Tim Sweeney: Mycket kvar att hämta på grafikfronten

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Segas:

Fysik i spel idag är närmast pinsamt. Ta Battlefield 3 tex...en gigantisk Abraham eller T90...en liten vedod går stridsvagnen att tvärbromsa. Eller en lycktstolpe...eller en liten folkvagn.

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha, jo du har rätt, fysiken är inte ens okej idag
Mer fysik åt folket!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Lite deprimerande...
Självklart lägger Nvidia och Radeon inte lika stora pengar i utveckling som de kunde ha gjort, för det finns ingen syfte med utveckling. 99% av de stora spelen som släpps till PC är portade från konsoler, alltså är de grafiskt anpassade till konsolerna. Fram tills det att vi slopar konsolerna kommer vi aldrig ha användning för monsterdatorer till spelande, om man då inte nödvändigtvis kräver 100+ fps.
Finns ju undantag, vissa företag som lägger ner enorm tid på att porta spelen, spel som till exempel The Witcher 2, AC3 etc.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

PC kommer alltid leda marknaden, oavsett vad som sker vid sidan om.

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Utan konsoller skulle vi inte ha lika högkvalitativa spel. PC lider extremt av piratkopiering vilket gör att alla smarta spelföretag satsar på konsoll pga av att piratkopieringen är minimal jämnfört med PC.

Att vilja ha en konsoll död är som att säga "jag vill inte spela spel med hög kvalitet"

Ja du har säkert rätt, om man har samma definition på kvalitet som du har. Själv har jag svurit heligt och dyrt att aldrig mer köpa ett spel innan jag fulspelat det i minst en månad. Majoriteten av spelen i bokhyllan har jag spelat ett par timmar eller några dagar som bäst.

Aldrig mer.. så har man tänkt så många gånger och nästan varje gång man köper ett nytt spel ändå så blir man besviken på dessa amatörer till game designers som missar de mest enkla sakerna. Som exempelvis ett HUD interface med text i läsbar storlek. Vet inte hur många gånger man blivit blåst av dessa tomtar men spelbranschen som kollektiv har helt klart fått mer pengar än vad dom förtjänat.

När man sen tar en titt på vad det är för människor som sitter och designar spelen så får man det inte riktigt att gå ihop, dom verkar både intelligenta, erfarna och påhittiga. Så varför blir slutprodukten då så dålig? Måste bero på piratkopieringen va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Fysik i spel idag är närmast pinsamt. Ta Battlefield 3 tex...en gigantisk Abraham eller T90...en liten vedod går stridsvagnen att tvärbromsa. Eller en lycktstolpe...eller en liten folkvagn.

Skickades från m.sweclockers.com

Men många spel är, just spel Det är inte menat att vara similator.

Fysik i spel har alltid och kommer alltid att vara "pinsam" för att den ska vara det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Skalman:

Det vore ju kul med optimerade spel som verkligen maxade dagens datorer, och inte bara konsollportningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej nej, BF3 är optimerat för dagens hårdvara.
Sluta prata strunt nu!

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Men många spel är, just spel Det är inte menat att vara similator.

Fysik i spel har alltid och kommer alltid att vara "pinsam" för att den ska vara det.

Prova red faction guerilla. Där förstörs allt, och i mer realistisk mening jämför med bf3 där allt är likadant varje gång (alltså samma vägg ser likadan ut varje gång du skjutit en raket eller något på den) och en stolpe är inte fastmonterad i jordens kärna.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Att vilja ha en konsoll död är som att säga "jag vill inte spela spel med hög kvalitet"

Jag tror det är precis tvärt om...

Den typiska konsolspelaren är 15 år gammal och köper spel från sina favorit serier såsom Fifa, Halo eller CoD utan att ha en aning om hurvida spelet är bra eller inte. Spelföretagen kan mjölka ut spelen i princip hur mycket de vill och konsolspelaren fortsätter köpa samma spel år efter år.

Den typiska PC spelaren är 25 år gammal och köper ofta indie spel med nytänkande ideér och koncept. Försöker spelutvecklarna mjölka ut en genre t.ex. fantasy MMORPG spel så betalar PC spelaren helt enkelt inte vilket betyder att utvecklarna måste tänka om och tänka nytt.

Jag vet ju vilken av brancherna jag tror driver "hög kvalitet" mest!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne:

Ja du har säkert rätt, om man har samma definition på kvalitet som du har. Själv har jag svurit heligt och dyrt att aldrig mer köpa ett spel innan jag fulspelat det i minst en månad. Majoriteten av spelen i bokhyllan har jag spelat ett par timmar eller några dagar som bäst.

Aldrig mer.. så har man tänkt så många gånger och nästan varje gång man köper ett nytt spel ändå så blir man besviken på dessa amatörer till game designers som missar de mest enkla sakerna. Som exempelvis ett HUD interface med text i läsbar storlek. Vet inte hur många gånger man blivit blåst av dessa tomtar men spelbranschen som kollektiv har helt klart fått mer pengar än vad dom förtjänat.

När man sen tar en titt på vad det är för människor som sitter och designar spelen så får man det inte riktigt att gå ihop, dom verkar både intelligenta, erfarna och påhittiga. Så varför blir slutprodukten då så dålig? Måste bero på piratkopieringen va.

Bra skrivet. Finns så jävla mycket skitspel därute, till alla format.

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Jag vill se en värdig uppföljare till Quake Live. För mig duger det inte med realistiska, långsamma allmänt tröga shooters ala cod/bf3.
En snygg och snabb arena shooter med vettig spelmekanik... Det är vad PC-plattformen behöver och inget som konsolerna kan konkurrera med.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ja, jag har tröttnat rejält på att mycket görs för konsoller och sedan portas till PC utan att ens göra ett riktigt försök till att göra det bra och ordentligt.

Detta visar ju på hur hårt piratkopieringen av datorspel påverkar industrin när stora speltillverkare inte vill satsa på PC utan riktar in sig på konsolerna, trots att det finns en eller flera datorer i varje hem, men konsoller är mycket mer ovanligt. Säg att det finns en konsol i kanske 1/5 del av alla hushåll med speldatorer, men ändå tjänar de mer på konsolerna för att piratkopierandet för PC är så utbrett.

Skulle alla betala för sina spel skulle det förmodligen finnas fler titlar till PC, mycket bättre optimerade och anpassade och dessutom till lägre priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Intervju-länken fungerar inte här för mig, öppnar bara en ny flik i Chrome!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Blir alltid sjukt besviken av att se diverse techdemos då jag vet att vi ligger så långt bak så det inte finns.

För några år sedan fick man se Crysis och var så sjukt imponerad, o när det kom så ja då såg det ut som utlovat och ingen dator klarade av att maxa det. Nu är det mer eller mindre tvärtom, vad ska jag med en Unrealtech demo till när inte ett enda spel dom närmsta åren kommer att hamna i närheten?
De möjligheter som finns kan vi lägga åt sidan då vi alla vet varför det handikappas.

Minns Crysis, Half Life 2, Unreal etc med sina grafiska framsteg, och sen WHAM inte något på flera år, förutom en något sånär uppfriskande fläkt från Frostbite. Men vad hände? Känns som att det var evigheter sen man satt o dreglade åt nästa generations gameplay, grafik eller fysikmotor.

Samtidigt som man då antar att fokus istället har lagts på gameplay har upplevelserna istället strömlinjeformats och spelen plockats isär för att säljas styckvis och repeteras i oändliga uppföljare. 2012 var ett skammens år, speciellt som PC-spelare, och jag hoppas att jag gnäller om detta en sista gång. Men jag får skylla mig själv som har gått på den dumma marknadsföringen..men "aldrig mer" som någon vis person sa ovan.
Hitman Absolution, Far Cry 3, Crysis 2, Ass Creed 3, Syndicate är dom ständiga missarna.

Xcom, Black Mesa, Natural Selection 2 och Batman Arkham City (ni är förlåtna för DX11 krabbet) är däremot lysande exempel på hur man gör bra spel.

Dom som säger att konsoller på något sätt främjar kvalitén har ingen realistisk koll på läget, utan har nog missat på vilket sätt en öppen plattform faktiskt främjar kvalité istället för att stjälpa den.
Förhoppningsvis min sista rant om gaming på ett bra tag, lönar sig knappast att gnälla på ett forum, men jag sätter stor tilltro till framtiden genom crowdfunding och kickstarter.

Kan Wasteland och Star Citizen visa att man faktiskt kan ta dom som spelar på allvar? Utan att behöva förändra och tillämpa allting så att alla alltid ska förstå allting som alltid, precis alltid alltid, syns på skärmen utan någon som helst risk att minsta lilla detalj ska gå förbi?

Vad hände med att upptäcka själv? Eller är det då man är "hardcore pc gaming master race" för att man inte vill ha precis allt serverat genom att trycka på X?

Permalänk

Det är väl ingen nyhet det här precis. Att konsoler håller oss tillbaka är och har varit ett uppenbart faktum ganska länge nu.

Permalänk
Medlem

Lite intressant med "tomt ögon godis" när spel är först och främst ett visuellt medium och den överhängande majoriteten utav all informationen spelet ger spelaren vilken denne måste förhålla sig sker via det mänskliga ögat. Att kvaliteten på denna faktor som är själva grundbulten och en sådan stor del utav det spelaren förhåller sig till bara skulle vara utfyllnad eller rentav irrelevant som en del muppar som vill framstå som "konstnärliga" vill påstå är i det närmaste skrattretande.

Permalänk

Läser igenom och ser att många verkar klaga och skylla på att dom inte vill satsa på PC eller portar dåligt för att piratkopieringen är hög.

Men den är väl lika hög på 360, den är ju extremt piratvänlig?

Det ja tycker vänder på allt är online tjänster.

Tex, Steam, du får cloud sync achievements hej och hå, samma med Konsollernas principer (xbox livet).
Sånt gillar ja, och sånt tvingar ofta än att köpa spelet för att kunna utnyttja allt, speciellt i Steam då.

Så för mig tycker ja det bara är att göra PC spel som är bundna till Steam eller nåt och kräver online för att kunna göra allt.
För ingen i dagens läge som spelar sitter offline, förutom möjligen i vissa situationer.

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Utan konsoller skulle vi inte ha lika högkvalitativa spel. PC lider extremt av piratkopiering vilket gör att alla smarta spelföretag satsar på konsoll pga av att piratkopieringen är minimal jämnfört med PC.

Att vilja ha en konsoll död är som att säga "jag vill inte spela spel med hög kvalitet"

Skrivet av aMp:

Ja, jag har tröttnat rejält på att mycket görs för konsoller och sedan portas till PC utan att ens göra ett riktigt försök till att göra det bra och ordentligt.

Detta visar ju på hur hårt piratkopieringen av datorspel påverkar industrin när stora speltillverkare inte vill satsa på PC utan riktar in sig på konsolerna, trots att det finns en eller flera datorer i varje hem, men konsoller är mycket mer ovanligt. Säg att det finns en konsol i kanske 1/5 del av alla hushåll med speldatorer, men ändå tjänar de mer på konsolerna för att piratkopierandet för PC är så utbrett.

Skulle alla betala för sina spel skulle det förmodligen finnas fler titlar till PC, mycket bättre optimerade och anpassade och dessutom till lägre priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Bullshit
http://www.sweclockers.com/nyhet/15726-ea-games-drog-in-mer-p...

Permalänk
Medlem

ALLT är konsolernas fel!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

FY F-N för konsoller...

Efter att ha spelat assassin's creed ett tag på pc med mitt 5570 (skit grafikkort) bestämde jag mig för att köpa ett till ps3. Jag blev så jävla besviken... Ingen kantutjämning och man får springa runt i typ 25 fps, mycket sämre än min pc, som knappast ens är lämpad för gaming. Ett bevis på hur utdaterade dessa förbannade konsoller är....

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Det vore ju kul med optimerade spel som verkligen maxade dagens datorer, och inte bara konsollportningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle de optimerat så gott de kunde för PC så skulle ett spel som BF3 funka grymt bra på Ultra-läge även med väldigt billiga delar.
Tänk dig då t.ex AMD FX 8xxx/Intel i5/i7 + AMD 7970/680/690 skulle funka på det. Åhh men vi får nog drömma på
ett ganska långt tag till innan det händer något sådant

Permalänk

Är inte BF3 typ PC inriktat, tänker är väl där som satsar?
Borde inte den vara optimerad?

(har inte kört spelet, så talar bara uifrån hur det ser ut från min synvinkel)

Permalänk
Medlem

Såg att flera skrev att story osv är viktigare än grafik. Grejen är att en bra story kostar 0,inget medans bra grafik kostar. Det betyder inte att bra grafik inte är viktigt men det finns inga pengar att lägga på en "bra story" därför en bra story kostar inget. Det behöver en smart person som tänker över natten och det kan man inte ta betalt för eller?

Permalänk

Tror mer bra story är som tex.

Tänk dig Zelda Ocarina of Time (om du kört), super bra spel än idag, men grafiken där är kass (var bra på den tiden dock), men spelet är fortfarande bra, och det är för storyn.

Men vissa storys behöver Bättre Grafik.

Tex om BF3 skulle se ut som ur 2000 talet, skulle det inte fungera med va dom försöker uppnå på miljön.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knuckles:

Utan konsoller skulle vi inte ha lika högkvalitativa spel. PC lider extremt av piratkopiering vilket gör att alla smarta spelföretag satsar på konsoll pga av att piratkopieringen är minimal jämnfört med PC.

Att vilja ha en konsoll död är som att säga "jag vill inte spela spel med hög kvalitet"

Och vart har du fått den faktan ifrån? Dagens spel är extremt svåra att få i pirat version...tro mig jag vet! Ytterst få som piratar då steam finns så enekelt att köpa spel via det

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Ryssarna håller tillbaka världen

Varför då?

Permalänk
Medlem

Kan det inte bli lag på att man endast får göra exklusiva spel Nä, men jag är trogen Nintendo-fan och kommer köpa Nintendo då jag älskar deras egna spel. Det exklusiva med PC är väl egentligen att grafiken borde vara så mycket bättre än konsol-spelen. Tycker det är synd att man hela tiden måste satsa på multiplattform. Tycker dock idag det finns för mycket spel, man hinner ju inte spela allt man vill spela. Det som är synd är att spelen till PC får sämre gameplay och sämre kontroll. Jag spelar nästan alltid idag med min Xbox-kontroll på PC:n. Skyrim för övrigt var för mig omöjligt att spela med mus och tangentbord. Synd att det blir sån "kulturkrock" när man portar spel till PC, det går helt enkelt inte alltid ihop. Jag kommer köra Wii U och PC, för mig den bästa kombinationen om man vill får ett exklusivt och bra utbud.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Utan konsoller skulle vi inte ha lika högkvalitativa spel. PC lider extremt av piratkopiering vilket gör att alla smarta spelföretag satsar på konsoll pga av att piratkopieringen är minimal jämnfört med PC.

Lustigt, är det därför man oftast ser att konsollversionerna på nya spel släpps före Pc-versionen på piratscenen för nedladdning menar du?

Eller tänkte du bara inte till nu?

Permalänk
Medlem

Det är inte "bullshit". Det är sant. Det satsas mer på att anpassa spel till konsoller än till PC. Sedan att EA drog in mer pengar på PC har ju inte ned den saken att göra?

Det finns många mer fler speldatorer än konsoller = större marknad.

De har ju nu sitt program Origon där man kan lösa in många spel vilket kan vara en förklaring, och sedan den största är väl BF3 som var speltiden av 2012 och som många inte piratkopierat då man måste ha äkta för att spela online, och det är ju knappast ett spel man köper för single-player. Det är just online-spel som man inte kan ladda ner och spela som är de som säljer bäst av en anledning.

Tänkte om, tänk rätt med saker som faktiskt har med varandra att göra. Suck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

egna tankar

Skrivet av Esseboy:

Och vart har du fått den faktan ifrån? Dagens spel är extremt svåra att få i pirat version...tro mig jag vet! Ytterst få som piratar då steam finns så enekelt att köpa spel via det

jag skulle till och med gå så långt att säga att det är enklare idag att pirat kopiera konsoler med en bra aning också. kan du kracka din konsol är det bara att rippa allt du ser. då det är konsolen i sig själv som checkar spelen och inte spelen själva som autentiserar som på pc marknaden. själv ser jag inte hur folk har råd med konsol spel se på assasins creed 3 och farcry 3 på en konsol kostar tillsammans 1200kr men på steam går priset till 700kr sammanlagt under rean som var. och steam har alltid rea!. köp 10 spel på steam emot gamestop så har du ett graffe kort som spelar alla spel på hige idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Lite deprimerande...
Självklart lägger Nvidia och Radeon inte lika stora pengar i utveckling som de kunde ha gjort, för det finns ingen syfte med utveckling. 99% av de stora spelen som släpps till PC är portade från konsoler, alltså är de grafiskt anpassade till konsolerna. Fram tills det att vi slopar konsolerna kommer vi aldrig ha användning för monsterdatorer till spelande, om man då inte nödvändigtvis kräver 100+ fps.
Finns ju undantag, vissa företag som lägger ner enorm tid på att porta spelen, spel som till exempel The Witcher 2, AC3 etc.

Om jag inte misstar mig så är Witcher 2 ett PC-spel som man sedan har portat till Xbox?

//CDproject fanboy out!

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin