Hjälp mig som inte är så akademisk med CSN och hur det fungerar

Permalänk
Medlem

Hjälp mig som inte är så akademisk med CSN och hur det fungerar

Hej!

Jag är egentligen ute efter att hjälpa någon jag håller kär.

Det är såhär:
Personen i fråga har läst ett tekniskt basår och fått ihop 37,5 poäng på två terminer(Mao inte klarat alla kurser) och jobbade därefter i 1,5 år.
Nu har personen kommit in på ett annat program(det hon läste basåret till var inte rätt utbildning för henne) och skall söka studielån via CSN.
Efter samtal med de på CSN idag så hävdar de att de inte räknar basårspoängen lika högt som andra poäng och hon kommer därför förmodligen att bli nekad CSN under 75% av terminen.

Det jag undrar då är:
- Stämmer detta?
- Om hon inte får själva "låndelen" kan hon fortfarande få bidragsdelen? och hur mycket är den i sådana fall?
- Om man studerar på heltid när har man då nått 75%?

Jag är evigt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta, jag har försökt söka på csns egna sida och googlat en del men jag är alldeles för oerfaren när det kommer till högskola för att kunna reda ut detta.

Ni pojkar som hänger här är dock välutbildade människor, så snälla hjälp ett armt träsktroll.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket jag kan bidra med, men tog hon lån och bidrag eller enbart bidrag när hon pluggade basåret?
Om lån, har hon betalat tillbaka det?
Läste hon heltid full fart eller någon annan kombination?

Jag vet att man har olika för tex komvux och universitet/högskola när det gäller antal veckor som man får betalt för, kan det vara något sådant som CSN menar?

En full termin på heltid är 30 poäng, 75% innebär alltså 22,5p. Varje vecka är värd 1,5p.

Din kompis kan alltid logga in på sina sidor på CSN och kolla exakt hur det ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vet inte hur mycket jag kan bidra med, men tog hon lån och bidrag eller enbart bidrag när hon pluggade basåret?
Om lån, har hon betalat tillbaka det?
Läste hon heltid full fart eller någon annan kombination?

Jag vet att man har olika för tex komvux och universitet/högskola när det gäller antal veckor som man får betalt för, kan det vara något sådant som CSN menar?

En full termin på heltid är 30 poäng, 75% innebär alltså 22,5p. Varje vecka är värd 1,5p.

Din kompis kan alltid logga in på sina sidor på CSN och kolla exakt hur det ligger till.

Tack för ditt svar!

Hon tog lån och bidrag och studerade heltid full fart på basåret.
Hon har betalt enligt den betalningsplan som csn gav henne. Det är mao inte slutbetalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Tack för ditt svar!

Hon tog lån och bidrag och studerade heltid full fart på basåret.
Hon har betalt enligt den betalningsplan som csn gav henne. Det är mao inte slutbetalt.

Jag kan inte förstå varför hon skulle nekas till heltid CSN bidrag och lån om hon ändå skött sin återbetalning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Jag kan inte förstå varför hon skulle nekas till heltid CSN bidrag och lån om hon ändå skött sin återbetalning...

CSN säger att det är för att hon inte klarade tillräckligt många poäng på basåret. Jag tycker det låter helt galet, det var därför jag vände mig hit.

Permalänk
Medlem

Avbröt hon studierna eller körde hon två fulla terminer men kuggade? För om hon pluggat och avbrytit kan hon, om hon kan bevisa att hon uppnåt studieresultat till avbrottet, bli berättigad studiemedel.

http://www.csn.se/utomlands/krav/studieresultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Avbröt hon studierna eller körde hon två fulla terminer men kuggade? För om hon pluggat och avbrytit kan hon, om hon kan bevisa att hon uppnåt studieresultat till avbrottet, bli berättigad studiemedel.

http://www.csn.se/utomlands/krav/studieresultat

Hon Körde två fulla terminer.

Om det nu är så att poängen från det förra inte räcker till, kan hon ta del av bidragsdelen då eller ska hon klara sig på vatten och bröd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Hon Körde två fulla terminer.

Om det nu är så att poängen från det förra inte räcker till, kan hon ta del av bidragsdelen då eller ska hon klara sig på vatten och bröd?

Får hon inte rätt till studiestöd blir det varken bidrag eller lån, nån får dock rätta mig här.

Permalänk

Förr i tiden fungerade snyfthistorier till CSN väldigt bra, men jag har hört att de ska ha blivit strängare på detta och kräver intyg. Med snyfthistorier så att man skyller sitt studieresultat på något.

Angående ersätta poängen så går det på csn sida läsa följande:
Om du hade studiemedel för högskolestudier i 40 heltidsveckor under förra läsåret, är kravet 45 högskolepoäng (hp). Klarade du 35 hp under förra läsåret och därefter ytterligare 10 hp till vecka 45, kan du tidigast få studiemedel från vecka 46.

Du behöver inte läsa in poäng som du saknar från samma kurser du läst tidigare, utan du kan ta poäng från andra högskolekurser.

http://www.csn.se/hogskola/aktuellt/1.7563
Men det bästa är att ringa och prata med CSN om saken för att vara på den säkra sidan.

Hade jag varit i TS väns sists så hade jag sett till att fixat basåret av flera anledningar, som att man lätt kan komma i en ny sits där man har för låga resultat och inte får studiemedel igen. Förutom detta tillhör naturvetenskapliga programmet allmänbildningen och det är inte något märkvärdigt att läsa in om man gör på rätt sätt. Med rätt sätt menar jag att man fixar en drös med gamla tentor och lösningsförslag och lär sig dessa utantill och när man har gjort detta så har man i princip femman i handen.

*edit*
CSN verkar ha tagit bort regeln där de räknade på alla ens högskolepoäng och enbart använder senaste period.. För några år sedan kunde man om man ej uppfyllde 75% av senaste terminen ta med föregående terminer i beräkningarna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Kan hon inte bara tenta av nån del så hon får ihop sina poäng? Finns skämtkurser på distans att göra annars, typ Matte A 6 hp.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Kan hon inte bara tenta av nån del så hon får ihop sina poäng? Finns skämtkurser på distans att göra annars, typ Matte A 6 hp.

Jo, så fort hon klarat av 75 % av en heltidstermin(räknat på hennes andra termin), dvs. 22.5 HP har hon åter rätt till studiemedel. Det hjälper kanske dock inte den nuvarande situationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av badcash:

Jo, så fort hon klarat av 75 % av en heltidstermin(räknat på hennes andra termin), dvs. 22.5 HP har hon åter rätt till studiemedel. Det hjälper kanske dock inte den nuvarande situationen.

Det hjälper om hon har nån omtenta hon kan skriva snart.

Är det inte ~63% som behövs första året, eller är det bara första terminen eller nått? Är nästan säker på att kravet är lägre i början.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Hm, när vi ändå håller på... En av kurserna jag läste förra året klarade jag inte. Jag klarade dock alla andra kurser så jag kom upp till de 75% som CSN kräver och fick därmed fullt CSN. Om jag läser och klarar av kursen nu istället, kommer den att räknas med som de 75% jag behöver klara för att få CSN i år, eller är den "låst" till förra året? Dvs. låt säga att jag klarar 74% av de kurser jag läser i år samt den kurs jag missade förra året (som tar mig över 75%), kommer jag att få CSN eller inte?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Random-person: Det är inte låst till förra året utan det räknas med i årets poäng.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Det hjälper om hon har nån omtenta hon kan skriva snart.

Är det inte ~63% som behövs första året, eller är det bara första terminen eller nått? Är nästan säker på att kravet är lägre i början.

Sant. Har hon dock inte någon omtenta får hon nog vänta ett tag. Även om om tentar av två småkurser så fort det bara går lär det dröja några veckor innan hon får pengar då VT 2013 först börjar om knappt två veckor och första tentorna dröjer ytterligare några veckor på det.

Rätt säker på att det enbart är första terminen som har lite mildare krav, därefter krävs 75 %.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toke:

Efter samtal med de på CSN idag så hävdar de att de inte räknar basårspoängen lika högt som andra poäng och hon kommer därför förmodligen att bli nekad CSN under 75% av terminen.

Detta tycker jag låter ytterst märkligt. Om det är studiemedelsberättigade studier så måste de väl ändå räkna de som övriga kurser? Annars känns det som att det kan uppkomma motsägelsefulla situationer och icke-linjära samband mellan studietid och poäng, vilket vore märkligt (vilket i sig inte är en anledning till att det inte kan vara så).

När du säger 37.5 poäng, vad menar du då? För rent tekniskt ger tekniskt basår inga högskolepoäng (HP), men antar att du menar att hon klarade 37.5/60 = 62.5% av de kurser hon skulle läsa (60 poäng = två heltidsterminer à 30 poäng).

Det som gäller för att bli beviljad fortsatt studiemedel är att få ihop 75% av de poäng som man har fått bidrag för under senaste studiemedelsperioden, så med "min" beräkning borde en godkänd 7.5 HP-kurs räcka för att nå detta, och då kunna börja få studiemedel igen. Hur lång tid det tar att få 7.5 HP inrapporterade beror t ex på hur examinationen går till (om tentor: när tentorna ligger, osv). Rent tekniskt skulle det kunna gå på så lite som 4 veckor, i praktiken snarare 8 veckor. När denna gräns väl nåtts så kan personen bli beviljad bidrag igen, fr o m den stund poängen trillade in.

Men om det är som du säger att de räknar med någon märklig intern tariff för basårspoäng så kanske fler poängs skulle krävas. Jag har ingen personlig erfarenhet av just basårspoäng (men CSN:s övriga regler har jag alltför stor erfarenhet av... ).

EDIT: Ah, med 37.5 poäng: menar ni då "gymnasiepoäng"? För då är det inte konstigt att de "räknar om". Ett helår med högskolestudier definieras som 60 HP, medan t ex en enstaka gymnasiekurs kan vara på 50/100/150 gymnasiepoäng. Om det är sådana poäng ni menar så kanske CSN har ett större case.

Däremot, om man ska tro Flashback (!!!) så ska just tekniskt basår o dyl vara undantagna från liknande regler: https://www.flashback.org/t221419p866 :

Citat:

Du har fått studiemedel 1 gång och måste klara av det åtagandet innan du kan få mer, i vissa fall så gör csn ingen prövning av tidigare resultat, men det är undantag. Och ett av undantagen är att CSN inte testar studieresultaten för högskolestudier om det ENDA du studerat med studiemedel innan var ett basår.

Säkrare källa än en anonym slumpmässig person på internet som säger något helt utan möjlighet till repressalier eller uppföljning kan man inte få!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.