördelar med win8 jämfört med win7, installerar man Start8 så man får tillbaka startmenyn så är det precis som windows 7 fast förbättrat.

Instämmer 100%, in med Start8 så kan man glömma metro. Sen sitter man kvar med en lite tunad win7 som ser lite snyggare ut by default, och torde ha lite bättre säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Du har blandat appar med program, appar syftar på små metro "miniprogram" som körs i metro interface medan programen du räknat upp är vanliga desktop program.

Permalänk
Medlem

Tja

Har du fått 108ig kan du inte vara smart;-).
Hade du haft 108IQ hade det låtit bättre

Skrivet av intel&nvidia fan:

och jag har 108 ig ,och konstaterar att win 8 är skärp för stationära datorer tar den inte ,även skulle få betalt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaya:

Intressant läsning men jag ser ändå inte någon riktig motivering till borttagandet av Aero.
"We have moved beyond Aero Glass" skriver han men hur en återgång till något som mer ser ut som skrivbordet i Windows 95 skulle vara ett framsteg förklaras inte.

Skulle du vilja förklara varför Windows 8 ser mer ut som Windows 95 än Windows 7? Personligen så är det extremt långt borta från hur Windows 95 ser ut

Jag godtar inte att det är det pga en enskild färg, för det är så mycket mer som skiljer de åt. Du kan inte göra en bedömning på hur man färgar något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Skulle du vilja förklara varför Windows 8 ser mer ut som Windows 95 än Windows 7? Personligen så är det extremt långt borta från hur Windows 95 ser ut

Det är alltså själva fönsterdesignen jag avser, allt känns väldigt platt & avskalat jämfört med W7/Vista.
Windows 95 kanske är lite orättvist men jag kom inte på någon bättre jämförelse.

Visa signatur

Permalänk

Killen som la upp videon är en idiot. Om man inte förstår hur man ska använda ett OS så lätt designat så har man inte alla höns hemma. Tror detta är baserat på hans privata åsikter fast han säger motsatsen. "It doesn't matter if you can't use it" Det är klart man kan använda det? Det är bara du som är helt jävla dum i huvudet. Det är klart, i början hade man en inlärningskurva (Som man har med, allt?) men nu manövrerar jag w8 snabbare än en person på w7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Om det kniper sig i Windows 8 så finns också sökfältet... i startskärmen

Win + R finns också
Win + Paus finns också

Seriöst, utseende mässigt så är Windows 7 & 8 exakt likadant förutom den visuella touches från Aero är borta (Skitglad över det) samt att startmenyn är en startskärm nu. Men startskärmen har egentligen exakt samma funktioner som startmenyn med skillnaden att jag kan lägga in mer snabbvägar (Startmeny är väl uppåt 10?).

Windows 8 behöver INGEN(Okej +- 1, längre på vissa, lättare på andra) extra input för att komma till funktioner. Så vad tjatar du om?

Bör uppmärkas att jag inte behövt någon hjälp utifrån för att kunna navigerat i Windows 8

Nej en kan inte sluta sig till win+<X> högerklick i nedre högra hörnet utan utomstående input.
Sökfältet var förövrigt en pik mot dig, eftersom du inte visste var diskhantering och loggboken var, ett fullt berättigat angrepp. Diskussionen förutsätter att du faktiskt vet vad du talar om, och det var inte några avancerade saker det där inte.
Jag säger det rätt ut, du har fel. Du har fel om användarvänligheten.
God Jul förövrigt men nu lägger jag ned från min sida, allt du kan säga i fortsättningen är en repetition av en felaktig slutsats och om jag kan mitt internet så kommer det här sluta med att jag får repetera skälen bakom min ståndpunkt till vägs ände.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

De stängs inte, de pausas så att de inte använder resurser. Metroappar alltså, inte Word etc.

Pausas alla Metroappar alltid eller kan de köras i bakgrunden? Sedan så tar allt som är startat minne och det är en resurs.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill inte lägga mig i diskussionen för mycket men jag vara bara tvungen att påpeka att den här biten är så fel den kan bli. Det där stämmer inte alls och jag vet inte var du fick dina "fakta" ifrån för jag har aldrig hört det tidigare heller.
XP kör samma NT-kärna som Win2k med lite optimeringar så den har alla skydd och funktioner som finns i Win2k plus att den fick lite extra skydd med SP2 (DAE bland annat). Alla nya drivrutiner som kom till XP fungerade till Win2k så när spelen gick fortare i XP tack vare drivrutiner gick de fortare i Win2k också. Win2k var inte speciellt dyr heller, retailversionen kostade bara någon hundring mer än motsvarande version av XP Pro, enda skillnaden var att Win2k inte hade en billigare hemversion.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

När vi har konstanterat att det grafiska (dvs aero) inte bör vara något problem

Jag tycker Metro är fult. Det ser ut precis som vad det är: ett interface designat för att köras på extremt motorsvaga maskiner med extremt lite minne, och som undviker högt bitdjup och vit färg för att spara CPU och batteri. Att Win8 är fult är inte på något sätt min huvudinvändning, men ett problem är det allt.

Skrivet av alpha:

Jag delar inte gissningarna om vad som ska hända i framtiden, helt enkelt för att marknaden för Desktop-användare är så stor och lönsam. Microsoft tjänar merparten av sina pengar för att de i princip äger hela företagsmarknaden.

Det är riktigt, och företagen vill inte uppgradera till Win8. Redan Win8 har för mycket Metro för att företagsmarknaden ska hoppa på tåget, eftersom det kräver omskolning av hela personalstyrkan.
Jag sa aldrig att jag tyckte Microsofts plan var bra, men det är uppenbart så att Microsoft är övertygade att plattor kommer att ersätta stationära datorer och är villiga att offra försäljning på desktop för att vinna marknadsandelar på portabelt. Själv tror jag de stationära datorernas dagar är slut först när det är lika lätt att skriva en rapport på en pekplatta eller telefon som det är på en stationär. Till den dagen kommer irriterar man bara sin viktigaste marknad när man släpper skräp som Win8.

Citat:

Det är lite som att säga att Apple skulle sluta tillverka datorer och datoroperativsystem, för att de vill att alla använder iOS på iPad.

Notera att Apple INTE har försökt konvergera iOS och OSX på samma sätt som Microsoft har.

Citat:

Jag delar inte denna teori helt enkelt. Det gör väl ingen marknadsanalytiker där ute heller? Och knappast Microsoft själva.

Hitta en marknadsanalytiker eller Microsoftare som INTE säger att portabla maskiner kommer att ersätta stationära.

Citat:

Alltså är vi överens om att rent objektivt finns det inget som tyder på att Windows 8 skulle vara dåligt, som med fallet Windows ME och Vista. För om man ogillar Windows Phone 8 så är det en högst subjektiv bedömning.

Nej, det är vi inte överens om. Efter tillgång på applikationer är design på interfacet är en av de viktigaste egenskaperna hos ett OS, till och med viktigare än absolut stabilitet och buggfrihet. Där misslyckas Win8 genom att vara ett hybridinterface som inte gör någonting optimalt.

Citat:

Att Modern UI kan köras på alla plattformar kan ju inte vara annat än en fördel.

Det är en nackdel för PC-användare. Win8 använder Metro endast på grund av att mobiltelefoner har för klen hårdvara för att använda Aero; det vill säga Metro är lägsta gemensamma nämnare. Win8 har alltså ett interface som inte drar nytta av PC:ns starkare hårdvara.

Citat:

Men det intressanta är väl ändå mottagandet av Windows XP, exempelvis här på Sweclockers, som i princip är identiskt med hur Windows 8 bemöts.

Jag var inte på Sweclockers när XP släpptes, men jag var på andra sites, och enligt min erfarenhet är detta helt enkelt inte sant, och jag ser det som historierevision för att få mottagandet av Win8 att verka mindre negativt.

Citat:

Nja, riktigt så är det väl inte. Att Windows 8 säljer mer än Windows 7 är ett faktum. Att datorförsäljningen, som minskat konstant på senare år, inte skjuter i höjden för att Microsoft lanserar Windows 8 beror nog delvis på att Windows 8 är snabbare än Windows 7, och inte kräver en bättre dator, vilket många tidigare Windowsversioner har gjort.

Det är lätt att få det intrycket, särskilt när man läser Microsofts marknadsföring, men datorförsäljningen har inte minskat, men ökningstakten är linjär medan den är exponentiell hos telefoner och plattor, vilket lett till att datorer har minskad marknadsandel bland "internetkapabla maskiner". Om man, som Microsoft, antar att folk använder datorer till facebook och twitter, så är det en relevant statistik att det säljs fler plattor och telefoner än datorer.

Citat:

Så trots att det säljs färre datorer numera, så säljer ändå Windows 8 bättre än Windows 7.

Nej. Ingen vet hur stor den installerade basen egentligen är, men den växer med ett antal procent per år och är betydligt större än när Win7 släpptes.

"People, not files, are the center of activity"? "Live tiles make it personal"? Hahahahaha, jag älskar marknadsföringsspeak!
De som undrar över Microsofts framtida avsikter kan läsa avsnittet "Trends that influenced the design of Windows 8" och fundera över vad det egentligen är marketing-droiden menar.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaya:

Det är alltså själva fönsterdesignen jag avser, allt känns väldigt platt & avskalat jämfört med W7/Vista.
Windows 95 kanske är lite orättvist men jag kom inte på någon bättre jämförelse.

Jag förstår exakt vad du menar, men då är vi tillbaka till personliga preferenser vilket alltid är olika (vilket är bra, tråkigt de skulle vara annars).

Skrivet av Huzzbutt:

Nej en kan inte sluta sig till win+<X> högerklick i nedre högra hörnet utan utomstående input.
Sökfältet var förövrigt en pik mot dig, eftersom du inte visste var diskhantering och loggboken var, ett fullt berättigat angrepp. Diskussionen förutsätter att du faktiskt vet vad du talar om, och det var inte några avancerade saker det där inte.
Jag säger det rätt ut, du har fel. Du har fel om användarvänligheten.
God Jul förövrigt men nu lägger jag ned från min sida, allt du kan säga i fortsättningen är en repetition av en felaktig slutsats och om jag kan mitt internet så kommer det här sluta med att jag får repetera skälen bakom min ståndpunkt till vägs ände.

Glad helg på dig också. Som du gör så känner du internet rätt men snälla du, att du använder argumentet "Jag säger det rätt ut, du har fel. Du har fel om användarvänligheten." säger ganska mycket om hur du argumenterar samt vilket teknik du använder. Alla har olika uppfattningar om användarvänligheten, och det jag försöker få fram är att för mig så är den utmärkt och lika lätt som i Windows 8, och jag frågar igen, kan någon beskriva EXAKT vad problemet är?

Jag tycker Metro är fult. Det ser ut precis som vad det är: ett interface designat för att köras på extremt motorsvaga maskiner med extremt lite minne, och som undviker högt bitdjup och vit färg för att spara CPU och batteri. Att Win8 är fult är inte på något sätt min huvudinvändning, men ett problem är det allt.

Tycker det är väldigt bra att det är utformat för att spara cpu och batteri, eller ska man använda två olika OS till stationära och bärbara?

Det är en nackdel för PC-användare. Win8 använder Metro endast på grund av att mobiltelefoner har för klen hårdvara för att använda Aero; det vill säga Metro är lägsta gemensamma nämnare. Win8 har alltså ett interface som inte drar nytta av PC:ns starkare hårdvara.

Matematiken är uppbyggd av primtal, varför kan inte ett operativsystem vara det samma? Sen varför du vill ha ett användargränsnitt som ska ta juicen ur hela din hårdvara vet jag inte. Allt handlar om att balansera användervänligheten och hur mycket kraft det använder

"People, not files, are the center of activity"? "Live tiles make it personal"? Hahahahaha, jag älskar marknadsföringsspeak!
De som undrar över Microsofts framtida avsikter kan läsa avsnittet "Trends that influenced the design of Windows 8" och fundera över vad det egentligen är marketing-droiden menar.

De har valt att lägga en riktpunkt för operativsystemet, men det är väl deras ensak?