Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk
Medlem

Jag vill inte längre *facepalm*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av buddaz
I-lands problem.

Helt otroligt att vi människor i ett I-land bryr oss mer om sådana här saker medan resten av vissa länder i världen lever i misär.

För den som redan betalar så är det ju redan inbakat så jag bryr mig inte så mycket. Jag betalar eftersom jag ser hellre ibland på SVT än dem andra kanalerna som det mest enbart är skräp. Däremot hade jag hellre sett en lägre avgift istället för ca 2500kr/år.

Till sist ni som säger det här är si och så dåligt. Sluta titta så är problemet löst. Eller så skulle jag gärna vilja se hur ni kommer fram till en bättre lösning som gynnar alla vilket jag inte tror någon här har någon direkt lösning.

Over and out från en som inte bryr sig.

Skrivet av Mars:

Skönt att se någon med litet mer insikt.

Jag betalar TV-avgift med glädje ty SVT Play är bland de bästa saker som hänt på många år.

Insikt? Otroligt korkat inlägg av er båda! Hur kan man ens dra paralleller med andra länder som lever i misär? Bara för att ni tycker kanalen är bra betyder det inte att andra gör det eller hur?

Det som gynnar alla är att styra upp ett system som gör att dom som betalar har tillgång till deras utbud dom som inte betalar har det inte. Inte så värst svårt eller? Koda kanalerna och inlogg på deras hemsida. Radion får dom väl bjuda på om dom inte har någon genialisk lösning.

Jag ser ingen logik i att betala för något som jag inte använder, därför sätter jag mig på tvären. Men du kanske tycker det är helt ok att jag skickar hem en faktura till dig för att du har möjlighet att läsa min blogg?

Visa signatur

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vasadu:

Systemet med TV-Licens som de är uppbyggt idag är inte så passande. De hör hemma i en annan tid. Personligen är jag för att vi ska ha public service TV för jag anser de bidrar till att vi har nyhetsrapportering på en bra nivå i Sverige. Både från Public service kanalerna och de privata. Vill inte ha en nyhetsrapportering som är så politiskt och åsiktstyrd redan innan nyheten presenteras som är ett problem i USA.

Men systemet för att finansiera de hela är mycket gamalmodigt och funkar inte med dagen samhälle. Jag skulle föredra en avgift för alla svenska medborgare över 18 år som finansierar att vi har "fair and balanced" informationsflöde i detta land, för demokratins skull. Om någon då hävdar att de inte är intresserade av demokrati så anser jag de bor i fel land.

Om du har fått för dig att svensk media är ''frispråkig'' och inte vinklad har du uppenbarligen inte tagit en A kurs på gymnasienivå om just media.

USA är ju ett extrem texempel, men att folk tror att SVT inte är styrd av högre uppsatta människor är lite underligt.

Permalänk
Medlem

BWAHAHAHA !
Äntligen en glad nyhet i samband med wp8'as begränsningar, går inte att se på svt-play via min lumia 920 !
Sen så kan jag inte dra in bredband hemma före sommaren, teknikfail till min fördel..!
Och jag hade gärna betalat för mig om jag haft någon nytta av det, har nog fler timmar på en bio senaste månaden än kollandes tv...

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Så dom tvingar på mig en tjänst jag inte vill ha och väntar sig att jag ska betala för den?

Nåväl, då har jag en ny avgift på G här, idiotavgiften. Alla som är dumma på riktigt och låter det påverka mig ska betala 173kr/månaden till mig.

Permalänk

Jag kan förstå att SVT vill ha betalt för sina tjänster MEN då behöver man inte TVINGA varenda DATOR/TV-innehavare att ha deras kanaler. Dom kan skaffa en egen digitalbox och sen de som är intresserade får skriva upp ett abonnemang där. ELLER så kan man som något politiker föreslog för ca 6 månader sedan, lägga TV-avgiften på skatten.

Det är ju synd att det finns enkla lösningar men dessa vägrar man tydligen ta till bruk. Radiotjänst ringer runt och knackar dörr där man kräver att få veta om någon innehar TV/radio m.m. och stalkar folk, det funkar ju inte särskilt bra eftersom många kommer undan. Min ekonomi är stabil men inte fan har jag råd att hosta upp 2000 KR/året till en jävla TV-avgift, i längden blir det mycket pengar. Jag studerar och ska jag tvingas ta LÅN höja mitt CSN för att jag ska kunna betala TV-avgiften?

Herregud man säger att Sverige är ett sådant fritt land, vi lever ju nästan i en diktatur för fan. Du får inte bygga ett hus hur du vill, röstar du fel (typ SD) så ska du ha skäll, kritiserar du myndigheter, media, politiker allmänt kan du räkna med att enbart bli ignorerad.

Nya skatter, skatt på kött idag... kött är viktigt för oss, ska vi äta mindre av det som är nyttigt och mer kolhydrater?

Sverige är minsann landet där du aldrig kan bli rik. Avgifter avgifter avgifter. Fy fan säger jag bara.

Jag tänker inte betala TV-avgift, jag använder inte SVT play! Min dator spelar jag med och använder inom jobbet och skolan, staten kan inte kräva mig på pengar för det. Jävla idioter alltså.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Rekordmedlem

Sluta klaga på SVT, de följer bara lagarna, det är riksdagen som stiftar lagar och ytterst styr det här, Regeringen är kanske de som främst bestämmer även om det är en minoritetsregering just nu, Reinfeldt är statsminister, Borg fördelar pengar och Lena Adelsohn Liljeroth är kulturminister, de är de 3 som under nuvarande mandatperiod är de som påverkar mest i tv frågan, om ni är missnöjda med deras jobb så gå då och rösta, lämpligen på några ni tycker bättre representerar era åsikter, men jag gillar att några kallar dem kommunister i en del poster....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars:

Skönt att se någon med litet mer insikt.

Jag betalar TV-avgift med glädje ty SVT Play är bland de bästa saker som hänt på många år.

Bra, då kan du betala min avgift också, för jag tänker inte lägga ner mer pengar när allt går till bidrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

BWAHAHAHA !
Äntligen en glad nyhet i samband med wp8'as begränsningar, går inte att se på svt-play via min lumia 920 !
Sen så kan jag inte dra in bredband hemma före sommaren, teknikfail till min fördel..!
Och jag hade gärna betalat för mig om jag haft någon nytta av det, har nog fler timmar på en bio senaste månaden än kollandes tv...

samma här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Det är frågan, men som det varit tidigare har det inte räckt att montera ut mottagaren utan den skulle dessutom plomberas av auktoriserad radio/TVmontör.

Jag mailade radiotjänsten nu och frågade, så får se vad de säger

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas verkligen att EU för första gången kan hjälpa den svenska befolkningen nu och knäppa SVT/Sveriges regering på nosen och säga "Aja baja".

Permalänk
Medlem

Hahaha, insåg just en kul grej... om dom skulle komma och knacka på, och undrar varför jag har internet men ingen dator.. Så säger jag endast att jag surfar på mobil telefonen.. Som jag förstått det så täcker inte avgiften mobil telefoner. Bara surfplattor.

EDIT: Och datorn i sign ligger fortfarande i kartongerna.. *host* *host*

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv

SVT har alltid funnits i mitt liv och dem är en del av Sverige. Jag skulle vara stolt att betala avgiften, alla mina äldre i släkten njuter av innehållet och även jag.. nyheter, dh-sändningar, melodifestivalen, landet runt, plus, julkalendern, debatt, olympiska spelen med mera. Dessa är bara de jag förväntar mig att se!

Permalänk
Medlem

Hon kan glömma att jag betalar något iaf. xD

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk

Så nu ska vi betala 173 + 100 kr? I TV och "dator avgift" ?

Permalänk
Skrivet av anon34034:

SVT har alltid funnits i mitt liv och dem är en del av Sverige. Jag skulle vara stolt att betala avgiften, alla mina äldre i släkten njuter av innehållet och även jag.. nyheter, dh-sändningar, melodifestivalen, landet runt, plus, julkalendern, debatt, olympiska spelen med mera. Dessa är bara de jag förväntar mig att se!

Så då är det okej att lägga straffavgift på oss andra som INTE vill ta del av detta utbut?
Har även det svenska språket varit en del av ditt liv och en del av Sverige? Sluta misshandla det i så fall.

Permalänk
Medlem

Kan de tvinga oss att betala så borde vi kunna tvinga dom att börja med reklam på SVT och slopa hela TV-avgiften. Folk har ju stört sig på tv-avgiften i decennier!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Många har nämnt att det ska läggas in i skatten, då får man ju likförbannat betala för det även om man inte nytjar det..

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Lustigt,, gick precis in på svt.se för att kolla om deras Kanaler sänds där.
Det gör dom inte.
Visst det går att gå in på svtplay och kolla på program, men det går alltså inte att titta på Kanal 1.

Nu är det ju just TV-Kanaler dom pratar om, så med andra ord så vill dom att vi ska betala för något dom inte levererar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Kan de tvinga oss att betala så borde vi kunna tvinga dom att börja med reklam på SVT och slopa hela TV-avgiften. Folk har ju stört sig på tv-avgiften i decennier!

Fast problemet med det, är att reklamen lär va mer intressant att titta på, än SVTs egna program

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Frankoz:

Många har nämnt att det ska läggas in i skatten, då får man ju likförbannat betala för det även om man inte nytjar det..

Problemet med det är att det då blir staten som ger dem pengar och då menar folk på att staten även kan vrida synpunkterna som tas upp i diverse program.
Så public service måste vara frikopplat från staten men samtidigt så kan de ju inte ha det som lagtvång.

Finns cirka 4 miljoner hushåll i Sverige. Om man ska tro påståendet att 9 av 10 betalar dessa 173 kr så blir det alltså över en halv miljard(!) i månaden.
Hur mycket pengar behövs för att driva ett par skitkanaler och lite skitradio??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Litegrann som vården ungefär alltså, om man nu inte är sjuk dvs.

Jag ser det hellre som en skatt för jag råkar gilla t.ex. SVTs OS-sändningar och jag lägger troligen mer tid på att titta på dom än jag lägger på att besöka vården, vilket jag är glad över.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Kommer det en nisse från Rånartjänst kommer jag att blåneka att jag inte äger någon form av tv eller dator .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Yeah right!!!

Permalänk
Medlem

Men vad tusan nu!
Varför ska jag betala dåligt producerade musikshower, sinnesrubbat dyra och tråkiga sportsändningar och onyktra nyhetsankare som läser upp nyheter som är dagsgamla
Jag har gjort ett val att inte ha tv och radio i hemmet. Varför ska jag då betala för sånt som jag har valt bort

ps. skrivet från min mobil. jag har ingen dator nu heller ds.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Borde nästan bli så att USA (och andra länder) får börja betala tv-lisens till sverige med då... eftersom man kan komma åt svt's streaming tjänst därifrån med?

Nae men skämt åsido så är detta otroligt löjligt....

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Låt dom som faktiskt vill se på SVT och dylikt betala för det.

Permalänk
Medlem

Som så många andra var min första reaktion, "men, lägg det på skatten!!"
Sedan gick reptilhjärnan i dvala igen.
Det är inte bara att göra om en avgift till skatt, skatt är politik, avgift är det inte.
Skall du ha opolitiskt public service kan du inte göra det beroende av vem som för tillfället sitter vid makten, där faller också reklamfinansiering bort, det som återstår är då en avgift.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skatt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Avgift

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Frågan är om någon verkligen läst http://www.dn.se/nyheter/sverige/nu-ska-du-betala-tv-avgift-f... ? "Den slutgiltiga bestämmelsen skulle redan ha kommit. Det kom en utredning med förslag men regeringen valde att lyfta ut finansieringsfrågan för att göra en kompletterande utredning. Nu väntar vi på direktiven och det ska vara klart till 2015."

Det har väl tidigare pratas om att lägga denna avgift på skatten så förhoppningsvis så fattar regeringen ett sånt beslut fram till 2015 så att vi slipper alla gnälliga fjortisar i detta forum :).

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

helt j***a sjukt.

jag har inte använt tv mottagare på över 10år
ska jag nu behöva betala för att jag har internet! Satan heller, jag har aldrig använt deras tjänster och kommer aldrig göra det.
Ska dom kontrollera mig får dom komma med en husrannsakan.
(lycka till att få en för att kontrollera tv avgift)

/Aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.