Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enity:

Och vi som tycker att det är skit då?
Om jag ska betala för public service så ska de genast upphöra med allt som kan anses vara någon form av underhållning om de inte införskaffat det gratis.
Att se dokumentär om populärmusik kan knappast anses vara allmännyttigt.
Sen att ens tänka tanken att köpa in dyra serier och filmer är rent förkastligt, sådant kan man se på andra tv-kanaler eller över internet så det bör verkligen inte vara svts uppgift.
Kortfattat kan man säga att alla utom en kanal borde läggas ner och den kanalen bör endast visa samhällsviktiga nyheter, inte pladder som sport och liknande.

Jag tror du hoppade över inlägget som inledde frågan jag svarade på. Ditt argument är egocentriskt. Vi hamnar i samma cirkelresonemang oavsett vilken lösning som väljs, likt en gilla/ogilla knapp. Betydelsen av "allmännytta" är också öppen för tolkning. Det är möjligt att du representerar en grupp som är villig att betala för utvalt utbud, men även det tycker jag av egen erfarenhet är ganska svårt. Om den upprörande faktorn är avgiften, visar det sig ändå vara rätt knepigt att hitta en kostnadseffektiv mix. Kanske ogillar jag det du gillar, än om jag endast skulle sätta etiketten "skit" på sådant som förtjänar det, och inte bara för att det inte faller mig i smaken.

Permalänk
Medlem

det mest skrämmande är ju at sånt här går igenom. helt sinnesjukt. Jag sa upp mitt tv-innehav för ca 4 år sedan och tänker fortsätta på samma sett.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Hur blir det om jag bara har datorer textbaserade operativsystem?

Kommer jag även då få betala TV avgift?

Permalänk
Medlem

Ens ISP borde vara inblandad i detta. Så man har ett val. Om man inte betalar den så blockeras svt.se svtplay osv.. Tycker det är löjligt att de ska blanda i hopp dem.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av rubby:

Yeah right!!!

Ja..?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedman:

Eftersom att de allra flesta redan har TV och dator hemma så påverkar det inte så mycket.

Dock känns det lite fel att ta ut TV-avgift för datorer/surfplattor innan alla kanaler som är gratis på TV:n är gratis för datorn.

Jag har en tv, utan boxer som jag endast använder för min xbox 360, dvs inga kanaler tillgängliga alls. På min dator spelar jag, surfar och spelar in musik.
Klart det påverkar oss om man blir tvingad till att betala för något man inte använder...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Hur fan kan de ta sig rätten att sätta avgift på alla enheter som EVENTUELLT kan komma åt deras jävla play site? Detta är ju fan helt sjukt.

Permalänk
Medlem

Rör mig inte alls detta! Har inte betalat Tv-Licens på väldigt många år. Jag ringde dom för långe sen och sa att jag blivit blind.
Flera år senare ringde dom och ville att jag skulle börja betala, och jag sa att jag fortfarande är blind Sen har jag inte hört av dom.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jo och de har en omröstning med alternativen,

Hur tittar du helst på tv?
På en tv-apparat På datorn I mobilen På surfplattan
Rösta VISA RESULTAT

De har alltså inte ens med "tittar inte på TV"... Hemskt.

Men det vet du väl? Alla tittar på TV. Det är ju bara det att vissa inte erkänner det öppet.

Permalänk
Medlem

De borde vara tvungna att göra materialet tillgängligt med hjälp av fri programvara i så fall. För varför ska man behöva betala om ens dator inte kan spela upp materialet? Inget äckligt Flash eller andra konstigheter som inte fungerar tack...

Permalänk
Medlem

TL;DR: Säger inget nytt som inte sagts i tråden redan, men var tvungen att skriva av mig.

Problemet grundas inte i nödvändigheten av public service eller kvalitén i innehållet.
Problemet är att lagen ursprungligen var utformad för att den som inte vill/kan ta del av public service inte ska behöva betala för detta.
Redan här blir det tokigt då du inte kan köpa en TV utan att bli avgiftsskyldig enligt lag, även om du enbart ska titta på film på den via din dvd och ö.h.t inte kopplar denna TV till anten eller digitalbox.
Sen att avgiftsbelägga alla med en dator eller surfplatta som har tillgång till internet är bara fult. Bara för att du äger en dator med internetuppkoppling så betyder det givetvis inte att du kommer ta del av det material som radiotjänsten tillhandahåller. Vidare så betyder inte en dator/surfplatta med internetuppkoppling att du ENS KAN ta del av deras material.
Webbradio - Din dator kanske inte har högtalare.
Streaming - Du kanske saknar bandbredd eller kod för att ta del av materialet.

Detta är fan inte okej!
Jag avstår från att skaffa en TV och radio för att slippa avgiften. Jag hade inte ens tänkt att koppla in TV:n till antenn eller digitalbox, utan till min PS3:a för att spela. Men eftersom jag vill hålla nere mina avgifter så måste jag avstå från TV:n helt och hållet.
Jag äger en dator med internetuppkoppling, något som för mig är viktigare än en TV. Men nu måste jag alltså tvingas, likt förbannat, betala för en tjänst jag inte avser använda.

Jag vill likna det hela med att t.ex. aftonbladet skulle avgiftsbelägga alla som kan läsa. Inte för att de läser deras tidning, men för att de kan göra det.

Lite stavfel
Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Medlem

Klockrent!

Skrivet av destoxes:

Detta kommer att bli en ny utgift framför allt för nystartade företag. Alternativet att inte använda internet finns i princip inte, att betala räkningar mm. på annat sätt kostar också pengar. Det är ju lite som att du måste betala för en konsertbiljett bara för att du bor bredvid och det finns en risk att du kan höra musiken. Man borde iaf kunna välja bort det, så att man inte kommer in på svtplay om man inte betalar. Då detta innefattar nästan hela befolkningen vore det mycket bättre och tydligare om VARJE hushåll behövde betala.

Okej, låt säga att jag bygger upp ett företag som sedan lägger ut gratis media på internet. Internet ägs inte av någon, det ägs av alla. Sedan börjar jag kräva att ALLA som har tillgång till mitt material ska betala för det, ganska schyst affärsidé inte sant?

(Jag vet att SVT är "statligt" men principen är samma.)

Det här är nog i princip en sak som gjort att de kommit på det här förslaget. Det innebär ju mycket riktigt att ALLA företag som använder Internet också ska betala Radio/TV/Internet-avgift (Som man ju då kan kalla den). Perfekt sätt att få in extra pengar även fast det säkert inte är många företag som nyttjar SVT's sändningar :S
En annan intressant grej är ju hur de ska begränsa det för andra än boende i Sverige att se sändningarna. Ska man kunna se det gratis utomlands, men inte i Sverige och om man nu kan låsa det utomlands, så kan man för fan göra det med ett betalkonto på SVT's hemsida så att de som verkligen vill se skiten betalar och tittar och vi andra slipper!

Nä fy fan alltså!!!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3090 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: Skoda Enyaq IV80 RS

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy:

Asså..skrämmande låg nivå på allt gnäll här. Hur kan man bli så upprörd över detta?
Det blir ju ingen skillnad alls, mer än att alla sändningar streamas direkt över nätet, istället för att en del av dem dyker upp timmar efteråt.
Är väl JÄTTEBRA!
Angående betalningen så har det gällt även datorer i rätt många år redan.
Vill du inte betala så SKIT I DET! Det gör jag. Har smitit från licensen i över 20år och det funkar jättebra
Ändå gillar jag jag svt. Tycker de håller bra mycket högre kvalitet än trean, fyran, femman o alla andra skitkanaler som har samma tablå varenda dag.
Nej jag har ingen moral i kroppen, men jag trivs rätt bra med det SKÅL!

Nej, det har inte gällt datorer tidigare det är därför detta faktiskt är en viktig fråga. Är nog många som gör som du, jag inkluderat, men det är principen som stör mig inte kostnaden i sig. Jag är för public service, det behövs oberoende media som inte ska påverkas av varken företag eller politik. Men lägg den då för helvete på skattsedeln istället för att jaga folk och blanda sig i vad de har för hemelektronik.

Permalänk
Medlem

SVT får gärna ta mina pengar enda kanalen som har vetiga sport sändningar, de börjar även få in bra serier också. Slipper man den jävla reklamen som TV4/TV3 och andra skit kanaler använder sig av.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Nej man kanske skulle slå på sitt trådlösa utan kryptering, och sedan gå runt till alla grannar och håva in avgift för att jag lagt ut mitt nät gratis.
Då de inte har något val kan jag dessutom välja en hutlöst hög summa, och hutlöst låg kvalitet/bandbredd.
Tror jag ska ta 173kr/hushåll ...

Glöm bara inte att svenska folket i demokratisk ordning först ska besluta om att även du skall få ta ut en avgift.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chawan123:

Dom kommer då inte få några pengar av mig för sina skitprogram iaf.

In i fängelset utan att passera gå.

Visa signatur

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det innebär att tv-avgiften utvidgas till alla enheter som kan ta emot sändningar via nätet...

...så alla som har en mobil med andra ord? Jävla idioter. Det kan dem glömma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Åh, men du missar poängen...

Skrivet av skog1s:

Rör mig inte alls detta! Har inte betalat Tv-Licens på väldigt många år. Jag ringde dom för långe sen och sa att jag blivit blind.
Flera år senare ringde dom och ville att jag skulle börja betala, och jag sa att jag fortfarande är blind Sen har jag inte hört av dom.

ALLA ska betala... Om du är (hade varit) blind, så kan du fortfarande lyssna på radio och om du även är döv, så kan du ju fortfarande äga en TV/Radio... Du betalar ju inte för vad du ser/hör utan för att du KAN se/höra... >=/ Snart ska vi väl betala för att vi andas med...

Bra idé dock!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3090 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: Skoda Enyaq IV80 RS

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Jag kan ha 2st netflix abonnemang och ändå komma undan billigare än med 1st svt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag tror du hoppade över inlägget som inledde frågan jag svarade på. Ditt argument är egocentriskt. Vi hamnar i samma cirkelresonemang oavsett vilken lösning som väljs, likt en gilla/ogilla knapp. Betydelsen av "allmännytta" är också öppen för tolkning. Det är möjligt att du representerar en grupp som är villig att betala för utvalt utbud, men även det tycker jag av egen erfarenhet är ganska svårt. Om den upprörande faktorn är avgiften, visar det sig ändå vara rätt knepigt att hitta en kostnadseffektiv mix. Kanske ogillar jag det du gillar, än om jag endast skulle sätta etiketten "skit" på sådant som förtjänar det, och inte bara för att det inte faller mig i smaken.

Den upprörande faktorn är att betala för andras underhållning därför ska inte public service syssla med underhållning.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk

Organiserad och legaliserad stöld

Privata nöjen borde inte finansieras genom skatten, fullkomligt orättvist. Jag tvingar ingen att betala mina nöjen genom skatten och vill inte bli tvingad att betala andras. Om den gyllene regeln gällde skulle vi aldrig ha det här problemet, behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Det finns tre parter i det här, förövaren, påhejjaren och offret. SVT är förövaren, dessa människor som använder SVT tycker att förövarens förslag är jättebra för då blir det billigare för dom. Sist men inte minst har vi offren, dom som inte vill/kan använda sig av SVT men tvingas betala det ändå.

Moraliskt och etiskt sett ur mitt perspektiv så är dom första två kategorierna riktigt vidriga. Hur står det till med din etik&moral? Hur rent är ditt samvete?

Permalänk
Medlem

SVT har hur många program som helst vars kvalité man LÄTT kan argumentera för. De sänder exempelvis drösvis av dokumentärer av hög kvalité, både inköpta och egenproducerade. Nej, alla program passar naturligtvis inte alla i smaken, och visst är det olyckligt att man skall behöva dras med faktisk smörja i form av dokusåpor bara till förmån för ett breddat utbud, men att klanka ner på HELA SVTs innehåll, speciellt om det rör sig om en principfråga, är självfallet bara barnsligt.

Jag håller precis som de flesta här med om att SVTs approach är fullständigt fördömlig. Och ja, det finns god anledning att uppleva deras nyhetssändningar som politiskt vinklade. Men utsagorna om att SVT inte överlag håller hög standard i fråga om vad som sänds och i vilket skick det sänds kan man bara slänga i sopkorgen.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Jag har startat en egen tv-kanal. jag startade den igår. Den kommer finnas tillgänglig på internet. jag börjar skicka ut fakturor till hela svenska folket nästa fredag.

dock bara 300kr i kvartalet så man kan fortfarande säga att OS är gratis.

ja OS kommer gå på min kanal

Visa signatur

gege

Permalänk

De hade väl tröttnat på att folk sa att de inte hade en TV, och därmed inte var intresserad av deras förlegade media, så de var tvungna att hitta ett sätt så att i princip ingen kan säga att de inte behöver betala för deras skit

Känns rätt hjärndött att tvingas betala nästan 200 spänn i månaden för något som allt för många aldrig använder.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danboffe:

Jag har startat en egen tv-kanal. jag startade den igår. Den kommer finnas tillgänglig på internet. jag börjar skicka ut fakturor till hela svenska folket nästa fredag.

dock bara 300kr i kvartalet så man kan fortfarande säga att OS är gratis.

ja OS kommer gå på min kanal

Och du har statligt stöd för detta? Det är vi, folket, som i förlängningen har röstat fram TV-licencen.

Visa signatur

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne:

Privata nöjen borde inte finansieras genom skatten, fullkomligt orättvist. Jag tvingar ingen att betala mina nöjen genom skatten och vill inte bli tvingad att betala andras. Om den gyllene regeln gällde skulle vi aldrig ha det här problemet, behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Det finns tre parter i det här, förövaren, påhejjaren och offret. SVT är förövaren, dessa människor som använder SVT tycker att förövarens förslag är jättebra för då blir det billigare för dom. Sist men inte minst har vi offren, dom som inte vill/kan använda sig av SVT men tvingas betala det ändå.

Moraliskt och etiskt sett ur mitt perspektiv så är dom första två kategorierna riktigt vidriga. Hur står det till med din etik&moral? Hur rent är ditt samvete?

I och med att jag betalar min avgift och har alltid gjort det, utan några förväntningar om minskade avgifter eller intresse huruvida andra gör det, är mitt samvete fullkomligt rent..

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Nej, det har inte gällt datorer tidigare det är därför detta faktiskt är en viktig fråga. Är nog många som gör som du, jag inkluderat, men det är principen som stör mig inte kostnaden i sig. Jag är för public service, det behövs oberoende media som inte ska påverkas av varken företag eller politik. Men lägg den då för helvete på skattsedeln istället för att jaga folk och blanda sig i vad de har för hemelektronik.

Trodde det faktiskt, men ok...Efter att ha kollat upp det så hade jag väl fel på den punkten.
Kommer ihåg att det va snack om det för ett gäng år sen iallafall, men tydligen blev det bara snack.
Visst kan man diskutera licensen o så bla bla...men vafan. I princip alla hushåll har ju redan nu skyldighet att betala, så det blir ju i stort sett ingen skillnad.
Men fortfarande...vill man inte betala så gör man inte det. Svårare än så är det inte.
Frågar någon så nekar man bara..klart!
Finns hur mycke grejer som helst att uppröra sig över om man tycker det e kul, men detta är fan en skitsak o inget annat.
Det blir en icke-diskussion där folk bara spyr galla över svt..så töntigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

ALLA ska betala... Om du är (hade varit) blind, så kan du fortfarande lyssna på radio och om du även är döv, så kan du ju fortfarande äga en TV/Radio... Du betalar ju inte för vad du ser/hör utan för att du KAN se/höra... >=/ Snart ska vi väl betala för att vi andas med...

Bra idé dock!

Men det är bara att säga att man blivit döv med. Och kanske att man har Elallargi

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av anon34034:

Jag lyfte inte min mening för att smutskasta någon, utan snarare att poängtera hur vårt land fungerar.
Det kommer väl som en självklarhet för dig också att betala för tv-licensen? Det är samhällsbyggande i högsta grad att ta del av dess innehåll.

Hur det fungerar är inte satt i sten imo, märkligt syn på det hela (gällande denna frågan)

Sen tror jag samhället skulle överleva om man slopade TV-licensen eller drog ner på den markant, samhällsbyggande? nja

yupp yupp

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?