Windows 8 defragmenterar SSD

Permalänk
Medlem

Windows 8 defragmenterar SSD

Upptäckte precis att Windows 8 höll på att defragmentera min SSD när den körde Automatic Maintainance. Den kör allså en helt vanlig HD-defrag med reallocation pass 1 - 9 och allt vad det är. När jag googlade så verkade det som en del andra har märkt det också http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_cp-performance/windows-8-automatic-maintenance-defragments-my-ssd/ac52d21c-a6c9-48de-9f22-27af6d23cf00?page=1

Det är alltså en bug! Kör man defrag and optimization manuellt så sker bara optimization, dvs enbart Trim-kommandon skickas till SSD:n. Där är det OK, men om man har inställningen att det här ska ske automatiskt så blir det alltså inte så lyckat när Automatic Maintainance hoppar igång! Slå alltså av den automatiska optimization och kör manuellt till det här är fixat är mitt råd. Det ör iofs möjligt att det bara drabbar vissa system...

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem

tack för upplysningen, bra att veta!

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Inaktiv

Ursäkta att öppna en gammal tråd men hur exakt kollar jag detta, har jag missat något?

Jag är helt säker på att när jag körde Win7 och köpte min SSD så gick jag igenom alla guider med att stänga av växlingsfil osv, allt man ska göra när man kör med SSD. Men nu när jag uppgraderat till Win8 så märker jag efter någon månad att allt verkar har återställts. Ska inte Win8 (och 7) automatiskt känna av att man kör på SSD och anpassa inställningarna därefter?

Går jag till "åtgärdscenter" och kollar underhåll så kan jag endast stoppa eller köra, men får ingen mer information än "Underhåll pågår" eller om det inte pågår. Går det att se lite mer vad för typ av underhåll som utförs?

Startar jag defrag manuellt så ser jag följande:

Vilket då får mig att anta att defragmentering är igång och har körts regelbundet sedan jag installerad Win8.
Men läser jag här: http://www.tweakhound.com/2012/11/14/windows-8-ssd-settings-e... så menas det att en defragmentering inte körs på SSD, utan endast en optimisiering. Hur kollar jag vad som egentligen körs?

Kollar jag även i registret enligt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Prefetcher , så är min på (3), men bör vara avstängd när man har SSD?

Nästa sak är när jag kollar min växlingsfil, så ser det ut som nedan:

Så vad händer när man uppgraderar från Win 7 till Win 8 (uppgradering, alla filer och program är kvar) nstallerar Win8? Nollställs alla inställningar för hur diskar hanteras? Någon annan som kan kolla sin installation? Känns ju helt fel då defragmentering osv sliter och slöar ner disken?

Därtill har jag haft problem med Intels SSD mjukvara sedan uppgradering till Win8, kanske därför den inte fungerar som den ska?

Permalänk
Medlem

Windows 8 defragmenterar inte SSDn. Den skickar ut TRIM kommandon.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2