Microsoft ersätter MSN Messenger med Skype i mars

Permalänk
Skrivet av Njure:

Om du fortfarande har hotmail och msn är det hög tid att byta till gmail och skype.

Varför? Outlook, som det nu heter, är mil bättre än gMail och Skype är ju helt enkelt en ersättare till MSN/WLM, om jag inte tar helt fel har Skype redan flyttats över till WLM protokollet.

Jag tror inte detta kommer beröra folk flest så mycket som vissa menar. Det är mer en re-branding än något annat, ungefär som Zune Music till Xbox Music. Visst, de plockar bort Messenger som produkt (förutom i Kina?!), men protokollet lever kvar och används redan i bl.a. Windows 8/RT/Phone, Xbox etc.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

I Trillian kan man ansluta skype/MSN/ICQ/FB/mm.. Det går även att ansluta sin hotmail.
Vet dock inte så mycket om programmet.

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah:

I Trillian kan man ansluta skype/MSN/ICQ/FB/mm.. Det går även att ansluta sin hotmail.
Vet dock inte så mycket om programmet.

Krävs dock att man har Skype på och igång, Trillian typ funkar som proxy mellan programmen.

Överlag så suger detta, krävs mer eller mindre att man måste ha Skype installerat ><.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Krävs dock att man har Skype på och igång, Trillian typ funkar som proxy mellan programmen.

Överlag så suger detta, krävs mer eller mindre att man måste ha Skype installerat ><.

Ska testa programmet och se. Känns trevligt att kunna samla alla kontakter i ett program + få uppdateringar om mail. Sen är ju gränssnittet i Trillian tusen gånger bättre än Skypes (och mer formbart).
Får se hur det kommer funkar när MSN stänger ner. Mailen bör ju fortfarande gå att nå.

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Medlem

Instantbird tror jag skulle vara något för den som vill ha ett bra chatt program. Hanterar det mesta och använder sig av Mozilla Public License

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah:

Ska testa programmet och se. Känns trevligt att kunna samla alla kontakter i ett program + få uppdateringar om mail. Sen är ju gränssnittet i Trillian tusen gånger bättre än Skypes (och mer formbart).
Får se hur det kommer funkar när MSN stänger ner. Mailen bör ju fortfarande gå att nå.

Instämmer. Ger man alla inställningar i trillian lite tid kan man få det att bli helt klockrent.

Kommer testa lite att köra få msn kontot att funka med skype i trillian. Har aldrig provat detta innan då jag har haft skype separat av flera skäl.

Permalänk

Jag tycker detta är på tiden, MSN messenger är utdött. Skype 4.2 är mycket bättre även vid chattande, sedan att det är toppklass vid voip är väl huvudorsaken till att man använder det.

Enda saken jag finner dåligt är väl att ditt IP är väldigt lätt-tillgängligt för andra på din skype.

Permalänk
Medlem

R.I.P IM

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holypalaswe:

Enda saken jag finner dåligt är väl att ditt IP är väldigt lätt-tillgängligt för andra på din skype.

Men det är en följd av att de kör trafiken p2p eftersom det är en billigare lösning, än massa servrar och bandbredd

Permalänk
Medlem

Där går en epok i graven, eftersom de allra flesta IM-användare jag känner kör MSN (tyvärr).

Det blir att återgå till vanlig hederlig mail, fast det har jag iofs redan gjort i praktiken.

Mail > IM > telefon > video

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Påverkar inte mig direkt, har inte använt MSN messenger på cirka 5-6 år sedan det började bli bloatat, fult och allmänt värdelöst. Tycker att Skype är mycket smidigare även för chatt, både snyggare och lättare att överblicka och så är såklart röst-delen skitenkel. Varför ha flera tjänster när en gör allt bättre?

Permalänk
Avstängd

Bra, MSN Messenger suger ändå!
Så jävla stor, bulkig, vidrig, äcklig, bloatad, ful klient.

Tur att det finns andra klienter som Pidgin.

Permalänk
Avstängd

Synd att det inte finns tredje-parts Skype klienter.

Trist att Skype protokollet är proprietärt. Vore mycket bättre om dom använde öppna standarder som XMPP med libjingle som Google Talk, Facebook, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah:

Klart man ska klaga!
För ett fritt internet utan företag och regeringar som styr!

"There is not such thing as a free lunch"
Någon måste betala för kalaset med servrar o bandbredd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

"There is not such thing as a free lunch"
Någon måste betala för kalaset med servrar o bandbredd.

Skickades från m.sweclockers.com

Och sen är skype en bättre och mer välutvecklar applikation vilket i sig leder till att den blir mer lönsam eftersom att den lockar fler användare. Det är helt sant att någon måste faktiskt betala för allt och efter att Microsoft köpte skype så var det nog bara en tidsfråga innan detta hände.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Jag har nästan 800 animated icons i MSN :'( Även om jag inte använder MSN lika mycket som förr, gillar jag det bättre än andra prg. Gillade i tidigare versioner än 2009 att man kunde starta och stoppa cam'en utan att ringa upp.

R.I.P.

Permalänk
Medlem

Vad händer med hotmailen då? Jag har ju den till allt, försvinner den också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan man skicka mess med Skype?
Hm, är lite för gammal för detta antar jag. Använt MSN sedan tonåren och ICQ innan det.

Haha minns att man var stolt över att få ett så "lågt" nummer på ICQ (300.000 nånting) :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Vad händer med hotmailen då? Jag har ju den till allt, försvinner den också?

Hotmail, numera känd som Windows Live ser jag ingen anledning att det ska bort. MSN Messenger och Windows Live är 2 olika saker.
Så den kommer nog vara kvar!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Så länge de fixar ett vettigt gränssnitt för textchatt så ser jag inga problem med att gå över. Skype i nuvarande form är fullständigt värdelöst för den stora massa som inte vill sitta och använda VoIP jämt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Haha minns att man var stolt över att få ett så "lågt" nummer på ICQ (300.000 nånting) :).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har 912600 Funkar fortfarande.

Permalänk
Medlem

Jag har väntat på detta väldigt länge. Jag visste inte att det var så mycket hat mot Skype där ute i Sverige faktiskt.

För mig är Skype givet pga att jag gillar interfacet. Tycker det är väldigt lätt att navigera och inga problem alls att använda för IM.

Det som gjorde att det dog lite för mig med messenger är att "tabbarna" skulle han en fin animation varje gång man öppnade en grupp och det var 1 sekund som jag inte kände att jag hade lust att vänta. Jag hoppas att Microsoft löser dom problemen som ni andra verkar ha men för min del är detta en välsignelse.

För dom som kommer använder "messenger plus" till msn så har dom ju faktiskt stöd för Skype också om någon skulle vilja använda det.
Länk

Permalänk
Medlem

äntligen!! Skype är så mycket bättre än msn och nu slipper man folk som bara har msn och blir där med icke kontakt bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Vad händer med hotmailen då? Jag har ju den till allt, försvinner den också?

Outlook.com är nya namnet på hotmail. Du har kvar alla dina gamla adresser så länge du inte själv har valt att radera. Det som har hänt är nytt UI och bättre integration med Skydrive och Office web apps.

.

.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Synd att det inte finns tredje-parts Skype klienter.

Trist att Skype protokollet är proprietärt. Vore mycket bättre om dom använde öppna standarder som XMPP med libjingle som Google Talk, Facebook, etc.

Det är properitärt, dock så kan du anv. SkypeKit för att hacka ihop din egna applikation eller integrera i andra applikationer. Se https://developer.skype.com/public/skypekit

Visa signatur

Notera: Jag är Microsoft anställd och jobbar på Microsofts Skype Division.
HW: Cooler Master Cosmos II | ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K 3,2GHz | Sapphire Radeon 7970 3GB | Rip Jaws Z 32GB | OCZ Vertex 3 120GB x 2 | 4 x Samsung Spin Point 2TB | 1 x Samsung Spin Point 1TB

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Jag använder MSN, mest för att det va/är lätt att kryptera dina konverstioner. Men Skype kanske redan har bra/bättre kryptering.

All trafik över Skype är krypterad, för mer info se https://support.skype.com/en/faq/FA31/does-skype-use-encrypti...

Visa signatur

Notera: Jag är Microsoft anställd och jobbar på Microsofts Skype Division.
HW: Cooler Master Cosmos II | ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K 3,2GHz | Sapphire Radeon 7970 3GB | Rip Jaws Z 32GB | OCZ Vertex 3 120GB x 2 | 4 x Samsung Spin Point 2TB | 1 x Samsung Spin Point 1TB

Permalänk
Skrivet av pjotr0155:

Jag kommer att sakna MSN stort.
det beror på att jag har två MSN konton, ett privat med vänner och familj. Och sen ett med kollegor, samarbetspartners och liknande.
Med MSN kan man ha båda kontona aktiva viken har vart MSN's största fördel.
Migrerar jag nu till SKype, så kan jag bara ha det ena kontot online/aktivt. För att migrera ihop kontot privat med kontot arbete skulle vara idiotiskt.
Vet någon om man kan ha två Skypekonton online samtidigt på samma dator?
Kanske någon app? eller liknade??
Btw, det hade vart bättre att lägga ner Skype istället för MSN.

Om du anv. Windows och Skype for Desktop så kan du via kommandoraden starta en sekundär instance med start flaggan /secondary
T.ex som såhär för 64-bit:s "Windows C:\Program Files (x86)\Skype\Phone\Skype.exe" /secondary
Och för 32-bit:s Windows: "C:\Program Files\Skype\Phone\Skype.exe" /secondary

Detta kan givetvis strömlinjeformas med en till genväg där du anger /secondary för att helt slippa kommandoraden.

Visa signatur

Notera: Jag är Microsoft anställd och jobbar på Microsofts Skype Division.
HW: Cooler Master Cosmos II | ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K 3,2GHz | Sapphire Radeon 7970 3GB | Rip Jaws Z 32GB | OCZ Vertex 3 120GB x 2 | 4 x Samsung Spin Point 2TB | 1 x Samsung Spin Point 1TB

Permalänk
Medlem

IM delen i Skype tycker jag är smått förvirrande. Men i övrigt är skype riktigt bra.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Ja, det påverkar inte ICQ!

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Kan inte direkt säga att jag kommer sakna MSN - snackar bara med en person regelbundet där, och vi kan lika gärna prata via Steam.

Är ingen stor fan av Skypes UI dock, alldeles för mycket, för fel, och för konstigt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.