Om Metro UI inte fanns...

Permalänk
Skrivet av AlbertMwugabi:

Någon som vet om detta fungerar? Om det gör vore det kul att testa 8'an för att se om datorn blir nå snabbare.

den raden i registret finns inte i skarp version. Kollade precis

Visa signatur

[Fractal Design Define R4] [FD Newton R2, 1000W] [P8P67 EVO]
[ i7 3770K@4.5GHz] [Noctua NH-D14] [Gigabyte GTX 780 TI]
[16GB Corsair XMS3] [Kingston 480GB]
[WD Black 2TB] | [WD Green 4TB]

Permalänk
Medlem

Gillar allt med win8 förutom metro. 279kr uppgradering är inte så farligt.

Permalänk

Har inga problem med att Modern UI finns men jag skulle tycka att det var väldigt mycket bättre om man kunde välja att starta i desktopläge istället för Modern UI

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Jag köpte win8 förra veckan. Win8pro för 279kr. Måste nog vara den billigaste "lagliga" win jag testat. (kört alla win sen 3.11)
Första 48 timmarna höll jag på att bli tokig på modern UI, kastade nästan uta datorn i en snödriva. Men allt eftersom så började jag komma underfund var saker och ting fanns. Kör utan start8 eller likande. Personligen så tror jag MS kommer köra vidare på detta koncept på framtida windows versioner. Så det är väl lika bra att lära sig så man kan fortsätta att leka "datorgeni" till familj/släkt/vänner.

Det enda jag saknar är den gamla hederliga sökfunktionen.
Dom flesta windows apparna är rätt värdelösa (för mig)
Ser man modern UI sidan som ett 2:a skrivbord så gjorde det saken enklare, plockar bort appar som man inte vill ha där.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av l4nky:

Gillar allt med win8 förutom metro. 279kr uppgradering är inte så farligt.

Handlar inte om pengar för många. Jag hade lätt kunnat betala 3279:- för ett bra OS.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Arne Anka:

Handlar inte om pengar för många. Jag hade lätt kunnat betala 3279:- för ett bra OS.

Då hade det banne mej fått vara en personlig evighetslicens, inkluderat alla uppgraderingar ever, gällande på alla mina enheter som kan hantera systemet. Jistnes.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Då hade det banne mej fått vara en personlig evighetslicens, inkluderat alla uppgraderingar ever, gällande på alla mina enheter som kan hantera systemet. Jistnes.

Windows 8 Professional icke-uppgraderingsversion kostar snart 2499kr. Då är det inte ens inkluderat alla uppgraderingar ever.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Handlar inte om pengar för många. Jag hade lätt kunnat betala 3279:- för ett bra OS.

Problemet är ju att alla har olika behov och smaker. För att bli helt nöjd får man väl ha något slags modulärt OS som man kan välja exakt vad man vill ha och inte ha. Hade inte varit helt fel

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

För att kunna nyttja senaste versionen av DirectX vilket de som spelar uppskattar. Annars håller jag med dig

Fråga från en helt ovetande: vilka spel idag använder directx-funktioner som inte Windows 7 har?

*Edit* ...och vilka spel inom närmaste några åren kommer använda dessa funktioner? Samt varför skulle dessa spel helt sakna support för Win7 utan senaste DX? Speltillverkarna vill sälja spel, oavsett teknik...

Visa signatur

Antec P280, Corsair AX760, Asus P8Z77-V, Asus HD7970-DC2T, Corsair Vengeance 8GB DDR3,
Samsung 840 250 (?) GB, WD Red 2TB, Creative X-Fi Titanium HD m.m.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Windows 8 Professional icke-uppgraderingsversion kostar snart 2499kr. Då är det inte ens inkluderat alla uppgraderingar ever.

strejf - sweclockers egna lilla windows 8 predikant!

Jag hppas du skojar om 2499kr för win8 PRO? Det om något är att skjuta sig själv i foten för microsoft med detta nya OS. Jag betalar ogärna 500kr för win8, ännu mindre betalar jag gärna 2500kr för win8, då donerar jag hellre 2500 till någon linux dist.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Jomenvisst.

Jag har några oanvända licenser här du kan få köpa då.

Har redan W7 Ultimate på mina datorer. Nåt mer behöver man inte.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rappe Rodent:

strejf - sweclockers egna lilla windows 8 predikant!

Jag hppas du skojar om 2499kr för win8 PRO? Det om något är att skjuta sig själv i foten för microsoft med detta nya OS. Jag betalar ogärna 500kr för win8, ännu mindre betalar jag gärna 2500kr för win8, då donerar jag hellre 2500 till någon linux dist.

Nej tyvärr skojar jag inte. Det blir samma pris som för Windows 7 framöver.

https://twitter.com/wedahl/status/293329796266590208

"Windows 8 Pro kommer kosta 2499 Kronor efter den 31:a Januari 2013. Köper du din uppgraderingsnyckel idag via nätet betalar du 279 Kronor!"

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej tyvärr skojar jag inte. Det blir samma pris som för Windows 7 framöver.

https://twitter.com/wedahl/status/293329796266590208

"Windows 8 Pro kommer kosta 2499 Kronor efter den 31:a Januari 2013. Köper du din uppgraderingsnyckel idag via nätet betalar du 279 Kronor!"

Vad är det för licens? Retail med max tre aktiveringar, eller har de gjort retail-licensen bättre, så som de gjorde med OEM?

Sedan kan jag tycka det är rätt saftigt om det nu är så att Windows Blue släpps till sommaren. Men med tanke på hur lite man hört om det börjar jag mer och mer tro på att det är kodnamnet för ett gratis "feature pack"/service pack/funktioner de helt enkelt inte han med till release. Eller så har de helt enkelt tänkt att vill man vara med på tåget får man vara snabb, annars kostar det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Nej tyvärr skojar jag inte. Det blir samma pris som för Windows 7 framöver.

https://twitter.com/wedahl/status/293329796266590208

"Windows 8 Pro kommer kosta 2499 Kronor efter den 31:a Januari 2013. Köper du din uppgraderingsnyckel idag via nätet betalar du 279 Kronor!"

Ja självklart nåt annat vore ju konstigt. W8 borde däremot va dyrare än W7 egentligen.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arne Anka:

Ja självklart nåt annat vore ju konstigt. W8 borde däremot va dyrare än W7 egentligen.

Ja det håller jag med om, eftersom att det är bättre!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

För att knyta ihop tråden som jag skapat så kan vi väl vara överens om att de flesta "entusiaster" här på Swec hade varit betydligt mer positiva till en uppdatering, utan Metro UI.

Sist jag testade W8 så var det Consumer Preview tror jag.
Då krashade bl.a BF3 hela tiden nästan. Och Metro sög, det suger fortfarande men;
Jag gjorde slag i saken och tog erbjudandet för 279:- och gick in med en positiv inställning.

Så här långt har allting fungerat perfekt, bl.a så flyter BF3 på fint
Dock så är min inställning till Metro oförändrad och jag tackar för Classic Shell som fungerar strålande!

För att summera; så tror jag att de som är negativa till W8 borde ge det en chans och verkligen gå in med en positiv inställning. Ok, Metro är inte vad det borde vara. Men Classic Shell fixar den biffen galant.

Vad som egentligen är bättre är svårt för en novis som mig som mest surfar, kollar film och spelar på datorn att avgöra, men jag kan tänka mig(hoppas iaf) att W8 är något säkrare eftersom det är ett nyare OS. Det känns iaf helt klart rappare, i allt man gör.

Jag tänker inte gå "all-in" och ställa mig bakom vår MS-Guru Mr.Strejf och pracka på folk W8, jag säger bara att jag har varit väldigt negativ till W8 men har nu ändrat mig om OSet som sådant. Metro är som det är, skit. Men bot finns som sagt.

Tack för mig och tack för all feedback och röster i tråden!

/ Peace

Permalänk
Medlem

Jag kör win 8 utan Start8 och jag gillar det. Jag förstår inte riktigt hetsen mot Modern UI. Jag använder långt ifrån många appar men jag tycker att det är skönt att ha några live tiles för att se om det har kommit nya mail etc. Det är inte så att jag använde startmenyn i windows 7 särskilt mycket. Jag sitter ju i desktopläget kanske 98% av tiden förutom när jag vill kolla något. Det är ju som en extra skärmyta där man kan ha information lättillgängligt.