Permalänk

Dator för ~14000Kr

Hallå hallå

Hoppas att någon orkar läsa denna text och har några svar på mina frågor eller om någon har någon erfarenhet av någon komponent.

Tänkte kasta iden med att bygga ett mini itx pgr att jag kanske vill uppgradera till sommaren.

Tänkte då bygga denna burk ist - http://www.inet.se/kundvagn/visa/2792748/viking

Tänkte bara att de skulle funka att uppgradera till 3st 680 (samma som i kundvagnen) även skaffa 32 gb ram. Måste det bytas något annat än nätaggregat?

Min polare köpte 32 gb ram fast han sa att han kunde köra 16 gb (2 minnen) pgr av att processorn inte klarade mera, blir detta ett problem för mig om jag uppgraderar till 32 gb?

Med vänlig hälsning, NewViking

Permalänk

Vad ska du ha 3 GTX 680 och 32GB ram till?
Kanske ska tänka om, 2 7970 istället?
Dock är MSI's lightning card riktigt bra.
Jag skulle prioritera en större SSD och skippa köra 3 way SLI.
Kylpasta följer med processorkylaren.

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

Vad ska du ha 3 GTX 680 och 32GB ram till?
Kanske ska tänka om, 2 7970 istället?
Dock är MSI's lightning card riktigt bra.
Jag skulle prioritera en större SSD och skippa köra 3 way SLI.
Kylpasta följer med processorkylaren.

tror jag kanske inte skrev ut det riktigt ordentligt, men jag ska eventuellt uppgradera till 3st 680 senare när jag känner att det behövs, nu känns det onödigt att köra 3st men senare, då köps det även större SSD.
vet du vad det är för kylpasta? har hört att det kan skilja ganska mycket vilken kylpasta man använder och 70kr kan jag nog skrapa ihop.

MVH, NewViking

Permalänk
Skrivet av NewViking:

tror jag kanske inte skrev ut det riktigt ordentligt, men jag ska eventuellt uppgradera till 3st 680 senare när jag känner att det behövs, nu känns det onödigt att köra 3st men senare, då köps det även större SSD.
vet du vad det är för kylpasta? har hört att det kan skilja ganska mycket vilken kylpasta man använder och 70kr kan jag nog skrapa ihop.

MVH, NewViking

Jo jag förstod det, men du kommer inte behöva 3 GTX 680's på ett tag. Den som följer med H100i sägs vara bra.

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

Jo jag förstod det, men du kommer inte behöva 3 GTX 680's på ett tag. Den som följer med H100i sägs vara bra.

Tröttnade på mitt moderkort i denna burk som jag har nu som jag inte kan uppgradera cpu eller grafikkort för att det är för gammalt, därför tänkte jag att man skulle ta ett moderkort och grafikkort som klarar sig några år bara genom att köpa ett till grafikkort nu och då, låter det helt åt skogen eller som en bra ide?

tror jag ska testa med H100i'ns kylpasta men jag köper nog artics ifall

Permalänk
Medlem

3 way SLI med 680 kommer aldrig att bli aktuellt eftersom då det skulle behövas så går det inte att köpa 680 mera annat än begagnat. Dessutom klarar ett nätaggregat på 750W inte av 3 may SLI med 680.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

3 way SLI med 680 kommer aldrig att bli aktuellt eftersom då det skulle behövas så går det inte att köpa 680 mera annat än begagnat.

Tror du inte att det går att köpa 680 nästa vinter?

Skrivet av fantomsmurfen:

Dessutom klarar ett nätaggregat på 750W inte av 3 may SLI med 680.

Skrivet av NewViking:

Måste det bytas något annat än nätaggregat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewViking:

Tror du inte att det går att köpa 680 nästa vinter?

Mycket tveksamt eftersom 700-serien kommer till sommaren. Det går heller inte att köpa ett nytt 580 nu mera. Tror heller inte att 3 way SLI med 680 kommer att behövas nästa vinter.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

3 way SLI funkar inte alltid bra i spel heller. Alla spel kan inte utnyttiga alla 3 GPU'er.

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

3 way SLI funkar inte alltid bra i spel heller. Alla spel kan inte utnyttiga alla 3 GPU'er.

såå... 2 st 680 som max då? Men vet någon hur det är med ramen och processorn? går det att lägga till mer ram om jag skulle vilja?

Permalänk
Skrivet av NewViking:

såå... 2 st 680 som max då? Men vet någon hur det är med ramen och processorn? går det att lägga till mer ram om jag skulle vilja?

Jag skulle rekomendera dig att köpa 1 7970 och köpa till 1 7970 till senare, eller 2 7970 nu.
Skulle tro att du kan ha 32GB ram med det moderkortet som är mer än vad du behöver, 8GB ram räcker i spel, 16GB är väl lite o skryta med, men kan vara bra ibland. Processorn kommer inte att flaska.

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

Jag skulle rekomendera dig att köpa 1 7970 och köpa till 1 7970 till senare, eller 2 7970 nu.
Skulle tro att du kan ha 32GB ram med det moderkortet som är mer än vad du behöver, 8GB ram räcker i spel, 16GB är väl lite o skryta med, men kan vara bra ibland. Processorn kommer inte att flaska.

Kanske 16gb blir att skryta med men jag brukar oftast ha en massa program igång, t.o.m när jag spelar, och ram är endå ganska billigt.

gick och kollade på processorn och det stog "# of Memory Channels - 2" betyder det att man bara kan köra 2 stickor?

kastar även in att jag ska klocka processorn men det borde väll gå bra, hoppas jag.

Permalänk
Medlem

16GB ram kommer garanterat räcka även för dig. Har du räknat på hur många internetfönster man t.ex. kan ha uppe samtidigt som man spelar med 16GB ram? 75+?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

16GB ram kommer garanterat räcka även för dig. Har du räknat på hur många internetfönster man t.ex. kan ha uppe samtidigt som man spelar med 16GB ram? 75+?

Men jag har kört ganska många av Adobe programmen på en gång och det segades ner ganska rejält, har bara 4gb ram men endå!

Brukar spela APB på denna burk och om man spelat en stund och stänger spelet kan man inte ta upp något annat program på några minuter, därför behövs en ny burk på momangen!!

Ska beställa delar den 16 om allt går som det ska, ser nu att moderkortet är försenat också... finns dock 2 st i butik, någon som vet hur länge det kan ta då?

Permalänk
Skrivet av NewViking:

Men jag har kört ganska många av Adobe programmen på en gång och det segades ner ganska rejält, har bara 4gb ram men endå!

Brukar spela APB på denna burk och om man spelat en stund och stänger spelet kan man inte ta upp något annat program på några minuter, därför behövs en ny burk på momangen!!

Ska beställa delar den 16 om allt går som det ska, ser nu att moderkortet är försenat också... finns dock 2 st i butik, någon som vet hur länge det kan ta då?

Ta http://www.inet.se/produkt/1902224/asrock-z77-extreme4-atx istället.

Permalänk

vad är det för bättre med det än att det finns i lager?

Permalänk
Skrivet av NewViking:

vad är det för bättre med det än att det finns i lager?

Hittar inte mycket för och nackdelar, de är väldigt lika. Ska försöka
+ Billigare
+ 4 st SATA 6,0 Gbit/s
- 2 st, PCI Express 3.0

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

Hittar inte mycket för och nackdelar, de är väldigt lika. Ska försöka
+ Billigare
+ 4 st SATA 6,0 Gbit/s
- 2 st, PCI Express 3.0

"2 st, (Single @X16 eller Dual @X8)" Vad är X16 och X8? är inte så bra på alla platser i moderkortet som du ser :/

Permalänk
Permalänk

Tror att jag köper det som är i kundvagnen jag länkade i första posten, dock tänkte jag att man kanske skulle köpa 2-3 stycken http://www.inet.se/produkt/5322025/be-quiet-shadowwings-120mm...

Vad tror ni om det?