En idiot undrar kring TV-leverantör inför TV-köp....

Permalänk
Medlem

En idiot undrar kring TV-leverantör inför TV-köp....

Är en sån total nolla vad gäller kunskap kring detta.... hoppas nån här kan hjälpa mig.

Ska (äntligen!) köpa ny TV, och då en smart-TV som det ser ut.
Det jag nu undrar är hur jag bäst ska få min TV-sändning in till TV:n.
Hur man får sin TV-sändning verkar ju också styra valet av TV har jag förstått..... och jag vill ju dessutom kunna spela in/time shifta via PVR.

Jag bor i en lägenhet och kollar idag på den gamla tjock-TV:n via ett vanligt analogt antennuttag med Canal Digital som leverantör.
Ringde dem idag och fick veta att det är "vanlig" analog kabel-TV vi har... och de skulle kolla upp och återkomma om huruvida det går att få tillgång till HD-kanaler eller ej. Man skulle isåfall behöva köpa & installera en C-modul (!?) och teckna ett abbonemang.

I min lägenhet finns också ett "jack i väggen" från Tele2 där vi idag får vårt bredband från. Vet också att de skickat ut erbjudanden om att få TV via dem. Antar då att detta är nån form av IP-TV (?).
En nackdel där är isåfall också att uttaget är i hallen och TV:n flera rum bort.... mycket kabeldragning.

Är mina två val att antingen få TV via internet eller via det vanliga antennuttaget (men då med den där C-modulen bla bla) ?

Vad är bäst tror ni?

Permalänk
Medlem

TV-tittande via streaming-tjänster är framtiden.
Kabel-TV är på väg bort men väldigt långsamt just nu.
Ta reda på vad det är Tele2 erbjuder i form at TV och vilken utrustning som krävs genom att prata med dom.
Men en TV med stöd för internet vore en bra investering (typ Smart-TV standarden, men det finns fler) annars måste man ha en separat box/dator ihopkopplad med teven m.h.a. en hdmi-kabel.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Kabel-tv kan leverera HD-kanaler idag och det finns många tv-apparater som stöder DVB-C (digitala sändningsstandarden för kabel-tv) och det bör i så fall fungera om din kabel-tv leverantör säljer en CA-modul som du kan sätta i tvn. Om du väljer IPTV från Tele2 där du har ditt bredband så kommer det med största sannolikhet att dra ner ditt bredband. Att tvn har ett nätverksuttag och att den kan anslutas till internet innebär inte automatiskt att den fungerar med IPTV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

TV-tittande via streaming-tjänster är framtiden.
Kabel-TV är på väg bort men väldigt långsamt just nu.
Ta reda på vad det är Tele2 erbjuder i form at TV och vilken utrustning som krävs genom att prata med dom.
Men en TV med stöd för internet vore en bra investering (typ Smart-TV standarden, men det finns fler) annars måste man ha en separat box/dator ihopkopplad med teven m.h.a. en hdmi-kabel.

Men hur funkar dettasen; stjäl TV-streamandet mycket bandbredd? "Buffrar" och så(?).
Hittar dessutom ingenstans vad detta skulle kosta mig... ser bara Tele2:s olika kanalpaket, inget vad denna HD-box man verkar måsta ha skulle kosta....

Skrivet av Gunmoses:

Kabel-tv kan leverera HD-kanaler idag och det finns många tv-apparater som stöder DVB-C (digitala sändningsstandarden för kabel-tv) och det bör i så fall fungera om din kabel-tv leverantör säljer en CA-modul som du kan sätta i tvn. Om du väljer IPTV från Tele2 där du har ditt bredband så kommer det med största sannolikhet att dra ner ditt bredband. Att tvn har ett nätverksuttag och att den kan anslutas till internet innebär inte automatiskt att den fungerar med IPTV.

Verkar vara lite skillnad i vad man ska välja för CA-modul...hittar olika, med priser mellan 400-700:-. Och hur vet man sen att den "stödjer" just min TV!?

Jäkla djungel.....

Permalänk
Rekordmedlem

Det intressantaste är väl att först kolla vilka kanaler du kan få via respektive system, glöm inte bort att du dessutom kanske kan ta emot boxer. De flesta moderna tvar kan utrustas med en dekoder, men iptv brukar kräva en egen box.
Kolla efter kanalerna först, bestämma sedan hur du gör med tekniken för den kan skilja lite och olika operatörer kan kräva olika dekodermoduler i tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Titta efter lite på denna sidan https://kabel.canaldigital.se/Utbud/Kabel-TV/Baspaketet-CSF/

Och verkar kosta 35:-/månad för att få basutbudet digitalt.
Dock C modul är ofta inbyggt i nya TV, så det bara är att stoppa i programkortet.
Det där får du kolla när du köper TV

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det intressantaste är väl att först kolla vilka kanaler du kan få via respektive system, glöm inte bort att du dessutom kanske kan ta emot boxer.

? hur då?
Har ju Canal Digital som leverantör i antenn-jacken i vårt hyreshus... (ursäkta ev okunskap). ?!

De två TV jag står och vacklar mellan är:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1180435

och

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177815

Permalänk
Medlem

Sen blir som sagt nästa huvudvärk att ta reda på vilken av dessa två TV som är kompatibel med vad/hur/varför.....*suck*...

Permalänk
Medlem

Boxer är marksänd digital-tv (stora master som sänder ut radiovågor) och då behöver man en DVB-T2 mottagare och en bordsantenn.

Kolla på olika leverantörers hemsidor (Boxer, Canal Digital) vilka kanalpaket dom erbjuder och vad det kostar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Boxer är marksänd digital-tv (stora master som sänder ut radiovågor) och då behöver man en DVB-T2 mottagare och en bordsantenn.

Kolla på olika leverantörers hemsidor (Boxer, Canal Digital) vilka kanalpaket dom erbjuder och vad det kostar dig.

Kan man via det få in bra HD-kanaler också alltså!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik0240:

Kan man via det få in bra HD-kanaler också alltså!?

Man kan få in HD-kanaler via Boxer dock tror jag att dom är hårdare komprimerade än det som levereras via kabel-tv eftersom det är andra förutsättningar men det har jag ingen källa på och jag ska inte gå in på dom tekniska aspekterna på det i det här inlägget. Får du kabel-tv till ett bra pris skulle jag ha föredragit det istället.