Enorma problem![Efter att ha dragit om kablar och monterat om kylare]

Permalänk
Medlem

Enorma problem![Efter att ha dragit om kablar och monterat om kylare]

Hej, uppskattar enormt mycket till de som tar sig tid till att hjälpa mig.

För några dagar sedan så montrerade jag om cpu kylaren och drog om lite kabar(Har haft koll på temperaturer och att kylaren var monterad korrekt), tog då ut moderkortet ur chassit för enklare hantering av allt. Efter allt var klart så bootade jag upp datorn och efter tag så kom problemen. Windows låste sig ibland helt och jag fick olika blåskärmar. Först indikera moderkortet att det var GPU:n så jag kopplade bort den, sedan sa det till om RAM minnen så jag testade då med andra minnen och att bara ha en sticka i åt gången, efter det så gnällde den om HDD:n så jag testade då en annan.

Jag installerade om windows på två olika HDD:s men med samma resultat att windows fortsätter frysa eller startar om sig flera gånger på rad, jag har under ominstallationerna bara haft en HDD i åt gången. Det finns inga externa ljudkort eller liknande inkopplat utan nu är det bara RAM stickorna, DVD-läsaren och CPU:n inkopplade. Har även testat med att reseta CMOS men utan resultat. Det kommer upp att windows behöver repareras men det hjälper ändå inte när jag gjort det. Har även testat med att uppdatera BIOS.

Nu när jag testat allt jag kan komma på så lämnar det ju moderkortet eller nätagget kvar, men jag vet inte vilken av dem det är fel på, så jag skulle bli hemskt glad om någon kan hjälpa mig!

ASUSP8Z68-V PRO

I5 2500K

FRACTAL DESIGN TESLA 650W

CORSAIR VENGENCE 8GB

INTEL 520 60GB

WD CAVIAR BLUE 500GB

tydligare rubrik
Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Hejsan wankeer,

Helskumma problem.

1) Den enda ändringen du gjorde på ditt MB var att monterade om CPU-kylaren?
- Beskriv gärna vad du gjorde

1a) Hur lång tid hinner systemet vara uppe innan det hänger?
- Hinner CPU:n bli varm?

1b) Kolla i BIOS att det rapporteterar att du har allt du skall ha

2) Kan det vara så att lite kylpasta/annat har hamnat "under" CPUn inne i sockeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan wankeer,

Helskumma problem.

1) Den enda ändringen du gjorde på ditt MB var att monterade om CPU-kylaren?
- Beskriv gärna vad du gjorde

1a) Hur lång tid hinner systemet vara uppe innan det hänger?
- Hinner CPU:n bli varm?

1b) Kolla i BIOS att det rapporteterar att du har allt du skall ha

2) Kan det vara så att lite kylpasta/annat har hamnat "under" CPUn inne i sockeln?

Ja det ända jag gjorde var att montera om kylaren samt dra om lite kablar. Jag monterade av cpu:n med men i sockeln såg allt ut som det skulle. Jag var sparsam med pastan när jag applicera den.

I windows brukar det ta mellan 5-10 min innan det hänger sig och/eller startar om sig.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Hej, uppskattar enormt mycket till de som tar sig tid till att hjälpa mig.

Om du körde utan ESD band kan du ha gett ditt moderkort en esdkyss som kan ha skadat komponenterna om du fingrade rakt på dom.
Mer om esd:http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Om du körde utan ESD band kan du ha gett ditt moderkort en esdkyss som kan ha skadat komponenterna om du fingrade rakt på dom.
Mer om esd:http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-...

Okej, låter detta som en ESD skada?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Okej, låter detta som en ESD skada?

Svårt att säga då det kan gestalta sig på så många olika sätt. Men att du hela tiden får olika errors talar ju lite för att det skulle kunna vara något sådant.

Har du möjlighet så byt ut agget för att testa. Kan du inte det så skulle jag säga att det är moderkortet det är fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Hej, uppskattar enormt mycket till de som tar sig tid till att hjälpa mig.

För några dagar sedan så montrerade jag om cpu kylaren och drog om lite kabar(Har haft koll på temperaturer och att kylaren var monterad korrekt), tog då ut moderkortet ur chassit för enklare hantering av allt. Efter allt var klart så bootade jag upp datorn och efter tag så kom problemen. Windows låste sig ibland helt och jag fick olika blåskärmar. Först indikera moderkortet att det var GPU:n så jag kopplade bort den, sedan sa det till om RAM minnen så jag testade då med andra minnen och att bara ha en sticka i åt gången, efter det så gnällde den om HDD:n så jag testade då en annan.

Jag installerade om windows på två olika HDD:s men med samma resultat att windows fortsätter frysa eller startar om sig flera gånger på rad, jag har under ominstallationerna bara haft en HDD i åt gången. Det finns inga externa ljudkort eller liknande inkopplat utan nu är det bara RAM stickorna, DVD-läsaren och CPU:n inkopplade. Har även testat med att reseta CMOS men utan resultat. Det kommer upp att windows behöver repareras men det hjälper ändå inte när jag gjort det. Har även testat med att uppdatera BIOS.

Nu när jag testat allt jag kan komma på så lämnar det ju moderkortet eller nätagget kvar, men jag vet inte vilken av dem det är fel på, så jag skulle bli hemskt glad om någon kan hjälpa mig!

ASUSP8Z68-V PRO

I5 2500K

FRACTAL DESIGN TESLA 650W

CORSAIR VENGENCE 8GB

INTEL 520 60GB

WD CAVIAR BLUE 500GB

- Ok har du testat att sätta RAMminnena i XMP-mode i UEFI?
http://i.imgur.com/8hxdZ.jpg
- antar du har 2x4GB, så kör bägge till en början.
- Vilken BIOS/UEFI version kör du?
downloads: Version 3603(Only for Win7 & Win8)
http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=1&s=39&m...

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

- Ok har du testat att sätta RAMminnena i XMP-mode i UEFI?
http://i.imgur.com/8hxdZ.jpg
- antar du har 2x4GB, så kör bägge till en början.
- Vilken BIOS/UEFI version kör du?
downloads: Version 3603(Only for Win7 & Win8)
http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&p=1&s=39&m...

Yes har testat det, och har den versionen du länkade till.

jag ska se om jag kan testa med ett annat nätagg och se om det är det som är felet.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Yes har testat det, och har den versionen du länkade till.

jag ska se om jag kan testa med ett annat nätagg och se om det är det som är felet.

Som sagt ovan ESD skador är svårt att upptäcka, om det inte är nätagget så (Om du kan) skulle jag testa att byta alla komponenter, en i taget.
Om inte det här heller funkar så är det väldigt väldigt konstigt. :/

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat att byta ut samtliga komponenter utom CPU:n ändå får jag blå skärmar eller att skärmen flimrar och datorn låser sig. Jag börjar bli smått desperat med felsökningen nu. Ofta får jag minnes fel och att minnen klockar ner sig, testat två olika minnen med rätt specs.

Det ända som återstår är processorn, är detta ett beteende som kan ske när den är trasig. Snälla Gud hjälp mig.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Desk Master

Kan ju testa reseata cpun. Om trycket är ojämt från skruvarna till kylaren så kan teoretiskt sätt cpu pinsen blivit böjda eller sitta fel. (detta skulle vara extremt ovanligt).

Jag lyckades engång kortsluta ett nätagg, hitta en 300 wattare elr nånting bara så du kan testa om det är nätagget det är fel på.
Ett dåligt moderkort är FÖRBANNAT sällsynt och ett helvete att diagnostisera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varit med om liknande problem med en kompis dator men det löste sig efter några omstarter.

1) Hinner du någon gång se vad det är för felmeddelande blåskärmen visar?

2) Antar att du noggrant tog bort den gamla kylpastan innan du la dit ny och inte för mycket hoppas jag på.

3) Kan vara så att när du torkade av kylpastan så var du för hårdhänt vilket kan ha lett till att du har böjt någon av pinnarna på processorn. Bästa sättet är att plocka bort den och noggrant kolla om du kan se några börja pinnar eller inte.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem

Första tanke, minne... Men de har du provat.
Andra tanke, sned kylare som inte kyler korrekt och överhettad cpu. Verkar du också kollat.

Saker som vanligen ger skumma problem annars är saker som dåligt PSU (kan ge skumma krasher och hängningar) och knasiga drivrutiner. Du har inte uppdaterat någon drivrutin eller om windows (via auto update) kunnat göra detta?

Testa plocka ur komponenter en och en och se om problemet försvinner.
Ex, ta ur ljudkort (om inte integrerat förstår... hehe), byt grafikkort, koppla loss usb enheter osv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Lys med en stark lampa på pinnarna i sockeln och kolla om någon reflekterar ljuset annorlunda. Den pinnen är isf böjd och gör moderkortet oanvändbart. Har haft samma problem och den "skyllde" ifrån sig på GPU och RAM etc så det var lurigt att komma på vad det var för fel.

Om det nu är en böjd pin så försök inte att böja tillbaka, du kan i stort sett bara göra det värre :/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Det måste vara cpun det är fel på så jag åker väl på att byta den. Nu finns det ingen annan förklaring.

Jag har kört cpun överklockad till 4,5GHz innan men aldrig haft en vcore högre än 1,3V. Det som händer är att det blir som streck över hela skärmen och sen låser sig eller att den bootar till Windows och får stå ett tag för att sedan starta om sig.

Det jag tänkte på var om jag råkat ut för "Electric migration" eller vad det heter.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Det måste vara cpun det är fel på så jag åker väl på att byta den. Nu finns det ingen annan förklaring.

Jag har kört cpun överklockad till 4,5GHz innan men aldrig haft en vcore högre än 1,3V. Det som händer är att det blir som streck över hela skärmen och sen låser sig eller att den bootar till Windows och får stå ett tag för att sedan starta om sig.

Det jag tänkte på var om jag råkat ut för "Electric migration" eller vad det heter.

Tycker sträck över skärmen låter som ett defekt grafikkort, om jag mins rätt så är det vramen som kan skapa sådana sträck..
Testa med ett annat kort/inbyggda grafiken och se om sträcken försvinner.
Edit: Såg att du skrivit att du testat allt utom cpu byte, du kan ju alltid testa att reseta cmos, kanske bios som krånglar, lång skott men varför inte. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Tycker sträck över skärmen låter som ett defekt grafikkort, om jag mins rätt så är det vramen som kan skapa sådana sträck..
Testa med ett annat kort/inbyggda grafiken och se om sträcken försvinner.
Edit: Såg att du skrivit att du testat allt utom cpu byte, du kan ju alltid testa att reseta cmos, kanske bios som krånglar, lång skott men varför inte. ^^

Testat med cmos reset, det måste vara cpun det är fel på för annars så finns det inget annat.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

1.Hur är tempen/ volttalen i Bios?
X.Skruv i kläm mellan undersidan av mb och lådan?
2.Böjd pinne på CPU.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk

Min tanke är att det är moderkortet som det är fel på. Det utsätts ju nästan alltid för påfrestningar när man drar i och ur kablar, plockar bort och sätter dit grafikkort osv osv. Har du testat att köra hårddisken i olika sata-portar?

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

1.Hur är tempen/ volttalen i Bios?
X.Skruv i kläm mellan undersidan av mb och lådan?
2.Böjd pinne på CPU.

Tempen är normal och inga böjda pinnar på moderkortet (där pinnarna sitter)

Ändå som jag märkt på volten är att där det ska vara 3,3v är det 3,4v.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Testat med cmos reset, det måste vara cpun det är fel på för annars så finns det inget annat.

Ja, låter tyvärr som det är din cpu som har skadats på något sätt, du har ingen garanti kvar eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Ja, låter tyvärr som det är din cpu som har skadats på något sätt, du har ingen garanti kvar eller?

Jodå garanti finns då den knappt är ett halvår, frågan är bara hur man skickar iväg en CPU. Kanske räcker med en esd påse och en liten kartong?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Har du provat att ta ur CPU-n och sen sätta tillbaks den? Gör det.
Jag bytte kylare för ett år sen till min i7, och sen blev den helkonstig. Minnena betedde sig skitskumt. Efter en hel de felsökning fick jag detta tips och det funkade till min förvåning och stora lättnad. CPU-n har många kontaktpunkter och sockeln är inte tillräckligt bra tycks det för CPU-n hamnade troligen en pytteaning snett. Då blir det precis hur konstiga fel som helst, vilket du har...

Permalänk
Medlem
Skrivet av freqwa:

Har du provat att ta ur CPU-n och sen sätta tillbaks den? Gör det.
Jag bytte kylare för ett år sen till min i7, och sen blev den helkonstig. Minnena betedde sig skitskumt. Efter en hel de felsökning fick jag detta tips och det funkade till min förvåning och stora lättnad. CPU-n har många kontaktpunkter och sockeln är inte tillräckligt bra tycks det för CPU-n hamnade troligen en pytteaning snett. Då blir det precis hur konstiga fel som helst, vilket du har...

Det låter rimligt att sånt kan ske när inte alla pinnar har kontakt men jag köpte ett helt nytt moderkort och upplever samma problem.

Kan säga att ja inte har så mycket hår kvar på huvudet.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Jag antar att du redan noga trippelgranskat alla de kablar + kontakter du drog om.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag antar att du redan noga trippelgranskat alla de kablar + kontakter du drog om.

Fo3

Yes, just nu har jag bara en mekanisk disk, minnen och cpun kopplade på moderkortet.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Skrivet av wankeer:

Jodå garanti finns då den knappt är ett halvår, frågan är bara hur man skickar iväg en CPU. Kanske räcker med en esd påse och en liten kartong?

Ska gå bra, du kan alltid vira in ESD påsen med lite toa papper eller så för att vara extra säker.
+de kommer testa cpun och om den inte är trasig så skickar de tillbaka den.(Kanske kostar lite då men.)

Permalänk
Hedersmedlem

Ändrade till en tydligare rubrik. Sätt inte så otydligt som du hade innan, då har man ingen aning vad tråden handlar om.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av wankeer:

Okej, låter detta som en ESD skada?

Ja det tycker jag.

Skrivet av wankeer:

Det låter rimligt att sånt kan ske när inte alla pinnar har kontakt men jag köpte ett helt nytt moderkort och upplever samma problem.

Kan säga att ja inte har så mycket hår kvar på huvudet.

Märkligt. Påminner mycket om en ESD skada jag hade på ett laptop-moderkort. (Det var Anovo(Skitstövlar) som hade varit inkompetenta och lyckats med detta innan jag fick mina händer på datorn).

Skrivet av wankeer:

Jodå garanti finns då den knappt är ett halvår, frågan är bara hur man skickar iväg en CPU. Kanske räcker med en esd påse och en liten kartong?

Som alltid:

  1. Elektroniken ska skickas ESD säkert. Förslagsvis i original plastfodralet som den såldes i alternativt en ESD-påse.

  2. Detta skall paketeras emballerat med mjukt emballage i en hård yttre kartong.

  3. Om du har det hårda plastfodralet de säljs i fungerar troligen ett vadderat kuvert MED extra emballage inuti.
    Har du varken eller så fungerar följande, (inifrån och ut):
    Processor->ESD-påse->mjukt emballage(.5-1cm) en kartongbit kring processorn som, ta en 18x9 och vik den dubbelt så du får en 9x9 som har två lager, processorn ska in i mitten med det mjuka runt. Tejpa ihop kartongbiten på de tre motsvarande sidorna-> Skicka i Vadderat kuvert.

Bubbelplast, Tidningspapper, toapapper etc fungerar utmärkt. Ca 2-3cm mjukt emballage skyddar även mot lite hårdare stötar. Packa inte för hårt/tajt då det gör motsatsen.

Det hårda emballaget skyddar mot hög vikt och krossning (hjälper till att avlasta vikt).
Det mjuka skyddar mot penetrerande skador (de som tar sig igenom det yttre hårda emballaget och dämpar stötar).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack till alla som tog sig tid till att hjälpa, efter mycket felsökande så var det CPU:n som var defekt. Kommer skicka iväg den för reparation.

Så nu sitter man på ivybridge istället. Sen så kommer jag lägga upp en annons på Z68 moderkortet som jag bytte samt Cpu:n om jag nu får tillbaka en ny eller hur det blir.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP