The Elder Scrolls Oblivion-tråden

Permalänk
Medlem

Vettefan vad som har hänt nu asså. Installerade FCOM efter jag köpte en ny hårddisk och jag följde intruktionerna och har installerat FCOM många gånger förut. Det fungerade utmärkt imorse men nu får jag CTD. Boss upptäcker inga fel heller. Det är säkert något väldigt uppenbart men jag har stirrat mig blind utan att hitta problemet.

Oblivion.esm Active
Francesco's Leveled Creatures-Items Mod.esm Version 4.5bSI Active Ghosted
Francesco's Optional New Items Add-On.esm Version 4.5bSI Active Ghosted
Oscuro's_Oblivion_Overhaul.esm Version 1.34 Beta 5 Active
Mart's Monster Mod.esm Version 3.5.5b4 Active
FCOM_Convergence.esm Version 0.9.9a7 Active
DLCShiveringIsles.esp Active
Francesco's Optional Chance of Stronger Bosses.esp Active Ghosted
Francesco's Optional Chance of Stronger Enemies.esp Active Ghosted
Francesco's Optional Chance of More Enemies.esp Active Ghosted
FCOM_Francescos.esp Version 0.9.9 Active
Requires: Francesco's Leveled Creatures-Items 4.5b.
FCOM_FrancescosItemsAddOn.esp Version 0.9.9 Active
Requires: Francesco's Leveled Creatures-Items 4.5b.
Requires: Francesco's supplementary addon package.
FCOM_FrancescosNamedBosses.esp Version 0.9.9 Active
Requires: Francesco's Leveled Creatures-Items 4.5b.
DLCHorseArmor.esp Active
DLCOrrery.esp Active
DLCVileLair.esp Active
Incompatible with: 'Kumiko Manor'
DLCMehrunesRazor.esp Active
Contains dirty edits: 21 ITM, 15 UDR records. Needs TES4Edit cleaning: http://cs.elderscrolls.com/constwiki/index.php/TES4Edit_Clean...
DLCSpellTomes.esp Active
DLCThievesDen.esp Active
Bob's Armory Oblivion.esp Version 1.1 Active
Requires: 'FCOM_BobsArmory.esp'.
Contains dirty edits: 6 ITM, 0 UDR records. Needs TES4Edit cleaning: http://cs.elderscrolls.com/constwiki/index.php/TES4Edit_Clean...
Oblivion WarCry EV.esp Version 1.08a Active
Requires: either 'FCOM_WarCry.esp' or 'FCOM_WarCryNoSpawn.esp'.
FCOM_WarCry.esp Version 0.9.9 Active
Note: Use either 'FCOM_WarCry.esp' or 'FCOM_WarCryNoSpawn.esp', not both.
Oscuro's_Oblivion_Overhaul.esp Version 1.34 Beta 5 Active
FCOM_Convergence.esp Version 0.9.9 Active
FCOM_RealSwords.esp Version 0.9.9 Active
DLCFrostcrag.esp Active
Knights.esp Active

Dold text

edit: insåg två minuter efter att jag hade postat att jag av någon anledning hade glömt att installera FCOM_Bobsarmory.esp.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Köpte Oblivion GOTY-edition nu på Steam rean... Blev mäkta besviken när jag får 15-30fps@1680x1050 på mitt system. Okej att det är gammalt, men va'katten...
Intel E8400 3.0ghz + GTX 275 borde nog klara sig bättre mot ett såpass gammalt spel kan tyckas. Konstigaste är att det hjälper föga att ändra grafik/upplösning. Ligger ändå runt samma...

Drog in allt vad jag kunde hitta för att förbättra det, oblivion.ini, renderinfo.txt, ram patch:ar, icke-officiella patcherna 3.2.0 och 3.4.1 och v16 osv. Inget fungerade. Sitter nu och installerar det på mitt andra system (2500K). Ruskigt illa att spela med 15fps, för att sedan starta något annat spel model 2012 och få ~60fps. Surt sa räven om... Aja i alla fall kostade det 'bara' 60kr.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Inaktiv

Ja, du borde helt klart få bättre prestanda än det där. Tror jag t.o.m. fick bättre med mitt X1950 Pro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, du borde helt klart få bättre prestanda än det där. Tror jag t.o.m. fick bättre med mitt X1950 Pro...

Testade det på min andra dator (2500k) och det fungerade utmärkt. Förstår inte varför Oblivion skall ha sådana problem på denna burken. Aja, blir att spela något annat istället. Hah

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Köpte Oblivion GOTY-edition nu på Steam rean... Blev mäkta besviken när jag får 15-30fps@1680x1050 på mitt system. Okej att det är gammalt, men va'katten...
Intel E8400 3.0ghz + GTX 275 borde nog klara sig bättre mot ett såpass gammalt spel kan tyckas. Konstigaste är att det hjälper föga att ändra grafik/upplösning. Ligger ändå runt samma...

Drog in allt vad jag kunde hitta för att förbättra det, oblivion.ini, renderinfo.txt, ram patch:ar, icke-officiella patcherna 3.2.0 och 3.4.1 och v16 osv. Inget fungerade. Sitter nu och installerar det på mitt andra system (2500K). Ruskigt illa att spela med 15fps, för att sedan starta något annat spel model 2012 och få ~60fps. Surt sa räven om... Aja i alla fall kostade det 'bara' 60kr.

Konstigt, jag får bättre prestanda på laptop i sign, och den är inte precis världsklass. Är du säker på att du inte använder upp all RAM eller nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snacker:

Konstigt, jag får bättre prestanda på laptop i sign, och den är inte precis världsklass. Är du säker på att du inte använder upp all RAM eller nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo kollade, och ligger inte ens på 50%. Nått konstigt är det, då jag har samma FPS vilken upplösning/setting jag kör. Alltid 15-25

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd

det finns en mod som har en fps limiter inbyggd, kommer inte ihåg vilken men det handlade om att optimera stabiliteten.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken video TS länkade till? (Den är död just nu)

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

Hm, säker på att du skriver i rätt tråd nu?

Första länken i tråden går nog snarare till en sida som hade scans av den första speltidningen som fick visa bilder av spelet. Kommer jag ihåg rätt så var väl några av dessa bilderna bland de första;

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Hm, säker på att du skriver i rätt tråd nu?

Första länken i tråden går nog snarare till en sida som hade scans av den första speltidningen som fick visa bilder av spelet. Kommer jag ihåg rätt så var väl några av dessa bilderna bland de första;
*bilder*

Rätt kul att gå tillbaka till första sidan och se alla kommentarer om att det är skitsnyggt, måste vara fake, utvecklingen kan inte gå längre mm Det där är ju rätt dålig grafik idag

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av Michaelo:

Rätt kul att gå tillbaka till första sidan och se alla kommentarer om att det är skitsnyggt, måste vara fake, utvecklingen kan inte gå längre mm Det där är ju rätt dålig grafik idag

8 år senare ja Men det var reaktioner på pyttesmå scannade bilder från en smått photoshoppad blaska, så det såg nog en aning snyggare ut än vad det blev. Men inte för att jag klagar på Oblivions grafik då. Det var snyggt när det kom, blev snuskigt snyggt med diverse moddar genom åren, och spelet har fortförande de tjockaste och mysigaste skogarna jag någonsin upplevt i ett spel. Det är faktiskt ganska mycket jag saknar i Skyrim från Oblivion. En vacker dag ska jag sätta mig och försöka få igång den gamla backup av min senaste tok-moddade Oblivion-installation med FCOM och hela köret

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Hm, säker på att du skriver i rätt tråd nu?

Första länken i tråden går nog snarare till en sida som hade scans av den första speltidningen som fick visa bilder av spelet. Kommer jag ihåg rätt så var väl några av dessa bilderna bland de första

Jo, men precis. Märkte efteråt att det var bilder, men schysst att du länkade dem Som sagt, ville se vad som uppfattades som "galet snyggt" 2004!

För skojs skull kan jag slänga in lite prints på Oblivion efter jag moddat det
Extrem Depth of Field på tredje bilden, gör det ganska svårt att spela det. Älskar dock DoF så visuellt var det helt awesome att traska runt och kolla på skyltar och annat

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

Stiligt Det har säkerligen släppts en mängd fler grafik-moddar och uppdateringar sen jag slutade spela för snart 2 år sedan. Får ta en titt på nexus sen och se vad det är som gäller nuförtiden.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Finns en hel del UI-mods du borde lägga till där,
"Darnified UI", hette det som gällde 2004-06. Härligt spel.

Edit/ Länk: http://oblivion.nexusmods.com/mods/10763 /Edit.

Permalänk
Inaktiv

Ska man våga sig på att spela det här igen, eller kommer det kännas gammalt och dåligt när man är van vid Skyrim?

Permalänk

Vet någon när eller om det kommer att komma expansioner till Elder of Scrolls kommer till playstation 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Vet någon när eller om det kommer att komma expansioner till Elder of Scrolls kommer till playstation 3?

Spelserien heter "the elder scrolls" och om du menar oblivion expansionerna så tvivlar jag på att de kommer att tillföras då oblivion redan är en aning gammalt, goty spelet är dock inte dyrt. Om du menade skyrim fastän detta är en oblivion tråd så är det aningen oklart men det börjar se dåligt ut då dawnguard inte ännu kommit och dragonborn finns snart hos PC med.
På UESP så står det dock att PS3 skall få dragonborn "early 2013" men jag har svårt att se hur det kan vara så svårt att få dawnguard till PS3 men dragonborn skulle gå.

Permalänk
Skrivet av mine.craft:

Vet någon när eller om det kommer att komma expansioner till Elder of Scrolls kommer till playstation 3?

Om du menar Oblivion så är det inte så troligt.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Skrivet av grafit:

Spelserien heter "the elder scrolls" och om du menar oblivion expansionerna så tvivlar jag på att de kommer att tillföras då oblivion redan är en aning gammalt, goty spelet är dock inte dyrt. Om du menade skyrim fastän detta är en oblivion tråd så är det aningen oklart men det börjar se dåligt ut då dawnguard inte ännu kommit och dragonborn finns snart hos PC med.
På UESP så står det dock att PS3 skall få dragonborn "early 2013" men jag har svårt att se hur det kan vara så svårt att få dawnguard till PS3 men dragonborn skulle gå.

Skrivet av Ziegfried:

Om du menar Oblivion så är det inte så troligt.

Hej och tack för de snabba svaren! Jag är rätt ny med både Playstation och Skyrim så jag misstog mig med tråden och trodde att Obvilion skulle bli en kommande expansion, ursäktar för detta. Jsg syftade i alla fall på spelet Skyrim."Early 2013" det låter ju lovande!

Tack så mycket och ursäkta för röriga texter, jag sitter på en skumpig buss och skriver från min iPhone.

Permalänk
Skrivet av mine.craft:

Hej och tack för de snabba svaren! Jag är rätt ny med både Playstation och Skyrim så jag misstog mig med tråden och trodde att Obvilion skulle bli en kommande expansion, ursäktar för detta. Jsg syftade i alla fall på spelet Skyrim."Early 2013" det låter ju lovande!

Tack så mycket och ursäkta för röriga texter, jag sitter på en skumpig buss och skriver från min iPhone.

Grafit skrev ett både snabbare och mer utförligt svar, men varsågod!
Dragonborn-expansionen till Skyrim kommer att bli spännande, indeed. Väntar otåligt.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m3tr0:

Om det här nu är verkligen är riktiga screenshots, så känns det som man ju har, i praktiken, uppnått helt verkligetstrogen grafik i spel - kan man göra det snyggare, egentligen?

Var tvungen att citera denna roliga kommentar i början av tråden

Fick förresten inget svar på min tidigare fråga..
Tror ni det är nån idé att spela Oblivion igen, eller kommer det kännas gammalt och dåligt när man är van vid Skyrim?

Permalänk

Jag är jävligt sugen på att lira Oblivion igen faktiskt. Det är dock en hel del nytt att sätta sig in i vad gäller moddar sen man lirade det sist, så jag sparar nog det till sommaren. Det var ju en del grejer som Oblivion gjorde bättre än Skyrim, så det ska bli intressant.

Ska bli Nice att tex kunna slåss under vatten igen

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Oj oj vad sugen jag blev på Oblivion!
Tur det är fredag Här ska det installeras igen, borde ju flyta bättre nu än det gjorde när det kom...

Permalänk
Konsolgrävare

The Complete Elder Scrolls Collection

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Hej,
Oblivion är nu ett gammalt spel. Men det går att göra liret väldigt snyggt. Ta en titt på min ENB som är byggd på många moddares hårda arbete

http://oblivion.nexusmods.com/mods/44146//?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Hej,
Oblivion är nu ett gammalt spel. Men det går att göra liret väldigt snyggt. Ta en titt på min ENB som är byggd på många moddares hårda arbete

http://oblivion.nexusmods.com/mods/44146//?

Tråkigt att inte så många spelar spelet längre. Med rätt moddar så är detta spel bättre än Skyrim. Har funderingar på att köpa spelet på steamrean som tar slut på torsdag. Jag har grundspelet redan men inte tilläggen. Kan vara värt pengarna ca 112kr

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Ett givet köp!
Modda det ordentligt så blir det väldigt likt ett bra moddat Skyrim

Permalänk
Medlem

Spelar både Morrowind och Oblivion fortfarande då och då Mycket bra spel båda två och även i original utförande tycker jag grafiken räcker för att förmedla spelet Finns många sätt ett spel kan vara snyggt på

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Sådär, nu är spelet installerat. Nu är det bara att lägga in moddar jag har sparat sedan länge. Tyvärr har ju Oblivion lättare att krascha jämfört med Skyrim. Vi får se hur det funkar. Finns det nån autospar mod som det finns till Skyrim? typ denna http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/34842/? Man kan ju ställa in hur ofta den ska spara ifall det skulle krascha

Edit:
Oj!! Jag såg att han som gör Oblivion Character Overhaul har förbättrat ansiktena ännu mer med v2.0. Ser riktigt bra ut måste jag säga http://www.nexusmods.com/oblivion/mods/44676/?tab=4&=http%3A%...

Edit2:
Denna kille måste man följa. Han har gjort Retexturer till Oblivion som får en att öppna ögonen http://www.nexusmods.com/oblivion/mods/44713/?tab=3&navtag=ht...
Kolla även hans andra moddar han gjort. Snart blir Oblivion snyggare än Skyrim

Edit: 2014-01-03
Har nu spelat en del av Steam versionen av Oblivion och det verkar vara mer stabilt än DVD versionen jag har. Spelet har inte kraschat en enda gång hittills. Kanske det kan bero på att jag har 4GB grafikminne i mitt nya grafikkort? förut hade jag bara 1GB. Men fan va det går segt i städer. Jag är nere på 15 fps stundtals med mitt R9 290 kort. Man kan undra vad som kan tynga ner prestandan så mycket i ett så gammalt spel. Jag har i och för sig en del grafikmoddar, men Skyrim som har värre grafikmoddar klarar sig klart bättre. Har inga ENB på Oblivion då den som Astroboy använder inte funkar nåt vidare på mitt grafikkort

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Vilka moddar rekar ni att man ska köra till Oblivion? Darnified UI modden är väl ganska given men finns det andra? Och vilken av dessa mod managers föredrar ni? Oblivion Mod Manager eller Wrye Bash?