Windows 8 ÄR oanvändbart, på riktigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blargmode:

Intressant video, tycker han har rätt i det mesta även om han nog överdriver en hel del. Och det är inte så svår att använda, men det är inte lika straight forward som de äldre windowsversionerna.

Framför allt det här med informationstäthet som både Microsoft och Google håller på att skita ner sig helt med. Allt ska vara i gömt menyer och allt ska kräva 14 extra klick.

Det finns en ganska stor tröskel för att lära sig använda W8. Vilket är lite märkligt. W8 funkar bra när du vet hur du använder det. Tyvärr så finns det massor av människor som har svårt med det mest basala vid en dator. Dessa kommer få det jobbigt med 8an. Och vissa lösningar är faktiskt inte helt genomtänkta. Personligen så klarade jag tex inte av att stänga metro program. För jag visste inte detta med att man måste dra ner programmet för att stänga det. På det sättet är det ganska dåligt designat. Dessutom tycker jag de kunde utformat områdena för att få fram charms mm på ett annat sätt. Man brukar prata om design och teknik. Du har en designer för hur bilen ska bli och sedan teknik under den som driver allt. Tekniken i 8an verkar bra och bättre än 7. Men designen är inte den bästa. Även om startmenyn är riktigt nice. Så kunde de gjort mer med den. Så summan blir att nästa version av Windows kommer nog få nya ändringar i hur du använder Windows och hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Ja, och då måste jag ju lära mig att enhetshanteraren ligger i kontrollpanelen. Du svarade på ett inlägg som nämnde dessa saker och du sade att vi alla redan vet var det finns pga startmenyn. Jag visade att så inte är fallet. När man testar något nytt får man lära sig var saker finns.

Även om du inte vet, så måste du inte mer än att följa den röda tråden som finns i W7. Du sätter dig knappast och googlar efter hur du hittar kontroll-panelen i W7? Men i W8 får du inga som helst instruktioner för att göra samma sak.

Känner att den här diskussionen börjar bli poänglös. "Haters" säger ni om oss, "evangelister" säger vi om er. Ni är lika insnöade i ert eget tänk som ni säger att vi är, så vad är poängen. Jag har försökt förklara att jag tycker valmöjlighet och kanske något enklare instruktioner inte vore fel - men ni är inte nöjda förens hela världen tvingas att använda MUI som det är, även om man vill eller inte.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag har nu kört win8 på 3 datorer sen det släpptes.
Visst det fungerar när man lärt sig alla snabbkommandon.
Men det var ju absolut ingen uppgradering. Snarare en degradering.
Varje gång jag kör win7 känns det som en uppgradering från windows8 istället.

Första gången någonsin jag tyckt att ett nytt windows är sämre.
Inte ens Vista tyckte jag var så skumt.

Tekniskt känns det bra och snabbt. Men det är fortfarande skumt att jobba med.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

En tidsfråga innan vi ser Microsoft krypa till korset och erbjuda alla missnöjda kunder fri migrering till Windows 7.

Nej, det tror jag inte, det vore publicitets-självmord för Microsoft. Om inte Win8 lyckas lyfta under första kvartalet 2013, trots att de i stort sett ger bort OS'et, tror jag mer på att de släpper en "corporate" version av Windows 8 utan pekplatte-nonsens men med windows.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Hur många ikoner för program vill jag ha "pinnade" i listen? Helst inga. Där vill jag se vilka program jag har öppna. Att lägga till för många där fyller snabbt upp yta som minimerar annan info.

"Mest använda program" i Win7 är dynamisk och praktisk.

Powerusermenyn? Menar du där man får upp "Alla appar"?

Om du anser att det är ett problem att ha programmen pinnade så kan du ju ha de som ikoner på skrivbordet. För mig låter det mer som att ditt arbetssätt är ett större problem än Windows 8. Men visst, animationen för mui fönstret har lite mer delay än tidigare för startmenyn. Och det kan man givetvis kritisera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Har bara hittat fördelar med win8 jämfört med win7, installerar man Start8 så man får tillbaka startmenyn så är det precis som windows 7 fast förbättrat.

Man ska inte behöva tredjepartsprogram för att få ordning på ett operativsystem.
"Och jag köpte en ny bil för multum men tyvärr var den inte anpassad för nordiska förhållanden. Ingen kupévärmare men jag stack till hobbyaffären och köpte en 12-volatre som jag strapsade fast i framrutan"

Skrivet av ares93:

Dum fråga kanske, men vet nån var shutdown/reboot/hibernate knappen finns i vanilla windows 8? Går via logout, alt+f4 eller hårdvaruknappen dock. Kanske är blind, men jag hittade inte den iaf.

Jag tror många kommer hamna i samma sits som du. Charmsmenyn är gömd och hittar man den så förstår man inte hur man gjorde.

Skrivet av heatm:

Tycker han har rätt i väldigt många punkter och jag har kört W8 sen det släpptes. Hade jag inte sett en massa videor och läst en del reviews om operativsystemet innan så hade jag nog inte fattat ett skit när jag startade operativet första gången. Jag visste t.ex. att det finns en "charms bar".

Jag hade nog upplevt samma frustration med Windows 8 som snubben i videon om jag inte sett videos och läst artiklar innan jag började använda 8:an.

Jag tycker det värsta är att det som snubben i video säger. Att det är rörigt och saknar kontinuitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Man ska inte behöva tredjepartsprogram för att få ordning på ett operativsystem.
"Och jag köpte en ny bil för multum men tyvärr var den inte anpassad för nordiska förhållanden. Ingen kupévärmare men jag stack till hobbyaffären och köpte en 12-volatre som jag strapsade fast i framrutan"

Jag tror många kommer hamna i samma sits som du. Charmsmenyn är gömd och hittar man den så förstår man inte hur man gjorde.

Jag hade nog upplevt samma frustration med Windows 8 som snubben i videon om jag inte sett videos och läst artiklar innan jag började använda 8:an.

Jag tycker det värsta är att det som snubben i video säger. Att det är rörigt och saknar kontinuitet.

ingen som tvingar dig att lägga till 3dje parts saker, använd OSet som det är tänkt istället för fan, eller gör ett eget där du kan sitta med din startmeny som alla saknar sä jävla mycket.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av lolight:

Tyvärr så finns det massor av människor som har svårt med det mest basala vid en dator.

Vi som inte gillar 8'an är faktiskt inte rädda pensionärer, tvärt om har många av oss stor erfarenhet av både Windows och andra operativsystem. Jag kan konfiguera en workgroup med nätverksskrivare och NAS, sätta upp en LAMP server manuellt, och reparera en kraschad Windows-installation, men Win8 får mig att ragequitta datorn inom tio minuter. Enligt mig är Win8 ett dumt och fult operativsystem med sämre funktionalitet än sin föregångare.

Men det finns tyvärr massor av människor som okritiskt älskar allt Microsoft släpper. Det fanns massor med folk som försvarade Vista också.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag Win8 är ett mer ARM baserat os! För surfplattor och mobiler så passar det perfekt!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeno88:

Använder Win 8 på stationära utan någon start meny.

På laptopen har jag StartIsBack instalerat. Tänkte se vad som är skönare. Även om metro går att använda så tycker jag faktiskt om start menyn mera.

Annars fungerar windows 8 som windows 7. Har du windows 7 så kan du skita i att uppgradera. Samma sak gäller om du har 8an. Ingen ide och byta tillbaks, nästan samma sak.

Ja, vill man inte åt alla prestandaförbättringar, så...

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Ja, vill man inte åt alla prestandaförbättringar, så...

Win8 bootar snabbare för att det alltid hibernate'ar, aldrig stänger av sig. Win8 startar applikationer snabbare eftersom det aldrig stänger applikationer, utan bara gömmer interfacet. Vilka andra "prestandaförbättringar" är det som saknas i Win7?

Skrivet av NiCkArN:

Själv tycker jag Win8 är ett mer ARM baserat os! För surfplattor och mobiler så passar det perfekt!

Jag har Windows Phone, operativsystemet Win8 emulerar, på min mobil, och det suger gigantiska elefantballar, det är det sämsta OS jag nånsin använt... så jag tycker inte det passar perfekt på mobiler heller.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lolight:

Det finns en ganska stor tröskel för att lära sig använda W8. Vilket är lite märkligt. W8 funkar bra när du vet hur du använder det. Tyvärr så finns det massor av människor som har svårt med det mest basala vid en dator. Dessa kommer få det jobbigt med 8an. Och vissa lösningar är faktiskt inte helt genomtänkta. Personligen så klarade jag tex inte av att stänga metro program. För jag visste inte detta med att man måste dra ner programmet för att stänga det. På det sättet är det ganska dåligt designat. Dessutom tycker jag de kunde utformat områdena för att få fram charms mm på ett annat sätt. Man brukar prata om design och teknik. Du har en designer för hur bilen ska bli och sedan teknik under den som driver allt. Tekniken i 8an verkar bra och bättre än 7. Men designen är inte den bästa. Även om startmenyn är riktigt nice. Så kunde de gjort mer med den. Så summan blir att nästa version av Windows kommer nog få nya ändringar i hur du använder Windows och hur det ser ut.

Det är precis det som är det jobbiga med windows 8, det underliggande är bättre än 7an men det är omständligare att använda (med mus). Jag hoppas att nästa utgåva av Windows består av två versioner, desctop och allround. Där desctop är helt musanpassat, och allround är till laptops och surfplattor, som alla har touchskärmar.

Skulle vara najs och ta en öl med Bill Gates och snacka lite med honom om deras val och om mina idéer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Eh...jo. Utanför metro så ser Windows 8 precis ut som Windows 7, bara lite andra färger kanske...
Screenshot: http://i.imgur.com/5fSFA.png

utanför metro typ, men själva metro nej. gillar inte konceptet eller att behöva köpa en startmeny som fungerar sådär ifrån tredjepart. riktigt dåligt operativsystem av microsoft att inte göra en riktig desktop version av pc versionen där man kan välja win7 gränssnittet eller metro. sen skulle jag aldrig vilja ha windows i telefonen heller för den delen.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Konsten att föra konstruktiva diskussioner...

Microsoft som alla andra börsförtag har skyldighet gentemot aktieägarna att tjäna pengar annars blir dom stämda. Om Microsoft har möjlighet att skapa en kontrollerad miljö där man tjänar pengar på olika tjänster, varför ska man då forsällta dekstop linjen när den inte genererar vinst när folk använder det?

Du tror alltså att det är Microsoft som styr om desktop kommer stanna eller ej?
Det finns ju där, och i princip alla är intresserade att använda det fortfarande.

Permalänk
Master of Overkill

8 är oanvändbart för alla i hela min familj, utom jag då jag tar mig tid att lära sig men va fan helt seriöst W8 är fan skräp emot w7 när det gäller multitasking etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Jag har absolut inga problem med windows 8. Nästan tvärtom Gillar verkligen det. Att man får fram alla programmen så fort och kan arrangera dem hur man vill så man inte behöver ha massa genvägar på skrivbordet Och är snabbt och det är viktigt Där behöver inte vara så stora skillnader från 7:an om man inte använder metro för finns inget som tvingar en

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Dum fråga kanske, men vet nån var shutdown/reboot/hibernate knappen finns i vanilla windows 8? Går via logout, alt+f4 eller hårdvaruknappen dock. Kanske är blind, men jag hittade inte den iaf.

Classicshell löser många problem jag hade med 8 men jag gillar den fortfarande inte.

ta upp pilen i högra hörnet så kommer det ner en "lista" så klickar du på "inställningar" och sedan "av/vila".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av toxicstone:

OK, inge tjag har upplevt så kan ju inte svara på det, dock installerat det på flertal datorer utan problem.
Windows 8 lär ju inom en kort tid ha betydande prestanda över Windows 7 gällande program och spel så det lär inte dröja länge.

Sen vadå att du inte ens vill kommentera på det? det är fortfarande inte samma OS så att få det att se ut som ett äldre torde inte vara något konstigt, får nog tänka om där.

...jag menar, om folk nu förespråkar Windows 8 för sitt nya utseende...varför läggs det så mycket möda på att få det att se ut som Windows 7?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Att använda ett verktyg.

Som vanligt så blir debatten lite känslosam nån av våra "storebröder" tvingar på oss förändring.;)

Jag är inte emot nya saker, däremot är jag emot funktionellt onödiga förändringar som ödslar min tid.

Låt oss säga att du är en musiker som spelar fiol. Hur roligt på en skala skulle det vara om det var tredje år kom ut en ny fiol med helt andra funktioner, och dessutom utan vissa av de gamla funktionerna? Istället för att lägga all tid på musiken, så skulle du få lägga tid på att träna in nya instrument då och då. Och eftersom krävs tusentals timmar för att lära sig använda ett verktyg/instrument så instinktivt att du kan lägga all din möda på din skapelse, så är man inte speciellt intresserad av att lära sig nytt bara för att nån annan bestämt att instrumentet ska se ut, och fungera annorlunda.

Operativsystemet och programmen är verktyg som ska vara smidiga att använda, så att en kreativ person kan skapa genom ett intränat arbetsflöde.

Det är inte speciellt konstigt att företag vill släppa nya produkter så ofta som är möjligt Det handlar om pengar. Men det är heller inte så konstigt att det finns en stor grupp presumtiva kunder som är ovilliga att byta sitt operativsystem. När det gäller företag så handlar det om att tid är pengar. Det är därför många företag än idag kör med XP. Riskerna vid en omställning är väldigt stora för många företag som har komplexa tex, lagersystem som är väl inkörda sen många år tillbaka. Dessutom kostar det pengar att uppgradera, Det kostar pengar för att utbilda personalen. Och det kostar pengar att köra in det nya systemet. Det skapar dessutom konflikter på arbetsplatserna när redan sönderstressad personal tvingas att krångla med system som dom inte ens ville ha. Som jag ser det så har inte Windows 8 nån som helst plats inom tillverkningsindustrin idag.

Förr i tiden höll jag på med att skapa grafik och musik på datorn. Men eftersom jag också gillade att spela spel, så blev jag ju med jämna mellanrum tvungen att byta operativsystem och hårdvara för att hänga med. Och i den processen förlorade jag möjligheten att köra mina gamla favoritprogram för grafik och musik.
Idag har jag till slut byggt upp två retrodatorer med gammal hårdvara och gamla operativ i för att kunna köra mina gamla favoritprogram.

Men tiden har gått, och jag har blivit äldre;). Så nu har ju tydligen den tiden jag lade på kreativt skapande fyllts av annat "bös".

Kanske har jag också tröttnat på att hela tiden få kämpa för att få saker och ting att funka som det ska i datorn.

Nu kör jag Windows 7 i alla fall, och har konfigurerat hård och mjukvara så som jag vill ha det. Den klarar det mesta. Och det finns ingen chans i helvete att jag skulle uppgradera till windows 8.

Kan tillägga som en liten positiv sak, att en av retrodatorerna jag byggde är rent äckligt snabb och rapp i windowsmiljö. Det är en pentium 3 1000mhz och windows 98SE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Du tar allt för bokstavligt, precis som i filmen, han säger "Unusable", men det stämmer ju inte.

Majoriteten använder Third Party Startmeny, inte för det är en vanesak, utan för att det är bättre.

Majoriteten av det du gör är snabbare i Windows 7, visst finns det grejor som är snabbare i Win 8, vore konstigt annars.

Helheten av det han säger stämmer på pricken, och som experterna sa:

"Windows 8 is optimized for content consumption rather then content production and multitasking. Whereas content consumption can easily be done on other media, such as tablets and phones, production and multitasking are still best suited for PCs. Windows 8 appears to ignore that."

Jag håller på med production/multitasking endast nästan, och när jag provade Windows 8 så stämmde ovanstående in på pricken, exakt den känslan jag fick.

Du kan inte säga att Metro inte är dåligt, vilken vettig människa som helst ser det för vad det är. På Tablets visst, på PCs.. nej nej nej nej nej.. nej

I filmen poängterar han tydligt att han bokstavligen menar "unusable". Och generellt sett utgår jag från att folk menar vad de skriver, speciellt när de använder exakta ordval som t ex procent.

Enligt undersökningen på detta forum kör majoriteten utan startmenyersättare. Drygt 60% av de som svarade hur de använder Windows 8 kör utan det. Och du skrev att 99% använder startmenyersättare, och procentenheter är ett väldigt exakt sätt att uttrycka sig så det är absolut inte samma som att bara säga "majoriteten".

Ge mig gärna exempel på saker som går snabbare i Windows 7. Här använder du återigen majoriteten, vilket borde innebära att du kan nämna väldigt många exempel då man gör ganska mycket som avancerad användare (vilket du säger att du är). Det finns ingenting i meningen som gör att jag kan ta det för bokstavligt heller. Jag har hjälpt dig genom att tidigare nämna sökfunktionens redovisning, då det krävs ett extra klick för att hitta settings istället för program. Dock hittar jag iofs en del program snabbare än i Win 7, men allt som allt vill jag definitivt se en ändring där.

Helheten av videon säger att han är okunnig och barnslig. Inget annat enligt mig. Jag har hört mycket bra kritik mot Windows 8 och jag är alltid intresserad av att höra det, men det som var i videon var långt från det. Om jag hade samma åsikt som honom skulle jag skämmas och göra allt för att tydliggöra skillnaderna.

Och du får gärna skippa att använda uttryck som "vilken vettig människa som helst ser..." osv. Det främjar inte direkt en mogen konversation. Du fortsätter också att uttrycka åsikter som fakta och det går inte att diskutera om det finns begreppsförvirring på så fundamental grund som subjektivitet och objektivitet. T ex är startskärmen utformad enligt Fitt's Law, vilken beskriver funktionalitet i gränssnitt som styrs med mus, så det finns helt klart en tanke bakom det. Om man sedan gillar det eller inte är en smaksak och jo, folk kan säga att det inte är dåligt. Lär dig att förstå att det finns mer än ditt synsätt så går det lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psychoticus:

Låt oss säga att du är en musiker som spelar fiol. Hur roligt på en skala skulle det vara om det var tredje år kom ut en ny fiol med helt andra funktioner, och dessutom utan vissa av de gamla funktionerna? Istället för att lägga all tid på musiken, så skulle du få lägga tid på att träna in nya instrument då och då. Och eftersom krävs tusentals timmar för att lära sig använda ett verktyg/instrument så instinktivt att du kan lägga all din möda på din skapelse, så är man inte speciellt intresserad av att lära sig nytt bara för att nån annan bestämt att instrumentet ska se ut, och fungera annorlunda.

Innan jag eventuellt svarar på något annat i inlägget skulle jag vilja veta hur du tänkte när du gjorde den här liknelsen.

Påstår du att Windows haft stora gränssnittsförändringar ofta? Det vore befängt eftersom den senaste, innan Windows 8, kom 1995. Det är 17 år emellan, dvs nästan 6 gånger mer än de 3 år du nämner.

Jag ser heller inte hur du kan jämställa förändringen i klassiska instrument med dataindustrin. Det förstnämnda är något som funnits mycket länge och inte haft stora skillnader (en elgitarr hade varit lite mer passande om man inkluderat alla tillbehör, men ändå en fattig jämförelse) medan det sistnämnda är en ny och extremt föränderlig industri. Det blir som att påstå att vi kan behålla våra datorer (hårdvaran) i decennier eftersom man kan ha en bra fiol hela livet.

Att prata om tusentals timmar för att vänja sig blir också rätt löjligt när vi pratar om att gå från Windows 7 till Windows 8.

Frågeställningen i ditt exempel kan man ju då vända på och fråga dig om du hellre sett att vi stannat kvar i gränssnittet som fanns i Windows 3.11? Det hade ju funnits mycket kortare tid än de 17 år som startmenyn fanns, så det måste ju då varit alldeles för tidigt att ändra enligt logiken du verkar föra.

Permalänk
Medlem

Kunde dom bara lägga tillbaka startmenyn exakt som den ser ut i Windows 7, och låta den vara standard för datorer så skulle det vara kockrent. Metro ska vara alternativet när man vill komma åt appar och grejs, medan skrivbordet ska vara standard. Har man skrivbordet ska startmenyn, som ändå är det som ALLA hittar till i Windows finnas där precis som vanligt.

Classic Start Menu fixar det, men det ska inte behövas för att operativsystemet ska gå använda. Windows 8 får väldigt lågt betyg av mig utan den, och väldigt högt betyg av mig med den. Kan man bara lära sig använda Charms Bar och menyn till vänster är nog även Metro riktigt trevligt, men som han säger i filmen finns det ingen logik i hur man får fram de menyerna och därför är de värdelösa. Någon form av markering ute i hörnen, kanske någon cirkelform eller så som visade att här ute kan du göra saker (lite som standardgränssnittet på Sony Xperia Mini-telefonerna) skulle kunna rädda den biten hur enkelt som helst, men det har dom valt att skippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Tycker han har rätt i väldigt många punkter och jag har kört W8 sen det släpptes. Hade jag inte sett en massa videor och läst en del reviews om operativsystemet innan så hade jag nog inte fattat ett skit när jag startade operativet första gången. Jag visste t.ex. att det finns en "charms bar".

Jag gillar designen dock men använder aldrig metro. Istället installerade jag en startmeny. Bara att jag, tillsammans med tusentals andra, gjort just det är ett underkänt betyg för M$. Jag fattar fortfarande inte varför Metro ska vara en central del i operativet på stationära och bärbara datorer. Det borde vara VALBART! Finns det några metroapps än?

Men trots kritiken så saknar jag inte windows 7 nu, efter installationen av en fejk-startmeny. Gillar en del grejor med win8 också men skulle ALDRIG rekommendera det till t.ex. mina föräldrar. Dom skulle bli helt skogstokiga.

Edit: Med design menar jag att dom tagit bort glaslooken och ersatt den med en renare stil.

Är det ärligt talat bara jag som en märkte av tutorialen i början av Windows 8?

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns några här som helt klart behöver en kurs i hur man diskuterar saker på forum.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Du tror alltså att det är Microsoft som styr om desktop kommer stanna eller ej?
Det finns ju där, och i princip alla är intresserade att använda det fortfarande.

?!

Förstår inte hur du tänker.

1. Microsoft äger Windows.
2. De har drygt 90 procent av marknaden för hemanvändare.
3. Därmed, de gör vad de vill.
4. Före detta chefen för Windows 8 har fått sparken...

Om de vill ändra något radikalt i sin senaste megasatsning kan inte vi ändra det enkelt mer än genom att köpa Windows 7 snarare än Windows 8.

Normalsvensson som köper en pc tror att siffran "8" är "bättre" än siffran "7". Mer än två tredjedelar av alla oberoende "proffstyckare" anser/inser att Windows 8 är bra för pekplattor men sämre för användare med mus och tangentbord.

Vänta på Windows 9 eller köp Windows 7.

Tänk på språket
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

?!

Förstår inte hur du tänker.

1. Microsoft äger Windows.
2. De har drygt 90 procent av marknaden för hemanvändare.
3. Därmed, de gör vad de vill.
4. Före detta chefen för Windows 8 har fått sparken...

Om de vill ändra något radikalt i sin senaste megasatsning kan inte vi ändra det enkelt mer än genom att köpa Windows 7 snarare än Windows 8.

Normalsvensson som köper en pc tror att siffran "8" är "bättre" än siffran "7". Mer än två tredjedelar av alla oberoende "proffstyckare" anser/inser att Windows 8 är bra för pekplattor men sämre för användare med mus och tangentbord.

Vänta på Windows 9 eller köp Windows 7.

Eller kör Classic Start Menu och hoppas till gudarna att dom ändrar skrivbordet till standard-interface för datorer och lägger till en gammal hederlig startmeny i SP1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Eller kör Classic Start Menu och hoppas till gudarna att dom ändrar skrivbordet till standard-interface för datorer och lägger till en gammal hederlig startmeny i SP1.

Varför menar du att användare skall be till "gudarna" för att de skall få använda ett OS de förstår.

Det finns flera hundra miljoner användare som behöver _köpa_ funktionen "användbarhet", pga "Windows 8"

Läs ytterligare artikel om eländet som Windows 8 har skapat:

http://reviews.cnet.com/8301-33642_7-57496506-292/how-to-get-...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Läs ytterligare artikel om eländet som Windows 8 har skapat:

http://reviews.cnet.com/8301-33642_7-57496506-292/how-to-get-...

Där lät det som han skapat ett elände för sig själv. Bland det första han skriver är att han tycker det bästa sättet att starta ett program är att använda folder-strukturen i startmenyn. Det enda långsammare sättet att starta ett program är väl att öppna utforskaren och leta reda på varje exe-fil den vägen.

Återigen får man självklart tycka om precis vilket arbetssätt man vill, men artikeln var ett tydligt exempel på att man ibland behöver utmanas i sitt arbetssätt ibland för att bli effektivare.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att många verkar missa själva poängen.
Man ska inte behöva googla för att använda en produkt om den är genomtänkt och bra designad.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag har kört Win 8 (prov-versionerna) i över ett år nu, och köpte för första gången i mitt liv en legal Win OS för endast 279kr online!
Jag bara undrar, vad är problemet? Gör som jag, köp en touch-skärm (ja, till desktopen!), så har du det bästa från båda världar!
Har kört Win sen 1998 (hoppade över Vista-skräpet) , och detta är det bästa Microsoft nånsin har gjort!

Visa signatur

☺ Jag gör aldrig fel, bara smärre misstag ☺