Windows 8 ÄR oanvändbart, på riktigt

Permalänk
Medlem

Får väl lägga till min röst i denna fråga.
Jag har testat Windows 8 sen första betan, kört det som primär. haft det som huvudOS i min bärbara för skolarbeten. Sitter nu med Enterprise Ev

Det jag inte är nöjd med är fortfarande Metro gränsnittet i dekstop. Det tar en sån onödig stor plats i vissa fall.
Avsaknaden av startmenyn ser jag lite halvt om halvt , ersätta den, visst mot vad?
En ny panel med alla installerade program, ah visst. jobbar jag snabbare, nja. De mest använda program i starmenyn var alltid synliga. i metro kan nya program hamna en meter ifrån vänster. Seriöst EN METER. jag måste flytta musen en meter för att hitta programmet.
(Vet man inte vad programmet heter, måste man leta efter det)
Ja vad mer, Hur desktop och metro arbetar tillsammans,
Hade metros syfte varit att ge en snabb överblick utav dina program, och genvägar har de inte riktigt nått fram.
Skydrive som jag använder 24/7. har både en desktop och en metro app. desktop hålls alltid uppdaterad, medan metro appen hämtar infon från internet. även om all info finns på skrivbordet.
Jag kan rabbla flera timmar. Men JAG tycker de inte har nått enda fram till hur de vill ha windows 8. Ska de va metro och dekstop? ska de va bara metro?
jag avvaktar windows 8 tills sommaren och börjar kolla på de igen. Kanske har de löst dom här problemen, men tills dess håller jag mig på win7 och utnyttjar mina licenspengar.

rättstavning, etc.
Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Jag har bara hunnit kolla 6-7 minuter, men redan där känner jag att all trovärdighet försvinner. Han inleder med att säga att det inte handlar om att tänka om, sedan går han direkt in på ett klagomål om att det inte går att stänga appar. Gissa vad, appar stängs automatiskt när man lämnar dem genom att växla till en annan app. Det handlar om - just det - att tänka om.

Jag har aldrig varit med om att appar plötsligt bara poppar upp, men det är ju intressant att han klagar på att man inte har fullständig kontroll över vad som körs och jämför med MS-DOS, där endast applikationer man körde kommandot för startades. Har han missat alla operativsystem mellan MS-DOS och Windows 8?

Edit:
Ok, nu beskriver han hur omöjligt det är att hitta kontrollpanelen. En fundering man får direkt är ju: Om han nu vet att han sitter framför ett nytt OS, där saker startas från Start-sidan och där man bara behöver skriva för att söka (så mycket bakgrundskoll kan man väl i alla fall göra?), varför i hela fridens namn trycker han inte på Windows-tangenten och skriver "cont" (faktum är att "co" är tillräckligt på min installation)? Eller, om man nu har listat ut att Kontrollpanelen hör till Skrivbordet, vilket han gjort, varför inte kolla under Settings i Charms Bar när skrivbordet körs? Det verkar väl som ett logiskt ställe? Tilläggas kan ju att MS dessutom, trevligt nog, samlat alla administratörsverktyg så de nås med ett högerklick på Start-ikonen.

Tre ställen att starta Kontrollpanelen, alla utan nämnvärt krångel. Men nej, det duger inte.

Gaaaah! Det blir värre och värre! "Öööhhh... hur skulle jag kunna veta att det finns en Charms Bar som går att öppna med Win+C eller i nåt av de högra hörnen..". Vad sägs om att lägga typ 2 min på att läsa nåt slags introduktion innan du kör ett helt nytt operativsystem första gången?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

En ny panel med alla installerade program, ah visst. jobbar jag snabbare, nja. De mest använda program i starmenyn var alltid synliga. i metro kan nya program hamna en meter ifrån vänster. Seriöst EN METER. jag måste flytta musen en meter för att hitta programmet.
(Vet man inte vad programmet heter, måste man leta efter det)

Den fysiska längden är ju inte relevant eftersom om man har en stor monitor så flyttar sig ju musen också snabbare eftersom det är upplösningen som är påverkar det.

Man tjänar också på att tänka på helheten snarare än att bara notera en musförflyttning helt utan kontext. Om du startar ett program med musen nära det nedre vänstra hörnet så måste du ju ofta flytta musen den meter du pratar om för att nå det öppnade programmets gränssnitt. Den extra förflyttningen som startskärmen ger är alltså ofta något som gör att du avslutar ditt användande med musen ute i arbetsytan så därmed är den längre musförflyttningen inte överflödig.

Och när måste man inte leta efter ett program som man inte vet vad det heter? Den biten förstod jag nog inte riktigt.

Personligen tycker jag nog det går klart lättare att hitta godtyckligt program av alla jag använder på startskärmen än på startmenyn. Startskärmen har bättre sorteringsmöjligheter (både i placering och att ha kategorier) så det är enkelt att lägga ut alla tänkbara program, medan jag aldrig skulle göra det i startmenyn då det blir väldigt kluddigt när man bara har en lista att tillgå. Dock använder jag ändå startskärmen lika lite som jag använde startmenyn då jag tycker det finns bättre sätt att öppna mina program.

Skrivet av Plapo:

Skydrive som jag använder 24/7. har både en desktop och en metro app. desktop hålls alltid uppdaterad, medan metro appen hämtar infon från internet. även om all info finns på skrivbordet.

Windows 8 är inte sina appar utan en app är ju samma som ett program, dvs något man får behandla separat. I det här fallet är det väl så enkelt att du avinstallerar Skydrive-appen eftersom den inte verkar så bra och du ändå inte har någon nytta av den då du kör desktop-programmet.

Skrivet av Plapo:

Jag kan rabbla flera timmar. Men JAG tycker de inte har nått enda fram till hur de vill ha windows 8. Ska de va metro och dekstop? ska de va bara metro?

Den frågan är väl inte så svår att besvara? Det är både Modern UI och desktop. Jag ser inte vad som skulle peka på att man bara ska använda MUI. Då skulle de ju inte gjort så mycket ändringar i desktopläget som de gjort. Sedan handlar det ju såklart om vad man själv tycker om det och passar det inte en så är ju Windows 7 fortfarande väldigt bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miklon:

Gaaaah! Det blir värre och värre! "Öööhhh... hur skulle jag kunna veta att det finns en Charms Bar som går att öppna med Win+C eller i nåt av de högra hörnen..". Vad sägs om att lägga typ 2 min på att läsa nåt slags introduktion innan du kör ett helt nytt operativsystem första gången?

Eller det faktum att ALLA användare som loggar in för första gången får en liten instruktionsvideo som visar precis detta, bara detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Den fysiska längden är ju inte relevant eftersom om man har en stor monitor så flyttar sig ju musen också snabbare eftersom det är upplösningen som är påverkar det.

Man tjänar också på att tänka på helheten snarare än att bara notera en musförflyttning helt utan kontext. Om du startar ett program med musen nära det nedre vänstra hörnet så måste du ju ofta flytta musen den meter du pratar om för att nå det öppnade programmets gränssnitt. Den extra förflyttningen som startskärmen ger är alltså ofta något som gör att du avslutar ditt användande med musen ute i arbetsytan så därmed är den längre musförflyttningen inte överflödig.

Och när måste man inte leta efter ett program som man inte vet vad det heter? Den biten förstod jag nog inte riktigt.

Personligen tycker jag nog det går klart lättare att hitta godtyckligt program av alla jag använder på startskärmen än på startmenyn. Startskärmen har bättre sorteringsmöjligheter (både i placering och att ha kategorier) så det är enkelt att lägga ut alla tänkbara program, medan jag aldrig skulle göra det i startmenyn då det blir väldigt kluddigt när man bara har en lista att tillgå. Dock använder jag ändå startskärmen lika lite som jag använde startmenyn då jag tycker det finns bättre sätt att öppna mina program.

Windows 8 är inte sina appar utan en app är ju samma som ett program, dvs något man får behandla separat. I det här fallet är det väl så enkelt att du avinstallerar Skydrive-appen eftersom den inte verkar så bra och du ändå inte har någon nytta av den då du kör desktop-programmet.

Den frågan är väl inte så svår att besvara? Det är både Modern UI och desktop. Jag ser inte vad som skulle peka på att man bara ska använda MUI. Då skulle de ju inte gjort så mycket ändringar i desktopläget som de gjort. Sedan handlar det ju såklart om vad man själv tycker om det och passar det inte en så är ju Windows 7 fortfarande väldigt bra.

Fint svar.

Det som är den största hindret för mig att köpa (alltså förstå) W8 är fortfarande att det inte känns färdigt, mängd olika vägar för att nå samma mål. Charms, högerklicka på den osynliga knappen i nedrevänstra hörnet, etc. Onödigt stora fönster för att logga in på wifi anslutningar. Då tänker jag på den högra rutan som kommar fram när man ändrar i inställningar.

Känns som två olika gäng har jobbat utan att prata med varandra, och sen till slut presentera det för "Vi måste visa nått nytt". Att de har hållit på sedan 2009 med Modern UI, känns väl fabricerat.

På mitt jobb håller de på att planera att installera W8 för hela företaget, drygt 20-30 tusen användare.
Och som W8 ser ut nu, vet jag inte om det blir en fördel.
lite för att få folk att orka lära sig nytt, men också svara på frågor som, varför ser de ut såhär? Och jag kan inte riktigt motivera W8 för medarbetarna.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Är det ingen som ser positivt att man nu slipper modda bort start-knappen för att få mer plats i taskbaren. Server 2012 är jag dock en gnutta fundersam över...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Fint svar.

Det som är den största hindret för mig att köpa (alltså förstå) W8 är fortfarande att det inte känns färdigt, mängd olika vägar för att nå samma mål. Charms, högerklicka på den osynliga knappen i nedrevänstra hörnet, etc. Onödigt stora fönster för att logga in på wifi anslutningar. Då tänker jag på den högra rutan som kommar fram när man ändrar i inställningar.

Känns som två olika gäng har jobbat utan att prata med varandra, och sen till slut presentera det för "Vi måste visa nått nytt". Att de har hållit på sedan 2009 med Modern UI, känns väl fabricerat.

På mitt jobb håller de på att planera att installera W8 för hela företaget, drygt 20-30 tusen användare.
Och som W8 ser ut nu, vet jag inte om det blir en fördel.
lite för att få folk att orka lära sig nytt, men också svara på frågor som, varför ser de ut såhär? Och jag kan inte riktigt motivera W8 för medarbetarna.

Jag förstår hur du tänker, även om jag själv ser det som positivt att det finns flera vägar till samma mål då jag finner det mer sannolikt att det finns ett sätt som passar mig. Smaksaker som hur delar av gränssnittet ser ut och presenteras blir ju dock än större när det föregående operativsystemet fungerar så pass bra som det gör.

Vad gäller att installera det på ett företag så blir ju motiveringar väldigt olika beroende på vad folk sysslar med. Rätt många som arbetar vid en dator sitter mest och använder samma tredjepartsprogram hela tiden, och då blir ju en uppgradering av OS:et inte alltid något som underlättar mycket. I slutändan lär det väl ha att göra med att företaget har en tanke med varför de uppgraderar, då de inte borde kasta ut pengar på det bara för skojs skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

Tack för länken! Jag har inte orkat ge mig in i pajkastningen för jag orkar helt enkelt inte förklara varför Microsoft "Window" 8 inte passar mig. Då är det skönt när någon annan kan göra det.

De som inte orkade se hela klippet för att de tycker att han har fel missade kanske när han citerade Raluca Budiu´s uttalande;

Till er som gillar W8; Ni behöver inte bli arga på mig eftersom jag bara konstaterar att W8 aldrig kommer att bli mitt favorit OS.

Från en person som älskar Windows 8 till en person som ogillar Windows 8, så vill jag ara säga tack!
Du är den första som har skrivit en kommentar om att du inte gillar det, utan att "försöka påstå" att Windows 8 inte passar någon (Det är den uppfattningen jag får av alla andra). Du har rätt att tycka att Windows 8 inte är ett OS för dig, men du verkar förstå att Windows 8 är ett passande OS för många andra personer
Får hoppas för din skull att utvecklingen av Windows 7 stannar så länge som möjligt.

Se alla Windows 8 hatare

Så här ska ni bete er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Är det ingen som ser positivt att man nu slipper modda bort start-knappen för att få mer plats i taskbaren. Server 2012 är jag dock en gnutta fundersam över...

Skickades från m.sweclockers.com

Varför? Pga Metro?

Tanken är ju att man inte ska vara inne och administrera Server 2012 i UI:t, så det är i huvudsak till för att användas av vanliga fjärrskrivbordsanvändare och då är det ju logiskt att det ser likadant ut som klientoperativen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Mupp:

Windows 95 <-- Kass
Windows 98 <-- Uberkass
Windows 98 Second Edition <-- Lite bättre men fortfarande kass
Windows Me <-- Kass
Windows XP <-- Bra
Windows NT och Windows 2000 kom ju nånstans där emellan men det var väll riktat rakt mot företags marknaden?

Det här "varannan bra" grejen är ju nån slags efterkonstruktion folk har fått för sig pga XP->Vista->W7

Att varannan versiopn av Windows floppar/är skräp är ju standard och har alltid varit så.

(Denna utgår från konsument delen, dvs företagsinriktade os är borttagna)

Och för att se på W8 så är det "trollet", och egentligen oanvändbart för vanligt datorarbete med Metro gränssnittet. Nej, ska det vara en arbetsdator så ska det finnas en riktig startmeny, hoppas den återkommer i W9 om W9 ens kommer )

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag förstår hur du tänker, även om jag själv ser det som positivt att det finns flera vägar till samma mål då jag finner det mer sannolikt att det finns ett sätt som passar mig. Smaksaker som hur delar av gränssnittet ser ut och presenteras blir ju dock än större när det föregående operativsystemet fungerar så pass bra som det gör.

Vad gäller att installera det på ett företag så blir ju motiveringar väldigt olika beroende på vad folk sysslar med. Rätt många som arbetar vid en dator sitter mest och använder samma tredjepartsprogram hela tiden, och då blir ju en uppgradering av OS:et inte alltid något som underlättar mycket. I slutändan lär det väl ha att göra med att företaget har en tanke med varför de uppgraderar, då de inte borde kasta ut pengar på det bara för skojs skull.

Är det ett sätt att försöka "allas sätt ska funka"?
Göra ett system med flera olika vägar, att alla har sitt sätt att jobba på.
Vet inte om det är en rätt eller fel väg att gå. Hursomhelst är det intressant hur windows 8 blir i framtiden.

Personligen avvaktar jag tills sommaren, kollar hur det ser ut, har utvecklare börjat göra appar? är dom bra?
Sen kanske jag uppdaterar eller ser efter andra alternativ. Mac os x, Linux et.c har vunnit mer mark i mitt liv allt eftersom.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Att varannan versiopn av Windows floppar/är skräp är ju standard och har alltid varit så.

(Denna utgår från konsument delen, dvs företagsinriktade os är borttagna)
http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/2845077_700b.jpg

Och för att se på W8 så är det "trollet", och egentligen oanvändbart för vanligt datorarbete med Metro gränssnittet. Nej, ska det vara en arbetsdator så ska det finnas en riktig startmeny, hoppas den återkommer i W9 om W9 ens kommer )

Frågan är varför Win 3.1 är bra och Win 95 är skit då, med tanke på att Win 95 introducerade startmenyn.

Med det sagt så är den där listan en efterhandskonstruktion oavsett hur många troll man ritar dit. Windows XP hade mycket stora brister fram till SP2, alla som var med när XP introducerades minns hur instabilt och buggigt XP ansågs vara (och det var rätt många som vägrade uppgradera från 98, inte minst pga det barnsliga utseendet i XP, så skulle inte "riktiga" Windows se ut). Sen kom Vista och därefter Windows 7 och plötsligt skapades myten om varannat OS.

Det intressanta är också att det rycks ur luften att Win 3.1 skulle ha varit bra och Win 95 dåligt, det är ju två fundamentalt olika OS. Windows 3.1 var i grunden ett grafiskt skal till DOS, Windows 95 var Microsofts första 32-bitars OS med allt vad det innebär.

Nä, listan är inte annat än snömos och man undrar ju hur många av de som sprider den idag som faktiskt var med redan på Windows 3.1-tiden (själv började med Windows 3.0, fast på den tiden körde man ju lika mycket i DOS och drog egentligen bara igång Windows när man skulle köra ett Windows-program).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Är det ett sätt att försöka "allas sätt ska funka"?
Göra ett system med flera olika vägar, att alla har sitt sätt att jobba på.
Vet inte om det är en rätt eller fel väg att gå. Hursomhelst är det intressant hur windows 8 blir i framtiden.

Personligen avvaktar jag tills sommaren, kollar hur det ser ut, har utvecklare börjat göra appar? är dom bra?
Sen kanske jag uppdaterar eller ser efter andra alternativ. Mac os x, Linux et.c har vunnit mer mark i mitt liv allt eftersom.

Jag tror inte de är helt inne på att alla ska få sitt sätt att jobba på då de ändå tog bort den gamla startmenyn (även om dess funktionalitet inte är borta, den finns bara i andra former). Jag kan inte heller svara på om det är rätt eller fel, jag vet bara att det finns effektiva sätt att arbeta på för mig.

Jag tycker också det blir intressant att se om företagen börjar utveckla appar som fyller nya funktioner på desktop-datorer. Jag vill också se mer alternativ i hur man kan visa sökresultaten. Det bör åtminstone gå att använda piltangenterna för att byta kategori, fast helst vill jag se ett läge där man kan se de tre kategorierna samtidigt.

Att fundera på alternativ är heller aldrig dumt. Jag kom aldrig riktigt överens med OS X (dvs till stadiet där jag trivs lika bra som i Windows) fast det lär ju också fortsätta utvecklas och någon gång lär jag väl göra ett seriöst test med Linux bara för sakens skull.

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

En källa sitter ju aldrig fel...

Det är inte nåt du nånsin kommer att få höra Microsoft säga öppet, men det har läckts ifrån developerkonferenser där Microsoft har varit mer tydliga, t.ex. här:
http://www.zdnet.com/blog/microsoft/microsoft-to-developers-m...
och här
http://www.windowsitpro.com/article/windows8/windows-8-metro-...

Desktop i Win8 kallas inte desktop av Microsoft, utan "legacy interface", och körs separat från Metro apps, på väldigt mycket samma sätt som man hade en dosprompt i Windows 3.11.
Ett "legacy interface" har förstås ingen plats i Microsofts framtidsplan, som bygger på att använda en gemensam WindowsRT kodbas för alla Windows devices, och låsa användaren till Windows Live och styra honom till Windows Appstore så starkt som konkurrenslagarna tillåter. Det är liksom hela poängen med Metro, att flytta den mycket lönsamma affärsmodell som används på mobiltelefoner till persondatorer. Desktopen finns antagligen kvar i Windows 9 också, men sen är det nog slut. Om tio år kommer vi att behöva roota våra windowsdatorer för att själva få välja vilken mjukvara vi får installera.

Skrivet av miklon:

Frågan är varför Win 3.1 är bra och Win 95 är skit

Det är tvärt om, Win 3.11 var skit och Win 95 var bra.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Från en person som älskar Windows 8 till en person som ogillar Windows 8, så vill jag ara säga tack!
Du är den första som har skrivit en kommentar om att du inte gillar det, utan att "försöka påstå" att Windows 8 inte passar någon (Det är den uppfattningen jag får av alla andra). Du har rätt att tycka att Windows 8 inte är ett OS för dig, men du verkar förstå att Windows 8 är ett passande OS för många andra personer
Får hoppas för din skull att utvecklingen av Windows 7 stannar så länge som möjligt.

Se alla Windows 8 hatare

Så här ska ni bete er!

Tack själv och God Jul!

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray-1:

Tack själv och God Jul!

God hårdvarujul på dig också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är inte nåt du nånsin kommer att få höra Microsoft säga öppet, men det har läckts ifrån developerkonferenser där Microsoft har varit mer tydliga, t.ex. här:
http://www.zdnet.com/blog/microsoft/microsoft-to-developers-m...
och här
http://www.windowsitpro.com/article/windows8/windows-8-metro-...

Desktop i Win8 kallas inte desktop av Microsoft, utan "legacy interface", och körs separat från Metro apps, på väldigt mycket samma sätt som man hade en dosprompt i Windows 3.11.
Ett "legacy interface" har förstås ingen plats i Microsofts framtidsplan, som bygger på att använda en gemensam WindowsRT kodbas för alla Windows devices, och låsa användaren till Windows Live och styra honom till Windows Appstore så starkt som konkurrenslagarna tillåter. Det är liksom hela poängen med Metro, att flytta den mycket lönsamma affärsmodell som används på mobiltelefoner till persondatorer. Desktopen finns antagligen kvar i Windows 9 också, men sen är det nog slut. Om tio år kommer vi att behöva roota våra windowsdatorer för att själva få välja vilken mjukvara vi får installera.

Det är tvärt om, Win 3.11 var skit och Win 95 var bra.

Intressant läsning. Antar att detta har med att Windows vill låsa hårdvara till operativsystem också?

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Varför!?

Vad har du för nytta med att behöva klicka dig runt? Allt som finns där finns det snabbknappar till, och om du ska in på program så söker du bara!?

Det finns ärligt talat inget som helst anledning att använda den?

Jo, man kan ha genvägar där ifall man vill rensa skrivbordet, som jag. Klickar bara på kulan och sen har jag ett gäng genvägar på startmenyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Jo, man kan ha genvägar där ifall man vill rensa skrivbordet, som jag. Klickar bara på kulan och sen har jag ett gäng genvägar på startmenyn

Återigen här, fortfarande något som fungerar

Dold text

Kan vara så att jag helt enkelt suttit vid W8 för länge för att någonsin anse W7 vara ens nära så bra, men ja..så är det väl med allt nytt. Man måste vänja sig för att förstå egentligen hur designern tänkt

Men som sagt, jag har aldrig någon användning av startmenyn, annat än när jag ska öppna något som jag inte har på skrivbordet.
Men det är fortfarande inget argument, för det funkar på exakt samma sätt.

Windowstangent -> skriv namnet eller början på namnet -> Enter. Funkar exakt likdanant och är precis lika snabbt som vanliga startmenyn, även ifall det tar upp hela skärmen

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

En liten fundering från mig som använt Windows 8 RTM sedan oktober.

OS: Helt Ok, en hel del förbättringar jämfört med Windows 7
- Startar snabbare
- File Copy, mer överskådligt
- Aktivitetshanteraren, klart snyggare

GUI: Erfarenheten av "Modern UI"/"MUI", beror helt på plattformen

- Kontorsdator med 24" 1920x1080 skärm, externt tangentbord & mus
MUI är mest i vägen, kör Start8 där
Appar i fullskärmsläge känns groteska, lite information & ändå täcker de hela skärmen

- Lilla hemdatorn Asus Eee 1215b med 12,1" 1366x768 skärm
MUI känns mycket bättre
Touchpaden fungerar delvis som ersättning för en pekskärm
Apparna känns mer vettiga att köras i fullskärmsläge

Totalt sett en ganska splittrad erfarenhet, varför ger oss inte Microsoft möjligheten att välja vilket GUI som ska startas? Explorer eller MUI?

Visa signatur

ASRock X470 Taichi, AMD Ryzen 7 5800X, 2x16GB G.Skill Ripjaws V CL14 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är inte nåt du nånsin kommer att få höra Microsoft säga öppet, men det har läckts ifrån developerkonferenser där Microsoft har varit mer tydliga, t.ex. här:
http://www.zdnet.com/blog/microsoft/microsoft-to-developers-m...

De där presentationerna har ju varit tillgängliga för vem som helst i över ett år, men det finns fortfarande ingenting där som ens antyder att Desktop skulle bli ersatt. Tittar man på de nyare presentationerna från Microsoft finns inte heller där någonting som ens skulle antyda det. ZDNet-bloggarens egna åsikter väger inte allt för tungt här.

Och en utomstående bloggare kallar Desktop för legacy i en mening...

Rent konkret, var har Microsoft kommunicerat att Desktop skulle vara legacy i bemärkelsen att det inte har någon framtid? De har exempelvis full fart framåt med utvecklingen av .NET - för just Desktop. Alla stora program Microsoft gör kommer till Desktop. Alla utvecklingsverktyg (även de för att utveckla för Modern UI) finns för Desktop. Det finns inte ens några kommunicerade planer på att göra detta för Modern UI. Utan att blanda in för mycket konspirationsteorier, exakt hur ser resonemanget ut för att Desktop skulle avvecklas?

Microsoft är inte dummare än att de förstår vad användarna vill ha, och många vill ha just Desktop.

Sedan en liten kommentar om alla "varannan Windows är dålig". Alla som drar upp denna gamla myt har för det första helt olika åsikter om vilka Windowsversioner som var bra respektive dåliga. Det enda de flesta är eniga om är att Windows ME och Windows Vista inte var några höjdare, och det beror på mer objektiva och observerbara faktum som att ME var instabilt och Vista var långsamt och hade dåligt drivrutinstöd. Windows 8 har inga som helst problem som ens kan jämföras med dessa.

Mottagandet av Windows 8 är som för flera andra Windowsversioner som sedan gjort succé - bra, men ändå en hel del som ska framhäva att alla förändringar är dåliga. Det var exakt samma sak när Windows XP släpptes. Tittar man i lite gamla trådar här på Sweclockers så var majoriteten överens om att Windows XP såg ut som en leksak och Windows 2000 minsann var det bästa som fanns. Några år senare blev Windows XP det i särklass populäraste OS:et. Samma sak kommer hända med Windows 8. Det säljer redan bättre än vad gamla Windows 7 gjorde vid lanseringen, och många har kommit in i det nya tänket och uppskattar det.

Det ska hur som helst bli intressant om Microsoft lyckas med sin strategi att knyta ihop allt från mobilen, surfplattan, laptopen, htpc:n till stationära datorn. Samma användarkonto, inställningar, filer, gränssnitt, appar (delvis), utvecklingsverktyg på alla enheter, och inget mer krångel som när man ska överföra en fil mellan Windows och en iOS enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaya:

varför ger oss inte Microsoft möjligheten att välja vilket GUI som ska startas? Explorer eller MUI?

En slutsats som många drar är ju att Microsoft ser att PC-försäljning är vikande medans mobila enheter av alla de slag är så uppgång, och de vill därför döda Desktop på sikt, eftersom det inte är lönsamt längre.

Stollogt säger vissa, medans andra tycker att det verkar logiskt eftersom Modern UI enligt dem är, som du säger, "I vägen" på Desktop, och när et UI är i vägen så är det ett dåligt UI.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ny dator och då köpte jag med windows 8(1250kr) vilket jag ångrar djupt ! Dator fick bluescreen flera gången när jag försökte använda intels ssd toolbox och andra program FAST de är ska fungera enligt tillverkaren.

Jag tog tillbaka windows 7 och vips så fungerade allt klockrent =).

De får nog ta sig i kragen snart.

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En slutsats som många drar är ju att Microsoft ser att PC-försäljning är vikande medans mobila enheter av alla de slag är så tuppgång, och de vill därför döda Desktop på sikt, eftersom det inte är lönsamt längre.

Stollogt säger vissa, medans andra tycker att det verkar logiskt eftersom Modern UI enligt dem är, som du säger, "I vägen" på Desktop, och när et UI är i vägen så är det ett dåligt UI.

PC-försäljningen viker men är fortfarande mycket stor, att Microsoft skulle vilja 'döda' det traditionella gränssnittet känns för mig ganska obegripligt.
Smartphones & "Paddor" kommer säkert att öka sin marknadsandel framöver men den traditionella PC'n bör fortfarande kunna ha en ansenlig marknadsandel.

Återigen, MUI på en 24" skärm är en märklig upplevelse.

Visa signatur

ASRock X470 Taichi, AMD Ryzen 7 5800X, 2x16GB G.Skill Ripjaws V CL14 3600MHz

Permalänk
Inaktiv

Här är en lite mindre partisk video angående Windows 8: http://www.youtube.com/watch?v=X0fsyb-ttcw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaya:

PC-försäljningen viker men är fortfarande mycket stor, att Microsoft skulle vilja 'döda' det traditionella gränssnittet känns för mig ganska obegripligt.
Smartphones & "Paddor" kommer säkert att öka sin marknadsandel framöver men den traditionella PC'n bör fortfarande kunna ha en ansenlig marknadsandel.

Återigen, MUI på en 24" skärm är en märklig upplevelse.

Ja. Ungefär lika märkligt som Windows 7 känns på tablets. Startmenyn är klumpig på tablet men helt överlägsen på desktop tycker jag.

Det var samma med min "Linux resa" kan man säga. Gnome kändes helt upp och ner för mig men så fuck jag höra om KDE och testade det och då känndes det logiskt och bra igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Att varannan versiopn av Windows floppar/är skräp är ju standard och har alltid varit så.

(Denna utgår från konsument delen, dvs företagsinriktade os är borttagna)
http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/2845077_700b.jpg

Och för att se på W8 så är det "trollet", och egentligen oanvändbart för vanligt datorarbete med Metro gränssnittet. Nej, ska det vara en arbetsdator så ska det finnas en riktig startmeny, hoppas den återkommer i W9 om W9 ens kommer )

Fast den där bilden stämmer inte då windows 98 var skräp, speciellt innan Windows 98 Second Edition. Jag satt med Windows 98 fram till 2005. Och jag minns tydligt hur jävla dåligt det var.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av karjix:

Win 8 är ju ett helt nytt operativsystem och vad ska man förvänta sig ? "Let's copy the old version and put a new name on it" Nej nej det ska va nytt och krångligt <-- det ÄR inte krångligt. Tog mig 30 min så kunde man ju lista ut det mesta och enklare har det aldrig varit i min mening att hantera ett OS som win 8.

Kollade hela videon och jag tycker han dumförklara sig själv totalt och borde kanske gå tillbaka till win 95 för det verkar som det var det enda han kunde använda.

han sa i videon att han inte var dum när det gäller datorer, fast det måste han vara. Jag lärde min morfar windows 8 under en timme och han tycker att det är lättare att använda W8 än Vista

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var samma med min "Linux resa" kan man säga. Gnome kändes helt upp och ner för mig men så fuck jag höra om KDE och testade det och då känndes det logiskt och bra igen.

Oj Linux
Körde länge Kubuntu som upptill KDE 3.5 var väldigt stabilt & användbart, sen kom KDE 4 vilket jag upplevde som en ren katastrof! Har möjligen blivit stabilt nu? Inte bara Microsoft som kan skaffa sig problem verkar det som

Icke desto mindre gillar jag faktiskt Windows 8 men GUI-problematiken är ett frågetecken.

Visa signatur

ASRock X470 Taichi, AMD Ryzen 7 5800X, 2x16GB G.Skill Ripjaws V CL14 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Nej, men de ville ta bort startmenyn och därav kontrollpanel ikonen i den, och därmed skapade en annan meny (som jag älskar) för lite mer avancerade saker. Det har inte blivit krångligare för mig, utan mycket lättare att komma åt allt jag vill komma åt genom en lista. Man får sluta tänka på att det är enbart kontrollpanelen som har fått ett negativt slag, utan med allt gemensamt så är det mycket positivt.

Istället för att lära ut att:

  • Kontrollpanelen är i startmenyn

  • Device Manager är under egenskaper i Den här Datorn

  • Event Viewer är ... (Vart fan fanns den i 7:an?)

  • Disk managment är ... (Samma här, vart var den i 7:an?

  • Avinstallera program är i kontrollpanelen som är i startmenyn

Så behöver man bara lära ut

  • Kontrollpanelen är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

  • Device Manager är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

  • Event Viewer är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

  • Disk managment är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

  • Avinstallera program är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

startmeny>högerklick dator>hantera
start>kontrollpanelen>adminstrationsverktyg>Loggboken (jag antar att det är den du menar med event wiewer.)

Lustigt nog ligger allt där man kan sluta sig till att det ska ligga med lite ordförståelse. Om det kniper så finns sökfältet... i startmenyn.

Windowsknappen+R
Windowsknappen+Pause Break

Jag köper helt enkelt inte nåt du säger, antingen argumenterar vi om olika saker så anser du fullt ut att ett system som kräver extern input är bättre än ett system som kan navigeras utan hjälp utifrån.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)