Tim Sweeney: Mycket kvar att hämta på grafikfronten

Permalänk
Melding Plague

Tim Sweeney: Mycket kvar att hämta på grafikfronten

Kraftfullare grafikhårdvara ger inte bara tomt ögongodis utan även nya spelmekaniska möjligheter. Det uppger Epic Games grundare och mästerkodare Tim Sweeney i en intervju.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det vore ju kul med optimerade spel som verkligen maxade dagens datorer, och inte bara konsollportningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ja, det hoppas jag verkligen.

Permalänk
Entusiast

Nice!

Men är det bara jag som verkligen tänker på fysiken i spel?
Jag kommer ihåg att jag störde mig på Halo: CE's fysik när jag blev introducerad till spelvärlden som liten och sen när jag köpte Halo 2 så blev jag jätteglad att kropparna faktiskt kunde flyga omkring och reagera mer realistiskt med omgivningen och inte bara lägga sig platt på marken på ett speciellt sätt.

Fysiken är väl okej idag men jag skulle gärna se uppgraderingar av det i nya spelmotorer!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ja, den förstörbara terrängen i nya Red Faction var ju skitkul, istället för att ställa sig i ett hörn när fienderna kom springande så tog jag min slägga och slog igenom golvet så jag ramlade ner våningen under och på sätt kunde fly, när fienderna kom springande över bron så sköt jag en missil på bron så den brakade samman.

Btw, lite sagan om ringen inspirerad video? Väldigt likt herr Sauron, dessutom var det skandinaviska runristningar på pelarna.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk

Om dom jädrans konsollerna kunde gå och dra något gammalt över sig så skulle vi kunna se stora framsteg.

Visa signatur

Intel core i7 3770k(4,3ghz)--corsair hydro h80i--msi geforce gtx 680 2gb--asus sabertooth Z77--Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP--corsair HX850--nzxt switch 810--nzxt sentry 2--steelseries 6gv2--razer mamba 2012--razer kabuto--razer megalodon 7.1--philips "22" LED TN--1TB samsung HDD--ocz agility 3 60GB bootdrive

Permalänk

bara jag som fick lite wrath of the lich king rip of varning på denna...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
99:e percentilen

Är det bara jag som tycker alla spel borde portas från konsol och renderas i 720p på PC?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Det blir nog ingen ny era i grafiken vad gäller fysik och ljussättning för än dem börjar trycka ut nya generationens konsoller.
Det ligger tyvärr inte i de stora utvecklarnas intresse att lägga pengar på optimering för PC, än mindre spel bara för PC.

Permalänk
Avstängd

Skrota Konsoler o Optimera bara för PC.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Ja, MÖJLIGHETERNA finns ju där, men sålänge konsoler med stenåldersteknik dominerar marknaden och en total ovilja till anpassade grafikmotorer för PC-versionerna råder hos spelutvecklarna får vi nöja oss med grafik som inte håller måttet. Det enda vi kan hoppas på är att nästa generations konsoler är kraftfullare än vad som det går rykten om. Annars har ju dagens PC-grafik redan gått ikapp och förbi morgondagens konsoler, vilket är väldigt tråkigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast

Jag gillar faktiskt att spelen är så efter hårdvaran på ett sätt, 120 fps på ultra är grymt najs.

Dock ger det inte spelutvecklarna rätt att göra värdelösa konsolportningar

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Är det bara jag som tycker alla spel borde portas från konsol och renderas i 720p på PC?

Teh FPS boost...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Problemet har väl aldrig varit tekniken i sig, den utvecklas i ett stadigt tempo. Snarare är det ekonomin som blir allt knepigare att få ihop. Ju mer detaljerad och storslagen grafik som ska skapas, ju fler utvecklingstimmar går det åt för företagen och tid är som bekant lika med pengar. Om man slänger iväg 300 miljoner dollar på en AAA-titel tar man som företag en stor risk att man inte får tillbaka sin investering vilket ofta leder till att man använder beprövade kort som uppföljare till framgångsrika spel och återanvändning av spelmotorer.

Att satsa på många plattformar och optimera för minsta gemensamma nämnaren är helt enkelt ett sätt att sprida riskerna och maximera vinsten, det lär knappast ändras den närmaste tiden som jag ser det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blargmode:

Jag gillar faktiskt att spelen är så efter hårdvaran på ett sätt, 120 fps på ultra är grymt najs.

Dock ger det inte spelutvecklarna rätt att göra värdelösa konsolportningar

Dock så är ett flertal spel väldigt dåligt optimerade för PC i och med att det är konsollportar så då får man varken bra grafik eller höga antal FPS...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tycker inte att han skall uttala sig, när epic games företagside är att släppa tråkig repetitiv och uttjatad gameplay bara för att släppa en ny spelmotor att tjäna pengar på.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Ryssarna håller tillbaka världen

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sgt. Stinger:

Tycker inte att han skall uttala sig, när epic games företagside är att släppa tråkig repetitiv och uttjatad gameplay bara för att släppa en ny spelmotor att tjäna pengar på.

Spelmotorn är ju till för att kunna gör bättre nyare spel, tex man kan ju inte köra med quake motorn i 100 år även fast alla spel rullar på hur bra som helst.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Men grafiken gör ju inte spel!
Jag vill absolut inte ha något bra grafik alls när jag spelar mina spel då jag bara bryr mig om storyn och känslan.
Grafiken påverkar ju inget av detta
/sarcasm

I en värld där konsoller styr och dessutom nu mobiler och surfplattor så ser det inte allt för ljust för PC och dess grafik.
Var ju inte många släpp 2012 som hade helt problem fria släpp utan behövde uppdateringar och 0day patches.

Permalänk
Entusiast

Jag vill se ray tracing på allt och realtids VOF-simulering på alla fluider.

Edit: Fast det vore ju trevligt om fler tillverkare slutade med grafikonanin och fokuserade på roliga spel istället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Så kommer UE4 supporta AA, för som ja fattar det gör inte UE3 det, och man måste köra med fula hack som ofta funkar lite som det gör;S

Permalänk
Medlem

Spel med välanvänd Tessellation: 0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Nice!

Men är det bara jag som verkligen tänker på fysiken i spel?
Jag kommer ihåg att jag störde mig på Halo: CE's fysik när jag blev introducerad till spelvärlden som liten och sen när jag köpte Halo 2 så blev jag jätteglad att kropparna faktiskt kunde flyga omkring och reagera mer realistiskt med omgivningen och inte bara lägga sig platt på marken på ett speciellt sätt.

Fysiken är väl okej idag men jag skulle gärna se uppgraderingar av det i nya spelmotorer!

Fysik i spel idag är närmast pinsamt. Ta Battlefield 3 tex...en gigantisk Abraham eller T90...en liten vedod går stridsvagnen att tvärbromsa. Eller en lycktstolpe...eller en liten folkvagn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kapten självklar sprider sina kunskaper

Permalänk
Medlem

Kolla på Mafia 2, det spelet är så underbart att köra runt i, och det för att de inte bara slängt på så många effekter som möjligt utan för att de blandat rätt grafik, med allt annat som gör ett bra spel.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av TMO KOTOR:

Problemet har väl aldrig varit tekniken i sig, den utvecklas i ett stadigt tempo. Snarare är det ekonomin som blir allt knepigare att få ihop. Ju mer detaljerad och storslagen grafik som ska skapas, ju fler utvecklingstimmar går det åt för företagen och tid är som bekant lika med pengar. Om man slänger iväg 300 miljoner dollar på en AAA-titel tar man som företag en stor risk att man inte får tillbaka sin investering vilket ofta leder till att man använder beprövade kort som uppföljare till framgångsrika spel och återanvändning av spelmotorer.

Att satsa på många plattformar och optimera för minsta gemensamma nämnaren är helt enkelt ett sätt att sprida riskerna och maximera vinsten, det lär knappast ändras den närmaste tiden som jag ser det.

Problemet är att utvecklingen stannar upp om man hela tiden satsar på säkra kort.
Man måste ta en risk för att kunna utvecklas.
Hur skulle världen se ut idag om ingen tog några risker igår?

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ctrl-alt-delete, then! Kill the console process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Ctrl-alt-delete, then! Kill the console process.

Utan konsoller skulle vi inte ha lika högkvalitativa spel. PC lider extremt av piratkopiering vilket gör att alla smarta spelföretag satsar på konsoll pga av att piratkopieringen är minimal jämnfört med PC.

Att vilja ha en konsoll död är som att säga "jag vill inte spela spel med hög kvalitet"

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Meeh. Ja... Visst... Konsollerna måste ju dö snarast möjligt...

Jag vill se fler nya tekniker i stil med tesselering för att höja antaler polygoner osv.
Jag vill att de där vapor ware-människorna från australien (?) som vill söka fram varje pixel ska lansera något så att man kan se om det är vettigt i praktiken eller inte.

Men det kanske kommer när dagens konsoller har dött. Vi får hålla tummarna.

Skrivet av HurMycket:

Är det bara jag som tycker alla spel borde portas från konsol och renderas i 720p på PC?

Jag håller med! Ingen jävla kantujämning heller! Och ljussättningen får gärna vara statisk och fysik är överskattat.

Visa signatur

En potatis