Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk
Avstängd

något jag undrar över har dem rätt att ta ut avgift på internet

sverige äger väl inte internet

kanske dum fråga men började undra det nyss

och till alla som mailade sina internet leverantörer säg gärna till hur det gick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Just i fallet demokrati tycker så anser jag inte att någon har rätt att ta ifrån mig den. Har man en annan åsikt... så kommer jag inte respektera den. Kommer något försöka tvinga mig att acceptera en ett icke demokratiskt styre av mitt land mig kommer jag kämpa emot.

Så om folket väljer en diktator (så som skedde med tex Hitler) så är detta alltså fel, och du kommer att kämpa mot den allmänna folkviljan? Vad bra, då vet vi var du står!
Så som jag har uppfattat det så är yttrandefriheten en frihet som i Sverige finns på grund av vår demokrati. De som inte tycker att vår representations-demokrati är någonting att ha (däribland räknar jag mig själv) har alltså full rätt att tycka det. Om vi nu däremot skulle begå grova brott på grund av våra åsikter skulle det väl däremot vara en helt anna sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwte:

Till alla er som är emot avgiften. Hur ska Radiotjänst få tag på alla "skattesmitare" som använder Radiotjänsts uppdragsgivares tjänster utan att betala när alla i Sverige inte måste betala? Då menar jag inte SVT som är lätt att begränsa med inloggning och programkort. Men alla andra tjänster som finansieras genom "tv-avgiften".

Vilka andra tjänster är det du pratar om, radio?

Är väl inte svårare än att dom kodar sina tv-kanaler kör inlogg på webben och reklam i sina radioprogram. Helt ärligt så är deras utbud rena skiten (enligt mig) jag tittar på varken nyhetssändningar eller deras produktioner. Jag lyssnar inte heller på deras radiokanaler, finns ingen logik i att jag ska betala för något jag inte använder.

Det är som att jag skulle starta en videoblogg på nätet och skicka en faktura till dig för att du har en dator och faktiskt kan titta på min blogg. Nej hela radiotjänst borde läggas ner och släng in reklam i skiten istället så är problemet löst. Dom får hutlöst mycket pengar redan och även spons från alla sportsändningar. Ändå är deras utbud så förkastligt dåligt.

Visa signatur

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk

Dags o fly Sverige!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ja alltså, detta är ju för att alla ska ha tillgång till kultur, media och nyhetsrapportering och så vidare.
Det är så vårt samhälle och vår civilisation fungerar, man hjälper varandra då alla är med och bygger upp det.

Jag kan dock tycka att detta bör betalas av staten och vara gratis för alla invånare, om man inte räknar med skatt.

Men jag klagar inte, betalar gärna avgiften då jag tycker det är rättvist att samtliga har tillgång till någon form av kultur.

EDIT: Ta detta på rätt sätt, men världen är stor och ni kan bo nästintill var ni vill!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Åhhh avskaffa SVT... Kan de inte börja sända reklam istället eller ta betalt för att se på skiten? Helt seriöst.

Permalänk

Vadå måste man betala bara för att man har en dator eller surfplatta men inte ens kollar på skitkanalen? Aldrig i livet.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk

"Sean Banan i Afrika" finns ju att få tag på utan problem på internet med. Jag säger att alla ska betala 150 kronor för den först innan man betalar SVT. Sean Banan var på nätet först!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maccswe:

I dagens samhälle så finner du den här informationen på aftonbladet,svd,dn osv osv finns ingen anledning att sitta bänkad framför svt.

Jag pratar inte bara om SVT. Avgiften finansierar även UR och SR och som det ser ut idag så tycker jag att en del av deras tjänster ger mervärde för alla i Sverige.

Visa signatur

| 3960X | 16 GB DDR3 | P9X79 | H100 | 7950 |
| E31270 | 16 GB DDR3 ECC | ~7 TB eff. ZFS R-Z2 | ESXi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwte:

Och alla samhällstjänster som följer med. Ungefär som att säga att det brinner aldrig hos mig så jag ska inte betala någon skatt till Räddningstjänsten m.m. Därför tycker jag att alla borde betala.

I min mening är detta tankesett fel. Vi får mycket gratis upp till en viss ålder. Grundläggande tjänster såsom sjukvård, tandvård och räddningstjänst tar vi för givet ja. Grejen är att du kan INTE jämföra såsom du gjorde, det är ologiskt, tänk ett steg längre istället. Räddningstjänst är inget allmänt behov du drar nytta av hela tiden, det är inget kontinuerligt behov(om du inte för försäkringsbedrägeri), det är inte av bekvämhet detta erbjuds, utan det erbjuds i nödfall där skillnaden är mellan liv och död eller allvarlig skada.

Radio och TV är en tjänst som erbjuds till de som vill ta del av dess material. Detta är en bekvämhetsfaktor och inget måste för att överleva. Vi har friheten att inte lyssna om vi så vill, så varför skall vi bli nekade friheten att inte betala om vi inte brukar tjänsten?

Om du vill betala och du använder tjänsten, så betala och var glad. Men tvinga inte oss som inte har tjänsten eller använder den att betala!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Förresten, så jag förstår detta rätt...

Dem tar alltså betalt för att du äger en tv, och snart en dator och/eller surfplatta? Även ifall du aldrig använder tjänsen?

Är inte det lite som att sätta skatt på datorer surfplattor etc? :S

Skatt har väl inget med saken att göra. De vill ha betalt för alla potentiella tv-mottagare i landet (fast med detta kanske man ska kalla det "kanal-mottagare"). Som det redan påståtts är det åt pipsvängen fel att vi som aldrig nyttjar kanal 1 och 2 ska behöva betala en avgift för att andra tittar. Nu är det inte en fråga om att SVT går under utan detta kapital, de får in en hel del ändå:

http://web.archive.org/web/20070313171401/http://svt.se/svt/j...

Höhö, lite lustigt att de kallar sig "fri television", när de är de enda kanalerna man betalar för...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv

Var det Nordkorea vi pratade om? -_-
Bojkotta $VT för fan.

Permalänk
Medlem

Bra affärsidé, anpassa sin tjänst efter vad alla har = tvinga dem betala!

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vi hemma hade inte en TV på 5 år.
Finns rätt många som inte har TV.

Men...vad riktar ni då era möbler mot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedDotFire:

Det är konstigt eftersom det finns telefonen som är nästan lika stora som surfplattor och varför skulle man inte kunna sitta på tåget och kolla på solsidan eller liknande på sin telefon? en avgift för telefoner vars skärm är större än X" tycker jag skulle vara i enighet med avgiften för surfplattor. Speciellt eftersom det är gott som personer som inte använder sina surfplattor ör att se på play kanaler/filmer då skärmarna är för små eller liknande och 99,9% av alla har en tv som är bättre lämpad för sådant.

Jag kan hålla med dig, men samtidigt går det per definition att skilja på surfplatta och telefon, men det finns inga skiljda definitioner på smartphone och "dumphone". Eller, om man så vill, telefoner med internetuppkoppling och telefoner utan.

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 7 5700X3D | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | GeForce RTX 4070 Dual OC 12G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk

låst?

Skrivet av radx:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nu-ska-du-betala-tv-avgift-f...

Sweclockers, illa av er att ni inte tar med alla delar ur artikeln ovan! Vill ni skapa missnöje i tråden?

För er som inte orkar läsa ovan artikel: Gestapo kiruna kommer INTE jaga surfplattorägarna förrän den förändring som diskuteras har gått i genom helt och hållet vilket den räknas göras 2015.

hahaha kanske blockera sweclockers från att göra inlägg eller sådant eller låsa inläggen haha föräns dem lärt sig.

Permalänk
Medlem

Ett jävla gnäll om denna tv avgift. Har aldrig betalt den och kommer aldrig att göra det. Klart nu ska dom väl införa skiten i skatten istället så man likaså förbannat måste betala för sig, även om man bara tittar på tv när man är hemma hos morsan och farsan, vilket det är då dom som håller i tv aviften i deras hushåll. Har man tur så slipper man iallafall dessa terror kollar som är och ringer på dörren och frågar om man har betalat tv avgiften. Tjoller enligt mig

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem

Om jag skulle ta och flytta utomlands snart.. host..

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

NEJ NEJ NEJ!

SVT kan ju ta och stoppa upp det där någonstans!
Om jag ville kolla på deras kanaler på nätet så hade jag betalat för det men då jag aldrig är inne där så vill jag ju faan inte betala för det.

För 173:- per månad får jag som student ett gymkort och Netflix!!!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

SVT är mycket väl medvetna om att det med dagens teknik går att ta betalt av de som använder deras tjänster över internet.
Att man INTE väljer den betalmodellen beror på att man får mer klirr i kassan om ALLA betalar, oavsett man nyttjar tjänsten eller ej.
Inför man en betaltjänst riskerar man ju att tittarna/lyssnarna ställer krav på innehållet å det har alltid statsstyrda SVT motsatt sig.

Sen är det ju ingen skillnad, för den som betalar, om man kallar det skatt eller avgift, pengarna är ju desamma.
Stora delar av skatterna går redan idag till ändamål alla inte vill betala för men tvingas till iaf, så varför inte införa den finländska modellen eller privatisera SVT. Kanske det är detta Hamilton egentligen är ute efter?

Permalänk
Medlem

Haha, tycker detta är förjävla konstigt. Får se om det är lika enkelt att avstå från att betala framöver som det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Så om folket väljer en diktator (så som skedde med tex Hitler) så är detta alltså fel, och du kommer att kämpa mot den allmänna folkviljan? Vad bra, då vet vi var du står!

1) Goodwins lag.

2) Grundlagarna och förfarandet vid grundlagsändring är tänkt att utgöra skydd mot att t ex folket väljer en diktator. I praktiken står dock grundlagar sig slätt mot de pretorianska garden som diktatorer brukar hålla sig med.

3) Hitler valdes inte av folket. Han fick ca 33% av rösterna. Om du vill veta hur maktövertagandet gick till får du Googla, läsa Wikipedia eller repetera skolans historieböcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maccswe:

Vilka andra tjänster är det du pratar om, radio?

Är väl inte svårare än att dom kodar sina tv-kanaler kör inlogg på webben och reklam i sina radioprogram. Helt ärligt så är deras utbud rena skiten (enligt mig) jag tittar på varken nyhetssändningar eller deras produktioner. Jag lyssnar inte heller på deras radiokanaler, finns ingen logik i att jag ska betala för något jag inte använder.

Det är som att jag skulle starta en videoblogg på nätet och skicka en faktura till dig för att du har en dator och faktiskt kan titta på min blogg. Nej hela radiotjänst borde läggas ner och släng in reklam i skiten istället så är problemet löst. Dom får hutlöst mycket pengar redan och även spons från alla sportsändningar. Ändå är deras utbud så förkastligt dåligt.

Håller helt mig dig på alla punkter.

Har aldrig och vill ännu mindre betala för deras skit när jag hör sånt här. Varför ska inte folk få välja vad man ska kolla på? Dvs köpa de kanaler man tycker om.

Jag har alltid klarat mig på att säga att jag inte kollar på deras skit sen är jag tyst en stund då de bablar om att man måste betala pga bla bla bla. Brular låta dom babbla så där en 5-10 min sen säger jag att jag har ju inte ens en tv eller motagare då brukar dom bli sura och slänga på.

Vid ett tillfälle ringde de till min sambo som erkännde direkt, då fick jag ringa tillbaka och ta bort skiten och bad dom aldrig ringa mig eller sambon igen, sen dess har det varit tyst.

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

SVT är mycket väl medvetna om att det med dagens teknik går att ta betalt av de som använder deras tjänster över internet.
Att man INTE väljer den betalmodellen beror på att man får mer klirr i kassan om ALLA betalar, oavsett man nyttjar tjänsten eller ej.
Inför man en betaltjänst riskerar man ju att tittarna/lyssnarna ställer krav på innehållet å det har alltid statsstyrda SVT motsatt sig.

Sen är det ju ingen skillnad, för den som betalar, om man kallar det skatt eller avgift, pengarna är ju desamma.
Stora delar av skatterna går redan idag till ändamål alla inte vill betala för men tvingas till iaf, så varför inte införa den finlänska modellen eller privatisera SVT. Kanske det är detta Hamilton egentligen är ute efter?

Jag tycker dock att privatisering vore värre. Visserligen är P1 och SVT vänstervridna, men kanaler som P2 och P4 skulle väl helt enkelt försvinna? Det skulle iallafall inte bli MINDRE vinklat.

Permalänk
Medlem

Tittar inte på någon av SVTs sändningar och kommer aldrig att göra. Ska dock se till att börja streama så mycket jag kan från SVTs hemsida så mycket som möjligt, utan att betala för mig såklart, endast för att äta bandbredd av dom jävlarna.

Tur att jag inte bor i Sverige längre dock.

Permalänk
Medlem

Vete fan om jag kan utveckla inlägget jag redan skrev i tråden i "Internet, uppkoppling och nätverk" delen av forumet men med det sagt är detta skandal och det är tamefan en grov sådan.

Helt sanslöst att SVT nu tvingar sig in hos de som aktivt väljer bort deras program genom att strunta i TV. De enda mediainstitutionerna jag vet där utbudet mer eller mindre tvingas in i folks hushåll finns i de länder där demokrati knappast är existerande.

Detta är enbart för att tvinga in mer pengar för att fortsätta göra usel TV. De vet att om folk skulle få välja bort dem skulle de till sist försvinna och nu när den chansen finns med HTPC maskiner som kan köra netflix, webbnyheter, HBO Nordic mfl tar de till detta för att säkra sin egen överlevnad framför folks möjligheter att välja.

Citerar dock en intressant sak jag läste på DN.se.

Citat:

Har Radiotjänst redan börjat kartlägga surfplatteägarna?

– Nej, nej, och de kommer inte att göra det heller. De kommer att hålla en låg profil när det gäller mobiler och datorer i väntan på att få en slutgiltig bestämmelse om hur avgiften ska konstrueras. De kommer inte att beivra dig i väntan på en ordentlig lösning på det här, säger Hamilton.

– Den slutgiltiga bestämmelsen skulle redan ha kommit. Det kom en utredning med förslag men regeringen valde att lyfta ut finansieringsfrågan för att göra en kompletterande utredning. Nu väntar vi på direktiven och det ska vara klart till 2015.

Med andra ord lär radiotjänst Kiruna inte aktivt jaga datorer... Ännu. Förhoppningsvis inser de valda att de inte har vatten på sin kvarn i denna fråga. Maila stolparna i riksdagen gott folk! Enda man tyvärr kan göra för att försöka stoppa detta vansinne.

Permalänk
Medlem

jävla idioter svt, sätt lösenord och ge användarkonton till de som betalar avgiften ist för att tvinga på den på folk

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucke_91:

Haha, tycker detta är förjävla konstigt. Får se om det är lika enkelt att avstå från att betala framöver som det är nu.

Självklart kommer man att hitta dig som internetanvändare, man skapar en ny lag där ISPerna tvingas lämna ut sina kundregister+IPadress till statsmakten.

Permalänk
Medlem

Ah ja, jag betalar redan licensen så det här gör ingen skillnad i min plånbok. För övrigt gillar jag mycket av SVT's innehåll.

Permalänk
Medlem

På Aftonbladet slår dom på stora trumman längst upp inför hotet av en köttskatt.
Men detta med TV licensen hamnar långt långt ner

Anar en konspiration här, att folk ska bli så upprörda över en en eventuell köttskatt att TV licens faktumet på plattor, datorer osv glöms bort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300