Permalänk

javascript hjälp

Hallo, skulle behöva hjälp med en grej. Det är så att jag försöker skapa en quiz där det finns 4 knappar som svars alternativ. Det jag vill ha hjälp med är hur ska jag kolla av om den knappen jag trycker på är rätt svar.

Detta ska göras med javascript. Har kommit så långt att jag sätter onclick på mina buttons så den skickar in mig till en funktion där den då ska kolla av svaret. men har fasnat då jag inte riktigt vet hur jag ska göra med onclick inne i javascriptet.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem

Hur har du gjort sjävla frågan??
Lite kod tack

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

{ var x = Math.random()*100; x = Math.ceil(x); var y = Math.random()*100; y = Math.ceil(y); ans1 = x + y; var q = x + " + " + y +" = "; } document.getElementById('q').innerHTML = "<p>"+q+"</p>";

Det är bara vanlig addition.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Skrivet av gn1p:

Hur har du gjort sjävla frågan??
Lite kod tack

kan du? eller behöver du mer kod? Det ska vara om man trycker rätt svar ska något hända i javascriptet men får inte ihop det.

kommer ju komma till att man behöver en if sats där man försöker kolla om man tryckt rätt svar men jag vet bara hur man kollar det man skrivit i t.ex en text box, inte när något värde står skrivit i en button bara.

ingen som kan javascript eller?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbogeten:

kan du? eller behöver du mer kod? Det ska vara om man trycker rätt svar ska något hända i javascriptet men får inte ihop det.

kommer ju komma till att man behöver en if sats där man försöker kolla om man tryckt rätt svar men jag vet bara hur man kollar det man skrivit i t.ex en text box, inte när något värde står skrivit i en button bara.

ingen som kan javascript eller?

Jo, jag kan
Men om du gör så att du onClick sätter ett värde sedan jämför du det värdet du sätter med det rätta

Enklare om du visar det hela. Då kan jag testa också

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbogeten:

kan du? eller behöver du mer kod? Det ska vara om man trycker rätt svar ska något hända i javascriptet men får inte ihop det.

kommer ju komma till att man behöver en if sats där man försöker kolla om man tryckt rätt svar men jag vet bara hur man kollar det man skrivit i t.ex en text box, inte när något värde står skrivit i en button bara.

ingen som kan javascript eller?

<!DOCTYPE html> <html> <head> <script> var ans = 0; function quest() { var talx = 2; var taly = 3; ans = talx+taly; } function init(a) { var svar = a.value; //alert(svar +" "+ans); var info = document.getElementById("info"); info.innerHTML = "Gissa rätt svar"; if(svar == ans) { info.innerHTML = "Du gissade rätt"; } else { info.innerHTML = "Du gissade fel"; } } </script> </head> <body onLoad="quest();"> <div id="info"></br></div> <input type="button" value="5" onclick="init(this)"> <input type="button" value="3" onclick="init(this)"> </body> </html>

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

function TavlingMode() { var random1 = Math.random()*100; //random tal för att talet ska komma närme svaret random1 = Math.ceil(random1); var random2 = Math.random()*100; random2 = Math.ceil(random2); var addNumber = Math.random()*10; addNumber = Math.ceil(addNumber); var x = Math.random()*100; x = Math.ceil(x); var y = Math.random()*100; y = Math.ceil(y); ans1 = x + y; summa = random1+random2; summa2 = (x+y) - addNumber; //lägger ihop dem random talen skapade högre upp för att komma närma svaret summa3 = (x+y) + addNumber; var q = x + " + " + y +" = "; document.getElementById('tavlingQ').innerHTML = "<p>"+q+"</p>"; document.getElementById('buttonTavling').innerHTML = "<p>"+summa+"</p>"; //skriver ut dem olika talen i buttons document.getElementById('buttonTavling1').innerHTML = "<p>"+summa2+"</p>"; document.getElementById('buttonTavling2').innerHTML = "<p>"+summa3+"</p>"; document.getElementById('buttonTavling3').innerHTML = "<p>"+ans1+"</p>"; }

Då till, jag har ju redan satt värde på buttons, så det är dem värdena jag vill kolla om dem stämmer med svaret. har också ett intervall som då förnyar värdena i knapparna, därför jag inte sätter ett värde på dem och låter dem vara

Skrivet av gn1p:

<!DOCTYPE html> <html> <head> <script> var ans = 0; function quest() { var talx = 2; var taly = 3; ans = talx+taly; } function init(a) { var svar = a.value; //alert(svar +" "+ans); var info = document.getElementById("info"); info.innerHTML = "Gissa rätt svar"; if(svar == ans) { info.innerHTML = "Du gissade rätt"; } else { info.innerHTML = "Du gissade fel"; } } </script> </head> <body onLoad="quest();"> <div id="info"></br></div> <input type="button" value="5" onclick="init(this)"> <input type="button" value="3" onclick="init(this)"> </body> </html>

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbogeten:

function TavlingMode() { var random1 = Math.random()*100; //random tal för att talet ska komma närme svaret random1 = Math.ceil(random1); var random2 = Math.random()*100; random2 = Math.ceil(random2); var addNumber = Math.random()*10; addNumber = Math.ceil(addNumber); var x = Math.random()*100; x = Math.ceil(x); var y = Math.random()*100; y = Math.ceil(y); ans1 = x + y; summa = random1+random2; summa2 = (x+y) - addNumber; //lägger ihop dem random talen skapade högre upp för att komma närma svaret summa3 = (x+y) + addNumber; var q = x + " + " + y +" = "; document.getElementById('tavlingQ').innerHTML = "<p>"+q+"</p>"; document.getElementById('buttonTavling').innerHTML = "<p>"+summa+"</p>"; //skriver ut dem olika talen i buttons document.getElementById('buttonTavling1').innerHTML = "<p>"+summa2+"</p>"; document.getElementById('buttonTavling2').innerHTML = "<p>"+summa3+"</p>"; document.getElementById('buttonTavling3').innerHTML = "<p>"+ans1+"</p>"; }

Då till, jag har ju redan satt värde på buttons, så det är dem värdena jag vill kolla om dem stämmer med svaret. har också ett intervall som då förnyar värdena i knapparna, därför jag inte sätter ett värde på dem och låter dem vara

Eller vänta du vill ta 3 random tal och stoppa i knappar? Sedan när man klickar på dessa så ska man alltså jämföra om de är det rätta svaret?

Har du testat min kod?
Om du tar de bitar du behöver och knåpar ihop eget blir det bäst.
Jag tror detta är det du söker.

<!DOCTYPE html> <html> <head> <!---<script src="kod.js"></script>---> <script> var ans1 = 0; function quest() { var random1 = Math.random()*100; random1 = Math.ceil(random1); var random2 = Math.random()*100; random2 = Math.ceil(random2); var addNumber = Math.random()*10; addNumber = Math.ceil(addNumber); var x = Math.random()*100; x = Math.ceil(x); var y = Math.random()*100; y = Math.ceil(y); ans1 = x + y; alert(ans1); document.getElementById("button1").value=random1; document.getElementById("button2").value=random2; document.getElementById("button3").value=addNumber; document.getElementById("button4").value=ans1; } function init(a) { var svar = a.value; var info = document.getElementById("info"); info.innerHTML = "Gissa rätt svar"; if(svar == ans1) { info.innerHTML = "Du gissade rätt"; } else { info.innerHTML = "Du gissade fel"; } } </script> </head> <body onLoad="quest();"> <div id="info"></br></div> <input id="button1" type="button" value="1" onclick="init(this)"> <input id="button2" type="button" value="2" onclick="init(this)"> <input id="button3" type="button" value="3" onclick="init(this)"> <input id="button4" type="button" value="4" onclick="init(this)"> </body> </html>

Dold text
Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av gn1p:

Eller vänta du vill ta 3 random tal och stoppa i knappar? Sedan när man klickar på dessa så ska man alltså jämföra om de är det rätta svaret?

Har du testat min kod?
Om du tar de bitar du behöver och knåpar ihop eget blir det bäst.

aa det precist så jag menar, har svårt och förstå din kod, ska testa

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbogeten:

aa det precist så jag menar, har svårt och förstå din kod, ska testa

Testa det senaste i spoilern.

Jag kan förklara vad det gör sen om det är det du söker

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

<script> var ans = 0; function quest() // här skapar du ett tal i denna funktion? { var talx = 2; var taly = 3; ans = talx+taly; } function init(a) // här du kollar funktionen, men vf skickar du med ett a? { var svar = a.value; //alert(svar +" "+ans); // vet inte vad detta gör, var info = document.getElementById("info"); // och dem här info vart skrivs dem ut? info.innerHTML = "Gissa rätt svar"; if(svar == ans) { info.innerHTML = "Du gissade rätt"; } else { info.innerHTML = "Du gissade fel"; } } </script>

Skrivet av gn1p:

Testa det senaste i spoilern.

Jag kan förklara vad det gör sen om det är det du söker

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk

Inte vacker kod gn1p
Knåpade ihop detta snabbt, går säkerligen att göra effektivare:
http://jsfiddle.net/jimmie/ELEXn/2/

<!DOCTYPE html> <html> <head> <script type="text/javascript"> window.onload = function(){questionnaire.init()}; var questionnaire = { init: function(){ var firstQuestion = new Question(); firstQuestion.appendTo('firstQuestion'); } } function Question(){ this.getRandomNumber = function(){ var max = arguments[0] || 100; return Math.floor(Math.random() * (max - 0 + 1)) + 0; } var x = this.getRandomNumber(), y = this.getRandomNumber(); this.answer = x + y; this.markup = document.createTextNode(x + ' + ' + y + ' = '); Question.prototype.createAnswerButton = function(number){ var input = document.createElement('input'), that = this; input.type = 'button'; input.value = number; input.onclick = function(){ that.correct(number); }; return input; } Question.prototype.correct = function(value){ var msg = (this.answer === value) ? 'Correct!' : 'Wrong..'; alert(msg); } Question.prototype.appendTo = function(elementId){ var element = document.getElementById(elementId), rnd = this.getRandomNumber(3), button; element.appendChild(this.markup); for(var i = 0; i < 4; i++){ if(i === rnd){ button = this.createAnswerButton(this.answer); }else{ button = this.createAnswerButton(this.getRandomNumber(200)); } element.appendChild(button); } } } </script> </head> <body> <div id="firstQuestion"></div> </body> </html>

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxskaftet:

Inte vacker kod gn1p
Knåpade ihop detta snabbt, går säkerligen att göra effektivare:
http://jsfiddle.net/jimmie/ELEXn/

<!DOCTYPE html> <html> <head> <script type="text/javascript"> window.onload = function(){questionnaire.init()}; var questionnaire = { init: function(){ var firstQuestion = new Question(); firstQuestion.appendTo('firstQuestion'); } } function Question(){ this.getRandomNumber = function(){ var max = arguments[0] || 200; return Math.floor(Math.random() * (max - 0 + 1)) + 0; } var x = this.getRandomNumber(), y = this.getRandomNumber(); this.answer = x + y; this.markup = document.createTextNode(x + ' + ' + y + ' = '); Question.prototype.createAnswerButton = function(number){ var input = document.createElement('input'), that = this; input.type = 'button'; input.value = number; input.onclick = function(){ that.correct(number); }; return input; } Question.prototype.correct = function(value){ var msg = (this.answer === value) ? 'Correct!' : 'Wrong..'; alert(msg); } Question.prototype.appendTo = function(elementId){ var element = document.getElementById(elementId), rnd = this.getRandomNumber(3), node, button; element.appendChild(this.markup); for(var i = 0; i < 4; i++){ if(i === rnd){ button = this.createAnswerButton(this.answer); }else{ button = this.createAnswerButton(this.getRandomNumber(200)); } element.appendChild(button); } } } </script> </head> <body> <div id="firstQuestion"></div> </body> </html>

Dold text

haha
Jag är fortfarande nybörjare precis som ts
Ville inte göra det allt för svårt för honom.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av gn1p:

haha
Jag är fortfarande nybörjare precis som ts
Ville inte göra det allt för svårt för honom.

Är ingen expert själv, alla måste vi börja någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbogeten:

<script> var ans = 0; function quest() // här skapar du ett tal i denna funktion? { var talx = 2; var taly = 3; ans = talx+taly; } function init(a) // här du kollar funktionen, men vf skickar du med ett a? { var svar = a.value; //alert(svar +" "+ans); // vet inte vad detta gör, var info = document.getElementById("info"); // och dem här info vart skrivs dem ut? info.innerHTML = "Gissa rätt svar"; if(svar == ans) { info.innerHTML = "Du gissade rätt"; } else { info.innerHTML = "Du gissade fel"; } } </script>

Quest är funktionen för att skapa frågan.
Anledningen att jag skrev ett a är för att:
<input type="button" value="5" onclick="init(this)"> ser du this där det betyder typ att värdet kommer att hamna i init(HÄR);
Sen använder jag det värdet i a.value och sparar det i svar.

//alert(svar +" "+ans); alertade ut 2 variabler det ena med användarens svar och det andra är svaret på frågan. Det var bara en liten testgrej för att se om jag hade gjort rätt.

var info = document.getElementById("info"); Sparar det som står i diven med id "info" i variabeln info.
Sedan skriver jag i den diven med info.innerHTML = "Gissa rätt svar";

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av gn1p:

Quest är funktionen för att skapa frågan.
Anledningen att jag skrev ett a är för att:
<input type="button" value="5" onclick="init(this)"> ser du this där det betyder typ att värdet kommer att hamna i init(HÄR);
Sen använder jag det värdet i a.value och sparar det i svar.

//alert(svar +" "+ans); alertade ut 2 variabler det ena med användarens svar och det andra är svaret på frågan. Det var bara en liten testgrej för att se om jag hade gjort rätt.

var info = document.getElementById("info"); Sparar det som står i diven med id "info" i variabeln info.
Sedan skriver jag i den diven med info.innerHTML = "Gissa rätt svar";

aa tack, men kan jag få tag på min variabel från html:en?

<input type="button" value="summa" onclick="checkAnswer(this)"> // där det står value hur lägger jag till min variabler från javascriptet där? för jag vill inte ha ett satt värde. har ju skapat randoms i js

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbogeten:

aa tack, men kan jag få tag på min variabel från html:en?

<input type="button" value="summa" onclick="checkAnswer(this)"> // där det står value hur lägger jag till min variabler från javascriptet där? för jag vill inte ha ett satt värde. har ju skapat randoms i js

Om du kollar på koden:

document.getElementById("button1").value=random1; document.getElementById("button2").value=random2; document.getElementById("button3").value=addNumber; document.getElementById("button4").value=ans1; Den knapp med id button1 kommer få värdet av din variabel random1. Detta resulterar då i ett annat problem: att det alltid är samma knapp som du har ditt svar på.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av gn1p:

Om du kollar på koden:

document.getElementById("button1").value=random1; document.getElementById("button2").value=random2; document.getElementById("button3").value=addNumber; document.getElementById("button4").value=ans1; Den knapp med id button1 kommer få värdet av din variabel random1. Detta resulterar då i ett annat problem: att det alltid är samma knapp som du har ditt svar på.

jo jag vet att jag kommer få det problemet, men tänkte att man löser det med en random. t.ex att den ger ut olika tal mellan säg 1-4. och en if sats på det att om det blir en 1 så sätter jag den på button1 och sen en till if sats som kolla om dem flera har fått samma nummer så kör den igen för att dela upp. Om inte du har något annat smart sätt att lösa de på

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbogeten:

jo jag vet att jag kommer få det problemet, men tänkte att man löser det med en random. t.ex att den ger ut olika tal mellan säg 1-4. och en if sats på det att om det blir en 1 så sätter jag den på button1 och sen en till if sats som kolla om dem flera har fått samma nummer så kör den igen för att dela upp. Om inte du har något annat smart sätt att lösa de på

Ne, det har jag inte. Men jag tänkte på samma sätt
han den andra som svarade ovanför hade ju en lösning på det men den är nog över bådas nivå

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av gn1p:

Ne, det har jag inte. Men jag tänkte på samma sätt
han den andra som svarade ovanför hade ju en lösning på det men den är nog över bådas nivå

tror det med, forstod inte mycket av det han gjorde

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk

Vet du hur man gör en simpel tidtagare? typ den börjar på 10 och sen för varje sekund så -1. tänkte mig i en vanlig <p>tag bara där det står siffran. får inte min att fungera.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbogeten:

Vet du hur man gör en simpel tidtagare? typ den börjar på 10 och sen för varje sekund så -1. tänkte mig i en vanlig <p>tag bara där det står siffran. får inte min att fungera.

Denna skriver ut det. Tror du lyckas med att få in det i din html. var time = 10; function tid() { alert(time); if(time>=1) { time--; setTimeout("tid();", 1000); } }

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av gn1p:

Denna skriver ut det. Tror du lyckas med att få in det i din html. var time = 10; function tid() { alert(time); if(time>=1) { time--; setTimeout("tid();", 1000); } }

den minskar inte, den står o skriver ut 10 hela tiden

EDIT: fick det o funka nu men den snabbar på hela tiden, så tillslut tar den 4 steg

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbogeten:

den minskar inte, den står o skriver ut 10 hela tiden

EDIT: fick det o funka nu men den snabbar på hela tiden, så tillslut tar den 4 steg

Den fungerar. Hur har du skrivit?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av gn1p:

Den fungerar. Hur har du skrivit?

hur kallar jag på en funktion i javascriptet?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbogeten:

hur kallar jag på en funktion i javascriptet?

typ init();
alltså namnpåfunktion();

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av gn1p:

typ init();
alltså namnpåfunktion();

var time = 10; function tid() { //alert(time); if(time>-1) { document.getElementById('counter').innerHTML = "<p>"+time+"</p>"; time--; setTimeout("tid()", 1000); } if(time <= -1) { time = 10; document.getElementById('counter').innerHTML = "<p>"+time+"</p>"; tid(); } }

Har skrivit så här, nu räknar den från 10 till 0 och börjar då om vid 0. men problemet är att den dubblar sig alltså att den kör dubbelfart. antagligen för att jag har seTimeout som då börja ticka igen. hur ska man lösa detta ?

EDIT: löste det med clearTimeout;

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbogeten:

var time = 10; function tid() { //alert(time); if(time>-1) { document.getElementById('counter').innerHTML = "<p>"+time+"</p>"; time--; setTimeout("tid()", 1000); } if(time <= -1) { time = 10; document.getElementById('counter').innerHTML = "<p>"+time+"</p>"; tid(); } }

Har skrivit så här, nu räknar den från 10 till 0 och börjar då om vid 0. men problemet är att den dubblar sig alltså att den kör dubbelfart. antagligen för att jag har seTimeout som då börja ticka igen. hur ska man lösa detta ?

EDIT: löste det med clearTimeout;

bra undra om det kan lösa ett av mina problem med ett annat js

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

En fråga:
Om ni skulle vilja ha en till fråga med fyra svarsalternativ, hur gör ni då?

Permalänk
Skrivet av Yxskaftet:

En fråga:
Om ni skulle vilja ha en till fråga med fyra svarsalternativ, hur gör ni då?

Hur menar du? Som jag har det nu så randomar jag ut frågor med medföljande svarsalternativ.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |