Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Bästa flöde och placering av fläktar?

Hej på er Sweclockare!

Har nyligen köpt ett Fractal Design R4 som jag är riktigt nöjd med. Men jag har funderat lite över det här med fläktplacerigar och luftflöde i chassit. Min setup nu ser ut som så att jag har tagit bort originalfläkten i fronten (140mm) och satt dit 2st 120mm fläktar som suger in luft. I bakkanten har jag originalfläkten (140mm) som utblås. Värt att notera också är att jag har en Noctua NH-U12P SE2 processorkylare som är riktad så att den tar in luft från högra sidan och blåser ut på vänster sida.

Tack vare att jag tog bort originalfläkten fram så har jag den över och vet inte om jag ska använda den. Funderar på att sätta den som sidofläkt, men då känns det som att övertrycket blir för stort och att den kanske "förstör" luftfströmmen i datorn. Möjligtvis sätta den i botten?

Ska kanske köpa två fläktar till, antingen 120mm eller 140mm beroende på vilket som lämpar sig bäst.

Så för att sammanfatta, hur skulle ni använda mina nuvarande fläktar (2x 120mm och 2x 140mm) för bästa flöde och kylning? Samt hur skulle ni ni göra om ni fick två fläktar till (antingen 120mm eller 140mm, ni väljer)? Hur skulle ni sedan vinkla processorfläkten?

Önskemål: Svalare grafikkort, möjligtvis inte allt för högljutt.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem

Alltid övertryck, mao fler in än ut (då kommer till-luften via fläktar och filter motför varenda springa i lådan=ofiltrerat)
Till-lufts fläktar skall sitta längs ned och utblåsen högst upp, med fördel i taket, allt för att utnyttja den naturliga värme konvektionen.

Ju fler fläktar desto bättre, det gör att du kan ned farten på dem och få en tystare låda, jag har 9 chassiefläktar plus 2 på cpu och det som hörs är alla hdd's..

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”