Permalänk

Problem med IE -.-

Hej,
kan inte centrera min websida i IE, funkar bra med chrome och firefox. Kan någon hitta problemet, har provat flera olika sätt som jag hittade på internet.
Adress: http://serverbusy.org

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Har du testat att skriva:

margin: 0 auto;

istället för

margin-left:auto; margin-right:auto;

som du har på din #container nu?

Det kan vara så enkelt (Man vet aldrig med IE)

Permalänk
Medlem

Only one word to say, Uninstall.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Har du testat att skriva:

margin: 0 auto;

istället för

margin-left:auto; margin-right:auto;

som du har på din #container nu?

Det kan vara så enkelt (Man vet aldrig med IE)

Funkar inte

Skrivet av Ziggy_:

Only one word to say, Uninstall.

Är egentligen ett annat projekt jag håller på med som är baserat på samma kod som jag behöver fixa till, helt annan målgrupp

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Only one word to say, Uninstall.

Rätt så praktiskt för de som ska besöka hemsidan... "Please uninstall Internet Explorer to browse this page."

Permalänk
Medlem

Din sida saknar doctype-deklaration vilket orsakar IE 6-9 att emulera (bete sig som) IE 5.
Lägg till

<!doctype html>

som första rad i koden.

Permalänk
Skrivet av margnus1:

Din sida saknar doctype-deklaration vilket orsakar IE 6-9 att emulera (bete sig som) IE 5.
Lägg till

<!doctype html>

som första rad i koden.

Websidan blir centrerad, dock slutar google web fonts att fungera i IE.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Only one word to say, Uninstall.

Förutom att IE 10 RP är den snabbaste av webbläsarna på min dator! och ja jag har provat chrome och firefox....
Jag tycker man ska anpassa sej efter IE då den fortfarande är störst.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Förutom att IE 10 RP är den snabbaste av webbläsarna på min dator! och ja jag har provat chrome och firefox....
Jag tycker man ska anpassa sej efter IE då den fortfarande är störst.

Om man gör en hemsida är det klart den ska passa alla ^^

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Om man gör en hemsida är det klart den ska passa alla ^^

Menade mest Chrome och firefox som typ är galna med att säga att dom är bättre än IE...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grottsten:

Websidan blir centrerad, dock slutar google web fonts att fungera i IE.

Det ska inte hända, dubbelkolla att du använder google web fonts på rätt sätt (jag ser ingenstans du faktiskt inkluderar något typsnitt i din källkod). Ett annat tips är att fixa saker som bryter standarder, eftersom sånt orsakar webbläsare att göra som de vill.

Permalänk
Skrivet av margnus1:

Det ska inte hända, dubbelkolla att du använder google web fonts på rätt sätt (jag ser ingenstans du faktiskt inkluderar något typsnitt i din källkod). Ett annat tips är att fixa saker som bryter standarder, eftersom sånt orsakar webbläsare att göra som de vill.

Är egentligen på en annan hemsida som jag inte vill visa här, får kika på länkarna du skickade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av grottsten:

Är egentligen på en annan hemsida som jag inte vill visa här, får kika på länkarna du skickade.

Ja, du kan klistra godtycklig url i W3C validator för att hitta standardsbrott.
En annan sak jag hittade var den här StackOverflow-tråden om en bugg i Google Web Fonts som påverkade IE, men den påstods vara löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Menade mest Chrome och firefox som typ är galna med att säga att dom är bättre än IE...

Vilket dom är då de följer standarder.

Men IE börjar bli bättre på det från och med IE9. IE10 ser ännu bättre ut. Om vi har tur blir IE11 lika bra som Chrome och FF när det gäller att följa standarder.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Hur som helst för att svara på frågan:

Lägg till

#container { text-align: center; //IE hack } //Alla element i #container ska dock inte vara centrerade #container > * { text-align: left; } //alternativt om man hatar * p, img, div { text-align: left; }

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av margnus1:

Ja, du kan klistra godtycklig url i W3C validator för att hitta standardsbrott.
En annan sak jag hittade var den här StackOverflow-tråden om en bugg i Google Web Fonts som påverkade IE, men den påstods vara löst.

Validatorn kollar så att markup-en stämmer, den har ingen inverkan på hur olika webbläsare väljer att tolka den.

Skrivet av simon253:

Menade mest Chrome och firefox som typ är galna med att säga att dom är bättre än IE...

Det är jag också, och de flesta [webb]utvecklare är inte sena med att instämma.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Validatorn kollar så att markup-en stämmer, den har ingen inverkan på hur olika webbläsare väljer att tolka den.

Du har rätt, men om markupen är ogiltig så säger inte standarderna (med undantag för HTML5) hur webbläsare skall tolka den, och därmed är alla beteenden "korrekta" för felaktig markup.

Anledningen att jag nämnde Validator är att i sidan som han länkade, så har han glömt enhet på typsnittstorleken för rubriken i CSS, vilket orsakar IE i standards-läge att ignorera den. En koll med validator hade hjälpt att hitta och fixa det felet (och därmed kanske även andra fel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Förutom att IE 10 RP är den snabbaste av webbläsarna på min dator! och ja jag har provat chrome och firefox....
Jag tycker man ska anpassa sej efter IE då den fortfarande är störst.

jag brukade använda safari men nu använder jag chrome för jag tycker den är bättre. det är väll en smaksak ^^,

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Förutom att IE 10 RP är den snabbaste av webbläsarna på min dator! och ja jag har provat chrome och firefox....
Jag tycker man ska anpassa sej efter IE då den fortfarande är störst.

Den kanske är snabb, men den har värdelös säkerhet och det finns inte en enda utvecklare som gillar IE, för du måste lägga till massor med redundant kod för att få basal skit att funka på läsarn.