Permalänk

p67 vs z77

Jag har köpt ett gigabyte 1155 moderkort med chipset p67.
På kortet finns usb 3 men enligt intel finns inget stöd för usb 3 med det chipset.
Kortet var nytt och billigt så det är väl ingen fara så, men vad är egentligen skillnaden på de olika chipsen för mig som vanlig användare?

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_chipsets#5.2F6.2F7_Series_...
Väldigt liten skillnad, man ser tydligt att det handlar om evolution snarare än revolution
I princip så ser det ut som om USB3 stödet är den enda stpra skillnaden.

Permalänk
Medlem

En viktig skillnad är att moderkort med P67 måste BIOS-uppdateras för att funka tillsammans med Ivy Bridge processorer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Men tex Asus Sabertooth P67 har ju 4 st USB 3 på sitt kort?
styrs de annorlunda?

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

En viktig skillnad är att moderkort med P67 måste BIOS-uppdateras för att funka tillsammans med Ivy Bridge processorer.

Gäller det ALLA p67 moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Gäller det ALLA p67 moderkort?

I princip JA! vissa skeppas nu dock med så pass nytt bios att det inte behövs.

Skrivet av gummybearkiller:

Men tex Asus Sabertooth P67 har ju 4 st USB 3 på sitt kort?
styrs de annorlunda?

Jag har för mej att det är en annan styrkrets där ja men jag kan ha fel.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Gäller det ALLA p67 moderkort?

P67 släpptes ju långt innan IB.
Så japp, en ny BIOS måste till för att det skall fungera.

Permalänk
Medlem

På grabbens Asus P8P67 Deluxe B3 revision finns det 2 st USB 3.0 portar bak å en connector på moderkortet.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Stora skillnaden mellan p67 och z77 är att z77 kan utnyttja ivy bridge processorernas grafikkrets(att man kan göra med processorns integrerade grafikkort).

Visa signatur

Chassi: Fractal design r2 -Geforce Gtx275OC - 2gb ram -Intel e8400