Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Moderkortsproblem (Clr cmos)

Tjenare sweclockers.

Har nyss kopplat in en extra hårddisk[hdd] för att det var för lite utrymme, hade inte plats med allt när jag kör på min ssd 120gb. Sen när jag skulle starta igång hårddisken så startar datan man ser ingen bild på skärmen och den stänger av sig själv efter 5 sekunder.
Sen kollade jag på baksidan av datorn och ser att "clr cmos" lyser rött.
Har ingen aning vad som problemet är, därför vänder jag mig till er och hoppas att ni vet vad jag kan göra åt saken. Har testat att trycka på resetknappen på moderbordet men, inget reslutat.
Är inget datasnille direkt, så vet inte vad "clr cmos" står för.

Jag har inte monterat datorn själv utan det har inet gjort åt mig.

Här är datorn iaf: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2832170/2013-01-11

Hårddisken jag monterade: https://www.inet.se/produkt/4303818/1tb-western-digital-cavia...

Bild på moderkortet, när jag försöker starta den: http://imgur.com/ARCGm

Skulle vara sjukt tacksam om någon vet vad jag ska göra åt saken, tack på förhand.

Svar på gåtan det löste sig genom att jag tog ut alla ramminnerna och satt tillbaks dem igen. Ett stor tack till alla som har kommit med förslag och tack så mycket Nightevil för ditt förslag. Grymt tacksam!

Permalänk

testa du koppla ur hårdisken och starta vad händer då?
Clr Cmos är ju bara för att nollställa moderkortet, kanske det som behövs, kolla manual hur man gör, eller om du har en knapp på moderkortet med "clr cmos", tryck på den. kolla att allt är riktigt anslutet, alla kablar från nätaggregatet. du får inge felkod från moderkotet, pip-ljud eller lampa som blinkar olika mycket? om du får det, kan moderkortet säga dig vad som inte står rätt till och om du kollar manualen/googlar kan du få fram vad koden betyder. testa detta och kolla.
uppdatera då du gjort detta

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk
Medlem

kan inte se bilden.
men gå in i bios om du kan och kolla bootordningen på dina hårddiskar. se till att din os disk är primär bootdisk.
*edit
har du möjligvis flyttat på sata kablarna när du stoppade in ny hårddisk?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

#Klick_Swe: ska kolla igenom hela daton idag och se om ingen kabel är urkopplad, hör dock inget pip från moderbordet.
Det som händer i processen är att datorn bara startar om sig hela tiden. Så jag får ingen chans att komma in i bios just nu.
Jag testade och koppla ur hårddisken men har fortfarande kvar samma problem. Det jag får göra är att reseta bios, läste att man kunde plocka ur moderbordets batteri och då skulle bios minnet resetas.

Hittade även denna lösning: http://www.manualowl.com/m/ASRock/Z77-Extreme4/Manual/268129?...

#Akarr: Har fixat update på bilden så nu kan du nog se den.

Kommer med update senare idag, hoppas att det löser sig det här. Inte kul när man precis har fått hem sin nya dator.

Permalänk

Tror det kan vara att dina minnen spökar. Ta ur och i minnena. Kollade lite och 55 som står där är "memory not installed". Glöm inte bort att ta i ett element eller något innan så du blir av med den statiska elektriciteten.

Edit: Sätt i minnena från vänster till höger utan några platser lediga emellan minnena.

Visa signatur

Hur långt är ett snöre?

Permalänk

#Nightevil Så det kan vara därför datorn bara starta om och om?
Testade att ta ut dem och sätta in dem igen on nu startar datorn som den ska grymt tacksam!:)

Permalänk

Prova det eftersom det visar error 55. Sedan kan du prova att dra ut strömsladden och hålla in startknappen i några sekunder. Prova även att koppla ur all usb utrustning och starta datorn och kolla om det blir någon skillnad.

Edit: Såg att du fick i ordning på den nu. Härligt!

Visa signatur

Hur långt är ett snöre?

Permalänk

Härligt och höra

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio