Uppgradera gammal dator som exploderade. Lite hjälp på traven...

Permalänk
Medlem

Uppgradera gammal dator som exploderade. Lite hjälp på traven...

Min dator exploderade i förrgår, eller nätagget exploderade men tar det som ursäkt att uppdatera min 4-5 år gamla dator till något dugligt för spel (wow/bf3/WiC och lite av varje)/photoshop samt framtidssäker för ett tag framöver (sånär som grafikkort). Vill ha möjlighet att överklocka i framtiden för att få processorn att leva ett år extra eller så, men inget som jag tycker är det mest spännande i världen. Är inte så haj på det där med datordelar, men har satt ihop följande kitt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2806505/lite-datordelar

Lagringshårddiskar har jag. CD-läsare känns jävligt 2010

Det jag undrar mest över är moderkort och nätagg som jag verkligen inte kan halv sju om.

Grafikkort ska jag använda mitt gamla xfx hd 5770 ett tag till... behöver pengar på annat håll också, hade inte direkt planerat att datorn skulle pajja.

budgeten är ungefärlig, någon hundralapp eller 3 åt något håll gör varken till eller från, bara jag får bra grejjer som håller, men att rekomendera ett moderkort för 2000 gör mig inte lyckligare, även om det heter ultra 1337 och kommer med gräddelila kylflänsar.

stort tack på förhand.
Torsten

Permalänk
Testpilot

http://www.inet.se/produkt/1902237/asrock-z77-extreme4-m-matx

enda jag skulle göra.

För ska du ha en i5 med "K" så antar jag att du kommer överklocka, och då är det lika bra att köpa ett moderkort som kommer leverera bra resultat (:
Och då när du har råd, så skulle inte en h60 v2 sitta fel då du inte kan överklocka på stock kylaren ^^

Om du inte tänker överklocka, kan du spara in lite pengar på antingen en sämre i5.a eller till och med en i3.a.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Klocka blir i framtiden, så kör på stockkylaren ett tag. Om jag inte tycker den väsnas för mycket, då får jag byta ut den...

tittade på det där modermodemet också men jag kan noll om dessa datordelar och undrar vad jag får för de extra 200 kronorna. 4 minnesplatser i stället för två fattar jag, men i övrigt? Jag vet som sagt inget om hur man överklockar eller vad som behövs, men känner att jag vill ha möjligheten framöver.

Tack för att du tittade på det

Permalänk
Medlem

Jag antar att HD är från samma dator som grafikkortet.
Då måste jag fråga har du provat dessa delar (plus eventuellt andra saker som ska flyttas över) så att dom fungerar?

Frågar för när ett nätagg smäller så kan det skicka ut lite vad som helst till komponenterna i datorn.
Dock så är det vanligast att allt klarar sig MEN det är ganska vanligt att något skadas (som tex cpu,mb,minne,gpu,hd,ssd vilka är känsligast) och det är långt ifrån ovanligt att ALLT har dött.

Så eftersom du har lite dåligt med pengar just nu så skulle i alla fall jag försöka att prova dessa saker för att sen ta ett beslut om vad som behöver köpas.
Grafikkort kanske du inte behöver prova om du köper ett moderkort och cpu som har inbyggt då kan du ju alltid använda det så länge om det skulle vara trasigt.
HD däremot (om du inte har fler än vad som satt ikopplat i den trasiga datorn) visar det sig att den är trasig så kan du ju inte installera win,linux,etc alls.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Grafikkortet provade vi i en kompis burk och det funkar felfritt, han har fått låna det så länge. Lagringshdd var inte på den datorn och i paketet slängde jag med en ny ssd. Inget annat ska med, ev nån fläkt eller två. Är inte jättefattig, men hade andra prioriteringar för mina pengar, därför jag väntar med bättre fläkt och grafikkort ett halvår. men som min sambo sa: vafan spar du dina pengar för, du älskar ju din dator, skäm bort den och dig nu...

Så på den fronten ingen fara, men tack för omtanken: )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Manks:

Klocka blir i framtiden, så kör på stockkylaren ett tag. Om jag inte tycker den väsnas för mycket, då får jag byta ut den...

tittade på det där modermodemet också men jag kan noll om dessa datordelar och undrar vad jag får för de extra 200 kronorna. 4 minnesplatser i stället för två fattar jag, men i övrigt? Jag vet som sagt inget om hur man överklockar eller vad som behövs, men känner att jag vill ha möjligheten framöver.

Tack för att du tittade på det

Hehe okej (=

Men det som du kommer få med för lite extra slantar är 4.a minnersplatser, bättre passiv moderkort-kylning, bättre överklockningsförmåga (drar det väldigt basiskt).

kliver du upp till 1300-1600kr klassen, då kommer mATX mobos (asrock och asus) med inbyggt WiFi, grymma OC-möjligheter och annat smått o gott (som tex. Auto--clock osv.)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ok, tack. då vet jag. nästa nivå känns overkill för mig, får nog bli det där 1000-kronorskortet du länkade.

Tusen tack för snabba svar.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Den går som tåget nu, och låter inte som en jetmotor.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara tillägga att Sandy/Ivy går utmärkt att överklocka med standardkylaren för de flesta hemanvändarna. Att man måste ha en aftermarketcooler är inte längre sant (hurra!).

Det fina med sandy/ivy är att precis vem som helst kan överklocka - Bara gå in i bios och ändra, t.ex 33 till 45 och pang, datorn kör nu i 4.5 ghz under belastning istället för 3.3 ghz.

De flesta moderbrädor kommer med software som gör att man kan köra en benchmark i windows, där man ber programmet kolla hur mycket den kan överklocka och sen gör den det. Som magi!

Visst var det roligt att tweaka 76 olika volt och fippla och trixa, men personligen gillar jag hur otroligt enkelt det är att överklocka nuförtiden. Därför tycker jag att t.ex. 2500K och 3570K är så otroligt mycker kraft för pengarna - Dubbelklicka på ett program och vips har man 50% mer kräm ur burken.