Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk
Medlem

öppnar aldrig dörren för dom snyltarna ändå så av mej blir det inga pengar vilket fall

Visa signatur

[i7 930@3,7] [Corsair H70] [1x500GB] [4x1TB] [1x1,5TB] [GA-X58A-UD3R][Corsair 6GB 1333MHz] [Win7x64 Ultimate]

Permalänk

Detta är för fan inte vad man ska behöva stå ut med i en demokrati. Att bli påtvingad en avgift som denna är helt åt helvetet fel. Då skulle väl lika gärna Spotify kunna göra all musik tillgänglig för allmänheten och ta betalt för att du har tillgång till deras tjänster. Kollar aldrig på SVT eller för den delen på någon annan tv kanal och att jag skulle kolla på svtplay är absolut det minsta intresset jag har. Detta kan väl inte vara lagligt på något vis eller?

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem

Asså..skrämmande låg nivå på allt gnäll här. Hur kan man bli så upprörd över detta?
Det blir ju ingen skillnad alls, mer än att alla sändningar streamas direkt över nätet, istället för att en del av dem dyker upp timmar efteråt.
Är väl JÄTTEBRA!
Angående betalningen så har det gällt även datorer i rätt många år redan.
Vill du inte betala så SKIT I DET! Det gör jag. Har smitit från licensen i över 20år och det funkar jättebra
Ändå gillar jag jag svt. Tycker de håller bra mycket högre kvalitet än trean, fyran, femman o alla andra skitkanaler som har samma tablå varenda dag.
Nej jag har ingen moral i kroppen, men jag trivs rätt bra med det SKÅL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tryinghard:

Finns cirka 4 miljoner hushåll i Sverige. Om man ska tro påståendet att 9 av 10 betalar dessa 173 kr så blir det alltså över en halv miljard(!) i månaden.
Hur mycket pengar behövs för att driva ett par skitkanaler och lite skitradio??

Avancerade saker det där, en vanlig knegare som jag förstår inte sånt.

Citat:

Inkomst av tjänst 2010, i kronor
Eva Hamilton, vd Sveriges Television 2 464 738

Permalänk
Medlem

Kollektiv beskattning är ju inget nytt så jag fattar inte vad ni lipar om.

Tror du att alla dina skattepengar är öronmärkta exakt till vad just DU vill använda och behöver?

Permalänk

Hittills har jag aldrig betalt tv-agift, och jag tänker inte börja nu heller.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Demografiskt kan knappast skillnaden vara särskilt stor mellan att beskatta alla eller att ta ut en avgift per hushåll. Min gissning är att gruppen utan Internet är den som i större utsträckning har TV. I slutändan handlar det därför endast om en subjektiv, kanske känslosam, fråga om hur makten över innehållet i teorin skulle kunna ändras beroende på om det är en beskattad eller avgiftsbelagd service.

I övrigt skulle jag gärna vilja att belackarna här gör en lista på bättre alternativ till SVTPlays mindre underhållsmässiga programutbud. Det mest skrämmande är kanske inte frågan om avgift för SVT:s Internet tjänster, utan vad folk hellre stoppar huvudet fullt med. SR erbjuder fortfarande en hel del program av kvalitet som tyvärr är svår att hitta på andra platser.

ge exempel.

Visa signatur

4790k 32GB 2200MHz 512GB 850PRO Palit GTX 1080

Permalänk
Medlem

Detta påverkar inte mig personligen men jag tycker synd om alla studenter som valt bort TV för att spara pengar men måste ha dator för skolarbetet. Detta blir en extraavgift som dom inte kan välja bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Många har nämnt att det ska läggas in i skatten, då får man ju likförbannat betala för det även om man inte nytjar det..

Det borde bli relativt mycket lägre per person.

Idag är det ju per hushåll, så en ensamstående betalar lika mycket som en stor famillj.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Jag hoppas verkligen att EU för första gången kan hjälpa den svenska befolkningen nu och knäppa SVT/Sveriges regering på nosen och säga "Aja baja".

Jo, italienarna har ju många år av tradition inom stats-styrd media så där har vi mycket att lära. Berlusconi blir säkert rosenrasande när han får reda på att man i Sverige betalar pengar till ett SVT som gör kvalitetsprogram som ifrågasätter och gör undersökande journalistik som kan lyfta fram snedsteg som politiker tar.

Tycker att många här på swec. borde ta sig ett par 20 minuter och kolla på radiotjänst hemsida för att förstå vad det är man betalar för (och nej, det är inte bara för melodifestivalen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Har du en tv men inte möjlighet att ta emot svt's sändningar så måste du betala så jag gissar på att det kommer räcka med en dator....oavsett om det är cray titan eller en amiga

Inte om du har en SwedX Tv utan Tuner, då behöver du inte betala eftersom du inte kan få in NÅGRA tv kanaler.
Detta gäller givetvis bara så länge du inte har en digitalbox eller video/dvd/bluray med inbyggd tuner!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shadowjolt:

Detta är för fan inte vad man ska behöva stå ut med i en demokrati. Att bli påtvingad en avgift som denna är helt åt helvetet fel. Då skulle väl lika gärna Spotify kunna göra all musik tillgänglig för allmänheten och ta betalt för att du har tillgång till deras tjänster. Kollar aldrig på SVT eller för den delen på någon annan tv kanal och att jag skulle kolla på svtplay är absolut det minsta intresset jag har. Detta kan väl inte vara lagligt på något vis eller?

Det är just det här som är demokrati, det finns en majoritet som via sin rösträtt har valt den lagstiftande församlingen, lagarna ska sedan tillämpas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Youtube kräver att man kör Flash för många av filmerna på sidan samt att man kör Javascript som inte är fritt licensierade. Check your privileges, shill scum!

Det var som fa' då.

här försöker man tillföra lite god stämning till tråden men istället blir man spottad på. förjävligt trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Kollektiv beskattning är ju inget nytt så jag fattar inte vad ni lipar om.

Tror du att alla dina skattepengar är öronmärkta exakt till vad just DU vill använda och behöver?

Så du tycker vi alla ska böja oss ner och ta det i röven, utan protest? Nej tack..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

för er som förespråkar att det ska slängas på skatten istället,hur blir det då om en familj har ex 4 skattande personer i hushållet,ska den familjen behöva betala 3 gånger så mycket som ett hushåll med 1 skattande person?? låter ju inte som en helt sund idè

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boomhowler:

Jo, italienarna har ju många år av tradition inom stats-styrd media så där har vi mycket att lära. Berlusconi blir säkert rosenrasande när han får reda på att man i Sverige betalar pengar till ett SVT som gör kvalitetsprogram som ifrågasätter och gör undersökande journalistik som kan lyfta fram snedsteg som politiker tar.

Tycker att många här på swec. borde ta sig ett par 20 minuter och kolla på radiotjänst hemsida för att förstå vad det är man betalar för (och nej, det är inte bara för melodifestivalen).

Du menar att vi inte har vinklad media i Sverige?

sigh..

Permalänk
Medlem

Problemet är att svt inte ägnar sig åt nyttig publik service. Om man kollar på vad den institutionen gör med våra pengar så är det enbart sorligt. Dyra musik och sportevent. Importerade dyra (amerikanska) serier och värdelöst egenproducerat material.
Det här är ett sätt att stärka deras institutionella position när den är som svagast. Om beskattningen blir kopplad till datorer, ja då kommer vi aldrig bli av med det politiskt styrda organet...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är just det här som är demokrati, det finns en majoritet som via sin rösträtt har valt den lagstiftande församlingen, lagarna ska sedan tillämpas.

Men jag tror inte att du uppfattade vad jag menade. Det är väl inte rätt att folk ska behöva betala tv avgift bara för att de har en dator och tillgång till internet?
Det enda rätta jag kan tänka på är att SVT kräver någon sorts inloggning på deras hemsida och att man måste betala tv avgiften för att kunna logga in och kolla på vad det nu än är de sänder.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem

Jag har ingen tv och inget intresse alls för varken tv eller svt, men klart man ska betala!
Valuta för penga..wait a minute!

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Tycker SVT kan dra åt helvete.... Varför inte bara ta bort SVT och göra så man måste betala för att ha kanelen? som vilken jävla digital kanal som helst, tittar jag mycket på t.ex TV3 och inget på SVT så vill jag fan inte betala för båda....

Köpte en TV på mellandagsrean och tydligen, visste inte detta innan, så är skit affärerna skyldiga att anmäla till radiotjänst att personen köpt en TV... Idioterna ringde och sa att jag hade köpt en TV etc och behövde betala TV avgift... har inte ens haft på TVn mer än 3 timmar på snart en månad, kommer använda den mer när jag fixar routern och NAS-en men det har fan inget med SVT att göra...

Ska inet behöva skicka mail till radiotjänst så fort en kund köpt en del till en dator nu också eller..... finns inget sätt för dom att veta om du har en dator eller inte förutom kontroller.

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem

De kan glömma detta, jag vägrar betalat för något jag ej använder. Jag tittar varken på tv eller deras skitprogram online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Många (mig inräknat) skulle inte ha några problem med att betala för riktig public service.
Men det är ju inte public service vi får.
Istället har vi som sagt kändislekar a'la melodifestival, tv soffor och ändlösa sportsändningar.
Ingen av dom är ju public service utan ren underhållning.
SVT existerar numera mest för att hålla liv i just SVT.

Sverigesradio har däremot en betydligt bättre integritet, även om P3 ibland får en att kräkas lite i munnen över deras PK attityd.

Permalänk
Skrivet av RzrTrek:

Så du vill med andra ord betala för snedvinklad nyhetsrapportering, melodifestivalen

och en censurerad version av Kalle Ankas jul?

Han vill betala för att få veta vad som händer i stort i världen, tex. vem som vinner presidentvalet i Ukraina, om naturkatastrofer i thailand och delta i folkfesten melodifestivalen... kanske se vilka som vinner EM guld i handboll?! Och angående snedvriden nyhetsrapportering, alla har en åsikt, ska man undgå det så får man låsa in sig i en källare och hålla för öron och ögon.
Fler borde faktiskt kolla in Plus, efter att ha kollat in folks "tyck och tänk" i konsumentfrågor i Sweclockers forum.

---

Angående summan så tycker jag att den är väl tilltagen, känns som att 100 spänn/ månad är absolut max.
Och ja, jag tror att det kommer att bli många fler som får betala licensen (även om man kunde betala för kabel-tv "utan att ha en TV" innan.)

// En som aldrig kollar TV.

Permalänk
Medlem

Vafan.. Först läser jag att de vill lägga på mer skatt på kött och tänkte e de helt pantade? Sen läser jag det här... Känns som ger man de lillfingret så tar de hela handen. Funderar lite på om det e bättre att ge de långfingret istället!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tryinghard:

Broder. Din solidariska anda har fått mig att inse mina fel! Klart vi ska ha avgift! Men vi kan väl kalla det för ett privilegium istället för en "avgift"! Då vi få chansen att hjälpa våra landsmän!
Mitt folk! Kasta av er de kapitalistiska bojorna som ankrar er i girigheten! Staten vill alltid det som är bäst för er!

Shutup Meg! Eller.. vad blir barnkanalen i kommande generationer? Jag uppskattade min uppväxt med SVT.

Permalänk
Medlem

År 2010 uppgick kostnaden för SVT till totalt 4,1665 miljarder kr eller 4 166 500 000 kr. Blir några kronor. Vem granskar uppdrag granskning???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twyzz:

Tycker SVT kan dra åt helvete.... Varför inte bara ta bort SVT och göra så man måste betala för att ha kanelen? som vilken jävla digital kanal som helst, tittar jag mycket på t.ex TV3 och inget på SVT så vill jag fan inte betala för båda....

Köpte en TV på mellandagsrean och tydligen, visste inte detta innan, så är skit affärerna skyldiga att anmäla till radiotjänst att personen köpt en TV... Idioterna ringde och sa att jag hade köpt en TV etc och behövde betala TV avgift... har inte ens haft på TVn mer än 3 timmar på snart en månad, kommer använda den mer när jag fixar routern och NAS-en men det har fan inget med SVT att göra...

Ska inet behöva skicka mail till radiotjänst så fort en kund köpt en del till en dator nu också eller..... finns inget sätt för dom att veta om du har en dator eller inte förutom kontroller.

Bara säga att du bygger datorer till ex släktingar på fritiden, Om ditt internet, tja bara säga att du har en WD-TV, Går inte kolla på Live TV med en sådan!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Är ingen reklam på 1-2-barnkanalen osv ( gäller bara dessa )

Sponsring är dock tillåtet.
Vilket i allra högsta grad är marknadskommunikation.
"Programmet presenteras av Volvo"
Värt att nämna är väl att de är högst selektiva i vilka som får sponsra, tror knappast att Vanish skulle gå igenom.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Avgiften är förklädd "skatt". Definitivt! Det finns inga försök på att dölja det. Det handlar om att ha en "politiskt oberoende" kanal som inte behöver gå till staten för att få sina pengar. Jag är inte direkt emot denna idé även om det mest handlar om en illusion för det är ju ändå staten som kan säga till om radiotjänst får ta sin avgift eller inte.

Skrivet av annddyy:

betalar licens om vi slipper all reklam, hur många håller med mig?

Reklam på SVT? Syftar du på sponsen i en sportsändning då?

Skrivet av KTL:

Gammal och förlegad media med gammal och förlegad modell slår till igen. Dåligt.

Är ju just för att de förnyat sin modell i och med play och snart livesändningar på nätet som gör att avgiften blir aktuell på nya produkter.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Eftersom Radiotjänst tolkar ordet "avsedd" som att man kan göra någonting, så har jag definierat om min dator till telefon eftersom den är "avsedd" för att användas med Skype. Och eftersom Radiotjänst själva sagt att mobiltelefoner oavsett prestanda och Internetuppkoppling inte ska omfattas av TV-avgiften så borde det inte heller gälla för en stationär telefon.